Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
Awatar użytkownika
pedro_78
Posty: 74
Rejestracja: 04 września 2007, 16:23
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Chorzów/Dublin
Wiek: 45
Status: Offline

Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: pedro_78 »

Drodzy forumowicze, przeczytałem inne tematy związane z usterkami sprzęgła, zanim jednak zacznę kopać przy motorze i wydawać kasę na części, chciałem się upewnić czy idę dobrym tropem. A więc tak, tarcze się ślizgają w mojej ślicznotce na 4 i 5 biegu w czasie gwałtownego przyspieszania.

- moto ma najechane dopiero 20k km, przebieg udokumentowany w książce serwisowej, więc chyba trochę mało na wymianę tarcz, sam zrobiłem 16k km i nie katowałem sprzęta.

- kilka miesięcy temu wymieniłem olej i wlałem Castrola SAE10W40 API SG, zastanawiam się czy to nie wina oleju.

- sprawdziłem ustawienia wskaźnika z nadlewem na karterze i tak:
- luz na klamce ustawiony prawidłowo
- klamka sprzęgła wciśnięta Obrazek

- moment w którym moto zaczyna jechać, wskaźnik pokrywa się z nadlewem Obrazek

- klamka puszczona luzem, wskaźnik przesuwa się bardziej w prawo Obrazek
Zastanawiam się czy jest to dobrze ustawione i czy ewentualna regulacja mogłaby naprawić problem.

-no i ostatnie rozwiązanie, czy już kupować zestaw tarcz i sprężyn? :-(

Poradźcie co dalej robić.

Pozdrawiam.
Motocykl jest jak Media-Markt, nie dla....
Awatar użytkownika
wierzba
Posty: 473
Rejestracja: 21 maja 2008, 07:25
Motocykl: było 535 teraz 1100
Lokalizacja: Józefosław
Wiek: 49
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: wierzba »

Napisz jaki dokładnie wlałeś olej bo jak taki:
Castrol MTX Mineral Gear Oil SAE 10w-40 API SG
to słabo a samo 10w40 API: SG nic nie mówi, no może poza tym że 10w40 do 535 też słabo się nadaje, producent pisze żeby lać 20W40 i lepiej tego się trzymać.
co mnie obchodzi gdzie jadę, grunt że wiem gdzie byłem :)
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: Blunio »

Najbardziej miarodajnym sposobem weryfikacji tarcz jest pomiar ich grubości. No ale to się wiąże z demontażem. Ale jak już zdemontujesz i stwierdzisz że grubość tarcz jeszcze jest dobra, to sytuację poprawi wewnętrzna regulacja na popychaczu.
ps. do silnika trzeba lać olej przeznaczony wyłącznie do motocykli ! Inne oleje mogą zawierać dodatki smarne (np. związki molibdenu), które będą powodowały ślizganie się sprzęgła. Czy wymiana oleju pomoże ? Nie wiadomo, bo jak tarcze się nasączą tym związkiem to już może być tak, że tylko wymiana tarcz na nowe.
pedro_78 pisze:moto ma najechane dopiero 20k km, przebieg udokumentowany w książce serwisowej, więc chyba trochę mało na wymianę tarcz
To nie ma nic do rzeczy. Sprzęgło można "spalić" w 5 minut, jak się chce :mrgreen:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: kyller »

odpowiadam hurtem :-)
1. potrzebujesz ksiazke serwisowa z przebiegiem 1500 km ? nie ma sprawy tanio wyjdzie bo mało pisania :mrgreen:

2.tak jak blunio napisał tarcze mozna przypalic w 5 minut

3.rozebrac i obejrzec za mała grubosc albo przypalenie (kolor tarcz jest ciemno brązowo-czarny) dyskwalifikuja

4.z mojego doswiadczenia wynika ze jak sie sprzegło zaczyna slizgac przy prawidłowej regulacji na klamce to juz regulacja na popychaczu nie pomoze (albo pomoze na bardzo krótko) regulacja na popychaczu -> to gdy sprzegło ciagnie

5.blunio cyt"do silnika trzeba lać olej przeznaczony wyłącznie do motocykli " jest naduzyciem to tak jakby napisac ze jezdzenie motocyklem jest niebezpieczne i nalezy jezdzic wyłacznie samochodem
nalezy tylko uwazac na wszelakie dodatki które opisałeś oczywiscie ryzyko lezy po stronei eksperymentatora :mrgreen:

6.lanie oleju który producent zaleca jest lekka przesada, producent zalecał ten olej 25 lat temu, nalezy popatrzec na jaki najlepszy olej na jaki nas stac i kupić droższy :mrgreen: - od dłuższego czasu zalewam silnik pełnym syntetykiem 10 W 50 dla przypomnienia silnik ma 22 lata a moto jest ostro eksploatowane w wysokich temperaturach, w warunkach kiedy motul mineralny 20 W 50 znikał syntetyk liqui moly nie traci stanu
opowiesci jak to nie nalezy do starych silników lac syntetyków to bajki opowiadane przez niedouczonych mechaników a wywodzace sie z czasów kiedy selektol nie miał dodatków myjacych (nawiasem mówiac selektol specjal je miał i zapchałl mi kanały smarujace )
Awatar użytkownika
pedro_78
Posty: 74
Rejestracja: 04 września 2007, 16:23
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Chorzów/Dublin
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: pedro_78 »

wierzba pisze:Napisz jaki dokładnie wlałeś olej bo jak taki:
Olej kupiony w Louisie, taki http://www.louis.de/_20ddda4791fa04db53 ... r=10038352
Blunio pisze:Najbardziej miarodajnym sposobem weryfikacji tarcz jest pomiar ich grubości
No to będe miał co robić we wtorek :wink:
Blunio pisze:ps. do silnika trzeba lać olej przeznaczony wyłącznie do motocykli !
No takiego błędu, to bym nie popełnił.
kyller pisze:1. potrzebujesz ksiazke serwisowa z przebiegiem 1500 km ? nie ma sprawy tanio wyjdzie bo mało pisania :mrgreen:
Kyller możesz się śmiać, ale w moim przypadku przebieg jest prawdziwy, moto kupione w niemcowni przez dobrego przyjaciela zrzeszonego w klubie motocyklowym. Poprzedni właściciel virówką jeździł po gazety, a na zloty miał goldasa.

Dziękuję Panowie za odpowiedzi, we wtorek dam znać co z tarczami.

Ps. Napiszcie tylko, czy zmienić ten olej na inny?
Motocykl jest jak Media-Markt, nie dla....
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: leszekk »

pedro_78 pisze:czy zmienić ten olej na inny?
A w zasadzie to po co? Eksploatacja w klimacie polskim z wczesną wiosną i późną jesienią włącznie to właśnie zakres w sam raz dla oleju 10W40. Ekstremalnie ostra jazda w mieście w upalne dni sugerowałaby użycie oleju np. 20W50, jazda w zimie na przykład 5W40. Mam nadzieję, że potrafisz znaleźć w internecie tablicę oznaczeń oleju i wybrać według niego właściwy dla Ciebie zakres temperaturowy w jakim zamierzasz użytkować motocykl.
Co do samego oleju - marka niezła, rodzaj oleju - półsyntetyk do czterotaktowych silników motocyklowych ... Czegóż więcej szukać?
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: Blunio »

kyller pisze:cyt"do silnika trzeba lać olej przeznaczony wyłącznie do motocykli " jest naduzyciem
No to mnie z_łapa_liście :mrgreen:
Nie jestem oczywiście lobbystą producentów olejów motocyklowych, tylko mi się zastosował taki skrót myślowy. Można oczywiście lać każdy olej spełniający określone warunki, a wystrzegać się oleju z dodatkami antypoślizgowymi. Tylko że nie każdy potrafi doczytać się na opakowaniu tych dodatków, a kupując olej "motocyklowy" można mieć pewność że ich nie zawiera.
Acha, nie lać oleju rzepakowego. Chociaż czytałem o początkach lotnictwa i tam używali oleju rycynowego, głównie Francuzi i głównie do swoich silników rotacyjnych. Ale dlaczego - nie wiem. Może ktoś kumaty mnie pojaśni. Ew. założymy nowy temat, żeby GTW nie zarzuciła OT.
pedro_78 pisze:we wtorek dam znać co z tarczami.
Trzymamy za słowo :grin:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
wierzba
Posty: 473
Rejestracja: 21 maja 2008, 07:25
Motocykl: było 535 teraz 1100
Lokalizacja: Józefosław
Wiek: 49
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: wierzba »

Piszcie co chcecie :)
Dwa razy dostałem virówkę z olejem 10W40 w silniku (raz pełen syntetyk, raz półsyntetyk, obydwa motocyklowe) i w były nich problemy z pracą skrzyni, znalezieniem luzu. Po zalaniu mineralnym 20W50 jak ręką odjął, no dobrze, w 535 jeszcze przestawiałem dźwignie na wieloklinie bo cały układ wyglądał inaczej niż w serwisówce. Tani, dobry i jeszcze zalecany przez producenta silnika, po co szukać kwadratowych jaj.
co mnie obchodzi gdzie jadę, grunt że wiem gdzie byłem :)
Awatar użytkownika
KoSS
Posty: 2657
Rejestracja: 04 lutego 2008, 19:17
Motocykl: VARADERO XL1000V '99
Lokalizacja: Będzin
Wiek: 49
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: KoSS »

wierzba pisze:Piszcie co chcecie :)
Dwa razy dostałem virówkę z olejem 10W40 w silniku (raz pełen syntetyk, raz półsyntetyk, obydwa motocyklowe) i w były nich problemy z pracą skrzyni, znalezieniem luzu. Po zalaniu mineralnym 20W50 jak ręką odjął, no dobrze, w 535 jeszcze przestawiałem dźwignie na wieloklinie bo cały układ wyglądał inaczej niż w serwisówce. Tani, dobry i jeszcze zalecany przez producenta silnika, po co szukać kwadratowych jaj.

I tu się zgadzam w 100% ja mam 1100 z 86r i kto wtedy słyszał o oleju syntetycznym, silniki były zalewane mineralnym. Poza tym z własnej autopsji wiem że nie leje się syntetyka czy półsyntetyku do silnika który chodził na mineralnym, ja nalałem i mi panewki obróciło co prawda w puszce ale zasada silnika jest taka sama w obydwu wypadkach. Jeździłem na MOTULU 3000 a teraz jest CASTROL nie pamiętam typu ale mineralny kolor oleju czerwony, mogę powiedzieć że CASTROL się lepiej zachowuje, nie słyszę łańcuszka jak na Motulu może to przypadek ale pozostanę przy nim.
"Czasami wychodzi lepiej niż planujesz" - pomyślał mąż, gdy rzucił młotkiem w kota, a trafił w żonę.


http://www.studio-kom.pl
http://www.szafa-malolata.pl
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: leszekk »

wierzba pisze:Tani, dobry i jeszcze zalecany przez producenta silnika, po co szukać kwadratowych jaj.
W zasadzie masz rację, skoro wówczas wystarczał to i dziś wystarczyć musi. Tyle, że te 20 lat temu te parametry to było jedynie o oczko niżej niż max. dostępny na rynku ;)
Ktoś po coś wymyśla te nowsze oleje i nie tylko dlatego, że taka toyota obniżyła jakość produkcji elementów silnika ...
Z działki samochodowej - pierwsze samochody jakie eksploatowane były w mojej rodzinie wymagały wymiany oleju co 5 tys. km (lata 60-te). Późniejsze oleje klasy selektol special można było wymieniać już rzadziej, co 8-10 tys. ale w latach 80-tych jeździłem dieslem z gwiazdą, gdzie olej wymieniało się co 7 tys. km. Potem przez wiele lat jeździłem pojazdami, dla których przegląd i wymiana oleju ustalone były na 10 tys. potem co 15 tys., teraz mam auto, z którym do serwisu zaglądam raz na rok albo co 20 tys. - żeby było śmieszniej jest to silnik najmocniej wytężony ze wszystkich dotychczasowych - 65 KM z litra ...
Niewątpliwie zatem zarówno technologia wytwarzania elementów silnika jak i postęp w tworzeniu nowych lepszych olejów wpływa na to, że te przebiegi mogą być dłuższe.
Byłbym skłonny (ale proszę nie traktować tego jako poradę specjalisty) przypuszczać, że wymiana współczesnego oleju w silniku Virago co rok lub co 10 tys. byłaby przez silnik akceptowalna. Fakt, być może układ smarowania projektuje się obecnie nieco inaczej, filtry dobiera się inaczej, ale przy spokojnej jeździe powinno wystarczyć. Tak więc można literalnie rozumieć zapisy w instrukcji serwisowej i lać olej o parametrach jak sprzed 20 lat, można lać olej współczesny i stosować normy wymiany jak sprzed 20 lat ale można też eksperymentować ...
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: Blunio »

leszekk, moje prywatne zdanie przychyla się ku Twemu. Silniki dzisiaj niewiele różnią się od silników sprzed lat*, w kwestii olejów - postęp jest, trudno nie zauważyć. Ale główne skrzypce gra moim zdaniem marketing. Bo jeżeli w mojej Astrze II zalecano przegląd 10 lat temu co 15 tys. z wymianą oleju, a teraz z takim samym silnikiem (1,6, 16V) w Astrze III przegląd z wymianą co 30 tys. - to jak to nazwać jak nie marketing, bo z wyliczeń nic nie wychodzi. generalnie jestem zwolennikiem przestrzegania reżymów technologicznych, ale uważam że jeżeli silnika nie katujemy, nie robimy na taxi (krótkie trasy), nie jeździmy w kurzu i błocie - wymiany olejów można traktować lekko mówiąc umownie. Najważniejsze, aby poziom oleju utrzymywać na właściwym poziomie.

* a co do silników - silnik czołgowy, używany do dzisiaj , pierwotnie W-2, potem W-54, W-55, teraz chyba W-1000 - to konstrukcja z przełomu wieków XIX i XX. Ale rozwiązania techniczne którymi dzisiaj zachłystują się inżynierowie - cztery zawory na cylinder, rozrząd DOHC, wtrysk bezpośredni - dlatego ten silnik funkcjonuje do dzisiaj, a wspomagany przez turbo i elektronikę możliwe że przetrwa jeszcze parę lat. Tak to jest z techniką ...
Tryumfy święci jednak inżynieria materiałowa, pierwotnie ten silni miał resurs podobno 50 mtg, teraz tysiące. I na pewno wpływ na to mają oleje silnikowe. Również.
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
KoSS
Posty: 2657
Rejestracja: 04 lutego 2008, 19:17
Motocykl: VARADERO XL1000V '99
Lokalizacja: Będzin
Wiek: 49
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: KoSS »

Wszystko ok ale materiały dokładność wykonania te elementy się rozwijały, a nasze maszynki nie miały zmian od początku ich produkcji o czym świadczą padnięte bendixy, które wam regeneruję i nie ma różnicy czy był to silnik z 86 czy z 96. Silniki które teraz powstają są inne uwierzcie mi pomimo takiego samego wyglądu mają po kilkadziesiąt do kilkuset nowych patentów. Nawet jak rozmawiałem ze swoim mechanikiem od auta (a mu wierzę bo jak zacząłem jeździć do niego to się widujemy co zmianę oleju i auto chodzi jak zegarek) o kupnie nowego auta i jego słowa brzmią mi do dzisiaj "jak kupisz Lagunę 1.9D to zmieniaj olej co 10000km bo to pomimo dodanych turbin i innych paści to dalej stara konstrukcja a pojeździsz długo" I tego się trzymam :mrgreen:
"Czasami wychodzi lepiej niż planujesz" - pomyślał mąż, gdy rzucił młotkiem w kota, a trafił w żonę.


http://www.studio-kom.pl
http://www.szafa-malolata.pl
Awatar użytkownika
pedro_78
Posty: 74
Rejestracja: 04 września 2007, 16:23
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Chorzów/Dublin
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: pedro_78 »

No niestety moi drodzy, nie ma zmiłuj. Wszystko sprawdzone, tarcze i sprężyny do wymiany :-( . Zastanawiam się teraz, czy zamówić sobie części z Polski, bo tu wszystkie warsztaty montują EBC http://www.wemoto.com/bikes/Yamaha/XV_5 ... pring_Set/ http://images.wemoto.com/clutch/ad69.html
Motocykl jest jak Media-Markt, nie dla....
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: kyller »

pedro_78 pisze:No niestety moi drodzy, nie ma zmiłuj. Wszystko sprawdzone, tarcze i sprężyny do wymiany :-( . Zastanawiam się teraz, czy zamówić sobie części z Polski, bo tu wszystkie warsztaty montują EBC http://www.wemoto.com/bikes/Yamaha/XV_5 ... pring_Set/ http://images.wemoto.com/clutch/ad69.html
tiaa. 20 kkm przebiegu
najlepiej to załozyc vesraha ale jest przeraźliwie drogi
tarcze EBC ujda
ale sprezyn EBC to bym nie zakładał
Awatar użytkownika
pedro_78
Posty: 74
Rejestracja: 04 września 2007, 16:23
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Chorzów/Dublin
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: pedro_78 »

Dzięki wielki wszystkim za rady.
kyller pisze:najlepiej to załozyc vesraha ale jest przeraźliwie drogi
To że drogi, to nie problem, bo wole dopłacić i mieć pewność że części będą dobrej jakości. Problemem natomiast jest dostępność tych części tutaj, więc wymianę muszę przełożyć na początek października, wtedy wrócę z Polski z nowymi tarczami i sprężynami.
Motocykl jest jak Media-Markt, nie dla....
Awatar użytkownika
gali
Posty: 209
Rejestracja: 02 sierpnia 2009, 22:41
Motocykl: xv535 rok 91
Lokalizacja: Grudziądz
Wiek: 57
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: gali »

Podłączę się pod temat.
Co powiecie o tych sprężynach?

http://www.sklepmotocyklowy.pl/pl/produ ... zegla.html
Awatar użytkownika
pedro_78
Posty: 74
Rejestracja: 04 września 2007, 16:23
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Chorzów/Dublin
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Tarcze sprzęgła, czy wymieniać?

Post autor: pedro_78 »

gali pisze:Co powiecie o tych sprężynach?
Kyller już pisał o tym producencie, cytat chyba wszystko tłumaczy :wink:
kyller pisze:najlepiej to załozyc vesraha ale jest przeraźliwie drogi
Motocykl jest jak Media-Markt, nie dla....
ODPOWIEDZ