Witam,
masa rożnych opinii na temat olejów silnikowych krąży po forum, ale mam taką sytuację :
do mojej Virażki 535 był lany olej mineralny Castrol Actevo 4T 20W-40, na następny sezon planuję zalać półsyntetyk Motul 5100 10W40 Ester.
Moto ma przejechane 40 tys , rok produkcji 2000 ...
I tu moje pytanie - z waszych doświadczeń jakie plusy i minusy takiej zamiany oleju dla silnika, kultury pracy, sprzęgła i skrzyni biegów ?
Będę wdzięczny za rzeczowe opinie
Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk
- Robson666
- Posty: 177
- Rejestracja: 15 czerwca 2015, 14:39
- Motocykl: Virago DX535/XVS1100
- Lokalizacja: Trzebnica
- Wiek: 57
- Status: Offline
Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk
Robson666
- 2007XV1700
- Posty: 5107
- Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
- Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
- Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
- Wiek: 42
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk
Jeśli teraz nie miałeś problemów ze znalezieniem luzu to nie odczujesz różnicy.
Minusów nie ma plusy same dodatnie
Minusów nie ma plusy same dodatnie
(...)łażę po wszystkich tematach na tym forum i psuję ludziom krew(...)
- Robson666
- Posty: 177
- Rejestracja: 15 czerwca 2015, 14:39
- Motocykl: Virago DX535/XVS1100
- Lokalizacja: Trzebnica
- Wiek: 57
- Status: Offline
Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk
Ze znalezieniem luzu nie ma problemu,
ale na mineralnym przy ruszaniu na zimnym silniku wrzucasz jedynkę z dużym strzałem - motul może to zniweluje ...
O stukającym koszu sprzęgłowym na luzie nie wspomnę , ale ten model tak ma i pewnie wymiana oleju na półsyntetyk nie pomoże.
ale na mineralnym przy ruszaniu na zimnym silniku wrzucasz jedynkę z dużym strzałem - motul może to zniweluje ...
O stukającym koszu sprzęgłowym na luzie nie wspomnę , ale ten model tak ma i pewnie wymiana oleju na półsyntetyk nie pomoże.
Robson666
-
- Posty: 103
- Rejestracja: 05 maja 2017, 20:41
- Motocykl: XV 535 , Victory1200
- Lokalizacja: Gdynia
- Status: Offline
Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk
Tylko plusy, zapewnia lepszą ochronę silnika. Jedyne ryzyko polega na tym, że olej o wyższych parametrach to miedzy innymi większa redukcja osadów i lepsze właściwości płuczące silnik. Wiąże się to z tym, że mogą wystąpić pocenia w miejscach uszczelnień na skutek wypłukania nagromadzonych się tam osadów.Dotyczyć to może silników mocno wyeksploatowanych i raczej przy przejściu na pełen syntetyk.
- Robson666
- Posty: 177
- Rejestracja: 15 czerwca 2015, 14:39
- Motocykl: Virago DX535/XVS1100
- Lokalizacja: Trzebnica
- Wiek: 57
- Status: Offline
Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk
A kultura pracy zespołu silnik/skrzynia biegów, czy będzie pracował głośniej przez niższy parametr przed W, czyli 10W zamiast 20W ?
Robson666
-
- Posty: 142
- Rejestracja: 29 listopada 2013, 05:31
- Motocykl: Virago 535
- Lokalizacja: Wrocław
- Status: Offline
Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk
Czy 10W czy 20W oznacza kłopoty z gęstnieniem oleju w ujemnych temperaturach -20/-25*C a w takich raczej nie będziesz jeździł. Ważniejsze są cyferki po W - może być olej W40 albo np. 15W50 - ten szczególnie przyda się latem podczas upałów na wakacyjnych wycieczkach. Według mnie dobrze się sprawdza ( i sprzęgło i zmiany w skrzyni i chłodzenie silnika).
Zawsze dobry olej jest lepszy od gorszego więc zmiana z minerała na półsyntetyk jest wskazana. Nazwa półsyntetyk jest nieco myląca - w półsyntetyku nie ma pół syntetyka - są to zazwyczaj oleje mineralne z dodatkami uszlachetniającymi. Taki trochę lepszy minerał. Bardziej odporny temperaturowo i można dłużej na nim jeździć. Cenowo przy zakupie to samo /przynajmniej ja mam takie ceny w hurtowniach/. Więc nie ma co płacić za smołę bo szkoda kasy i silnika.Nie ma też się czego bać nic się nie rozszczelni itd. mineralne oleje szybko się koksują od przedmuchów i mają niską lepkość w temperaturze roboczej silnika. Degradacja olejów mineralnych następuje b.szybko i zmiana jest wskazana już po ~3.000km więc właściwie są wyraźnie droższe od półsyntetyków gdzie interwały zmian to ok. 5.000-6.000km.
Mineralny Castrol był dobry w latach '60 więc na cokolwiek innego zmienisz to ulżysz silnikowi. Nie chcę tu wchodzić w głębszą dyskusję ale można zaszkodzić silnikowi takim łojem. W praktyce warsztatowej spotkałem się nieraz z zasmołowanymi silnikami po Castrolu, chyba to te słynne przywierające nanocząsteczki a potem nie idzie tego nawet śrubokrętem zdrapać z karterów.
Zmianę oleju można zrobić teraz, przegoń sprzęt w jakiś ostatni ciepły dzień a potem podłącz aku do ładowarki na zimę.
Oczywiście olej musi być "motocyklowy" czyli do mokrych sprzęgieł.
pzdr.
Zawsze dobry olej jest lepszy od gorszego więc zmiana z minerała na półsyntetyk jest wskazana. Nazwa półsyntetyk jest nieco myląca - w półsyntetyku nie ma pół syntetyka - są to zazwyczaj oleje mineralne z dodatkami uszlachetniającymi. Taki trochę lepszy minerał. Bardziej odporny temperaturowo i można dłużej na nim jeździć. Cenowo przy zakupie to samo /przynajmniej ja mam takie ceny w hurtowniach/. Więc nie ma co płacić za smołę bo szkoda kasy i silnika.Nie ma też się czego bać nic się nie rozszczelni itd. mineralne oleje szybko się koksują od przedmuchów i mają niską lepkość w temperaturze roboczej silnika. Degradacja olejów mineralnych następuje b.szybko i zmiana jest wskazana już po ~3.000km więc właściwie są wyraźnie droższe od półsyntetyków gdzie interwały zmian to ok. 5.000-6.000km.
Mineralny Castrol był dobry w latach '60 więc na cokolwiek innego zmienisz to ulżysz silnikowi. Nie chcę tu wchodzić w głębszą dyskusję ale można zaszkodzić silnikowi takim łojem. W praktyce warsztatowej spotkałem się nieraz z zasmołowanymi silnikami po Castrolu, chyba to te słynne przywierające nanocząsteczki a potem nie idzie tego nawet śrubokrętem zdrapać z karterów.
Zmianę oleju można zrobić teraz, przegoń sprzęt w jakiś ostatni ciepły dzień a potem podłącz aku do ładowarki na zimę.
Oczywiście olej musi być "motocyklowy" czyli do mokrych sprzęgieł.
pzdr.
- 2007XV1700
- Posty: 5107
- Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
- Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
- Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
- Wiek: 42
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk
Ja leje 20w50
(...)łażę po wszystkich tematach na tym forum i psuję ludziom krew(...)
- Robson666
- Posty: 177
- Rejestracja: 15 czerwca 2015, 14:39
- Motocykl: Virago DX535/XVS1100
- Lokalizacja: Trzebnica
- Wiek: 57
- Status: Offline
Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź, to wszystko już było pisane na forum, natomiast proszę jeszcze z praktycznej wiedzy czy ktoś z Was po zmianie na półsyntetyk odczuł np że lepiej wchodzą biegi, lepiej pracuje sprzęgło itp. Ja tak czy inaczej w sobotę rozgrzewam, zlewam ten "czerwony" minerał i zalewam Motul 10W40 Ester 5100 bo używałem go w Virago 125 i byłem zadowolony z pacy smarowanych podzespołów.
Robson666