Strona 1 z 8

Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 01 kwietnia 2008, 21:32
autor: AdamK
:pomocy: wymieniłem uszczelniacze i cieknie z jednej lagi. Czuć małe chropowatości na wys. ok. 2 cm. ponad uszczelniaczem. Czy wystarczy oddać do szlifowania czy raczej kupić nową (a może trzeba kupić kompet), pomocy motonici! :pomocy:


Edit:
Wymiana uszczelniaczy w 125 wygląda tak: ( w 250 pewnie jest identycznie )




Niestety przygotuj się na sporo rozbierania , będziesz musiał zdjąć błotnik , trzymający go stelaż , zacisk hamulca , trzymadło przewodów z nim związanych , oczywiście koło etc. etc.

Jak już zostaną Ci same lagi w yokach to delikatnie poluzuj górne korki w każdej ladze. tylko nie odkręcaj do końca bo wylecą :P Potem poluzuj mocowania lag i wyciągnij je. teraz odkręć ostrożnie wcześniej poluzowane korki i wyjmij bebechy z lag. Najlepiej poukładać je w kolejności na czystym podłożu. Wylej stary olej. Teraz , nie wiem jak w 250 ale u mnie był taki cymes , wiadomą sprawą jest to że musisz poluzować dolną śrubę imbusową aby wyciągnąć chromowaną rurkę z lagi , no niby banał ALE.... zabrałem się za kręcenie a tu przysłowiowy ku*as !

Kręcę i kręcę , wykręcić nie mogę. Zaglądam do lagi a tam w środku jest kontra tej imbusowej śruby. trzeba to jakoś unieruchomić bo inaczej nic nie zrobisz. no bez specjalnego klucza jesteś udupiony z rozebrany motorem i brakiem własnego transportu.Ale nie na darmo żyłka Słodowego się gdzieś tam wije , zrobiłem sobie taki klucz , długi pręt zbrojeniowy ( około 120 cm ) jedna stalowa nakrętka rozmiaru bodajże 19 i flexa. Na końcu tego prętu miałem wcześniej przyspawany kawałek płaskownika stalowego , tak 40 na 25mm i 5 mm gruby. W wymienionej wcześniej nakrętce wyciąłem flexą taki rowek jak dla śrubokrętu płaskiego co by ten płaskownik w niego wchodził. Wrzuciłem tą nakrętkę w gniazdo kontry w ladze i przyszpiliłem tym zajebiaszczo długim śrubokrętem. Udało się odkręcić imbusy i wymiana poszła już dalej jak po maśle , tą samą metodą zakręciłem później te imbusy.




Aha , jak już będziesz miał te imbusy wykręcone , powinieneś na każdym mieć miedzianą podkładkę , dobrym pomysłem jest przed montażem nagrzać te podkładki do czerwoności a potem ostudzić w wodze , dzięki temu będą miększe i łatwiej oraz pewniej wkręcisz imbusy.

Co do oleju , to najlepiej nie mieszać różnych. Według mnie daje to tylko złudzenie twardszego zawieszenia , najlepiej kupić specjalny olej , u mnie sprawdza się 10 SAE , może dla 250 powinieneś kupić 15 SAE ( W )

klucz dynamometryczny jest zawsze dobrze mieć ale i bez niego da się obejść , wystarczy wszystko dobrze dokręcić. :wink:


Powodzenia. :rock:

Edit2:
Ktoś tutaj szukał wcześniej uszczelniaczy przeciwpyłowych do Virago 250-ki. Otóż sam się zmagałem ze znalezieniem takich, które by pasowały i mogę powiedzieć, że ARI ariete Y 33 x 45 x 4,5/13,8 pasują. Numer katalogowy ARI.121

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 01 kwietnia 2008, 21:34
autor: ZWIERZAK
A nie próbowałeś się dowiedzieć czy jest szansa je zregenerować? Mam tu na myśli chromowanie albo napawanie czy inne (to zależy od głębokości wrzerów).

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 01 kwietnia 2008, 21:49
autor: AdamK
Jak, gdzie? W temacie napraw moto jestem koloru liścia wiosennego.
Wżery są mikroskopijne, ledwo wyczuwalne pod palcem.
Po wymianie uszczelniaczy na tej jednej ladze zbierają się góra trzy krople oleju.

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 01 kwietnia 2008, 21:52
autor: jaroz
ale po napawaniu konieczne jest szlifowanie nie tylko napawanego fragmentu lecz całości. podczas spawania wysokie temperatury mogą spowodować deformacje lagi tak że nie bedzie prostolinijna.

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 01 kwietnia 2008, 22:14
autor: m.rozanski
a moze na poczatek polerka? :roll: na wymiane czy cos innego zawsze przyjdzie czas. nie wiem jak wyglada ten fragment lagi. daj fotke to mozna bedzie cos wiecej powiedziec

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 01 kwietnia 2008, 22:34
autor: zundapp600
AdamK - to samo mam . Trzeba zdemontować lagi i wykonać polerke . VIRAGO tak ma . Nic strasznego sie nie dzieje , tylko trzeba zrobić . U mnie niestety na razie brak czasu i z lagi cieknie . Ale sadzę że w tym tygodniu musze sie za to zabrać , bo moto strasznie żle się prowadzi . Jak nie masz doświadczenia oddaj to komuś kto czuje klimat jak i temat . Jeżeli lagi nie zostaną wypolerowane to nakładając uszczelniacz przetniesz krawędź uszczelniającą o te wypryski z rdzy .
Powodzenia i udanego zabiegu

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 04 kwietnia 2008, 09:26
autor: AdamK
m.rozanski pisze:nie wiem jak wyglada ten fragment lagi. daj fotke
chropowatość na pow. ok. 2 - 3 cm x 1 cm, ledwo wyczuwalna pod palcem, na fotce nic nie widać (próbowałem) i dlatego tym bardzie mnie dziwi że jednak laga się poci.
A może trza ją mocniej skręcić! (jak wymieniałem uszczelniacze to ta laga skręciła się słabiej tj. pod koniec dokręcania dolnej śruby zaczęła się obracać górna - dokręciliźmy ile było można - ale kto wie?
Takie są dylematy jak trzyma się moto 13 km od domu.

[ Dodano: Wto Kwi 08, 2008 8:37 pm ]
a może powinienem kupić nową (lub obie) i się nie ....... lić? :cry:

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 09 kwietnia 2008, 09:52
autor: GLIWICKI
Jak masz woreczek zbednej kasy to kupuj :mrgreen:
Ja na Twoim miejscu zabawilbym sie w polerke ...

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 10 kwietnia 2008, 20:56
autor: AdamK
Kto robi takie usługi, gdzie ? HELP

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 10 kwietnia 2008, 21:50
autor: zundapp600
Tak jaki pisałem mam to samo . Ale ........ No właśnie lagi już wyjęte , wypolerowane - gotowe do montażu . Tylko jeszcze uszczelniacze gdzieś w drodze . do skręcenia i rozkręcenia lag potrzebny jest długi klucz zakończony sześciokantem 22 . Innej opcji nie ma . Adam musisz wypolerować lagi bo jak pisałem wcześniej zniszczyłeś uszczelniacz przy montażu . Bardzo dobry efekt daje polerka na tokarce . Papier 2000 i posta polerska i masz lustro . zobacz czy czasami nie masz lagi porysowanej wzdłuż . Coś płytkiego można polerować ale głębsze rysy - lagi do wymiany , ale to jest raczej niemożliwe . Jutro zrobię kilka fotek bo przód leży na stole to może uda mi się wrzucić do działu warsztat.

[ Dodano: Wto Kwi 15, 2008 8:33 pm ]
Fotek nie zrobiłem ale operacja udana . Lagi wypolerowane wszystko zmontowane no i próba przeprowadzona . Wszystko jest tak jak być powinno - czyli sucho .
:bravo:
Adam jeszcze jedna uwaga
Początek lagi gdzie zakładasz uszczelniacz był u mnie dziwnie chropowaty na samym brzegu. Zwróć na to uwagę bo to też może pociąć uszczelniacz :cry:

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 21 maja 2008, 19:00
autor: Malobrody
Ja jeszcze raz przykleję się do tematu. Czy powinienem szukać dokładniej czy nikt do tej pory o tym nie wspomniał na forum? Jak wygląda ta sama operacja przy 125? Zundapp już nakreślił mi, że polerowanie powinno rozwiązać mój problem. Jak się do tego zabrać i na co powinienem uważać?

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 25 maja 2008, 14:43
autor: AdamK
miejsce gdzie wystąpiła chropowatość wypolerowałem papierem 2500 na mokro - teraz obie lagi są gładkie jak. ..... no. Po przejechaniu kilku km na obu jest olej :-( - tak po dwie krople - Qrde - pech jakiś czy co. Chyba drugi raz wymienię uszczelniacze i zobaczę jaki będzie skutek.

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 25 maja 2008, 15:50
autor: zundapp600
Muszą być mokre . Przy pierwszym montażu uszkodziłeś uszczelniacze na 100% , więc polerka po tym fakcie nic nie dała . Zdemontuj ponownie lagi , popraw polerkę na całej długości bo będziesz miał lepszy dostęp i podejście . Wymień uszczelniacze nie zapominając o smarze . Zalej nowym olejem i przyjemności z podróżowania :chopper:

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 09 lipca 2008, 18:27
autor: AdamK
W końcu po kłopocie - oddałem fachowcom. Okazało się, że wymiana uszczelniaczy to nie wszytstko. Wymienili "panewki" (podkładka, pierścień prowadzący). Te panewki trzymają rurę lagi u dołu - stabilizują ją w ten sposób. Jeżeli się wytrą to (niewyczuwalne) wychylenia rury względem goleni obciążają uszczelniacz powodując wycieki. I jeszcze jedno - olej wymienili na 15 bo 10 to do ... (WSK) zaś uszczelniacze polecali japońskie a nie włoskie. Tak więc chyba cały wątek winien się znaleźć w warsztacie (pozdrowienia dla admina i moderatorów). Ja umieściłem go tu z rozpaczy, że inni śmigają a ja mam płyn hydrauliczny na tarczach hamulcowych. Myślałem, że trza kupić nowe lagi. Ot życie uczy (350 zł części i robocizna). :cool:

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 09 lipca 2008, 20:19
autor: mikelaxel
AdamK pisze:olej wymienili na 15 bo 10 to do ... (WSK)
ja tez przed Zdworzem wymienilem na W15 i jest git :rock:

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 09 lipca 2008, 23:00
autor: jaroz
proponuje temat przenieść albo do warsztatu albo do kosza jako nieaktualny

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 10 lipca 2008, 16:25
autor: mateo86
Przed wymianą uszczelniaczy wszystko dokładnie wyczyściłem, wypolerowałem ,założyłem nowe uszczelniacze i jest git jak na razie. Mój znajomy szlifował takie rysy papierem o małej ziarnistości aż do całkowitego wygładzenia i oddał do chromu od tego czasu ma spokój. Tylko chromowanie troszkę kosztowało, ale wydatki zawsze są. Zrobisz raz i masz na długo spokój.
Pozdrawiam

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 22 lipca 2008, 13:11
autor: Nicramw
Mam pytanie może głupie, ale przeczytałem chyba prawie wszystko o lagach na forum i nadal nie mam pewności. Czy żeby w XV 750 rok 94 zmienić olej wystarczy odkręcić i spuścić olej imbusami od dołu a później zakręcić i zalać nowy odkręcając dekielki od góry :?: :?: Proszę specjalistów od zawieszenia o komentarz :smile:

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 22 lipca 2008, 14:47
autor: zundapp600
Ładnie to napisałeś ale to bardziej skomplikowane jest :wink:
Chyba najszybciej i najprościej będzie wyjąć lagi , wcześniej luzując górne korki pod niklowanymi deklami . Klucz imbusowy 17 no i sporo siły trzeba użyć . Następnie po wyjęciu lag odkręcamy korki wyjmujemy zawartość pamiętając o kolejności , laga do góry nogami :nazdrowie: i gotowe.
Laga pionowo zalewamy nowy olej ,wkładamy sprężyny i montujemy całość .
To tak w skrócie ,ale osobiście jestem przeciwnikiem takiej wymiany :mrgreen:
Dobrze jest rozebrać to na kawałki , umyć,wyczyścić , założyć nowe uszczelniacze bo to nie kosztuje majątku , olej
no i
:chopper:

A może Koledzy mają inne pomysły ??????

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 23 lipca 2008, 13:34
autor: Nicramw
Może bym i tych lag nie ruszał bo nie ciekną czyli niby wszystko ok, ale wydaje mi się, że są ciut za miękkie (może poprostu oleju nie ma i nie ma co wyciekać :)) Nie jestem zbyt ciężki (80 kg) a zdarza się, że jak podczas hamowania przejadę po jakiejś nierówności ( np tory) przednie zawieszenie dobije. A może można jakoś sprawdzić poziom lub czy jest olej bez rozbierania lag. Jestem chyba niepoprawnym optymistą jak znam życie pewnie nie ma takiego sposobu :(.

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 23 lipca 2008, 15:44
autor: zundapp600
Dokładnie tak
Nie ma takiego sposobu

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 21 sierpnia 2008, 20:25
autor: AdamK
Witam szanowne grono forumowiczów, biję sie w piersi i trzeźwieję ze wstydu: podałem w swym poście link do swego tematu zamiast do wymiany uszczelniaczy - obciach (dzięki za wyrozumiałość)
Prawidłowy link to:
http://serwisy.gazeta.pl/motocykle/1,56423,1976940.html

Jeżeli chodzi o "szlifowanie" lagi: mając na nich małe chropowatości kupiłem w sklepie z lakierami samochodowymi papier ścierny 2500 i na mokro (osłaniając uszczelniacze choć lepiej byłoby całkiem wymontować lagi) ręcznie przeszlifowałem. Uważałem aby nie trzeć w jednym miejscu polerowałem większy obszar. Pomogło - fachowcy wymieniający uszczelniacze nie pytali o autora "szlifowania" a więc chyba nie mieli zastrzeżeń.

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 21 sierpnia 2008, 21:50
autor: Budzy
Ja właśnie wstawiłem moto do warsztatu na wymianę uszczelniaczy i oleju. Mam nadzieję, że jutro będzie gotowe.

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 25 sierpnia 2008, 09:42
autor: KrzysztofC
Pytanie, mam przekrzywioną oś przedniego koła, czyli jak trzymam prosto kierownicę koło jest skręcone w lewo, co jest tego najczęstszą przyczyną, co może być skrzywione ? Pozdrawiam K.

Re: Lagi, wyciek, chropowatość, uszczelniacz

: 25 sierpnia 2008, 10:32
autor: strazak
KrzysztofC pisze:Pytanie, mam przekrzywioną oś przedniego koła, czyli jak trzymam prosto kierownicę koło jest skręcone w lewo, co jest tego najczęstszą przyczyną, co może być skrzywione ? Pozdrawiam K.
poluzuj śruby trzymające lagi w dolnej półce , ustaw koło prosto względem kierownicy i dokręć poluzowane śruby . Ot cała operacja :bravo: