Tlumiki do bobbera

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Virago93
Posty: 15
Rejestracja: 28 października 2015, 11:28
Motocykl: Virago 750
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 40
Status: Offline

Tlumiki do bobbera

Post autor: Virago93 »

Witam szukam osoby z poznania ktora przerobila by tlumiki w virago xv 750 z 93roku. Chodzi mi konkretnie o uciecie obecnych tlumikow i przedluzenie kolektorow tak zeby byly dwie puste rury obok siebie plus jakies mocowanie zeby to sie trzymalo. Dolaczylem zdjecie zeby bylo wiadomo o co chodzi
Załączniki
Cos podobnego do tego mogly by byc troche dluzsze
Cos podobnego do tego mogly by byc troche dluzsze
gazownik
Posty: 422
Rejestracja: 22 stycznia 2015, 22:06
Motocykl: FJR1300, SHL M11 61r
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:
Status: Offline

Re: Tlumiki do bobbera

Post autor: gazownik »

Coś takiego to każdym zakładzie co zajmuje się wydechami powinni zrobić.
Tez chcesz takie krótkie kominy zrobić?
Virago93
Posty: 15
Rejestracja: 28 października 2015, 11:28
Motocykl: Virago 750
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 40
Status: Offline

Re: Tlumiki do bobbera

Post autor: Virago93 »

No o takich mysle max 10cm dluzsze mysle ze beda ok?
Awatar użytkownika
tylust
Posty: 2698
Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
Motocykl: XV 750 1982r.
Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
Wiek: 51
Status: Offline

Re: Tlumiki do bobbera

Post autor: tylust »

gazownik pisze:...Tez chcesz takie krótkie kominy zrobić?
krótkie ? Ostatnio widziałem fajne naprawdę krótkie :wink:

Obrazek
Obrazek
Tomek
gazownik
Posty: 422
Rejestracja: 22 stycznia 2015, 22:06
Motocykl: FJR1300, SHL M11 61r
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:
Status: Offline

Re: Tlumiki do bobbera

Post autor: gazownik »

Spoko. Tylko je jakoś "zepnij" z sobą bo mocy trochę maszynie ubędzie...
Rezonans fali w wydechu to dość istotna sprawa.
Awatar użytkownika
2007XV1700
Posty: 5107
Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
Wiek: 42
Kontakt:
Status: Offline

Re: Tlumiki do bobbera

Post autor: 2007XV1700 »

rezonans fali to w dwusuwie. tu chodzi bardziej o ciśnienie zwrotne doszczelniające zawory wydechowe
Awatar użytkownika
leopold
Posty: 579
Rejestracja: 07 stycznia 2011, 09:12
Motocykl: Virago 750
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Status: Offline

Re: Tlumiki do bobbera

Post autor: leopold »

2007XV1700 pisze:rezonans fali to w dwusuwie. tu chodzi bardziej o ciśnienie zwrotne doszczelniające zawory wydechowe
P. Andrzej Gajdziński na portalu "e-autonaprawa.pl" napisał ( żywcem cytuję jego tekst):

(...) najważniejszym parametrem jest tzw. ciśnienie zwrotne, występujące w przewodzie wylotowym cylindra w momencie otwierania się zaworu wydechowego. Od wartości ciśnienia zwrotnego zależy intensywność przepływu spalin z cylindra do układu wydechowego.

Gdy ciśnienie to jest zbyt niskie, spaliny opuszczają cylinder za szybko, porywając ze sobą część świeżego powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej, dopływających w tym czasie przez otwarty zawór dolotowy. W efekcie cylinder zostaje gorzej napełniony, więc spada moc silnika i rośnie jednostkowe zużycie paliwa, powodując zwiększoną emisję CO2. Do układu wydechowego przedostaje się tlen atmosferyczny i paliwo, w wyniku czego zwiększa się zawartość węglowodorów w spalinach, katalizator i tłumiki ulegają przyspieszonemu zużyciu, a w skrajnych wypadkach następuje nawet całkowite ich zniszczenie na skutek wybuchu nagromadzonej mieszaniny palnej.

Jeśli ciśnienie zwrotne jest zbyt wysokie, przepływ gazów przez cylinder ulega zahamowaniu. Powoduje to spadek mocy silnika, wzrost temperatury w komorach spalania (zwiększający emisję tlenków azotu) i przyspieszone zużycie (wypalanie) zaworów wydechowych.

Wartość ciśnienia zwrotnego zależy od długości układu wydechowego i rodzaju zastosowanych tłumików. Długość musi być tak dobrana, by powracająca w stronę silnika fala akustyczna odbita od końcówki rury wydechowej osiągała założone przez konstruktora ciśnienie w pobliżu zaworu wydechowego (fala ta odznacza się regularną oscylacją ciśnienia od minimum do maksimum).

Tłumiki wpływają na wartość ciśnienia zwrotnego na skutek hamowania przepływu spalin. (...)

Resztę tekstu p. Gajdzińskiego można sobie samemu doczytać no i wyciągnąć wnioski na temat garażowego rzeźbienia wylotów. Akrapović się kłania....

Pozdrawia Leopold
Awatar użytkownika
tylust
Posty: 2698
Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
Motocykl: XV 750 1982r.
Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
Wiek: 51
Status: Offline

Re: Tlumiki do bobbera

Post autor: tylust »

Myślę, że w przypadku motocykli seryjnych podstawowym zadaniem układu wydechowego jest jednak ograniczenie emisji hałasu. To o czym Leopold piszesz ładnie wygląda na papierze i pewnie ma spore znaczenie w przypadku wyciskania ostatnich soków z silników wyczynowych.... Z drugiej strony oglądałem kilka razy zawody drag racingowe z udziałem i samochodów i jednośladów i powiedziałbym raczej, że tam dosyć krótkawe wydechy królują. Może olewają tam moc maksymalną, a pragną jedynie robić hałas i ziać ogniem co się publice podoba :mrgreen:

Jak rozumiem koledze Virago93 chodzi głównie o wygląd i doznania estetyczne - w tym akustyczne :wink: To, że z pewnością pojawią się kłopoty z dostrojeniem do tych wydechów układu zasilania to inna sprawa, ale jak pokazuje doświadczenie zarówno części forumowiczów jak i innych użytkowników naszych dróg - da się. :chopper:
Tomek
Awatar użytkownika
leopold
Posty: 579
Rejestracja: 07 stycznia 2011, 09:12
Motocykl: Virago 750
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Status: Offline

Re: Tlumiki do bobbera

Post autor: leopold »

Tłumik (a w zasadzie cały układ wydechowy) powinien spełniać oba zadania: tłumienie hałasu (co łatwo dostrzec) oraz współdziałanie w procesie napełniania/przepłukiwania cylindra. Dobry tłumik robi to w sposób zrównoważony. Zauważcie, że akcesoryjne tłumiki Akrapovicia potrafią podnieść(!) moc silnika o ładnych kilkanaście KM ponad moc z tłumikiem fabrycznym, a przy tym wciąż spełniają dopuszczalne normy hałasu. Natomiast proste "urwanie" tłumika w nadziei, że ryk = moc, to błąd oparty na poprawnym założeniu, że opory przepływu spalin w tłumiku to strata mocy ale bez uwzględnienia znacznie istotniejszego efektu poprawy napełniania.

Oczywiście, majstrując przy fazach rozrządu, wielkości uchylenia zaworów, fazach zapłonu, budowie układu zasilającego można zapewne z silnika wycisnąć więcej mocy przy pracy bez tłumika (czyli ryk, ale nie ma strat na przepływie a silnik jest poprawnie napełniany i opróżniany) ale to wymaga już bardzo zaawansowanych przeróbek silnika, co zapewne czynią "zawodowcy" od dragów.

Obawiam się, że przez proste wyrzucenie tłumika realizujemy tylko pierwszą fazę "dragowania" czyli ryk+, a nie realizujemy drugiej, czyli odpowiedniego tuningu silnika, czyli moc-.

Pozdrawia Leopold

PS. Zapewne w bardzo dawnych latach, w czasach sukcesów motocyklowych inż. Rychtera, gdy silniki były budowane bez znajomości lub z pominięciem tych zależności, tłumik dodawano do "gotowego" silnika aby tylko stłumić hałas, przy okazji dławiąc silnik. Wtedy wycięcie tłumika mogło faktycznie odczuwalnie poprawić moc. Ale to już historia.
gazownik
Posty: 422
Rejestracja: 22 stycznia 2015, 22:06
Motocykl: FJR1300, SHL M11 61r
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:
Status: Offline

Re: Tlumiki do bobbera

Post autor: gazownik »

Zgodzę się w 100% z Leopold. Komin nie tylko tłumi ale znacznie wpływa na moc. Expected nie jestem ale jak się zmienia serię na coś innego odsepatowane rury to się na dzień dobry traci moc i zaburza charakterystykę silnika.
Z drugiej strony jak ktoś chce się pobawić to czemu nie, tylko życzyć powodzenia i osiągnięcia założonych efektów :motorcycle:
Virago93
Posty: 15
Rejestracja: 28 października 2015, 11:28
Motocykl: Virago 750
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 40
Status: Offline

Re: Tlumiki do bobbera

Post autor: Virago93 »

Dziekuje wszystkim za opinie i rady
ODPOWIEDZ