Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)
: 15 marca 2008, 15:06
witam chcialem wymienic olej w amortyzatorach przednich w virowce 750 i mam problem z rozebraniem ich czy do tego sa potrzebne jakies dodatkowe nietoypowe klucze czy jakies narzedzia czy wystarcza podstawowe a jesli tak to jakie z gory dzieki
EDIT :
(Opis od kolegi bambosza)
Kolego Jarek72, nie odkręcaj tej śruby na imbus od spodu lagi jak nie masz zamiaru rozbierać lag (np w celu wymiany uszczelniaczy).
Niestety do wymiany oleju musisz te lagi wyjąć.
Ustaw motur na centralnej stopce.
Pod przednią część silnika podstaw jakąś podporę tak aby odciążyć przednie koło, dobry jest do tego zwykły lewarek samochodowy.
Odkręcasz przednie koło.
Odkręcasz zaciski hamulców (podwieś je na czymś żeby nie uszkodzić przewodów)
Ja mam szybę więc obowiązkowo jej demontaż.
Odkręć najniższą półkę do której jest przykręcony błotnik.
Odkręć chromowane osłony przy dolnej półce.
Poluzuj śruby które trzymają obejmy lag w dolnej i górnej półce
Jak lagi swobodnie się obracają zacznij powoli wyciągać je do dołu. Jak nie chcą iść to bardzo nie szarp żebyś motura z podpórki nie zwalił, tylko staraj się je obracać i wysuwać.
Jak lagi masz już wyjęte zdejmij chromowany kapsel od góry (jest po prostu wciśnięty na gumie)
Pod kapslem masz korek wkręcany na klucz ampulowy 17. Jak nie masz takiego to znajdź zwykłą śrubę na klucz 17 i nakręć na nią dwie nakrętki (skontruj je).
Korek powinien odkręcać się w miarę lekko (bez problemu zrobiłem to sam jedną ręką trzymając lagę a drugą kręcąc).
Bądź ostrożny bo pod koniec wykręcania może wystrzelić ci sprężyna ale jak wiesz o tym i jesteś przygotowany to bez problemu ją utrzymasz.
Teraz ostrożnie przekręcaj lagę bo w raz z olejem wysunie ci się (kolejność od góry jak laga jest w pozycji zamontowanej) podkładka, metalowa tuleja (ok 20cm) sprężyna, no i oczywiście olej.
Zostaw lagę odwrócona żeby olej dobrze wypłynął.
Dobrze jest wlać do lagi tak ze 100 mil oleju złożyć lagę i trochę ją po pompować (tak w rękach ) następnie wylać ten olej i dopiero wlać tyle ile trzeba nowego, czyli 396mil jak dobrze pamiętam.
Poskręcać wszystko (zwrócić uwagę podczas składania przodu żeby koła były w jednej linii) i śmigać.
Jak zrobisz jedną lagę i porównasz z tą co jeszcze ma stary olej to sam zobaczysz jaka to różnica na korzyść.
Powodzenia
EDIT 2
(Od kolegi pisiora, lagi z odpowietrznikami)
zacier pisze:
Mógłby mi ktoś w sposób prosty i nieskomplikowany krok po kroku opisać wyciąganie lag kiedy mamy te zaworki i przewody od powietrza? Tzn. czy mam te zaworki jakoś odczepić - odkręcić? Czy same się zsuną przy wyciąganiu lag w dół z półek?
zacier popuszczasz pólki i delikatnie wysuwasz ,az wylezie z górnej półki ,tak ,zeby było miejsce na te zaworki (ok 2 cm ) wysuwasz te odpowietrzniki z lag i zdejmujesz z lagi pierścienie kontrujące , i juz lagi same zejda ,po bólu zalej 15 w lepsze efekty , uszczelniacze 50x38x8/9,5 2 godziny roboty
lag nie zsuniesz dopuki nie zdejmiesz kołnierza kontrują cego odpowietrzniki :
EDIT 3
Żeby zmienić sam olej nie trzeba niczego demontować
W starszych modelach 700, 750, 1000... w dolnej części lagi jest mała śrubka spustowa. Odkręcamy daną śrubkę, podstawiamy słoiczek i leci
Od góry ściągamy ozdobny kapsel, odkręcamy imbusem 17 korek, wlewamy tyle oleju ile mówi serwisówka - zakręcamy i już
Cała operacja trwa mniej więcej jedno piwo.
EDIT :
(Opis od kolegi bambosza)
Kolego Jarek72, nie odkręcaj tej śruby na imbus od spodu lagi jak nie masz zamiaru rozbierać lag (np w celu wymiany uszczelniaczy).
Niestety do wymiany oleju musisz te lagi wyjąć.
Ustaw motur na centralnej stopce.
Pod przednią część silnika podstaw jakąś podporę tak aby odciążyć przednie koło, dobry jest do tego zwykły lewarek samochodowy.
Odkręcasz przednie koło.
Odkręcasz zaciski hamulców (podwieś je na czymś żeby nie uszkodzić przewodów)
Ja mam szybę więc obowiązkowo jej demontaż.
Odkręć najniższą półkę do której jest przykręcony błotnik.
Odkręć chromowane osłony przy dolnej półce.
Poluzuj śruby które trzymają obejmy lag w dolnej i górnej półce
Jak lagi swobodnie się obracają zacznij powoli wyciągać je do dołu. Jak nie chcą iść to bardzo nie szarp żebyś motura z podpórki nie zwalił, tylko staraj się je obracać i wysuwać.
Jak lagi masz już wyjęte zdejmij chromowany kapsel od góry (jest po prostu wciśnięty na gumie)
Pod kapslem masz korek wkręcany na klucz ampulowy 17. Jak nie masz takiego to znajdź zwykłą śrubę na klucz 17 i nakręć na nią dwie nakrętki (skontruj je).
Korek powinien odkręcać się w miarę lekko (bez problemu zrobiłem to sam jedną ręką trzymając lagę a drugą kręcąc).
Bądź ostrożny bo pod koniec wykręcania może wystrzelić ci sprężyna ale jak wiesz o tym i jesteś przygotowany to bez problemu ją utrzymasz.
Teraz ostrożnie przekręcaj lagę bo w raz z olejem wysunie ci się (kolejność od góry jak laga jest w pozycji zamontowanej) podkładka, metalowa tuleja (ok 20cm) sprężyna, no i oczywiście olej.
Zostaw lagę odwrócona żeby olej dobrze wypłynął.
Dobrze jest wlać do lagi tak ze 100 mil oleju złożyć lagę i trochę ją po pompować (tak w rękach ) następnie wylać ten olej i dopiero wlać tyle ile trzeba nowego, czyli 396mil jak dobrze pamiętam.
Poskręcać wszystko (zwrócić uwagę podczas składania przodu żeby koła były w jednej linii) i śmigać.
Jak zrobisz jedną lagę i porównasz z tą co jeszcze ma stary olej to sam zobaczysz jaka to różnica na korzyść.
Powodzenia
EDIT 2
(Od kolegi pisiora, lagi z odpowietrznikami)
zacier pisze:
Mógłby mi ktoś w sposób prosty i nieskomplikowany krok po kroku opisać wyciąganie lag kiedy mamy te zaworki i przewody od powietrza? Tzn. czy mam te zaworki jakoś odczepić - odkręcić? Czy same się zsuną przy wyciąganiu lag w dół z półek?
zacier popuszczasz pólki i delikatnie wysuwasz ,az wylezie z górnej półki ,tak ,zeby było miejsce na te zaworki (ok 2 cm ) wysuwasz te odpowietrzniki z lag i zdejmujesz z lagi pierścienie kontrujące , i juz lagi same zejda ,po bólu zalej 15 w lepsze efekty , uszczelniacze 50x38x8/9,5 2 godziny roboty
lag nie zsuniesz dopuki nie zdejmiesz kołnierza kontrują cego odpowietrzniki :
EDIT 3
Żeby zmienić sam olej nie trzeba niczego demontować
W starszych modelach 700, 750, 1000... w dolnej części lagi jest mała śrubka spustowa. Odkręcamy daną śrubkę, podstawiamy słoiczek i leci
Od góry ściągamy ozdobny kapsel, odkręcamy imbusem 17 korek, wlewamy tyle oleju ile mówi serwisówka - zakręcamy i już
Cała operacja trwa mniej więcej jedno piwo.