Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Robi1970
Status: Offline

Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: Robi1970 »

Witam serdecznie, jestem nowym użytkownikiem XV 535. Zakupiłem ją z "osłabionym" akumulatorem i w dodatku nie było wężyka. Kupując nowy VARTY w zestawie był wężyk i komplet śrubek. Chciałbym poprowadzić ten wężyk tak jak powinien być fabrycznie, domyślam się, że przechodzi przez otwór w podstawie akumulatora, ale którędy dalej? czy ktoś może mi pomóc?

Pozdrawiam
Robi
Awatar użytkownika
plaza66
Posty: 1313
Rejestracja: 16 maja 2008, 00:21
Motocykl: BMW R 1150 GS
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wiek: 57
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: plaza66 »

Dalej... na podłogę :mrgreen:
To jest taki "awaryjny odpływ" jakbyś glebę zaliczył...

:rock:
NIEUSTAJĄCEJ MOCY MIĘDZY NOGAMI!!!!

https://www.facebook.com/andyartbydgoszcz

Była MZ ETZ 250 1982, XV700 N 1984, XL 650 Trampek 2002r, jest BMW R 1150 GS

Dziki Wieprz

Obrazek
Damian
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: Damian »

Wywalasz go pod wahacz. Ten który masz będzie za krótki.
Ostatnio zmieniony 08 kwietnia 2009, 12:58 przez Damian, łącznie zmieniany 1 raz.
Marek Niegowski
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: Marek Niegowski »

Poprowadź go tak jak pokazano w instrukcji obsługi (w mojej na stronie 6-25).
http://picasaweb.google.com/marnieto87/ ... 4690391474
Robi1970
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: Robi1970 »

Serdecznie dziękuję, akumulatorek jest już na miejscu z prawidłowo poprowadzonym wężykiem :)

pozdrawiam
Robi
Marek Niegowski
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: Marek Niegowski »

Cieszę się że mogłem pomóc.
Adek 1
Posty: 32
Rejestracja: 24 maja 2021, 11:28
Motocykl: VIRAGO 750
Lokalizacja: Lubań
Wiek: 56
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: Adek 1 »

IMG-20210801-WA0019.jpg
IMG-20210801-WA0015.jpg
IMG-20210801-WA0018.jpg
Witajcie :nazdrowie:

Muszę w swojej Virażce 750 z 94r. wymienić aku . Dotychczasowe odpowietrzenie aku przez poprzednika zostało zrobione tak że wpierdzieliło mu chrom na tłumikach . Tłumiki będę zmieniał bo patrzeć na to nie mogę ale teraz muszę zmienić aku zarazem robiąc porządek z odpowietrzeniem bo to co jest to jakaś wolna amerykanka , szok , masakra . Niby mam pokazane na rysunku jak powinno być ale coś mi to na livie nie pasuje i nie mogę się połapać . Wężyk ma iść pod silnik ? Nie mogę zlokalizować też tego dolnego uchwytu . W obudowie aku nie mam otworów tylko takie wcięcia . Bezpośrednio na dół też nie poprowadzę bo na dole jest wahacz a pod nim puszka tłumików i chyba się ona grzeje dość mocno a na dodatek przeszkadza . Czyli albo w kierunku pod silnik albo tylne koło . Nie wiem zgłupiałem , znajdzie się ktoś uprzejmy i mi to wyjaśni bo o zdjęcia jak ma u siebie to nie śmiem prosić :pomocy: .Pozdrawiam
Adek 1
Posty: 32
Rejestracja: 24 maja 2021, 11:28
Motocykl: VIRAGO 750
Lokalizacja: Lubań
Wiek: 56
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: Adek 1 »

Nikt nie podpowie ? :(
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: leszekk »

To jest wężyk odpowietrzenia a nie rurka, przez którą sączy się kwas. Przy sprawnej instalacji elektrycznej (alternator, regulator) mógłbyś nie zakładać wężyka. I na tym się skup a nie na estetyce chromów
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Adek 1
Posty: 32
Rejestracja: 24 maja 2021, 11:28
Motocykl: VIRAGO 750
Lokalizacja: Lubań
Wiek: 56
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: Adek 1 »

IMG-20210803-WA0001.jpg
Masz rację i nad tym się skupiam . Aku nowe już się ładuje ( stare było z 2012 roku I zalane dosłownie do pełna - masakra ) . Podłączę nowe aku sprawdzę ładowanie , regulator , alternator itd. Ale chcę też poprowadzić ten wężyk odpowietrzenia aku tak jak powinien być bo to co było zrobione to jedna wielka pomyłka . Dlatego dopytuję . .

Dodatkowo zastanawiam się jak sprawdzić napięcie ładowania bez świateł jak u mnie światła zapalają się po włączeniu zapłonu ( wersja amerykańska ) oraz żarówki w kierunkach też świecą . Nie mam możliwości po odpaleniu nie mieć włączonych świateł . Chyba że jakaś rzeźba. . Pozdrawiam dziękuję za zainteresowanie .
Awatar użytkownika
ki_czort
Posty: 94
Rejestracja: 17 czerwca 2021, 17:10
Motocykl: VX250 1992
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: ki_czort »

Jak wyjmiesz bezpiecznik świateł to nie odpalisz go bez obciążenia? Zawsze też można odpiąć żarówkę mijania lub wyjąć żarowki z kierunkowskazów.

Odpowietrzenie aku - ciekawa sprawa, wcześniej spotkałem się z tym tylko w aucie audi a2, które miało akumulator w bagażniku pod podłogą, w szczelnie zamkniętej przestrzeni, odpowietrznik miał wtedy sens. W motocyklu jakoś nie widzę szans na skondensowanie wodoru w takim stopniu pod siedzeniem zeby stanowiło to zagrożenie, przeciez to nie jest zamknieta przestrzeń jak bagażnik z uszczelkami...? Ciekawa sprawa! Mialem styczność z paroma akumulatorami w motocyklach i zaden nie miał odpowietrzenia rurką. Czy to nie jest jakaś archaiczna sprawa z akumulatorów bardzo starego typu która nie ma sensu przy nowoczesnych aku bezobsługowych?
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: leszekk »

ki_czort pisze: 03 sierpnia 2021, 21:07 Ciekawa sprawa! Mialem styczność z paroma akumulatorami w motocyklach i zaden nie miał odpowietrzenia rurką. Czy to nie jest jakaś archaiczna sprawa z akumulatorów bardzo starego typu która nie ma sensu przy nowoczesnych aku bezobsługowych?
Yuasa na obrazku powyżej po lewej stronie ma ten taki dynks czarny na który nakładasz wężyk odpowietrzenia. To jest typowy akumulator wymagający obsługi.
O ile dobrze pamiętam w 750 wężyk był albo puszczony na żywioł przez jakąś lukę w obudowie albo był dedykowany otworek - nie pamiętam. Tak czy inaczej nie przejmowałem się co jest poniżej, na myśl mi nie przyszło żeby standardowy zamienić na dłuższy, który dałby się wyprowadzić gdzieś daleko. No bo w zasadzie gdzie? Jeśli wydostaje się nim wyłącznie wodór, to wolałbym z dala od wszelkich potencjalnych iskrzących złączy elektrycznych. Jeśli nie wodór tylko elektrolit to jeśli na na wydech to na co? na wał kardana czy raczej na hamulec ma kapać? Czy sprowadzić hen daleko w dół żeby chlapało na oponę? Wszystkie te rozważania prowadzą do jednego wniosku - zamiast cudować, puść normalnie w dół i zapomnij. Jeśli instalacja nie była zryta przez poprzednich właścicieli to akumulator da się włożyć tylko w jedną stronę i tam, gdzie jest króciec do założenia wężyka powinna się znaleźć i stosowna dziurka
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Adek 1
Posty: 32
Rejestracja: 24 maja 2021, 11:28
Motocykl: VIRAGO 750
Lokalizacja: Lubań
Wiek: 56
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: Adek 1 »

IMG-20210803-WA0003.jpg
Czy ten akumulator pokazany na zdjęciu jest archaiczny ? Według Ciebie widzę , że tak według mnie taki mam w instrukcji Virażki i taki kupiłem . Zobacz w instrukcji obsługi producenta tegoż akumulatora jak nazywany jest ten kruciec/kolanko na który nakładamy wężyk ( pkt.1c oraz 4c ) .
Adek 1
Posty: 32
Rejestracja: 24 maja 2021, 11:28
Motocykl: VIRAGO 750
Lokalizacja: Lubań
Wiek: 56
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: Adek 1 »

Dziękuję leszekk . Pisałem i nie widziałem że napisałeś posta :nazdrowie: . Zapewne tak zrobię jak piszesz . Z akumulatorem w pudełku były tylko śrubki, wężyka brak . Dlatego muszę dać jakiś nowy . Spojrzałem z ciekawości w instrukcję i zauważyłem , że ten wężyk powinien być jakoś specjalnie poprowadzony ( zdjęcie wyżej ) dlatego zadałem pytanie jak to jest w oryginale u Was . Nie wnikam w szczegóły czy to jest oki czy nie . Po co mam kombinować jeśli według instrukcji producent motoru przewidział poprowadzenie w odpowiednie miejsce tego wężyka . I to tyle , chciałem zrobić tak jak pokazuje instrukcja . Pozdrawiam
Awatar użytkownika
ki_czort
Posty: 94
Rejestracja: 17 czerwca 2021, 17:10
Motocykl: VX250 1992
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: ki_czort »

Adek 1, tylko kiedy była pisana instrukcja? Czy jeśli przykładowo obecnie produkowane opony są już dużo lepsze od tych dostępnych 20 lat temu, to czy na siłę szukamy takich kasztanów na których kiedyś te motocykle wychodziły z fabryki i były sugerowane w instrukcji? :) Akumulator też bym kupował aktualnie najlepszy jaki jest kompatybilny montażowo, szczególnie do sprzętu który rozrusznik ma jak w czołgu ;)
Adek 1
Posty: 32
Rejestracja: 24 maja 2021, 11:28
Motocykl: VIRAGO 750
Lokalizacja: Lubań
Wiek: 56
Status: Offline

Re: Jak poprowadzić wężyk odpowietrzenia akumulatora!

Post autor: Adek 1 »

IMG-20210818-WA0008.jpg
Fajnie by było dokończyć jak sprawa się wyjaśniła . Oryginalnie jest dokładnie tak przewidziane jak jest wyżej na rysunku . Nie mogłem się z Wami dogadać bo u mnie nie było tego dekielka z gumowym paskiem a nie wiedziałem że taki powinien być . Ten dekielek ma dwa otwory na wężyk ( zdjęcia ) . Wężyk idzie od aku przez górny i dolny otwór w dekielku i potem pod silnik . Tam są specjalnie na wężyk objemki . Czyli dobierając się do aku odpinamy z niego wężyk , odpinamy z lewej strony pasek i dekielek wraz z wężykiem odchylamy na bok . Mamy wtedy dojście do aku . Plus tego dekielka jeż też taki że patrząc z boku pod boczek nie widzimy aku tylko czarny plastik dekielka . U mnie to nieciekawie wyglądało z powodu braku tego elementu . Oczywiście w czasie normalnej i prawidłowej eksploatacji w tym wężyku nie ma prawa być kwasu . Wężyk jest ważny w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych np. zbyt dużego prądu ładowania i zagotowania elektrolitu czy przewrócenia motoru na bok .lub przepełnienia pow. max w czasie dolewania wody destylowanej . Nie dyskutuję czy tak jest oki czy nie , napisałem jak miało to zrobione Virago 750 opuszczając fabrykę . Może komuś się przyda . Pozdrawiam
https://youtu.be/6Jt_6Gc6Tmg
Załączniki
IMG-20210819-WA0082.jpg
IMG-20210819-WA0083.jpg
IMG-20210818-WA0006.jpg
IMG-20210818-WA0007.jpg
IMG-20210818-WA0009.jpg
ODPOWIEDZ