Regeneracja rozrusznika w 535.

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 5401
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 55
Kontakt:
Status: Offline

Regeneracja rozrusznika w 535.

Post autor: toooomelo »

Cześć!

We Viśniówce słabo kręci rozrusznik (Waldi, słyszałeś go ;) ) i chciałbym go zmusić do lepszej pracy :D
Na pierwszy rzut oka nie wygląda on źle. Ale po dokładniejszych oględzinach wyszło kilka mankamentów.

Sprawa 1 - szczotki.
Na początek chciałem wymienić szczotki. Kupiłem je, poszedłem do garażu, wymontowałem rozrusznik, rozebrałem go i tu "zonk"! Szczotki są zgrzewane! :shock:
Obrazek

W "maluchu" (Fiat 126p) naprawiałem rozrusznik wielokrotnie. Tam szczoteczki wymienia się bardzo łatwo, bo są przykręcane na śrubeczki. Tutaj będzie trzeba je przymocować w inny sposób - chyba lutowanie.
Czy wystarczy je przylutować zwykłą lutownicą (30W) i cyną?
Obrazek


Sprawa 2 - simering.
Do rozrusznika dostaje się olej. Nie ma go wiele, ale jednak dostaje się on z silnika i trzeba poprawić uszczelnienie.
Bez wyciągania simeringa ciężko ocenić jego rozmiary. Doczytałem się tylko jakiegoś symbolu - AC O587F 2 NOK. Czy coś Wam to mówi? Znacie jego wymiary?
Obrazek


Sprawa 3 - łożysko.
Na łożysku luzów nie ma, więc wymieniać nie mam potrzeby. Ale jakby ktoś znaj jego wymiary, to może komuś by się one przydały :wink:


Sprawa 4 - tuleja.
Na tulei luzy są. Minimalne ale są.
Czy można taką tulejkę kupić? Czy pozostaje tylko udać się z prośbą do tokarza?
Jakie ona ma wymiary? Czy trzeba ją wydłubać i zanieść tokarzowi? No i jak ją wyjąć?
Obrazek


Sprawa 5 - komutator.
Komutator - nie wygląda pięknie, ale po przeczyszczeniu jest lepiej. Ocenę pozostawiam Wam, bo ja się aż tak nie znam ;)
Obrazek


Sprawa 6 - wirnik.
Będzie coś z niego jeszcze?
Obrazek

Dość dużo spraw jak na jeden raz, ale wspólnymi siłami wyjdzie nam następny tutorial :D
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regeneracja rozrusznika w 535.

Post autor: -waldi- »

czy komutator nie miał przypaleń? czy był tak samo zabrudzony?

tulei nie ruszaj, a co do szczotek to ja bym obciął stare, zostawiając tą przygrzaną miedź i do niej przylutował nowe szczotki, lutownica 30W będzie miała ciężko 100W już lepiej

Ale jak masz możliwość przygrzania ich to lepiej oczywiście przygrzać :)
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 5401
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 55
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regeneracja rozrusznika w 535.

Post autor: toooomelo »

toooomelo pisze:Sprawa 4 - tuleja.
... jak ją wyjąć?
Jeżeli nikt nie wie jak wyciągnąć tulejkę, to podpowiem :wink:
Sposób jest bardzo prosty!

W otwór tulejki wciskamy jak najwięcej towotu. Następnie wkładamy w niego oś wirnika. Ten głęboko nie wejdzie, bo tuleja wypełniona jest smarem. Ustawiając w pozycję pionową uderzamy z czuciem młotkiem w drugi koniec wirnika w sposób jakbyśmy wbijali wirnik w tulejkę. Ciśnienie napierające na smar wypycha tuleję.
Niekoniecznie za pierwszym razem tulejka wyjdzie. To zależy od spasowania w obudowie. Gdy po pierwszym uderzeniu tuleja wysunie się tylko trochę, wypełniamy ją towotem po raz kolejny i znowu uderzamy młotkiem w oś. I tak do skutku.
Ja potrzebowałem trzech takich zabiegów, a sama operacja jest prosta, łatwa i przyjemna :D


Wypełnienie tulejki smarem:
Obrazek

Wybita tulejka na osi wirnika:
Obrazek
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek
Awatar użytkownika
zenelek
Posty: 442
Rejestracja: 25 maja 2011, 09:05
Motocykl: XV500 SE R26, XV1100
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Wiek: 63
Status: Offline

Re: Regeneracja rozrusznika w 535.

Post autor: zenelek »

Lutowałem nowe szczotki w rozruszniku XV 500 SE - taki sam jak w XV 535. Samą lutownicą niestety nie dałem rady. Wstępnie połączyłem lutem a następnie palniczkiem przygrzałem i jednocześnie ściskałem szczypcami. Po tym zabiegu szczotki funkcjonują tak jak powinny.
ODPOWIEDZ