Cześć,
Możecie się śmiać, ale mam krótkie pytanie.
Co to znaczy initial and final torque?
Na przykład dla pierścieni łożysk główki ramy w XV750 piszą:
Steering head bearing ring nuts
Initial torque 50 Nm (36 ft-lbs)
Final torque 3 Nm (2.2 ft-lbs)
No i jak to poprawnie przykręcić?
Przeczytałem między innymi to, ale jednoznacznie nie określono jak te terminy traktować:
viewtopic.php?f=2&t=5930&p=106075&hilit ... ue#p106075
Wytłumaczycie laikowi?
Moment dokręcania: initial i final, pytanie.
- barg
- Posty: 814
- Rejestracja: 15 września 2011, 23:44
- Motocykl: XV 700 '84 ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 53
- Status: Offline
Re: Moment dokręcania: initial i final, pytanie.
Dokręcasz wstępnie (Initial torque) z momentem 50 Nm
potem odkręcasz 1/2 obrotu i dokręcasz momentem 3 Nm (final torque)
potem odkręcasz 1/2 obrotu i dokręcasz momentem 3 Nm (final torque)
Milczę zawzięcie i czekam na znak by mogło być pięknie, bo nie jest aż tak.
Re: Moment dokręcania: initial i final, pytanie.
Pierwszą nakrętkę dociągana 50Nm a kontra 3NM , tak mi się wydaje
- tylust
- Posty: 2698
- Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
- Motocykl: XV 750 1982r.
- Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
- Wiek: 51
- Status: Offline
Re: Moment dokręcania: initial i final, pytanie.
Tak podaje się często moment dokręcenia w przypadku elementów ruchomych (łożyskowanych) jak główka ramy czy np. oś wahacza, albo w przypadku elementów oddzielanych uszczelnieniem (np. czujniki różnego rodzaju).
W przypadku główki ramy dokręcasz z siłą jaki wskazuje wstępny moment (initial), ruszasz kierownicą czy dobijasz na zawiasie i ponowie dokręcasz z momentem ostatecznym (final). Nie wydaje mi się aby w między czasie należało cofać śrubę o pół obrotu jak wskazał barg. Na logikę działasz na dwa razy bo ten element pracuje i musi się niejako "ułożyć".
Podobnie w przypadku połączeń z uszczelnieniem - uszczelka taż się ściska i kurczy i czasem trzeba ją po chwili dokręcić.
Teraz nie pamiętam teorii jeśli chodzi o dokręcanie innych śrub, ale w przypadku śrub pojedynczych, które łączą elementy na stałe dosyć ważne jest żeby z kolei ostateczne dociągnięcie robić zdecydowanie i jednym ruchem bez dzielenia na kawałki po pół obrotu. Wtedy połączenie będzie pewniejsze z mniejszą tendencją do luzowania się.
W przypadku główki ramy dokręcasz z siłą jaki wskazuje wstępny moment (initial), ruszasz kierownicą czy dobijasz na zawiasie i ponowie dokręcasz z momentem ostatecznym (final). Nie wydaje mi się aby w między czasie należało cofać śrubę o pół obrotu jak wskazał barg. Na logikę działasz na dwa razy bo ten element pracuje i musi się niejako "ułożyć".
Podobnie w przypadku połączeń z uszczelnieniem - uszczelka taż się ściska i kurczy i czasem trzeba ją po chwili dokręcić.
Teraz nie pamiętam teorii jeśli chodzi o dokręcanie innych śrub, ale w przypadku śrub pojedynczych, które łączą elementy na stałe dosyć ważne jest żeby z kolei ostateczne dociągnięcie robić zdecydowanie i jednym ruchem bez dzielenia na kawałki po pół obrotu. Wtedy połączenie będzie pewniejsze z mniejszą tendencją do luzowania się.
Tomek
Re: Moment dokręcania: initial i final, pytanie.
No widzicie, mamy trzy odpowiedzi i trzy różne teorie. Na mój rozum to chyba tylust ma rację bo przecież jak odkręcę pół obrotu to zafałszuję moment initial bo te 3Nm mogę sobie darować - przy 50Nm to żadna siła.
Zastanawia mnie jednak zdanie PROGRES - bo to ma sens - przecież kontra ma tylko kontrować a nie dokręcać więc może 3Nm wystarczą.
Może ktoś jeszcze się wypowie - to ważna sprawa, wszak chodzi o bezpieczeństwo.
Zastanawia mnie jednak zdanie PROGRES - bo to ma sens - przecież kontra ma tylko kontrować a nie dokręcać więc może 3Nm wystarczą.
Może ktoś jeszcze się wypowie - to ważna sprawa, wszak chodzi o bezpieczeństwo.
- barg
- Posty: 814
- Rejestracja: 15 września 2011, 23:44
- Motocykl: XV 700 '84 ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 53
- Status: Offline
Re: Moment dokręcania: initial i final, pytanie.
No i będzie czwarta i dopiero zamieszanielongin1 pisze: Może ktoś jeszcze się wypowie.
Kod: Zaznacz cały
5A. 1981-1983:
a. Załóż dolną nakrętkę regulującą i dokręcić ją do około
25 Nm. Następnie popuść ją o ćwierć obrotu.
b. Przytrzymaj dolną nakrętkę kluczem, załóż górną
nakrętkę i dokręcić ją ostrożnie.
5B. 1984-on:
Załóż dolną nakrętkę regulującą i dokręcić ją do 50 Nm.
Poluzuj dolną nakrętkę regulującą całkowicie. Następnie
dokręcić do 3 Nm. Załóż podkładkę. Załóż górną nakrętkę
regulującą i dokręć ją palcami. Załóż podkładkę.
Milczę zawzięcie i czekam na znak by mogło być pięknie, bo nie jest aż tak.
Re: Moment dokręcania: initial i final, pytanie.
No czyli wiem, że nic nie wiem.
Dzięki za tłumaczenie - kłopot w tym, że logiki to chyba tutaj nie ma bo jak poluzuję dolną nakrętkę to odkręcę to co właśnie przykręciłem. Ale jaja!
- barg
- Posty: 814
- Rejestracja: 15 września 2011, 23:44
- Motocykl: XV 700 '84 ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 53
- Status: Offline
Re: Moment dokręcania: initial i final, pytanie.
I dokładnie o to chodzi. Najpierw ściszkasz wszyskie elementy a potem odkręcasz i dokręcasz tylko tyle żeby dotykały do siebie bez luzu a jednocześnie nie powodowały oporów dla łożyska.
Oczywiście. Nie zakręcił byś śrubą ani o mikrometr.longin1 pisze:te 3Nm mogę sobie darować - przy 50Nm to żadna siła
Milczę zawzięcie i czekam na znak by mogło być pięknie, bo nie jest aż tak.