PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
skipper1961
Posty: 103
Rejestracja: 08 sierpnia 2011, 14:21
Motocykl: BMW K 1200 LT
Lokalizacja: Papowo Toruńskie - Osieki
Status: Offline

PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: skipper1961 » 23 marca 2012, 11:44

Podczas wymiany filtra oleju, w czasie dokręcania jednej z 3 śrub przekręciłem gwint trzyma się jakoś na 2 puki stał to było ok. ale jak zrobiłem 100km to zaczęło trochę się pocić. Pytanko czy można to jakoś we własnym zakresie naprawić bo fachura zaśpiewał mi 2 stówki
Marek - "Siara"

Awatar użytkownika
stazbig
Posty: 887
Rejestracja: 22 maja 2011, 21:36
Motocykl: Virago 535DX '96
Lokalizacja: Dąbrowa Tarnowska
Wiek: 67
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT

Postautor: stazbig » 23 marca 2012, 12:32

Zbyszek
Obrazek

https://picasaweb.google.com/1012771924 ... 010/Virago

Szkoda życia na spanie, lepiej go poświęcić na etyliny spalanie !!!

Awatar użytkownika
Mikey
Posty: 229
Rejestracja: 03 października 2010, 17:55
Motocykl: XV 535 '92 / '97
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 39
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT

Postautor: Mikey » 23 marca 2012, 13:36

Kilka dni temu zrobiłem ten sam błąd i zerwałem gwint gniazda od najdłuższej śruby pokrywki filtra oleju.
Poradziłem sobie tak, że przegwintowałem ręcznie z oryginalnego M6 na M7 bez zdejmowania kapy i spuszczania oleju.

Żeby to zrobić musiałem:

1. Dorobić śrubę M7. Uparłem się na imbus. Nie znalazłem takiej w M7, więc kupiłem długą śrubę imbusową DIN 912 M8 x 120, z której dobry tokarz zrobił mi M7 na wzór oryginalnej ( długość trzpienia 95 mm, wysokość łba 5 mm, średnica łba 10 mm) łba śruby M8 nie ruszałem, bo mieści się w otworze pokrywki.

2.Ponieważ zerwałem gwint najdłuższej śruby gwintować trzeba było głęboko. W tym celu musiałem kupić gwintownik maszynowy, (bo tylko te są na tyle długie, żeby sięgnąć do otworu). Przedłużka też była potrzebna, bo mimo długiego trzpienia gwintownika schował prawie cały.

3.Gwintując trzeba przejść przez otwór przelotowy w kapie i dopiero sięgniemy do gwintu w korpusie silnika. Gwintownik M7 jest nieco większy niż otwór w kapie, więc trzeba albo go rozwiercić albo przegwintować po drodze M7 i tak też uczyniłem. Po przejściu przez kapę jest krótki odcinek "pusty" i trafiamy na właściwe gniazdo, które chcemy przegwintować.

4. Otwór w pokrywce filtra oleju trzeba rozwiercić, ponieważ jest głęboki na kilka centymetrów. Najlepiej rozwiercić fi 8 żeby nowa śruba swobodnie przechodziła.

Uwaga:
Gwintując w aluminium należy użyć denaturatu, żeby narzędzie nie zatarło się w materiale.
Po prostu zanurzyć gwintownik w denaturacie i dopiero kręcić.

Operacja przegwintowania dokonana na parkingu. Spokojnie i pomalutku w 30 min się zamknąłem.

Warto zdjąć podnóżek (wystarczy zdjąć bolec żeby nie odkręcać całego seta) żeby swobodnie obracać uchwytem gwintownika.

Gwintując pierwszy otwór w kapie dobrze zwrócić uwagę by się nie spieszyć i trzymać gwintownik jak najbardziej w osi otworu tak, aby zachować współosiowość z otworem w korpusie silnika. Uniknie się wtedy sytuacji, w której wkręcając nową śrubę nie trafimy na otwór w silniku

Po zdjęciu pokrywki wycieknie nieco oleju, więc trzeba zabezpieczyć wszystko, co może zostać polane olejem (wydech, set podnóżka, itp.) i podstawić jakąś tackę. Przed gwintowaniem zabezpieczyłem szmatką otoczenie filtra, żeby nic się tam nie dostało. Większość ?urobku? zostaje na gwintowniku.
Na koniec uzupełnić olej.


Koszty:

Śruba ? 12 PLN
Gwintownik ? 40 PLN

uchwyt gwintownika pożyczyłem, brendę też już skądś miałem ;)
Michał

Awatar użytkownika
Dono
Posty: 2315
Rejestracja: 19 listopada 2007, 17:46
Motocykl: 1100 '91
Lokalizacja: Iskrzyczyn
Wiek: 34
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: Dono » 25 marca 2012, 23:53

Przyklejam temat, bo Mikey podsunął fajny opis z którego na pewno ktoś jeszcze kiedyś skorzysta. Jeśli macie uwagi, jakieś podpowiedzi albo doświadczenia z podobnej naprawy to piszcie dla dobra ogółu :motorcycle:
"Verba volant, scripta manent" (słowa ulatują, pismo zostaje).

Awatar użytkownika
GLIWICKI
Posty: 5589
Rejestracja: 01 października 2007, 23:08
Motocykl: XV 750 '97
Lokalizacja: Warszawa-Skorosze/Gdzieś w Polsce...
Wiek: 48
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: GLIWICKI » 26 marca 2012, 09:09

Mikey ...
Może dodasz parę fotek i zrobimy z tego tutoriala?
Zasada podstawowa na Forum : Zanim zapytasz uzyj funkcji Szukaj!!!
A reszta w Regulaminie ...

Awatar użytkownika
ogonos
Posty: 353
Rejestracja: 28 kwietnia 2011, 12:36
Motocykl: XV 535 '93
Lokalizacja: Gołąb k/Puław
Wiek: 34
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: ogonos » 26 marca 2012, 09:42

Mogę zrobić parę fotek i dorzucić, bo właśnie przechodzę to samo i pomysł miałem identyczny.

Awatar użytkownika
JohnnY
Posty: 4033
Rejestracja: 06 października 2008, 22:30
Motocykl: Intruz VS 1400
Lokalizacja: Łódź
Wiek: 29
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: JohnnY » 26 marca 2012, 09:46

Miałem ten sam problem ale ja nic nie gwintowałem tylko sprawdziłem czy otwór jest większy niż śruba i się okazało że jeszcze jest w środku 7mm gwintu to dałem o 5mm większą śrubę i po zawodach było :)

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 438
Rejestracja: 17 kwietnia 2011, 21:48
Motocykl: Yamaha Virago 535 '89r
Lokalizacja: Radom
Wiek: 33
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: hetman » 26 marca 2012, 10:33

Ja dziś będę naprawiał zerwany gwint w spuście oleju, pewnie również przez przegwintowanie na większy. Podzielę się wrażeniami.
Obrazek

Awatar użytkownika
Mikey
Posty: 229
Rejestracja: 03 października 2010, 17:55
Motocykl: XV 535 '92 / '97
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 39
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: Mikey » 26 marca 2012, 14:44

GLIWICKI pisze:Mikey ...
Może dodasz parę fotek i zrobimy z tego tutoriala?



Kurczę.. nie pomyślałem, żeby to fotografować. Teraz gdy już mam wszystko poskładane to dopiero przy wymianie oleju za jakieś 5500 km :).

Ale koledzy mają już podobne zakusy więc pewnie fotki też się znajdą.
Michał

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 438
Rejestracja: 17 kwietnia 2011, 21:48
Motocykl: Yamaha Virago 535 '89r
Lokalizacja: Radom
Wiek: 33
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: hetman » 27 marca 2012, 20:17

Ja już po naprawie gwintu w spuście oleju. O samo przegwintowanie poprosiłem znajomego mechanika bo nie chciałem specjalnie kupować gwintownika, potem kilka razy przepłukałem to miejsce ropą żeby pozbyć się opiłków, łatwo było to zrobić przez wlew oleju, wtedy ropa wypływała sobie spustem z pewnym impetem wypłukując opiłki.
Obrazek

Awatar użytkownika
skipper1961
Posty: 103
Rejestracja: 08 sierpnia 2011, 14:21
Motocykl: BMW K 1200 LT
Lokalizacja: Papowo Toruńskie - Osieki
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: skipper1961 » 28 marca 2012, 12:17

Johnn jesteś Wielki, najprościej zawsze najlepiej, muszę tylko sprawdzić czy w 535 też zrobili większą dziurę.
Marek - "Siara"

Furman
Posty: 18
Rejestracja: 07 sierpnia 2011, 12:30
Motocykl: XV 535-> XV750
Lokalizacja: Konin/Warszawa
Wiek: 27
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: Furman » 28 marca 2012, 13:23

w 535 tez jest glebiej gwint, latem po zakupie motorku wymieniajac olej ukrecielm gwint i tez zastosowalem ta sama metode z dluzsza sruba.

Awatar użytkownika
Mikey
Posty: 229
Rejestracja: 03 października 2010, 17:55
Motocykl: XV 535 '92 / '97
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 39
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: Mikey » 28 marca 2012, 16:39

hehe :) no proszę...nie wpadłem na patent z dłuższą śrubą.
Michał

Awatar użytkownika
jeden
Posty: 410
Rejestracja: 27 września 2011, 07:40
Motocykl: 535 94->SV650S K9
Lokalizacja: Pabianice
Wiek: 41
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: jeden » 18 kwietnia 2012, 21:01

jak to dobrze czasem przeszukac forum. jutro mialem rozwiercac gwint pod gorna srube pokrywy filtra oleju. mam nadzieje ze i u mnie zadziala patent z dluzsza sruba. jesli tak to JohnnY ma u mnie browara :)
co pije prawdziwy mężczyzna??? prawdziwy mężczyzna pije to co mu poleją!!

klik--> mniej wiecej tym sie zajmuje na codzien <--klik
klik--> facebook <--klik

Awatar użytkownika
MrScythe
Posty: 1209
Rejestracja: 13 stycznia 2012, 22:16
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Poznań/Krzywiń
Wiek: 27
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: MrScythe » 16 czerwca 2012, 20:05

Mam pytanie. Niedawno przekręcił mi się gwint w otworze pokrywy oleju, tej najdłuższej szpilki. Wkręciłem dłuższą śrubę i niby trzyma, ale boję się, że śruba mogła przejść i przez to, że jest dłuższa może wystawać w silniku i o coś zahaczyć. Jest to możliwe? Oryginalnie śruba ma 100mm, ja wkręciłem jakieś 107mm, bo musiałem przyciąć kawałek ze 110mm.
Obrazek

Awatar użytkownika
Cpt. Nemo
Posty: 1560
Rejestracja: 22 kwietnia 2011, 13:11
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Warszawa Wawrzyszew
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: Cpt. Nemo » 17 czerwca 2012, 07:52

Kurcze, czemu tak dziwnie kombinujecie ?
Ani to zdrowe, ani prawidlowe rozwiazanie.
Zeby gwint w aluminium byl naprawde mocny, mocniejszy niz oryginal, wkrecamy w pozostalosci starego specjalna stalowa sprezynke o przekroju romba. Najpierw gwintujemy odpowiednim do tego celu specjalnym gwintownikiem.
Najbardziej popularne narzedzie do tego celu to Helicoil.
http://www.bollhoff.com/pl/pl/elementy- ... licoil.php
Nic nie trzeba rozwiercac, nie oslabiamy materialu bo otwor zwieksza sie minimalnie, a wrecz preciwnie, taka wkladka powoduje ze gwint bedzie praktycznie niezniszczalny :)
Mozna samemu zakupic taki zestaw ktorejs z tanich firm, jak ja zrobilem, mozna tez skorzystac z uslugi mechanika i za niewielka kwote miec prawidlowo i skutecznie naprawiony gwint. Nie warto rozwiercac na wieksze rozmiary, czy poglebiac otwory - jak mozna to zrobic lepiej i skuteczniej.

Na przykład: http://www.metalinox.pl/zestawy-naprawc ... w-c-7.html
Wprawdzie Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi...
Pozdrawiam, cpt. Nemo

Awatar użytkownika
MrScythe
Posty: 1209
Rejestracja: 13 stycznia 2012, 22:16
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Poznań/Krzywiń
Wiek: 27
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: MrScythe » 17 czerwca 2012, 10:16

Ja nie pogłębiłem otworu, tylko po prostu wkręciłem dłuższą śrubę. Gwint tam jest głębszy niż do oryginalnej szpilki, tylko boję się, że otwór gwintowy może być na wylot i szpilka kawałek będzie z tego otworu wystawać.
Obrazek

Awatar użytkownika
m@rek
Posty: 1516
Rejestracja: 06 marca 2011, 07:17
Motocykl: Yamaha Virago XV250 3LS
Lokalizacja: nat możem
Wiek: 63
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: m@rek » 17 czerwca 2012, 12:00

A myślisz, że te parę zwojów które zostały wytrzymają? Wszak obciążenie połączenia gwintowanego przejmuje całe połączenie a nie jego część.

Awatar użytkownika
Cpt. Nemo
Posty: 1560
Rejestracja: 22 kwietnia 2011, 13:11
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Warszawa Wawrzyszew
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: Cpt. Nemo » 17 czerwca 2012, 13:38

Wytrzymaja jak z czuciem bedzie dokręcał. To połączenie niczego praktycznie poza gumową uszczelką nie trzyma, ale przy najblizszej okazji ja bym wkrecil sprezynke :)
Wprawdzie Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi...
Pozdrawiam, cpt. Nemo

Awatar użytkownika
MrScythe
Posty: 1209
Rejestracja: 13 stycznia 2012, 22:16
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Poznań/Krzywiń
Wiek: 27
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: MrScythe » 17 czerwca 2012, 13:38

Johnny wkręcił jeszcze krótszą szpilkę i nie napisał, że mu puścił gwint. :) Mi też się trzyma i to solidnie.
Obrazek

Awatar użytkownika
Mikey
Posty: 229
Rejestracja: 03 października 2010, 17:55
Motocykl: XV 535 '92 / '97
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 39
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: Mikey » 17 czerwca 2012, 13:59

Pod te sprężynki też trzeba rozwiercić otwór.
Michał

Awatar użytkownika
Adziel
Posty: 1598
Rejestracja: 09 grudnia 2010, 21:13
Motocykl: Yamaha xv 1000 GE
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Wiek: 51
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: Adziel » 17 czerwca 2012, 14:58

Mikey pisze:Pod te sprężynki też trzeba rozwiercić otwór.


pod -helikonki- otworów się nie rozwierca,tylko pod nowy gwint. Np. pod śrubę fi 6 stosuje się wiertło 4,8mm. (6 x 8to mnożnik = 4,8)
Obrazek

Awatar użytkownika
Cpt. Nemo
Posty: 1560
Rejestracja: 22 kwietnia 2011, 13:11
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Warszawa Wawrzyszew
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: Cpt. Nemo » 18 czerwca 2012, 01:25

Nie rozwierca sie, tylko gwintuje odpowiednim gwintownikiem z kompletu, gwintownik jest odrobine wiekszy o ta zaglebiona w materiale czesc grubosci drutu sprezynki. Tak ze po wkreceniu sprezyny otrzymujemy gwint w tym samym kalibrze jaki byl poprzednio.
Wprawdzie Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi...
Pozdrawiam, cpt. Nemo

Awatar użytkownika
Mikey
Posty: 229
Rejestracja: 03 października 2010, 17:55
Motocykl: XV 535 '92 / '97
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 39
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: Mikey » 18 czerwca 2012, 17:21

dzięki Panowie :) nie miałem dotąd do czynienia z tymi sprężynkami choć o nich słyszałem. Teraz wiem więcej.

W sumie dorabiając śrubę M7 po przegwintowaniu mamy podobny efekt. Tym bardziej że śruba jest wkręcona na przewidzianej ilości zwojów a w karterze silnika jest sporo "mięsa" na nowy gwint. Ja akurat miałem taki pomysł i możliwości realizacji więc chętnie się tym podzieliłem :)
Michał

Awatar użytkownika
ogonos
Posty: 353
Rejestracja: 28 kwietnia 2011, 12:36
Motocykl: XV 535 '93
Lokalizacja: Gołąb k/Puław
Wiek: 34
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: PRZEKRĘCONY GWINT (opis naprawy)

Postautor: ogonos » 19 czerwca 2012, 07:36

Ja tak zrobiłem. Gwintownik doczołowy M7 i nie trzeba rozwiercać ani nic. Sprawdź tylko, czy nie będziesz musiał lekko rozwiercić otworu w dekielku. Bo u mnie śruba się nie mieściła.


Wróć do „Warsztat”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość