Polerowanie Aluminium

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
MateuH
Posty: 387
Rejestracja: 23 lipca 2017, 19:10
Motocykl: Virago 125
Lokalizacja: Gdańsk
Wiek: 41
Kontakt:
Status: Offline

Polerowanie Aluminium

Post autor: MateuH » 17 lutego 2018, 10:38

Dzień Dobry.
Przedstawiam jeden ze sposób polerowania części z aluminium. Sposób ten, tzw "stara szkoła" jest jednym z najbardziej czasochłonnych i wymagających zręczności i chęci.
Istnieją inne sposoby od najprostszych jak polerka wibracyjna przez polerowanie chemiczne do nadawania połysku samymi pastami.
Pasty i chemię można kupić, ale te sposoby jak i vibropolerka nie usuną rys i purchli i dlatego osobiście wybieram najtrudniejszy sposób.
Zabawa trwała około 2 godzin w przypadku tego elementu.

Zaczynam dokładnego umycia elementu przez wymoczenie go w gorącej wodzie i usunięcie całego brudu. Następnie przygotowuję stanowisko w ciepłym miejscu. Niski stolik, wiadro z wodą, krzesełko i zimny browar.
Po umyciu należy dokładnie obejrzeć element. Zlokalizować rysy i purchle. Jest to ważne bo trzeba zaplanować szlifowanie. Punktowe usunięcie wady spowoduje dołek widoczny po polerce. To jest dobry moment na otwarcie piwa, potem ręce będą czarne :)
Mój element był pokryty warstwą lakieru czy innej transparentnej farby którą należało usunąć. W tym używam papieru wodnego #220
Ale ty macie dowolność, farbę można usunąć chemicznie, mechanicznie przez np szkiełkowanie czy kazać jej zejść siłą woli :)
Wybieram papier wodny bo metoda jest w miarę czysta.
Obrazek
(Zdjęcie przedstawia 3 takie same elementy, zdjęty ze starego silnika i nie umyty, wypolerowany i po szkiełkowaniu)
Stanowisko pracy. Pod stolikiem stoi też środek do mycia silników lub felg aluminiowych. Przydaje sie do usuwania większych brudów. Można też mieć tam gąbkę i szczotkę oraz szmaty z mikrofibry.

Przystępujemy do pracy. Po oględzinach widać ślady korozji, czyli tak zwane purchle. Takie coś powstaje najczęściej na aluminium które zostało pokryte materiałem zabezpieczającym, czytaj lakierem, folią itd..
Obrazek
Tym samym papierem #220 usuwamy te wady pamiętając żeby nie robić tego punktowo tylko możliwie po jak największej powierzchni.
Jak wżery są głębokie może nie udać się usunąć i trzeba było by wtedy "dolać" materiału ale to wyższa szkoła jazdy lub zwyczajnie trzeba potrafić spawać aluminium :)
Tutaj się udało chociaż widać jeszcze odrobinę farby
Obrazek
Usuwając farbę oglądamy element pod różnymi kątami by usunąć całą powłokę
Obrazek
Szlifuję metodą krzyżową by nie robić głębokich rys.
Po usunięciu wszystkich purchli, farb, rys należy dokładnie umyć element w gorącej wodzie i wodę wymienić przed zmianą gramatury.
Po #220 przechodzę na #400. z #400 na #600 następnie #1000 i #1500. Można iść dalej 2 i 2,5 tys, ale postanowiłem zakończyć na półtora tysiąca widząc że będzie dobrze. Generalnie materiał jest gładki jak tyłek niemowlęcia po #600 i już można polerować na lustro, /ale pamiętaj im wyżej zajdziesz tym lepszy i długo-trwalszy efekt uzyskasz.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Zalecam mycie elementu przy zmianie każdej gramatury oraz wymianę wody. Kupując papier nie polecam marketów bo tamto to jest śmietnik a nie papier. Osobiście preferuję firmę indasa. Jak chcesz robić to w weekend pomyśl ile potrzebujesz papieru i kup 2 razy tle :)
Gwarantuję też że czym wyższa gramatura tym praca lepiej idzie. A teraz przechodzimy do efektów.
Potrzebny sprzęt to maszyna wolnoobrotowa, szlifierka kątowa z regulacją obrotów, wiertarka czy polerka. Krążek filcowy i twarda pasta ścierno polerska. Używam niebieskiej do stali nierdzewnej, czemu - bo mam :)
Obrazek Obrazek Obrazek
Można użyć past "miękkich" np autosol, forelka czy inne tempo. Kwestia tego co mamy i co jesteśmy w stanie kupić.
Polerując maszyną nie stosujemy nacisku ani dużych obrotów. Jak pasta zaczyna się "ciągnąć" i zostawiać czarne ślady znaczy że powstaje za wysoka temp która może być też spowodowana nadmiarem pasty. W takiej sytuacji otwieramy kolejne piwko czy idziemy na papieroska.
Kolejny etap to znowu mycie w gorącej wodzie i usuwanie resztek pasty i cieszenie się z efektów.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Dodam jeszcze zdjęcie z częściowego polerowania żeby udowodnić że to ten sam element :)
Obrazek
Z doświadczenia polecam rozpocząć polerowanie od najtrudniejszych miejsc, tych ciężko dostępnych.
Jeżeli robisz coś co ma dużo zawijasów warto kupić stożkowy filc na wiertarkę lub posiadać dremelka z różnymi końcówkami.
Zbyt małą średnica filca nie pomaga, im większa tym lepiej. Jak macie pytania, bo zapomniałem czegoś dodać pytajcie

Przepraszam za marne zdjęcia i nienajlepsza polszczyznę, mam nadzieję że uzyskane przez Was efekty będą dużo lepsze.
Będę wdzięczny jak ktoś skorzysta i napisze jak poszło
Pozdrawiam :)
=============================================================================
Gdańsk Wyspa Sobieszewska
==============================================================================

Awatar użytkownika
Pixa
Posty: 626
Rejestracja: 11 stycznia 2009, 09:40
Motocykl: Virago 535 DX 2YL
Lokalizacja: Kobierzyce
Wiek: 33
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Pixa » 17 lutego 2018, 12:45

Robi wrażenie! Jak chrom :-)

Awatar użytkownika
Doniu
Posty: 174
Rejestracja: 21 lutego 2016, 13:39
Motocykl: Yamaha xv 1100 virag
Lokalizacja: Wielkopolska
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Doniu » 17 lutego 2018, 14:39

Widzę że używasz pasty PP30 firmy Marbad bardzo dobry wybór !!!
Przypalenia tak jak piszesz powstają oczywiście w wyniku nadmiernej temperatury ponieważ pasta stała której używasz jest tak zwaną pastą łojową,zawiera tłuszcz zwierzęcy ale ta pasta jak dla mnie super czy do stali nierdzewnej czy aluminium,polecam kółko polerskie z bawełny odzieżowej,dodam że również do polerowania plastyku się nadaje oczywiście trzeba nabrać wprawy i uważać bo może być psikus poza tym bardzo ładnie.
Ale dane niech mi będzie. Wał kardana mieć w napędzie...

Awatar użytkownika
MateuH
Posty: 387
Rejestracja: 23 lipca 2017, 19:10
Motocykl: Virago 125
Lokalizacja: Gdańsk
Wiek: 41
Kontakt:
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: MateuH » 17 lutego 2018, 15:18

Bawiłem się tymi szmatami, ale jakoś nie dają mi "optyszu" więc je walnąłem w kąt.
Dodam że przy stali nierdzewnej do zmywania tej pasty używam kwasu fosforowego, który jeszcze dodatkowo pasywuje powierzchnię
=============================================================================
Gdańsk Wyspa Sobieszewska
==============================================================================

Awatar użytkownika
Doniu
Posty: 174
Rejestracja: 21 lutego 2016, 13:39
Motocykl: Yamaha xv 1100 virag
Lokalizacja: Wielkopolska
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Doniu » 17 lutego 2018, 15:27

Do pasywacji polecam Antox
Ale dane niech mi będzie. Wał kardana mieć w napędzie...

Awatar użytkownika
Dragster
Posty: 320
Rejestracja: 08 czerwca 2015, 21:38
Motocykl: VTX 1300 R
Lokalizacja: Okolice Garwolina
Wiek: 39
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Dragster » 17 lutego 2018, 18:56

W poniedziałek biorę się za wymianę uszczelniaczy w lagach i będę chciał przy okazji spolerować bo odpryski lakieru psują efekt,mam nadzieję że uda mi się uzyskać taki efekt :D

Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 4658
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 49
Kontakt:
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: toooomelo » 17 lutego 2018, 21:14

Swego czasu polerowałem lagi i dekle w 535.
Używałem prostego zestawu:
1. Papier ścierny 220 - 2500
2. Pasta polerska zielona + wiertarka
3. Pasta "Tempo"
Załączniki
20170527_114247 2 1024.jpg
20170527_114247 2 1024.jpg (241.67 KiB) Przejrzano 863 razy
715958329_Lagi2_122_577lo 800.jpg
715958329_Lagi2_122_577lo 800.jpg (213.89 KiB) Przejrzano 863 razy
2.jpg
2.jpg (73.54 KiB) Przejrzano 863 razy
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek

Awatar użytkownika
Doniu
Posty: 174
Rejestracja: 21 lutego 2016, 13:39
Motocykl: Yamaha xv 1100 virag
Lokalizacja: Wielkopolska
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Doniu » 17 lutego 2018, 21:17

:mrgreen: Też pięknie
Ale dane niech mi będzie. Wał kardana mieć w napędzie...

Awatar użytkownika
Schwartzu
Posty: 1758
Rejestracja: 23 kwietnia 2009, 21:03
Motocykl: XV535'99, BMWR1100RT
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 33
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Schwartzu » 17 lutego 2018, 21:30

Nawet polerowania trzeba się uczyć. Pasywacja, kwas fosforowy,... A wydawać by się mogło że nie ma w tym większej filozofii.
"Without Contraries is no progression. Attraction and Repulsion, reason and Energy, Love and Hate, are necessary to Human existence."
W. Blake

Awatar użytkownika
MateuH
Posty: 387
Rejestracja: 23 lipca 2017, 19:10
Motocykl: Virago 125
Lokalizacja: Gdańsk
Wiek: 41
Kontakt:
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: MateuH » 17 lutego 2018, 22:05

Bo nie ma. Można oddać do firmy która to zrobi, po co się męczyć. Tak. I ktoś napisał., a gdzie kurde przyjemność, radość z wykonanej roboty.
A co do chemicznej obróbki to takie moje zboczenie zawodowe. Od jakiegoś czasu pracuje w firmie zajmującej się m. In. Chemicznym czyszczenie układów wodnych. Ciekawy temat choć z chemii zawsze byłem noga;)
A tak przy okazji pi co mi te lagi pokazałeś.. Kurcze już chcę to robić :)
=============================================================================
Gdańsk Wyspa Sobieszewska
==============================================================================

Awatar użytkownika
grzegorzbr2
Posty: 4598
Rejestracja: 13 listopada 2012, 21:00
Motocykl: XV 535, 1100, 1700
Lokalizacja: Świętokrzyskie - TOP
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: grzegorzbr2 » 17 lutego 2018, 22:56

Szkoda že po kilku deszczach znów wymaga polerki

Awatar użytkownika
MateuH
Posty: 387
Rejestracja: 23 lipca 2017, 19:10
Motocykl: Virago 125
Lokalizacja: Gdańsk
Wiek: 41
Kontakt:
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: MateuH » 17 lutego 2018, 23:10

grzegorzbr2 pisze:Szkoda že po kilku deszczach znów wymaga polerki
Właśnie że nie koniecznie. Wszystko zależy jak dobrze się to zrobi.
Pierwszy raz jak porewolem Alu to były to felgi od mojej Sierry. Wytrzymały ponad 3 sezony jeżdżąc nawet w zimę. Fakt, czasem trzeba było popiescic pasta lekkoscierna dla blasku, ale lusterko było. Dlatego polecam "stara szkole" a nie jakaś chemie nablyszczanie czy polerki wibracyjne.
=============================================================================
Gdańsk Wyspa Sobieszewska
==============================================================================

Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 4658
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 49
Kontakt:
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: toooomelo » 17 lutego 2018, 23:21

grzegorzbr2 pisze:Szkoda že po kilku deszczach znów wymaga polerki
Nieprawda.
W sumie dbanie o polerowane elementy aluminiowe nie różni się niczym od czyszczenia i mycia lakieru.
Zauważyć jednak trzeba, że w Virago dekle i lagi nie są tylko i wyłącznie aluminiowe. To stop różnych metali.
Ostatnio zmieniony 18 lutego 2018, 10:07 przez toooomelo, łącznie zmieniany 1 raz.
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek

Awatar użytkownika
Dragster
Posty: 320
Rejestracja: 08 czerwca 2015, 21:38
Motocykl: VTX 1300 R
Lokalizacja: Okolice Garwolina
Wiek: 39
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Dragster » 17 lutego 2018, 23:35

Teraz na pewno będę polerował,Tomek te lagi :bravo: ,a czyścić czasem faktycznie trzeba

Awatar użytkownika
MateuH
Posty: 387
Rejestracja: 23 lipca 2017, 19:10
Motocykl: Virago 125
Lokalizacja: Gdańsk
Wiek: 41
Kontakt:
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: MateuH » 18 lutego 2018, 08:37

toooomelo pisze:
grzegorzbr2 pisze:Szkoda že po kilku deszczach znów wymaga polerki
Nieprawda.
W sumie dbanie o polerowane elementy aluminiowe nie różni się niczym od czyszczenia i mysia lakieru.
Zauważyć jednak trzeba, że w Virago dekle i lagi nie są tylko i wyłącznie aluminiowe. To stop różnych metali.
To na bank, w małej 125/250 nawet lewa i prawa pokrywa różni się stopem, przynajmniej różnica kolorów po polerce na to wskazuje.
Czyste aluminium chyba jest za miękkie czy za kruche czy jakieś tam i trzeba je wzbogacać, felgi też nie są z czystego alu przecież
=============================================================================
Gdańsk Wyspa Sobieszewska
==============================================================================

Huzar
Posty: 23
Rejestracja: 16 marca 2018, 08:49
Motocykl: Brak
Lokalizacja:
Wiek: 40
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Huzar » 16 marca 2018, 10:27

Ja od siebię, polecam materiały cierne i polerskie firmy 3M , do wykończenia papier 1500 oraz pasta zielony korek.A dla mniej cierpliwych papier na maszynę "trajzak" 3000- 6000 i potem polerkę pastą.

Awatar użytkownika
Snake
Posty: 729
Rejestracja: 30 sierpnia 2016, 14:15
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Biała Podlaska
Wiek: 36
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Snake » 16 marca 2018, 11:17

Też 3M używam oraz NAT . Zakamarki najgorzej, wczoraj skończyłem jedną kapę, ale dzisiaj rano patrzyłem to jeszcze do poprawy, no i z pasty nie do końca zadowolony jestem, bo końcowy efekt nie taki jak po "Tempo".
A pasty zielone jakiej firmy?

Aha na wstępne pierwsze polecam siatki polerskie, fajnie zbiera i nie zapycha, nie zakleja, ja używałem gradacji 340 i 400
5000 Kilometrów -> 2 Ludzi -> 2 Motocykle -> 1 Cel

Huzar
Posty: 23
Rejestracja: 16 marca 2018, 08:49
Motocykl: Brak
Lokalizacja:
Wiek: 40
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Huzar » 16 marca 2018, 12:30

Snake pisze:Też 3M używam oraz NAT . Zakamarki najgorzej, wczoraj skończyłem jedną kapę, ale dzisiaj rano patrzyłem to jeszcze do poprawy, no i z pasty nie do końca zadowolony jestem, bo końcowy efekt nie taki jak po "Tempo".
A pasty zielone jakiej firmy?

Aha na wstępne pierwsze polecam siatki polerskie, fajnie zbiera i nie zapycha, nie zakleja, ja używałem gradacji 340 i 400
Zielony korek oznaczenie gradacij pasty 3M, są białe ,żółte i .... do naszych zastosowań najlepszy zielony korek, duży plus to ze pasty te na sucho pracują. Zapomniałem dodać ,ze moze warto by na koniec zapodać jakiś wosk ceramiczny ,co by efekt pracy nie znikną za szybko.

Awatar użytkownika
Snake
Posty: 729
Rejestracja: 30 sierpnia 2016, 14:15
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Biała Podlaska
Wiek: 36
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Snake » 16 marca 2018, 12:46

A widzisz nie wiedziałem, dzięki za wyjaśnienie. Podjadę dzisiaj do sklepiku i coś zakupię.
A wosk to na koniec to tak, jakiś tam mam do aluminium z CPNu.
5000 Kilometrów -> 2 Ludzi -> 2 Motocykle -> 1 Cel

Huzar
Posty: 23
Rejestracja: 16 marca 2018, 08:49
Motocykl: Brak
Lokalizacja:
Wiek: 40
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Huzar » 16 marca 2018, 12:54

Wosk, na efekt końcowy raczej nie z cpnu,w mieszalniach lak. samochodowych czasem mają dobre woski,na pewno z zwykłych wosków to tzw twardy wosk, a z wypasu to jakiś cetamiczny.

gazownik
Posty: 399
Rejestracja: 22 stycznia 2015, 22:06
Motocykl: FJR1300, SHL M11 61r
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: gazownik » 16 marca 2018, 16:15

Ja w zeszlym sezonie po polerce kilku elementów zastosowalem wosk do ochrony (tylko nie pamiętam jaki) i jak narazie jest git. Moze sezon to malo, ale nic z alu zabardzi sie nie dzieję.
Polerowanie lag, hmmm sporo pracy będzie, ale warto a jak efekt koncowy bedzie dobry to będzie cieszyć :)

Awatar użytkownika
Snake
Posty: 729
Rejestracja: 30 sierpnia 2016, 14:15
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Biała Podlaska
Wiek: 36
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Snake » 19 marca 2018, 11:48

Zielony korek już jedzie.
Patrzyłem te woski. Pisząc z CPNu nie miałem na myśli szajsu.
Mam taki i całkiem nieźle sobie radził:
http://makonnen.pl/product-pol-7118-SON ... 250ml.html
Ale patrzyłem coś takiego:
https://lakmarket.pl/pl/p/Wosk-zabezpie ... 3M-1L/3222
lub
https://lakmarket.pl/farecla-g3-wax-pre ... quid-500ml

Będzie dobry na aluminium?
5000 Kilometrów -> 2 Ludzi -> 2 Motocykle -> 1 Cel

Awatar użytkownika
MateuH
Posty: 387
Rejestracja: 23 lipca 2017, 19:10
Motocykl: Virago 125
Lokalizacja: Gdańsk
Wiek: 41
Kontakt:
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: MateuH » 19 marca 2018, 13:11

Ale nie do polerowania.
=============================================================================
Gdańsk Wyspa Sobieszewska
==============================================================================

Awatar użytkownika
Snake
Posty: 729
Rejestracja: 30 sierpnia 2016, 14:15
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Biała Podlaska
Wiek: 36
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Snake » 19 marca 2018, 16:58

Juz po polerowaniu. Na wykończenie.
5000 Kilometrów -> 2 Ludzi -> 2 Motocykle -> 1 Cel

Huzar
Posty: 23
Rejestracja: 16 marca 2018, 08:49
Motocykl: Brak
Lokalizacja:
Wiek: 40
Status: Offline

Re: Polerowanie Aluminium

Post autor: Huzar » 19 marca 2018, 19:42

Snake pisze:Juz po polerowaniu. Na wykończenie.
Poka foty ,po robocie.
G3, lekko ścierna na wode nie polecam, każdy plastik lub inną część zabryzganą gie trzy trzeba szybko zmywać.
Różowy korek 3M typowa wykończeniówka, raczej na lakierowane elementy po polerowaniu wstępnym żeby zlikwidować tzw refleksy po polerowaniu.
https://detailingpro.pl/powloki-ceramic ... -30ml.html
Tu ,żeby ceny były normalne człek by potestował te technologie z nasa :wink:

ODPOWIEDZ