Strona 1 z 13

Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 15 marca 2008, 15:06
autor: voldo86
witam chcialem wymienic olej w amortyzatorach przednich w virowce 750 i mam problem z rozebraniem ich czy do tego sa potrzebne jakies dodatkowe nietoypowe klucze czy jakies narzedzia czy wystarcza podstawowe a jesli tak to jakie z gory dzieki


EDIT :
(Opis od kolegi bambosza)
Kolego Jarek72, nie odkręcaj tej śruby na imbus od spodu lagi jak nie masz zamiaru rozbierać lag (np w celu wymiany uszczelniaczy).
Niestety do wymiany oleju musisz te lagi wyjąć.
Ustaw motur na centralnej stopce.
Pod przednią część silnika podstaw jakąś podporę tak aby odciążyć przednie koło, dobry jest do tego zwykły lewarek samochodowy.
Odkręcasz przednie koło.
Odkręcasz zaciski hamulców (podwieś je na czymś żeby nie uszkodzić przewodów)
Ja mam szybę więc obowiązkowo jej demontaż.
Odkręć najniższą półkę do której jest przykręcony błotnik.
Odkręć chromowane osłony przy dolnej półce.
Poluzuj śruby które trzymają obejmy lag w dolnej i górnej półce
Jak lagi swobodnie się obracają zacznij powoli wyciągać je do dołu. Jak nie chcą iść to bardzo nie szarp żebyś motura z podpórki nie zwalił, tylko staraj się je obracać i wysuwać.
Jak lagi masz już wyjęte zdejmij chromowany kapsel od góry (jest po prostu wciśnięty na gumie)
Pod kapslem masz korek wkręcany na klucz ampulowy 17. Jak nie masz takiego to znajdź zwykłą śrubę na klucz 17 i nakręć na nią dwie nakrętki (skontruj je).
Korek powinien odkręcać się w miarę lekko (bez problemu zrobiłem to sam jedną ręką trzymając lagę a drugą kręcąc).
Bądź ostrożny bo pod koniec wykręcania może wystrzelić ci sprężyna ale jak wiesz o tym i jesteś przygotowany to bez problemu ją utrzymasz.
Teraz ostrożnie przekręcaj lagę bo w raz z olejem wysunie ci się (kolejność od góry jak laga jest w pozycji zamontowanej) podkładka, metalowa tuleja (ok 20cm) sprężyna, no i oczywiście olej.
Zostaw lagę odwrócona żeby olej dobrze wypłynął.
Dobrze jest wlać do lagi tak ze 100 mil oleju złożyć lagę i trochę ją po pompować (tak w rękach :mrgreen: ) następnie wylać ten olej i dopiero wlać tyle ile trzeba nowego, czyli 396mil jak dobrze pamiętam.
Poskręcać wszystko (zwrócić uwagę podczas składania przodu żeby koła były w jednej linii) i śmigać.
Jak zrobisz jedną lagę i porównasz z tą co jeszcze ma stary olej to sam zobaczysz jaka to różnica na korzyść.
Powodzenia

EDIT 2
(Od kolegi pisiora, lagi z odpowietrznikami)
zacier pisze:
Mógłby mi ktoś w sposób prosty i nieskomplikowany krok po kroku opisać wyciąganie lag kiedy mamy te zaworki i przewody od powietrza? Tzn. czy mam te zaworki jakoś odczepić - odkręcić? Czy same się zsuną przy wyciąganiu lag w dół z półek?

zacier popuszczasz pólki i delikatnie wysuwasz ,az wylezie z górnej półki ,tak ,zeby było miejsce na te zaworki (ok 2 cm ) wysuwasz te odpowietrzniki z lag i zdejmujesz z lagi pierścienie kontrujące , i juz lagi same zejda ,po bólu zalej 15 w lepsze efekty , uszczelniacze 50x38x8/9,5 2 godziny roboty :)
lag nie zsuniesz dopuki nie zdejmiesz kołnierza kontrują cego odpowietrzniki :

EDIT 3
Żeby zmienić sam olej nie trzeba niczego demontować :roll:
W starszych modelach 700, 750, 1000... w dolnej części lagi jest mała śrubka spustowa. Odkręcamy daną śrubkę, podstawiamy słoiczek i leci :razz:
Od góry ściągamy ozdobny kapsel, odkręcamy imbusem 17 korek, wlewamy tyle oleju ile mówi serwisówka - zakręcamy i już :cool:
Cała operacja trwa mniej więcej jedno piwo.

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 15 marca 2008, 15:25
autor: strazak
no to standard :
jak zaczniesz od powitalni a na pewno wiedza fachowa cię nie ominie !

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 15 marca 2008, 15:48
autor: AdamK
Dokładnie tak, a temat bardzo ciekawy i na czasie!
Chyba, że nie zamierzasz udzielać się na forum ani z niego korzystać. Zwyczajnie - wchodząc gdzieś najpierw się witam a później mówię z czym przychodzę. Powitalnia nie jest obowiązkowa ale lubimy dobre obyczaje.

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 16 marca 2008, 18:07
autor: slawek
hej.
właśnie parę dni temu wymieniałem uszczelniacze i "kurzołapy", no i oczywiście olej.
do rozkręcenia lag potrzebny jest klucz imbusowy 22mm a raczej końcówka z kompletu kluczy nasadowo - imbusowych na dość długim przedłużaczu , który to wkłada sie od góry laga<amortyzatora przedniego> i od dołu na zewnątrz jest śruba imbusowa bodajże na klucz imbusowy 8mm lub 10mm <<wyleciało mi z głowy w tej chwili, ale raczej 8mm>>.pod tą śrubą jest uszczelka miedziana, warto ją wyglejować tzn podgrzać na gazie aby była rozgrzana do czerwoności i szybko włożyć do zimnej wody ,co spowoduje zmiękczenie uszczelki, <<to tania wersja>> można kupić nowe i wymienić <<to droższa wersja>>.trzeba użyć jednocześnie tych kluczy aby rozkręcić laga.
poradzę też jeśli nikogo nie zanudzam, jak najlepiej odkręcić korki z góry lagów. najlepiej przed wyciągnięciem z półek, poluzować mocowanie w górnej półce, dolna ma trzymać laga, zdjąć trzeba korek gumowy wraz z ozdobnym kapslem i użyć imbusa 17mm, przypuszczalnie nie obędzie się bez przedłużenia ramienia. po poluzowaniu tego korka można poluzować 2 śruby imbusowe w dolnej półce.o pozostałych czynnościach nie będę pisał. a tak najszybciej do samej wymiany oleju to trzeba odkręcić tylko korek z góry laga i małą śrubkę M5 na płaski wkrętak u dołu laga i olej sam zleci.
mam nadzieje ze pomogłem trochę. niestety jeśli coś jeszcze to dopiero za 4 tyg, bo wyjeżdżam do pracy.
ale myślę że jest tu na forum sporo motonitów co wiedzą więcej niż ja.
pozdrowienia i miłej pracy. a tak po prawdzie to warto mieć instrukcje od moto, którym sie śmiga i samemu chce się grzebać. :rock:

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 07 sierpnia 2009, 10:24
autor: jacuplacu
Witam. Czy wie ktoś jaki klucz imbusowy jest potrzebny do rozebrania lag w
Virago 250 ?? też 22mm ? czy mniejszy ?

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 07 sierpnia 2009, 18:51
autor: gangster
Żaden 22 tylko 17 co wy za pierdoły opowiadacie :razz: Najlepiej sam zobacz w 250 przecież to pare sekund !!!

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 07 sierpnia 2009, 21:59
autor: VIKING
gangster pisze:Żaden 22 tylko 17 co wy za pierdoły opowiadacie :razz: Najlepiej sam zobacz w 250 przecież to pare sekund !!!
Słuchajcie bo gościu wie co piszę :rock:

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 07 sierpnia 2009, 22:37
autor: plaza66
Żeby zmienić sam olej nie trzeba niczego demontować :roll:
W starszych modelach 700, 750, 1000... w dolnej części lagi jest mała śrubka spustowa. Odkręcamy daną śrubkę, podstawiamy słoiczek i leci :razz:
Od góry ściągamy ozdobny kapsel, odkręcamy imbusem 17 korek, wlewamy tyle oleju ile mówi serwisówka - zakręcamy i już :cool:
Cała operacja trwa mniej więcej jedno piwo.

:rock:

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 08 sierpnia 2009, 12:42
autor: gangster
plaza66 pisze:Żeby zmienić sam olej nie trzeba niczego demontować
W starszych modelach 700, 750, 1000... w dolnej części lagi jest mała śrubka spustowa. Odkręcamy daną śrubkę, podstawiamy słoiczek i leci
Od góry ściągamy ozdobny kapsel, odkręcamy imbusem 17 korek, wlewamy tyle oleju ile mówi serwisówka - zakręcamy i już
Cała operacja trwa mniej więcej jedno piwo.
Trzeba dodac : AMEN

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 08 sierpnia 2009, 14:08
autor: wierzba
Żeby wymienić olej w lagach trzeba wszystko zdemontować :)
W nowszych modelach, gdzie nie ma korków spustowych w lagach musisz wyjąć lagi z motocykla żeby wylać olej. A według serwisu przy tej operacji (samej wymianie oleju bez mycia goleni) nie powinno się ruszać śruby na dole lagi, olej należy wylać i wlać świeży górą.
:)

pozdrawiam
wierzba

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 19 września 2009, 07:03
autor: eden
kiedyś jak sie grzebało przy rowerze to stawiało sie go do góry kołami może zeby nie demontować lag z motongiem tez tak można ;-))) do góry kołami i heja

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 21 września 2009, 21:23
autor: gutek_sm
Podepnę się pod temat. Właśnie wymieniłem uszczelniacz w ladze co wiązało się z jej rozkręceniem i teraz po złożeniu wszystko jest niby ok., laga nie leje, odbija i ładnie pracuje ale śruba, która jest na dole lagi, ta co trzyma tłoczysko i odpowiada za spust oleju, nie daje się dokręcić. Nic z niej nie cieknie, olej trzyma a śruba od pewnego momentu kręci się w kółko.
Co zrobiłem nie tak?

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 22 września 2009, 10:59
autor: miro27
eden pisze:kiedyś jak sie grzebało przy rowerze to stawiało sie go do góry kołami może zeby nie demontować lag z motongiem tez tak można ;-))) do góry kołami i heja
Oczywiście to żart ?

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 22 września 2009, 11:39
autor: gutek_sm
miro27 pisze:
eden pisze:kiedyś jak sie grzebało przy rowerze to stawiało sie go do góry kołami może zeby nie demontować lag z motongiem tez tak można ;-))) do góry kołami i heja
Oczywiście to żart ?
Nie no, dlaczego? :shock: Ile ludzi tyle sposobów naprawy :lol: Zawsze możesz spróbować i opisać efekty :grin:

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 22 września 2009, 13:43
autor: rembrandtin
Wiem, wiem w serwisówce jest to napisane ale jeśli ktoś pamięta ile i jakiego oleju wchodzi do jednej lagi (535) to będę wdzięczny jak napisze. :grin:

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 22 września 2009, 21:13
autor: Hirem
rembrandtin pisze:ile i jakiego oleju wchodzi do jednej lagi (535) to będę wdzięczny jak napisze.
Olej 10W, 228 ml. Poziom 176 mm od górnej krawędzi lagi ,mierzone przy ściśniętym amortyzatorze bez sprężyny w środku.

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 22 września 2009, 22:16
autor: wierzba
Zalej 15W, jest różnica na korzyść.

pozdrawiam
wierzba

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 23 września 2009, 09:18
autor: rembrandtin
Dzięki panowie.

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 25 marca 2010, 18:34
autor: luki1506
Witam! A ile i jakiego ojeju nalać do lagi w 125 i jak rozebrać lagę bo muszę wymienić też uszczelniacze.
Z góry dzięki.

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 17 kwietnia 2010, 09:09
autor: enjoypl
Witam

Dzieki Bracia Virowcy za wyczerpujące informacje, olej w lagach wymieniony. Mam te śrubki spustowe, więc poszło bez niespodzianek.
Dla kolejnych naśladowców - proponuje zdemontować też sygnał dzwiekowy - nie zrobiłem tego i jak spusciłem lagi do poziomu 0 to przerysowałem przedni błotnik - żal było , trzeba bedzie teraz kamuflować.

pozdrawiam

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 18 kwietnia 2010, 20:54
autor: dosman
Witam!

Pomyślałem w końcu o wymianie uszczelniaczy i natrafiłem na pewnego rodzaju problem związany z rozręceniem lag. Nie mogę odkręcić tej oto śrubki na zdjęciu - jest to śróbka trzymająca od spodu część wewnętrzną.

--->>http://picasaweb.google.pl/bn.dosman/Do ... 4328588034

Kręci się w kółko i nie ma żadnych efektów. Jakieś propozycję jak ją odkręcić?

Ponadto rozumiem, że uszczelniacz to to pod osłonką?

--->>http://picasaweb.google.pl/bn.dosman/Do ... 6276866930

Oraz pytanie inne niż o śrubki, ważę dokładnie 75 kg i zastanawiam się czy wlać 10W czy może 15W, motocykl to 125. I w sumie ile go wlać do każdej z lag?

pozdrawiam

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 19 kwietnia 2010, 14:43
autor: Chriso
a ja mam takie pytanko.

Jak jeżdżę sam to w zasadzie nic nie czuję, zresztą jak żona jedzie z tylu, to ja dalej nic strasznego nie czuje. Ale ona narzeka że jak są nierówności drogi to jej strasznie w kręgosłup uderza i muszę ostro zwalniać. Lagi z tyłu dobijają mi do końca.

Trzeba by wymienić olej czy to normalne z pasażerem ??

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 19 kwietnia 2010, 15:38
autor: kyller
dosman pisze:Witam!

Pomyślałem w końcu o wymianie uszczelniaczy i natrafiłem na pewnego rodzaju problem związany z rozręceniem lag. Nie mogę odkręcić tej oto śrubki na zdjęciu - jest to śróbka trzymająca od spodu część wewnętrzną.

--->>http://picasaweb.google.pl/bn.dosman/Do ... 4328588034

Kręci się w kółko i nie ma żadnych efektów. Jakieś propozycję jak ją odkręcić?

Ponadto rozumiem, że uszczelniacz to to pod osłonką?

--->>http://picasaweb.google.pl/bn.dosman/Do ... 6276866930

Oraz pytanie inne niż o śrubki, ważę dokładnie 75 kg i zastanawiam się czy wlać 10W czy może 15W, motocykl to 125. I w sumie ile go wlać do każdej z lag?

pozdrawiam
chłopie najpierw mysł a potem rób, bo dzieci bedziesz miał za duzo
najpierw zjebka (jak to mam w zwyczaju) :mrgreen:


no dobra
ta sruba sie kreci to norma, jak nie wyjałeś spręzyn to powinny one dosc mocno dociskac i z reguły (80% przypadków ) da sie to odkrecic (fizyka, panie fizyka)
a jak już wyjałeś sprezyny to masz wybór
A.kupic speszjal tul jamahy -cena z kosmosu
B.zrobic sobie narzedzie -pręt spawarka itd., szukaj na forum opisu
C.wykonać speszjal tul kiler dizajn=kij od miotły który lekko strugasz i na chama wbijasz w srube bedac drugim koncem srubki (uproszczenie)
tak pod osłona przeciwkurzową masz clipa i uszczelniacz
- uszczelniacz wychodzi ciezko,
- pamietaj żebyś tuleji ślizgowych nie uszkodził,
- uwaga na zęby

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 19 kwietnia 2010, 16:37
autor: dosman
Wszystko zrozumiałem!

A co do oleju to przy mojej wadze wlać 10 czy 15?

No i przede wszystkim ile tego oleju wlać? Lagi są mniejsze niż w 535 to na pewno.

Re: Wymiana oleju w amortyzatorach (lagach)

: 19 kwietnia 2010, 17:21
autor: S_K_W_A_R_A
jesli dobrze rozumiem do jednej lagi wlewamy 228 ml
a czy amortyzol będzie OK bo chyba szkoda przepłacać za castrola folk 20zł za 0,5l
okazało się że mam nieco ponda 0.5l Mobila folk
a czy można zastosować "twardszego" od 15W ?????