Witam!
Poluzował mi się jeden riser więc postanowiłem go dokręcić - dokładnie to pojawiła się szczelina pomiędzy nim a półką i wyczuwalny był lekki luz.
Virka leciwa (2 dyszki na karku) więc zabrałem się do tego delikatnie.
Pruba dokręcenia zakończyła się fiaskiem, więc chciałem śrubę całkiem odkręcić a tu niespodziewanka - śruba sie kręci i nie schodzi w dół.
Po 2 wieczorach mordęgi udało się go rozebrać.
Zerwał się gwint na szpilce risera.
I tu pojawia się moje pytanie do biegłych w temacie:
Chciałem przetoczyć szpilkę i nagwintować ponownie.
Oryginalny gwint to 8 a teraz wyszedł by 6.
Czy nie osłabi to zbytnio materiału? Jest to jednak kwestia bezpieczeństwa, więc może lepiej poszukać na allegro?
Z góry dziękuję za pomoc.
Jeśli temat był to przepraszam - nie znalazłem.
PS: Nie wiem czy to poprawna forma: riser ale chyba wiadomo o co chodzi
Riser - zerwany gwint - proszę o poradę
- bruno-rz
- Posty: 427
- Rejestracja: 12 kwietnia 2009, 22:44
- Motocykl: Virago 535
- Lokalizacja: Rzeszów
- Wiek: 45
- Status: Offline
Riser - zerwany gwint - proszę o poradę
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
-
- Status: Offline
Re: Riser - zerwany gwint - proszę o poradę
Sam sobie odpowiedziałeś na pytanie moja propozycja to idź z tym riserem do tokarza lub frezera który wywierci równo starą szpilkę i wkręci nową koszt wydaje mi się to max. 20 zeta.bruno-rz pisze:Czy nie osłabi to zbytnio materiału? Jest to jednak kwestia bezpieczeństwa
Szkoda że nie jesteś z Krakowa bo bym ci to zrobił na poczekaniu.
- bruno-rz
- Posty: 427
- Rejestracja: 12 kwietnia 2009, 22:44
- Motocykl: Virago 535
- Lokalizacja: Rzeszów
- Wiek: 45
- Status: Offline
Re: Riser - zerwany gwint - proszę o poradę
Wywierciżurek pisze: Sam sobie odpowiedziałeś na pytanie moja propozycja to idź z tym riserem do tokarza lub frezera który wywierci równo starą szpilkę i wkręci nową koszt wydaje mi się to max. 20 zeta.
Szkoda że nie jesteś z Krakowa bo bym ci to zrobił na poczekaniu.
Nie przyglądałem sie dokładnie, ale wydaje mi się że szpilka osadzona jest na stałe (zakładam też że mogę się mylić).
Czy pozbycie się starej, nagwintowanie i wkręcenie nowej to dobre rozwiązanie?
Kurcze, nie znam się na tym i chciałbym co by było bezpiecznie.
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
- e_gregor
- Posty: 2015
- Rejestracja: 14 lutego 2010, 14:53
- Motocykl: ZR7
- Lokalizacja: Wrocław
- Wiek: 42
- Status: Offline
Re: Riser - zerwany gwint - proszę o poradę
Gdyby to było moje to zdecydowanie bardziej wolałbym usunąć starą szpilkę i zamontować nową niż toczyć na mniejszą średnicę. Nie wiem jak są te fabryczne montowane - wkręcane czy na wciśnięte na wieloklin. Ale myślę, że gdyby w miejscu starej wywiercić otwór, nagwintować i wkręcić nową szpilkę, do tego zabezpieczając jakimś klejem do gwintów to czułbym się bezpiecznie.
Głupota to największa choroba cywilizacyjna
-
- Posty: 190
- Rejestracja: 29 kwietnia 2008, 08:09
- Motocykl: Yamaha Virago XV 750
- Lokalizacja: śląsk
- Status: Offline
Re: Riser - zerwany gwint - proszę o poradę
Tak jak napisał e-gregor z tym że zamiast gwintu M8 w riserze będziesz musiał zrobić najprawdopodobniej gwint M10 a to dlatego że jak usuniesz starą szpilke a ma ona średnice 8 mm to ten otwór rozwiercisz na fi 8,5mm i zrobisz gwint M10 .Tokarz bez problemu dorobi szpilke z gwintem M10 naprzykład ze śruby imbusowej o wytrzymałości 8,8 lub lepszej10,2 .Tak zregenerowany riser będzie równie mocny a tym samym i bezpieczny jak i nowy.
- Straszaq
- Posty: 317
- Rejestracja: 02 grudnia 2008, 13:02
- Motocykl: BMW R1150 RT
- Lokalizacja: Konin
- Wiek: 45
- Status: Offline
Re: Riser - zerwany gwint - proszę o poradę
Dokładnie tak jak pisze kolega. Ja np. mam taki patent na zerwane szpilki ze jak zerwę np szpilkę M8 to rozwiercam otwór, gwintuje na M10, następnie biorę pręt gwintowany (lub śrubę z obciętym łbem) M10, wkręcam na maksa w nawiercony otwór, zaznaczam dokąd się wkręciło a resztę pręta (śruby) na szlifierce zbieram do średnicy szpilki poprzedniej i na końcu narzynam gwint na szpilce tak jak w oryginalnej, żeby nakręcić tą samą nakrętkę co była. Jeśli otwór w elemencie mocowanym na szpilkę jest na tyle duży że zmieści się śruba M10 to wtedy nic nie kombinuje. Trochę trzeba się nabawić, żeby ładnie zwęzić nową szpilkę ale uzyskuje się pożądany efekt i pewne mocowanie. Trzeba zwrócić uwage na dwie rzeczy:marceli5555 pisze:Tak jak napisał e-gregor z tym że zamiast gwintu M8 w riserze będziesz musiał zrobić najprawdopodobniej gwint M10 a to dlatego że jak usuniesz starą szpilke a ma ona średnice 8 mm to ten otwór rozwiercisz na fi 8,5mm i zrobisz gwint M10 .Tokarz bez problemu dorobi szpilke z gwintem M10 naprzykład ze śruby imbusowej o wytrzymałości 8,8 lub lepszej10,2 .Tak zregenerowany riser będzie równie mocny a tym samym i bezpieczny jak i nowy.
1. czy można zrobić większy otwór pod szpilkę
2. przy zwężaniu szpilki uważać, żeby za bardzo nie zjechać końcówki którą mamy gwintować pod nakrętkę, bo można spieprzyć cała szpilke.
Tokarz zrobiłby to pewnie idealnie prosto, ja robiłem to kilka razy domowym sposobem ze szlifierką i nie było problemów nigdy.
Nieważne jaki masz motocykl...ważne gdzie nim byłeś.
- bruno-rz
- Posty: 427
- Rejestracja: 12 kwietnia 2009, 22:44
- Motocykl: Virago 535
- Lokalizacja: Rzeszów
- Wiek: 45
- Status: Offline
Re: Riser - zerwany gwint - proszę o poradę
Dzięki Panowie za pomoc.
Już zlecone do poprawki moich błedów
Już zlecone do poprawki moich błedów
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW