Luz na główce ramy

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
plaza66
Posty: 1313
Rejestracja: 16 maja 2008, 00:21
Motocykl: BMW R 1150 GS
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wiek: 57
Status: Offline

Luz na główce ramy

Post autor: plaza66 »

Wczoraj odkryłem, że mam stuki w kierowniku :neutral:
Przy bliższych oględzinach stwierdziłem, że to luz na łożyskach główki ramy.

Przeszukałem wszystkie posty na forum i nic konkretnego nie znalazłem. Wszyscy piszą tylko że wymienili łożyska i już.

A mnie dręczy pytanie, czy jest tam jakaś możliwość regulacji luzów :?:
i czy można to zrobić we własnym zakresie.

Jeżeli ktoś z Was to przerabiał, to proszę o wskazówki.

:rock:
NIEUSTAJĄCEJ MOCY MIĘDZY NOGAMI!!!!

https://www.facebook.com/andyartbydgoszcz

Była MZ ETZ 250 1982, XV700 N 1984, XL 650 Trampek 2002r, jest BMW R 1150 GS

Dziki Wieprz

Obrazek
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: Blunio »

plaza66 pisze:Wczoraj odkryłem, że mam stuki
Gratuluję odkrycia :mrgreen:
Mnie to robił jeden gość. Moto uniósł i zabezpieczył. Poluzował śrubę centralną pod skrzyneczką z lampkami kontromymi (XV 535 !). Następnie że nie miał klucza hakowego o odpowiednim rozmiarze, wziął duży śrubokręt (czubek lekko spiłował żeby stępić krawędź) i lekko postukując młoteczkiem dokręcił śrubę pod górną półką, przy okazji kontrolując luz na łożyskach. Po prostu stawał okrakiem nad przednim kołem i próbował poruszać całym układem koło - widelec w płaszczyźnie podłużnej motocykla. Potem zakontrował i koniec.
Natomiast jak podoną czynność wykonywał gość przy FZ-6, dodatkowo poluzował śruby mocujące górną półkę do lag. Po regulacji dociągnął wzmiankowane śruby. Robił to, żeby po regukacji nie pozostały naprężenia. I jeszcze na dodatek kręcił kierownicą, sprawdzając czy łożyska nie mają "pamięci". Po prostu najwięcej jedzie się na wprost lub w zbliżonym kierunku i w tym położeniu występuje największe zużycie łozysk. Rozpoznaje się to po efekcie tak jakby "przeskakiwania" kulek po nierównościach bieżni, co powinno skłaniać do wymiany łożysk.
Ot, i tyle w temacie :mrgreen:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
plaza66
Posty: 1313
Rejestracja: 16 maja 2008, 00:21
Motocykl: BMW R 1150 GS
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wiek: 57
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: plaza66 »

Dzięki Blunio za wyczerpującą odpowiedź.

Cieszę się, że jest możliwość regulacji.
Jutro lecę do Castoramy po nasadkę 27mm i przedłużkę :twisted:

:rock:
NIEUSTAJĄCEJ MOCY MIĘDZY NOGAMI!!!!

https://www.facebook.com/andyartbydgoszcz

Była MZ ETZ 250 1982, XV700 N 1984, XL 650 Trampek 2002r, jest BMW R 1150 GS

Dziki Wieprz

Obrazek
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: Blunio »

plaza66 pisze:Cieszę się, że jest możliwość regulacji.
Tak, to nie jest wielka filozofia. Całość konstrukcji nie odbiega od rozwiązań rowerowych w moim mniemaniu.
Tylko jak nie masz klucza hakowego, postępuj delikatnie z nakrętką, żeby jej nie zharatać. Bo potem będą problemy.
No i regulacji próbuj raczej na odciążonym moto, żeby jego ciężar nie wybierał luzów.
Pozdrówka :rock:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
plaza66
Posty: 1313
Rejestracja: 16 maja 2008, 00:21
Motocykl: BMW R 1150 GS
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wiek: 57
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: plaza66 »

Jeszcze raz dzięki Blunio.

Mam tylko cichą nadzieję, że łożyska są OK :shock:

:rock:

OK.

Operacja się udała, wszystko trwało może 10 minut.
Jako narzędzia do skontrowania nakrętek użyłem klucza rowerowego :idea:

:rock:
NIEUSTAJĄCEJ MOCY MIĘDZY NOGAMI!!!!

https://www.facebook.com/andyartbydgoszcz

Była MZ ETZ 250 1982, XV700 N 1984, XL 650 Trampek 2002r, jest BMW R 1150 GS

Dziki Wieprz

Obrazek
kaszalot16
Posty: 98
Rejestracja: 06 lutego 2008, 23:56
Motocykl: Yamaha XV 750
Lokalizacja: Dziki Zachód
Wiek: 62
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: kaszalot16 »

miałem podobną sytuację i kumpel zadziałałał ale skręcił za mocno.
Mając doświadczenie rowerowe, trochę popuściłem i jest gicio! :rock:
żyj i daj żyć innym...
11Lukasz
Posty: 259
Rejestracja: 09 września 2007, 08:35
Lokalizacja: Warszawa
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: 11Lukasz »

kaszalot16 pisze: trochę popuściłem :rock:
to znaczy jak sprawdzales przy wiekszej predkosci ze strachu, czy jak?
teodor2424
Posty: 183
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 21:39
Motocykl: XV 535
Lokalizacja: Sierakowice
Wiek: 42
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: teodor2424 »

Odświeżę temacik :)

Mam problem:
wczoraj zrobiłem sobie troszkę dłuższą trasę i zarazem pierwszą moją na motorku (nie mam jeszcze prawka)

Jadąc 60km/h po łatach na jedni przód motorku strasznie rzucał (pływał), to chyba nie jest normalne zachowanie?? I jeszcze po twardej drodze szutrowej z dziurami, przód stukał i jak by coś wyraźnie miało luz..

Od początku: zauważyłem zużyta nierównomiernie przednią oponę temacik
następnie wymieniłem olej w lagach, było go po równo w każdej po 250ml, sprężyny wydaja się być niezużyte, równej długości.

Wszystko złożyłem do kupy, motorek był na podnośniku, więc przednie koło w górze, sprawdzam sobie luzy, no i właśnie jak sprawdzić luzy na amorkach i główce ramy??

po poruszaniu kierownicą w lewo prawo zauważyłem dziwną przypadłość że kierownica powraca do centralnego punktu i tak jakby tam się delikatnie blokuje, tka jakby było to jej miejsce. CZY TO NORMALNE???

Czy może łożyska główki ramy są tak dojechane??
Jak to sprawdzić??

Do tego dochodzi to że przy mocnym poruszaniu motorem przy wciśniętym przednim hamulcu z jednej lagi wydobywa się syczenie.
No i przy próbie zakręcenia kołem nie jest to tak że kręci się lekko tylko coś je lekko blokuje ale to myślę że tka musi być pewnie bo klocki ocierają o tarczę.

Póki nie mam jeszcze prawka to chciałbym pogrzebać i zrobić motónga na perfect, co poradzicie? Bo tka jeździć to jakaś katastrofa, rzuca na nierównościach jak diabli.
podbiel
Posty: 1639
Rejestracja: 05 czerwca 2010, 14:09
Motocykl: virago xv750 '95
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: podbiel »

teodor2424 pisze:Jak to sprawdzić??
wydaje mi się że już to zrobiłeś i łożyska główki są do wymiany bo nie powinno być takiego "ząbka". Ale niech fachowcy też zajmąstanowisko.
Awatar użytkownika
leopold
Posty: 579
Rejestracja: 07 stycznia 2011, 09:12
Motocykl: Virago 750
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: leopold »

teodor2424 pisze:wczoraj zrobiłem sobie troszkę dłuższą trasę i zarazem pierwszą moją na motorku (nie mam jeszcze prawka)
CZY TO NORMALNE???
Nie. To nie jest normalne.
Byłbym bardzo zobowiązany, gdyby Kolega nie pojawiał się na drogach publicznych do czasu uzyskania prawa jazdy.
Pozdrawia zaniepokojony Leopold
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: kyller »

leopold pisze:
teodor2424 pisze:wczoraj zrobiłem sobie troszkę dłuższą trasę i zarazem pierwszą moją na motorku (nie mam jeszcze prawka)
CZY TO NORMALNE???
Nie. To nie jest normalne.
Byłbym bardzo zobowiązany, gdyby Kolega nie pojawiał się na drogach publicznych do czasu uzyskania prawa jazdy.
Pozdrawia zaniepokojony Leopold
te leopold zapisz sie do kółka różańcowego i pamietaj ze przekraczanie 90 km/h to grzech

[ Dodano: Czw Cze 02, 2011 11:26 am ]
teodor
masz wyrąbane łożyska głowki nic nie reguluj tylko wymieniaj
miałes za duzo oleju w oleju powinno byc po 228 ccm
za duzo to zle po zawias zle wybiera
Awatar użytkownika
leopold
Posty: 579
Rejestracja: 07 stycznia 2011, 09:12
Motocykl: Virago 750
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: leopold »

kyller pisze: te leopold zapisz sie do kółka różańcowego i pamietaj ze przekraczanie 90 km/h to grzech
Ależ Kolego Kyller... noblesse oblige!
Żadne połajanki nie zmieniają faktu, że osobnik bez prawa jazdy nie ma prawa - i z punktu widzenia obowiązującego prawa(*) i z punktu widzenia bezpieczeństwa -pojawić się na drodze publicznej. Ty to wiesz, ja to wiem i wszyscy to wiedzą.
Pozdrawia Leopold

(*) Poszanowanie prawa nie jest frajerstwem, jak niektórym się wydaje. Ale tu chyba nie miejsce na dyskusje o umowie społecznej...
Awatar użytkownika
Cpt. Nemo
Posty: 1560
Rejestracja: 22 kwietnia 2011, 13:11
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Warszawa Wawrzyszew
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: Cpt. Nemo »

leopold pisze:Żadne połajanki nie zmieniają faktu, że osobnik bez prawa jazdy nie ma prawa - lege artis - pojawić się na drodze publicznej. Ty to wiesz, ja to wiem i wszyscy to wiedzą.
Jakze sie kolega bezgranicznie myli w swoim zadufaniu ?
Polskie przepisy przewiduja ze kazdy Polak po osiagnieciu pelnoletnosci cudownym sposobem nabiera obycia drogowego i juz moze rowerem, motorowerem czy samochodem motorowerem albo elektrycznym poruszac sie po drodze publicznej nie posiadajac prawa jazdy i nie konczac zadnych kursow. Niezaleznie od natezenia ruchu i pochodzenia owego obywatela.

Reasumujac :

Żadne połajanki nie zmieniają faktu, że osobnik bez prawa jazdy ma prawo - lege artis - pojawić się na drodze publicznej. Ty to wiesz, ja to wiem i wszyscy to wiedzą.

http://www.microcar-poznan.pl/

Choc ja prowadzenia pojazdow bez uprawnien nie popieram.
Wprawdzie Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi...
Pozdrawiam, cpt. Nemo
teodor2424
Posty: 183
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 21:39
Motocykl: XV 535
Lokalizacja: Sierakowice
Wiek: 42
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: teodor2424 »

yyyy, to że nie mam prawka i jeżdżę bez papierów na kat A wiem jest niepoprawnym zachowaniem.
Jedynym moim usprawiedliwieniem jest to że posiadam prawo jazdy kat. B, C i C+E ale przecież to nic nie zmienia w kwestii prawo jazdy kat. A, które wg mnie i tak na kursach i po egzaminie niczego mnie nie nauczy, wprawę i umiejętności zdobywa się w praktyce wieloletniej, nasz "polski" system szkolenia kierowców jest do bani, jak mogą na egzaminie ocenić w ciągu 20min predyspozycje i umiejętności przyszłego kierowcy?? tego się nie da ocenić w tak krótkim czasie i w dodatku pod wpływem stresu kierowcy.

Szczerze przepraszam, postaram się poprawić :)

Co do kwintesencji tematu:

Kierownica nie powinna mieć tendencji sytuowania się w jakimś położeniu bardziej niż w innych??
Powinna się obracać bez jakichkolwiek oporów w każdą ze stron??

Łożyska główki ramy do wymiany- ma może ktoś wymiary tych łożysk XV535 rok 1990.
Awatar użytkownika
GLIWICKI
Posty: 5643
Rejestracja: 01 października 2007, 23:08
Motocykl: XV 750 '97
Lokalizacja: Śląsk
Wiek: 54
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: GLIWICKI »

Sciągnij sobie z działu download Clymera 535 po polsku - tam znajdziesz wszystkie potrzebne informacje ...
Zasada podstawowa na Forum : Zanim zapytasz uzyj funkcji Szukaj!!!
A reszta w Regulaminie ...
teodor2424
Posty: 183
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 21:39
Motocykl: XV 535
Lokalizacja: Sierakowice
Wiek: 42
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: teodor2424 »

Czyli na 100% walnięte są łożyska przy takim zachowaniu kierownicy??

Łożyska już do mnie jada z Larsona akurat żonka była w pobliżu :) Cena trochę wysoka bo aż 184zł jakieś Made in Japan a te tańsze były za 104zł ale wole dołożyć i być pewnym :) A co do uszczelniaczy czy jak się to nazywa przy tych łożyskach to czy stare dam radę wyjąć bez uszczerbku?? Bo nowych w komplecie nie ma :/
Awatar użytkownika
Cpt. Nemo
Posty: 1560
Rejestracja: 22 kwietnia 2011, 13:11
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Warszawa Wawrzyszew
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: Cpt. Nemo »

GLIWICKI pisze:Sciągnij sobie z działu download Clymera 535 po polsku - tam znajdziesz wszystkie potrzebne informacje ...
Tam jest taki sam Clymer jakiego mam papierowego czyli po angielsku. Gdzie tam jest po polsku ?
Wprawdzie Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi...
Pozdrawiam, cpt. Nemo
Awatar użytkownika
madey
Posty: 304
Rejestracja: 03 lipca 2009, 16:35
Motocykl: Virago XV 750 '93
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 38
Kontakt:
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: madey »

leopold pisze:i z punktu widzenia bezpieczeństwa
Ja prawo jazdy posiadam i jednocześnie nie popieram jazdy bez, ale jeśli uważasz, że posiadanie tego papierka poprawia bezpieczeństwo to dziwi mnie Twoja opinia. Bezpieczeństwo to może poprawia, ale tylko i wyłącznie kierującego...w chwili kontroli drogowej (brak mandatu za prowadzenie bez uprawnień itp)

Zam mnóstwo przypadków posiadaczy prawka, którzy są bezpośrednim zagrożeniem w ruchu drogowym, więc zwłaszcza w przypadku kategorii A gdzie mamy do czynienia w większości z kursami, które nie uczą niczego i egzaminami, które niewiele wymagają - ja osobiście nie jestem taki pewien na kogo bym stawiał w chwili gdy na drogę wyjeżdża ktoś z prawkiem i ktoś kto nauczył się jeździć sam. Ja dopiero po wyrobieniu prawa jazdy i kupnie moto rozpocząłem tak naprawdę naukę. Pozdro!
"... większość ludzi nie poznałaby dobrej muzyki, nawet gdyby podeszła ona do nich i ugryzła ich w dupę..."
Frank Zappa
podbiel
Posty: 1639
Rejestracja: 05 czerwca 2010, 14:09
Motocykl: virago xv750 '95
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: podbiel »

Cpt. Nemo pisze:Gdzie tam jest po polsku ?
dload.php?action=category&id=4
Awatar użytkownika
Cpt. Nemo
Posty: 1560
Rejestracja: 22 kwietnia 2011, 13:11
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Warszawa Wawrzyszew
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: Cpt. Nemo »

O dzieki bardzo, sa az dwa tlumaczenie :) Ciekawe czym sie roznia.
A ja slepota nie dostrzeglem.
Wprawdzie Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi...
Pozdrawiam, cpt. Nemo
Awatar użytkownika
GLIWICKI
Posty: 5643
Rejestracja: 01 października 2007, 23:08
Motocykl: XV 750 '97
Lokalizacja: Śląsk
Wiek: 54
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: GLIWICKI »

Cpt. Nemo pisze:O dzieki bardzo, sa az dwa tlumaczenie :) Ciekawe czym sie roznia.
A ja slepota nie dostrzeglem.
To coś co zostało nazwane Clymer zawiera tylko część dotyczącą modeli 700-1100. Clymer 535 jest uzupełnieniem o dane odnośnie mniejszej siostry ...
Zasada podstawowa na Forum : Zanim zapytasz uzyj funkcji Szukaj!!!
A reszta w Regulaminie ...
teodor2424
Posty: 183
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 21:39
Motocykl: XV 535
Lokalizacja: Sierakowice
Wiek: 42
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: teodor2424 »

W tym oto Clymerze przeczytałem taką rzecz:
14. Zamontuj sprężynę ciasnym uzwojeniem wchodzącym jako ostatnie (rys. 60).
Chodzi mi o montaż sprężyny w ladze, u mnie jak wymieniałem olej było właśnie na odwrót najpierw wchodziło ciasne uzwojenie a potem rzadkie, korek i zawleczka z drutu.

Czyli poprzedni właściciel miał źle to złożone??

Powracając do tematu wymiany łożysk główki ramy to czy przy tej operacji muszę koniecznie, demontować takie elementy jak koło, lampa, bak, i golenie z półek??
jeżeli to wszystko trzeba zdemontować to co zrobić z przewodami idącymi do kierownicy i lampy?? Jak sobie z tym poradzić??
I czy przy wymianie tych łożysk jest dużo roboty? Sprzętem taktycznym i innymi pierdołami dysponuję migomacik tez mam gdybym musiał sobie jakiś fikuśny przyrząd zbudować :)

A i czy ruszać w takim wypadku mając już na wierzchu lagi uszczelniacze i osłonki przeciwkurzowe? Bo oleju w lagach było tyle ile powinno i nic się nie pociło a już mam zalany nowy olej.
Awatar użytkownika
Adam
Posty: 2226
Rejestracja: 22 października 2007, 19:52
Motocykl: 1100, 92r. OGAR 200
Lokalizacja: Święta Anna
Wiek: 45
Kontakt:
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: Adam »

teodor2424 pisze:14. Zamontuj sprężynę ciasnym uzwojeniem wchodzącym jako ostatnie (rys. 60).
Tłumaczenie omylnym być czasami może. Jednak rysunki 60 i 61 złudzeń nie pozostawiają :mrgreen:
teodor2424
Posty: 183
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 21:39
Motocykl: XV 535
Lokalizacja: Sierakowice
Wiek: 42
Status: Offline

Re: Luz na główce ramy

Post autor: teodor2424 »

Czyli w tej chwili mam źle zamontowane sprężynki :) z tym to problemu nie będzie prosta robota.

Tylko może mi ktoś powie co trzeba poodkręcać żeby wymienić łożysko główki ramy?? Czy trzeba to wszystko co piszą w Clymerze? Nie można pozostawić koła przykręconego do lag??
Co z kierą i bakiem??

[ Dodano: Wto Cze 07, 2011 9:35 am ]
No to robotka wykonana, łożysko zmienione, wszystko obyło się bez większych niespodzianek.
Przy okazji w lagach zamieniłem sprężyny bo były do góry nogami :) zawiozłem koło do wulkanizatorka i nowa oponka już siedzi na motorku.
Jestem mega zadowolony a najbardziej z tego że to idzie ładnie wszystko zrobić samemu, kurcze lubię grzebać przy swoich sprzętach wtedy się wie co się ma :) :)
ODPOWIEDZ