Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
krzysztofz
Posty: 47
Rejestracja: 18 listopada 2018, 19:50
Motocykl: Yamaha Virago XV1100
Wiek: 45
Status: Offline

Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: krzysztofz »

Witam szanownych kolegów i koleżanki.
Mam pytanie, sezon zimowy się zbliża a co za tym idzie chciałbym trochę popracować przy moto.
Będę wymieniał opony więc postanowiłem również wymienić łożyska przedniego zawieszenia, ramy itp.
Niestety tu zaczyna się problem, bo nie wiem dokładnie co podlega cyklicznej wymianie, konserwacji. Przeglądałem części w sklepie gmoto i znalazłem do swojego modelu (Virago XV1100, 95r) kilka rodzajów łożysk, marek i nie wiem co wybrać.
Bardzo bym prosił o podanie w punktach co się wymienia w przednim zawieszeniu np.
1. Główka ramy - 2 łożyska + uszczelniacze (oczywiście nie wiem czy tu są uszczelniacze, to tylko przykład)
2. Lagi - po 1 łożysku i uszczelniaczu na lagę itd.
Natrafiłem na firmy: Tourmax, JMT, All Bals, która jest najlepsza?
pozdrawiam,
Krzysztof Z.
Awatar użytkownika
radar64
Posty: 525
Rejestracja: 15 sierpnia 2008, 18:03
Motocykl: VTX 1300
Lokalizacja: w-wa/N.Iwiczna
Wiek: 59
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: radar64 »

Tak pokrótce.W główce ramy są dwa łożyska,wieksze i mniejsze i bieżnie do nich.Niektórzy sprzedawcy oferują uszczelniacze do nich.Oryginalnie w główce są łożyska kulkowe jak w rowerze.Zamiennie stosuje sie rolkowe które są lepsze.Kłopot jest z wybiciem bieżni starych łożysk.Wybija się od góry dolną bieżnie i i odwrotnie górną.Tam w otworze są takie specjale nacięcia które odsłaniają kawałek bieżni o który można zahaczyć wybijak,Ja wybijałem taką szpilką od samochodu(daja do kręcenia lewarka,z uchem).W lagach zas są prowadnice z mosiądzu(i ich się nie wymienia,chyba ,że juz sie bardzo wytarły)i jeden uszczelniacz i jedna osłona przeciw kurzowa na lagę.Do rozebrania lag potrzebny jest klucz bodajże 19 ale na 80 cm pręcie(trzeba przyspawać nakręke do pręta i pokrętke)i klucz imbusowy.Ja stosowałem łożyska AllBals i Koyo.W tych pierwszych były osłony przeciw kurzowe.pzdr
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: Blunio »

krzysztofz pisze: 12 października 2019, 20:45 Witam szanownych kolegów i koleżanki.
Mam pytanie, sezon zimowy się zbliża a co za tym idzie chciałbym trochę popracować przy moto.
Będę wymieniał opony więc postanowiłem również wymienić łożyska przedniego zawieszenia, ramy itp.
Niestety tu zaczyna się problem, bo nie wiem dokładnie co podlega cyklicznej wymianie, konserwacji. Przeglądałem części w sklepie gmoto i znalazłem do swojego modelu (Virago XV1100, 95r) kilka rodzajów łożysk, marek i nie wiem co wybrać.
Bardzo bym prosił o podanie w punktach co się wymienia w przednim zawieszeniu np.
1. Główka ramy - 2 łożyska + uszczelniacze (oczywiście nie wiem czy tu są uszczelniacze, to tylko przykład)
2. Lagi - po 1 łożysku i uszczelniaczu na lagę itd.
Natrafiłem na firmy: Tourmax, JMT, All Bals, która jest najlepsza?
Jest taka stara, dobra zasada. Jak coś działa i działa dobrze, to tego nie ruszaj. Czy łożyska główki ramy mają luz, którego nie można wyregulować ? Czy są zużyte, łuszczy się bieżnia, są "wybite" ? Czy czuć przeskakiwanie podczas kręcenia kierownicą ? Jeżeli nie, to może tylko wystarczy przesmarowanie i regulacja ?
Natomiast w lagach znajduje się olej, który jak najbardziej wypada od czasu do czasu zmienić - i tu można poeksperymentować z jego lepkością, która przekłada się na tłumienie amplitudy zawieszenia :bravo:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: Feniks »

Dajcie koledze porozbierać troche laleczke :)
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
krzysztofz
Posty: 47
Rejestracja: 18 listopada 2018, 19:50
Motocykl: Yamaha Virago XV1100
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: krzysztofz »

Dzięki bardzo za Wasze odpowiedzi.

Radar64 dzięki za szczegóły, przydadzą się przy wymianie, teraz wiem co zamawiać.

Blunio, może masz rację, sprawdzę luzy i wtedy zdecyduję co robić. I tak mam sporo do zrobienia przez okres zimowy.

Feniks masz rację, korci żeby porozbierać .

Na pewno muszę przyjrzeć się lagom, przy większych dziurach słyszę dobijanie. Zauważyłem że na przednim błotniku mam delikatne ślady od wałka skórzanego powieszonego pod lampą.
Słyszałem ze można to poprawić poprzez dołożenie tulei do sprężyn w lagach. Na moje nieszczęście przed rozpoczęciem sezonu był wymiany olej .

Dziś wypolerowalem aluminiowe uchwyty kierownicy (samą górną część) , wygląda zacnie .
I tak od jednej rzeczy do kolejnej, hahaha.

Wysłane z mojego RNE-L21 przy użyciu Tapatalka



pozdrawiam,
Krzysztof Z.
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: Blunio »

krzysztofz pisze: 13 października 2019, 19:15 Na pewno muszę przyjrzeć się lagom, przy większych dziurach słyszę dobijanie. Zauważyłem że na przednim błotniku mam delikatne ślady od wałka skórzanego powieszonego pod lampą.
Słyszałem ze można to poprawić poprzez dołożenie tulei do sprężyn w lagach. Na moje nieszczęście przed rozpoczęciem sezonu był wymiany olej
No ile tego oleju wymieniłeś, po 100 ml w każdej z dwóch lag ?
Myślę że stosowanie tulei pod sprężyny to słaby pomysł. Już lepiej poeksperymentować z olejem o większej gęstości :cool:
Podobnież można dostać twardsze akcesoryjne sprężyny, ale pewnie koszt powala. Czyli, patrz pkt. pierwszy.
BTW ile ważysz że zawieszenie dobija ? A może piórnik za nisko wisi ? :P
:kawa:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
krzysztofz
Posty: 47
Rejestracja: 18 listopada 2018, 19:50
Motocykl: Yamaha Virago XV1100
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: krzysztofz »

Jeśli chodzi o olej to wymieniał go mechanik, mam nadzieję ze dał ile trzeba. Co do tulei to właśnie on podsunął mi ten pomysł, jak to stwierdził zna temat. Czytałem gdzieś na forum że zmiana oleju za dużo nie pomoże.
Piórnik, hmmm, wydaje mi się ze jest dobrze umiejscowiony. Postaram się podesłać fotki, może sami stwierdzicie.

Wysłane z mojego RNE-L21 przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam,
Krzysztof Z.
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: Blunio »

Nie wątpię że dał ile trzeba. Kwestia jakiej gęstości dał. Koledzy pisali, że od tej gęstości dużo zależy. Zmiana na gęściejszy nie powinna zrujnować budżetu domowego :)
A te podkładki pod sprężyny .... hm, jeżeli mechanik jest lepszy od japońskich inżynierów, to czemu nie. Ja uważam że w ten sposób zwiększysz napięcie wstępne sprężyn, ale zmniejszysz efektywny skok zawieszenia. Coś za coś :mrgreen:
Ps. Chociaż ... takie rozwiązanie było w mojej Emzetce, jak brało się pasażerkę to trzeba było utwardzić tylne amortyzatory napinając wstępnie sprężyny. Spróbować można :bikersmile:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
krzysztofz
Posty: 47
Rejestracja: 18 listopada 2018, 19:50
Motocykl: Yamaha Virago XV1100
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: krzysztofz »

Blunio pisze:Nie wątpię że dał ile trzeba. Kwestia jakiej gęstości dał. Koledzy pisali, że od tej gęstości dużo zależy. Zmiana na gęściejszy nie powinna zrujnować budżetu domowego :)
A te podkładki pod sprężyny .... hm, jeżeli mechanik jest lepszy od japońskich inżynierów, to czemu nie. Ja uważam że w ten sposób zwiększysz napięcie wstępne sprężyn, ale zmniejszysz efektywny skok zawieszenia. Coś za coś :mrgreen:
Ps. Chociaż ... takie rozwiązanie było w mojej Emzetce, jak brało się pasażerkę to trzeba było utwardzić tylne amortyzatory napinając wstępnie sprężyny. Spróbować można :bikersmile:
Blunio, może i masz rację. Spróbuję z innym olejem i obadamy co będzie Obrazek. Dzięki...

Wysłane z mojego RNE-L21 przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam,
Krzysztof Z.
Awatar użytkownika
vinny
Posty: 1107
Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
Motocykl: xv 750 92 4FY
Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: vinny »

Może i ja coś dorzucę , bo temat przerabiałem w 750 . Jeżeli nie masz pompowanych amorków to nie masz zbyt wielu opcji , żeby poprawić ich pracę .Wymiana oleju na gęściejszy nie utwardzi zawieszenia . Dobra opcja ( na dwa sezony ) zwiększyć wstępne napięcie sprężyn , zastosować tuleję dłuższą o 2 cm. i olej 20 W ( poprawi tzw. dumping ) . Po dwóch sezonach sprężyny siadają i w zasadzie nie można z nimi nic zrobić . Jedyna słuszna opcja to zakupić nowe sprężyny progresywne ( ja kupiłem wirtha ) i tak rozwiązałem problem . Przy sprężynach Wirth należy skrócić oryginalną tuleje napięcia wstępnego o 1-1,5 cm ( zależy od wagi kierowcy ) i zastosować olej gęściejszy ( ja mam 15W) . Przy nowych sprężynach przód podnosi się około 4 cm :D . Przed wymianą , przy dynamicznej jezdzie po łukach często tarłem podnóżkami o asfalt teraz zamykam oponę i ani razu nie przytarłem . Taki pogląd o co chodzi przy zawieszeniu , inne moto ale można się posiłkować wiedzą
https://www.motocykl-online.pl/technika ... nia,3336,1
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
Awatar użytkownika
krzysztofz
Posty: 47
Rejestracja: 18 listopada 2018, 19:50
Motocykl: Yamaha Virago XV1100
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: krzysztofz »

Znalazłem takie sprężyny za 560zika . Kolejny wydatek . Ale tu już chyba w przyszłym sezonie.

Wysłane z mojego RNE-L21 przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam,
Krzysztof Z.
muniek
Posty: 142
Rejestracja: 29 listopada 2013, 05:31
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Wrocław
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: muniek »

Sprężyny po 20 latach wiadomo, że są już zmęczone ale liczy się też przebieg w km i styl jazdy. Z tego co kojarzę z serwisówek to wiarygodna ocena to pomiar długości sprężyn i porównanie z długością nowej /ta wartość jest często podawana w serwisówkach/.
Mi, pomimo zazwyczaj nowych zawieszeń przeszkadzał ten japoński nurkujący styl i w miejsce 10W lałem 15W i dla mnie było wtedy dobrze. Eksperymentowałem też z 20W ale sprawdzał się tylko na równym w Czechach i w Niemczech, na polskich dziurach było już zbyt twardo. Wymieniałem też kiedyś nowe sprężyny fabryczne na akcesoryjne progresywne i było lepiej niż na fabryce. Jest co poprawiać, niestety czasem są to spore koszta.

pzdr. :chopper:
Awatar użytkownika
vinny
Posty: 1107
Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
Motocykl: xv 750 92 4FY
Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: vinny »

krzysztofz pisze: 14 października 2019, 14:38 Znalazłem takie sprężyny za 560zika Obrazek. Kolejny wydatek ObrazekObrazek. Ale tu już chyba w przyszłym sezonie.

Wysłane z mojego RNE-L21 przy użyciu Tapatalka

https://www.airvib.de/epages/78057509.s ... 0.KH.W1836 tu najtaniej i szybka dostawa , wcześniej pomyliłem link .
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
Awatar użytkownika
krzysztofz
Posty: 47
Rejestracja: 18 listopada 2018, 19:50
Motocykl: Yamaha Virago XV1100
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: krzysztofz »

W takim razie na początku sezonu wymienię olej na bardziej gęsty a jeśli to nie przyniesie spodziewanych rezultatów to wymienię sprężyny na progresywne :). Ale to już w kolejnym sezonie.
pozdrawiam,
Krzysztof Z.
Awatar użytkownika
Kargul
Posty: 685
Rejestracja: 23 listopada 2011, 11:44
Motocykl: BMW R1200GS
Lokalizacja: Luboń
Wiek: 43
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: Kargul »

A zawieszenie z przodu masz pompowane czy nie. Jak pompowane to sprawdź ile masz powietrza nabite. Pamiętam, że jak mi puścił wentyl to myślałem, że znowu uszczelniacze puściły (tak zawias dobijał).
I przy wymianie oleju w lagach zwróć szczególną uwagę na ilość oleju wchodzącą do lagi. Dane znajdziesz w serwisowce. Bo jak dobrze pamiętam inne ilości są dla zawieszenia pompowanego i niepompowanego. Piszę o tym bo chyba wszystkie 1100 miały zawieszenie pompowane (pewności nie mam), a jeżeli nie masz pompowanego to może być to zawias od 750.
Awatar użytkownika
krzysztofz
Posty: 47
Rejestracja: 18 listopada 2018, 19:50
Motocykl: Yamaha Virago XV1100
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: krzysztofz »

Patrzyłem i moim zdaniem niestety nie mam zawieszenia pompowanego. Jak będę wymieniał olej to sprawdzę dokładnie ilość oleju.

Wysłane z mojego RNE-L21 przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam,
Krzysztof Z.
Awatar użytkownika
radar64
Posty: 525
Rejestracja: 15 sierpnia 2008, 18:03
Motocykl: VTX 1300
Lokalizacja: w-wa/N.Iwiczna
Wiek: 59
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: radar64 »

Sprawdź dokładnie czy to zawieszenie dobija ,czy pukają lagi na panewkach.Jaki przebieg masz.Moja 750 po 70 tyś lubiła popukać zawieszeniem.Wysłuchaliśmy z kumplem ze to panewki lag.
Awatar użytkownika
krzysztofz
Posty: 47
Rejestracja: 18 listopada 2018, 19:50
Motocykl: Yamaha Virago XV1100
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Wymiana łożysk przedniego zawieszenia.

Post autor: krzysztofz »

Dźwięk, który czasem towarzyszy (pukanie) moim zdaniem jest od uderzenia wałka skórzanego o błotnik. Jestem po polerce baku i błotnika, na szczęście udało się usunąć rysy od wałka. Podwieszę wałek wyżej i powinno być git a kiedyś zainwestuje w sprężyny progresywne .

Wysłane z mojego RNE-L21 przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam,
Krzysztof Z.
ODPOWIEDZ