PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Tematy związane z ukladem elektrycznym Virago
Awatar użytkownika
gpz
Posty: 160
Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
Motocykl: virago XV 750 1994
Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
Wiek: 34
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: gpz »

u mnie ładowania nie było. Pisze teraz najnowsze w sumie pomiary i problem się pojawił: Jakiś tydzień temu na światłach około 12V. Więc wyczyściłem regulator, był cholernie zaśniedziały, i:
na wolnych obrotach bez świateł, ładowanie 13.2. Przy 3,5 tys obrotów bez światęł, ładowanie mam 14,6-14,8 V, czyli w sumie ideał:D, ale do rzeczy, problem pojawia się gdy włączę światła. przy wolnych obrotach jest 12,5, na wyższych obrotach 12,7. I to mnie trochę załamuje... połączyłem żarówkę bezpośrednio z aku, jest 12.8/12,9 na światłach. Kupiłem nowy regulator, ale niewiele pomaga, ładowanie ze światłami tak samo. Aku jest na 100% sprawny. Bezpiecznik główny sprawny, tzn, opór mierzony miernikiem w normie. Mierzyłem też napięcia z prądnicy. międzyfazowe były ok, jakies 50 V przy 3 tys obrotów. Natomiat pomiędzy prądnicą a masą to nie wychodziło zero... drobe odchylenia były. I teraz wniosek.. czyżby walnięta byłą prądnica??, skoro na wolnych obrotach chodzi idealnie, a na swiatlach nie daje rady... to wszystko za tym przemawia...?
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: -waldi- »

spadki napięć na instalacji - wyczyść wszystkie styki łącznie z masą silnika

podłącz woltomierz między obudowę regulatora a "-" aku podaj wynik
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: kyller »

sprawdz czy którys z uzwojen alternatora nie ma przebicia do masy
(wtedy miedzyfazowe moga wychodzic poprawnie)
Awatar użytkownika
gpz
Posty: 160
Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
Motocykl: virago XV 750 1994
Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
Wiek: 34
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: gpz »

ok zrobie tak, w piatek podam wyniki, teraz nie mam fizycznie jak pomierzyc.. ale niepokoi mnie fakt, ze podlaczajac zarowke bezposrednio do aku, ładowanie bylo do dupy...

EDIT
sory panowie, wczoraj nie pomierzyłem, dzisiaj prawdopodobnie też nie. nie ma mnie w domu... ehhh, a tak sie cieszyłem, że uda mi się to rozwiązac... :?
Awatar użytkownika
gpz
Posty: 160
Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
Motocykl: virago XV 750 1994
Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
Wiek: 34
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: gpz »

A jednak udało mi się ponierzyc te napięcia:) to co mi wyszło;
1.'-' aku do obudowy regulatora-0,15 V przy 1000 obrotów
Teraz napięcia z prądnicy(i chyba znalazlem problem)
1.Międzyfazowe napięcia:
a) 1-2 pin= 17 V(przy 1000obrt)
b) 1-3 pin= 18,6 V (przy 1000obrt)
c) 2-3 pin= 20 V (przy 1000obrt)

a) 1-2 pin= 42 V (przy 3000obrt)
b) 1-3 pin= 46 V (przy 3000obrt)
c) 2-3 pin= 56 V (przy 3000obrt)
2.Miedzy fazami a masą:
a) 1 do masy= 8 V
b) 2 do masy= 11 V
c) 3 do masy= 14,5 V
wszystko przy 1000 obrt.
Czyli tam powinno wyjśc 0 V, a mi wyszlo dużo ponad zero. Moim zdaniem to jest przyczyna tego, ze na swiatłach ładowanie spada do 12 V na wolnych obrotach. Jak uważacie? I co jest przyczyną? prądnica napięcia daje raczej ok? mam rację??
viragomen
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: viragomen »

Coś mi się wydaje, że skopałeś ten pomiar:
gpz pisze:...2.Miedzy fazami a masą:
a) 1 do masy= 8 V
b) 2 do masy= 11 V
c) 3 do masy= 14,5 V
wszystko przy 1000 obrt...
Jeżeli się takowy przeprowadza, to powinien on być wykonany dla samego alternatora, a po wynikach wygląda na to, że zacytowane pomiary wykonałeś na kompletnym układzie z podłączonym reglerem i taki pomiar nie mówi nam absolutnie nic :D.
Pozostałe pomiary mówią, że jest nieźle, tylko nieźle, bo asymetria wyszła zastanawiająco duża. :)

Zostało ci jeszcze sprawdzenie tego o czym pisał kolega kyller:
kyller pisze:sprawdz czy którys z uzwojen alternatora nie ma przebicia do masy
(wtedy miedzyfazowe moga wychodzic poprawnie)
Awatar użytkownika
gpz
Posty: 160
Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
Motocykl: virago XV 750 1994
Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
Wiek: 34
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: gpz »

viragomen pisze:Coś mi się wydaje, że skopałeś ten pomiar:
gpz pisze:...2.Miedzy fazami a masą:
a) 1 do masy= 8 V
b) 2 do masy= 11 V
c) 3 do masy= 14,5 V
wszystko przy 1000 obrt...
Jeżeli się takowy przeprowadza, to powinien on być wykonany dla samego alternatora, a po wynikach wygląda na to, że zacytowane pomiary wykonałeś na kompletnym układzie z podłączonym reglerem, a taki pomiar nie mówi nam absolutnie nic :D.
Pozostałe pomiary mówią, że jest nieźle, tylko nieźle, bo asymetria wyszła zastanawiająco duża. :)

Zostało ci jeszcze sprawdzenie tego o czym pisał kolega kyller:
kyller pisze:sprawdz czy którys z uzwojen alternatora nie ma przebicia do masy
(wtedy miedzyfazowe moga wychodzic poprawnie)
pomiary robiłem na odłączonej kostce alternatora, czerwony kabelek od regulatora do aku był podłączony..
a to co mowi kyller to dopiero po zakończeniu sezonu...
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1416
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: wąsaty7 »

Jeżeli podłączony woltomierz pomiędzy masę a kolejne fazy wskazuje napięcie większe od 0,to na 100% masz uszkodzone uzwojenie alternatora (zwarcie do masy).Napięcia między fazowe muszą być bezwzględnie jednakowe (pomijając błąd pomiaru).
Wąsaty7
viragomen
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: viragomen »

gpz pisze:...pomiary robiłem na odłączonej kostce alternatora...
Wcześniejsze na pewno tak, a ten zacytowany przeze mnie już raczej nie, bo to co mógłby on sugerować gdyby go wziąć na poważnie to lekkie science fiction :wink:.
Awatar użytkownika
gpz
Posty: 160
Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
Motocykl: virago XV 750 1994
Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
Wiek: 34
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: gpz »

jejku... to nie wiem, odkręcę altetrnator, ale to dopiero jak będę oleje zmieniał i zobaczę jak on wygląda. A co do pomiarów mioedzyfazowych, zmierzę dla pewności jeszcze raz... a te drugie też.. a już mi się wydawało, że wszystko będzie ok, gdy zobaczyłem i widzę u mnie ładowanie na aku bez swiateł na obrotach 14,6 V...
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1416
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: wąsaty7 »

Uzwojenie alternatora to trzy cewki których początki są połączone razem natomiast końce zostały wyprowadzone na zewnątrz(trzy białe przewody).Przy rozłączonej wtyczce uzwojenie sprawne nie ma żadnego połączenia elektrycznego z masą.Stad pomiar napięcia między masą a fazą(rozłączona wtyczka,pracujący silnik) ma być równy 0.Pomiar oporności wynik - nieskończoność.
Wąsaty7
Awatar użytkownika
gpz
Posty: 160
Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
Motocykl: virago XV 750 1994
Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
Wiek: 34
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: gpz »

Wąsaty 7, ja temat napięcia pomiędzy końcami uzwojenia a masą rozumię tak :roll: : jeżeli między końcami uzwojenia cewek a masą jest idealna przerwa, czyli nieskończonie wielka wartoś rezystancji to podpięty woltomierz pownien wskazywac jakieś napięcie, jeżeli w cewce wytwarzana jest siła elektromotoryczna. Wartośc 0 V ponmiędzy końcem uzwojenia cewek a masą (rama motocykla) wskazuje na idealne zwarcie, czyli rezystancję równą 0.
Mógłbyś się jakoś odnieśc do tego co napisałem, wyjaśniając Twoje rozumowanie?? :D :D , bo teraz to nie zabardzo kumam :cry:
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1416
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: wąsaty7 »

gpz pisze:Wąsaty 7, ja temat napięcia pomiędzy końcami uzwojenia a masą rozumię tak :roll: : jeżeli między końcami uzwojenia cewek a masą jest idealna przerwa, czyli nieskończonie wielka wartoś rezystancji to podpięty woltomierz pownien wskazywac jakieś napięcie, jeżeli w cewce wytwarzana jest siła elektromotoryczna. Wartośc 0 V ponmiędzy końcem uzwojenia cewek a masą (rama motocykla) wskazuje na idealne zwarcie, czyli rezystancję równą 0.
Mógłbyś się jakoś odnieśc do tego co napisałem, wyjaśniając Twoje rozumowanie?? :D :D , bo teraz to nie zabardzo kumam :cry:
Wartość 0 V pomiędzy masą a kolejną fazą - uzwojenie O.k..jeśli pokaże się napięcie - zwarcie uzwojenia do masy.
Wąsaty7
Awatar użytkownika
gpz
Posty: 160
Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
Motocykl: virago XV 750 1994
Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
Wiek: 34
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: gpz »

ok,dzięki, pomyśle nad tym:) i sory za dociekliwośc i zawracanie gitary... :)
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: -waldi- »

wąsaty7 pisze:Uzwojenie alternatora to trzy cewki których początki są połączone razem natomiast końce zostały wyprowadzone na zewnątrz(trzy białe przewody).Przy rozłączonej wtyczce uzwojenie sprawne nie ma żadnego połączenia elektrycznego z masą.Stad pomiar napięcia między masą a fazą(rozłączona wtyczka,pracujący silnik) ma być równy 0.Pomiar oporności wynik - nieskończoność.
Tak będzie ale tylko teoretycznie.

Emalia na drucie nawojowym ma mikropęknięcia, olej posiada jakąś przewodność dla tego napięcie zawsze wyjdzie.

Omomierz i zmierzyć uzwojenia względem masy, lub ostatecznie podpiąć żarówkę między uzwojenie a masę jak zaświeci to do wymiany/przewinięcia uzwojenia
gpz pisze:1.'-' aku do obudowy regulatora-0,15 V przy 1000 obrotów
za dużo ! włącz światła i daj więcej obrotów - zmierz ile będzie

I nie oczekuj, że na światłach, na wolnych obrotach będziesz miał ładowanie jak przy 3000rpm
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
gpz
Posty: 160
Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
Motocykl: virago XV 750 1994
Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
Wiek: 34
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: gpz »

dziękuje waldi za kolejną odpowiedź, i za cierpliwość do mnie i moich problemów :D
nasepne pomiary w piatek, jak bede w domu. ja bym był zadowolny, jakby podczas jazdy w trasie ze swiatlami bylo jakis 14 V. na wolnych obrotach moze byc mniej :mrgreen:
i jescze raz dzieki waldi
i wszytkim ktorzy pomagaja! :)
AREK2207
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: AREK2207 »

Panowie jestem młodym i niedoświadczonym posiadaczem 750 i mam problem z ładowanie po przekręceniu kluczyka w stacyjce kontrolka ładowania nie świeci ,ale zaczyna świecić jak naciskam na starter proszę o radę co to morze być za przyczyna pozdrawiam Arek
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: -waldi- »

To nie jest kontrolka ładowania, tylko kontrolka POZIOMU oleju. Zapala się jak masz niski poziom oleju w silniku, podczas próby odpalenia z rozłożoną stopką oraz na włączonym biegu. W nowszych modelach zapala się też razem z rezerwą podczas pracy rozrusznika.
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
AREK2207
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: AREK2207 »

dlaczego rozładowuj mi akumulator i maszyna gaśnie jak nacisnę pedał stopu czy załączę światła jaka morze być tego przyczyna
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: -waldi- »

brak ładowania - wyładowany akumulator
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
AREK2207
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: AREK2207 »

Dzięki kolego za odpowiedzi ,oznacza to ze muszę odstawić maszynę do dobrego elektryka bo sam nic nie zdziałam pozdrawiam Arek
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: -waldi- »

w tym temacie masz dokładnie opisane, co i jak zmierzyć i jak zdiagnozować uszkodzenie
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
SZOGUN
Posty: 127
Rejestracja: 21 maja 2009, 10:08
Motocykl: Yamaha XV 535 cc 1987r USA
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 39
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: SZOGUN »

zmieszny, ale nie wstrząsnięty ... taki antyBond :D

Zamieszanie z moim pomysłem wynikało z ewolucji, jaką owy patent przechodził.

Podsumowując: finalnie zrobiłem u siebie obwód zastępujący całkowicie fabryczny. Wiązki fabrycznej nie ruszałem, a estetycznie poprowadzony wzdłuż oryginalnych wiązek kabel (2,5 mm średnicy) powpinałem w kostki konektorami, łącząc regulator ze stacyjką i akumulatorem (tu bezpiecznik 20A). Fabryczny obwód jest wypięty, ale nie usuwałem go.

Mam nadzieję, że teraz sprawa jest jasna dla wszystkich i nie ma żadnego zamieszania. U mnie to działa.

A odpowiadając koledze gpz: między uzwojeniami alternatora a ramą (na WYŁĄCZONYM silniku) badanie oporności powinno dać wynik rzędu M ohm-ów (miliona ohm-ów), co w praktyce zapewnia dobrą izolację. Wartości na poziomie kilku ohm-ów świadczy o przebiciu (uszkodzeniu uzwojenia).

A ponadto wyniki pomiarów napięć międzyfazowych powinny być z grubsza równe. Duże odstępstwa świadczą o usterce.

Pozdrawiam.
I choćbym jechał ciemną doliną, zła się nie ulęknę, albowiem światła mam sprawne...
Awatar użytkownika
spaw
Posty: 731
Rejestracja: 06 kwietnia 2011, 00:10
Motocykl: Tiger 900
Lokalizacja: Katowice
Wiek: 33
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: spaw »

troszkę odświeżę temat i zapytam:
Czy między kołem magnesowym a trybami powinna być jakaś podkładka dystansowa? jest tam w ogóle coś takiego, albo dalej na wale?
EDIT:
już nieaktualne :)
"W każdym normalnym człowieku tkwi szaleniec i próbuje wydostać się na zewnatrz"
Terry Pratchett
Obrazek
Awatar użytkownika
gpz
Posty: 160
Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
Motocykl: virago XV 750 1994
Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
Wiek: 34
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: gpz »

i w końcu problem z ładowaniem rozwiązany... padnięty był alternator, wstawiłem nową używkę :D i jest wymarzone 14.5 V na światłach i wolnych obrotach. No i od listopada niepalone moto zapaliło od razu, bez żadnego bólu :)
ODPOWIEDZ