Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
ayo007
Posty: 1206
Rejestracja: 12 września 2007, 21:51
Motocykl: yamaha virago 1100
Lokalizacja: Księstwo Cieszyńskie
Wiek: 50
Status: Offline

Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: ayo007 » 13 grudnia 2007, 20:56

Wychodząc naprzeciw prośbie kolegi Archera zamieszczam kilka słow o olejach silnikowych.


Nowoczesne oleje silnikowe zawierają najwyższej jakości oleje bazowe oraz nowoczesne dodatki zapewniające długotrwałą ochronę silnika w warunkach ekstremalnych obciążeń, smarując i utrzymując go w stałej czystości, dzięki czemu zdecydowanie poprawiają się ogólne osiągi motocykla. W olejach gorszej jakości, wysoka temperatura oraz siły ścinające prowadzą do zniszczenia wiskozatorów. W wyniku tego procesu powstają zanieczyszczenia, które następnie wytrącają się w postaci mulistego osadu. To z kolei może doprowadzić do powstawania nagarów na rozgrzanych częściach silnika takich jak: tłoki, rowki pierścieni, powodując problemy przy uruchamianiu, utratę mocy i nadmierne zużycie tłoków.
W silniku spalinowym występuje ścisły związek między jego konstrukcją, jakością oleju i jakością paliwa. Dlatego istotne jest, by stosować właściwy olej dla danej jednostki napędowej i regularnie go wymieniać. Spełnia on bowiem szereg bardzo ważnych funkcji.


Olej redukuje tarcie w silniku, dzięki czemu zużycie pierścieni, tłoków, cylindrów i łożysk mechanizmu korbowego ulega zmniejszeniu. Po drugie, uszczelnia przestrzenie między tłokiem, pierścieniami a tuleją cylindrową, aby umożliwić wytwarzanie stosunkowo wysokiego ciśnienia w cylindrze. Po trzecie, olej jest jedynym medium chłodzącym tłoki, łożyska wału korbowego i łożyska wału rozrządu.Po czwarte, olej w silniku motocyklowym odpowiada również za właściwą pracę sprzęgła zapewniając właściwe tarcie pomiedzy jego elementami. Olej silnikowy musi mieć odpowiednią gęstość i lepkość w różnych temperaturach, aby w czasie rozruchu zimnego silnika, dotarł jak najszybciej do wszystkich punktów smarowania. W pracy silnika spalinowego występuje ścisły związek między jego konstrukcją, jakością oleju i jakością paliwa. Ponieważ obciążenia i jednostkowe moce silników stale wzrastają, ciągle udoskonalane są oleje smarowe.

Jak porównać oleje?

Porównanie kilkudziesięciu produktów dostępnych na rynku jest możliwe, jeśli posługujemy się odpowiednimi klasyfikacjami. Powszechnie znana jest klasyfikacja lepkościowa wg SAE. Olej silnikowy nale¿y wymieniać zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi motocykla. Wyróżnia ona pięć klas olejów letnich i sześć klas olejów zimowych. Obecnie produkuje się oleje wielosezonowe, które mają własności lepkościowe olejów zimowych i własności wysokotemperaturowe olejów letnich. Ich symbol składa się z dwóch liczb przedzielonych literą “W”, np. 5 W-40. Z klasyfikacji i oznaczeń wypływa praktyczny wniosek: im niższa cyfra przed literą “W”, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Im wyższa jest druga liczba, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której nie traci on swych właściwości.
Klasa jakości oleju określa jego przydatność do smarowania silnika określonej konstrukcji w konkretnych warunkach eksploatacji.

Jaki olej wybrać?

Na rynku można kupić trzy rodzaje olejów silnikowych: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Oleje syntetyczne, chociaż znacznie droższe od mineralnych, mają wiele zalet. Są odporne na wysoką temperaturę pracy silnika, odporne na procesy starzenia, mają lepsze właściwości smarne i niektóre z nich powodują zmniejszenie zużycia paliwa.

Podejmując decyzję o zakupie innego oleju niż był dotychczas stosowany, nie należy wlewać do silnika oleju gorszej jakości niż był zalecany przez producenta motocykla. Można, chociaż nie ma to ekonomicznego uzasadnienia, stosować oleje o wyższej klasie jakości. Do silników z dużym przebiegiem nie należy wlewać olejów syntetycznych. Mają one składniki myjące, które rozpuszczają osady zgromadzone w silniku, mogą doprowadzić jednostkę napędową do utraty szczelności, zatkać przewody olejowe i spowodować awarię.

Jakość oleju silnikowego ma zasadniczy wpływ na żywotność silników naszych motocykli, co ma bezpośredni związek z systematyką jego wymiany.Na pewno zwróciliście uwagę, że w ostatnich latach okres wymiany oleju w samochodach znacznie się wydłużył. Nie jest tak w przypadku motocykli, gdzie większość producentów w dalszym ciągu zaleca wymianę oleju co roku lub co 6,000 - 10,000 km.
Przyczyną tego jest zanieczyszczanie oleju przez półprodukty niecałkowitego spalania paliwa, które jest zasysane do silnika przez tłok. Gazy zasysane zawierają paliwo, oraz związki zawierające w swoim składzie siarkę, azot i tlen, które po wymieszaniu z olejem powodują powstawanie kwasów. Jeśli motocykl jest nieużywany kwasy te są szczególnie agresywne dla najważniejszych elementów silnika i skrzyni biegów.
Dodatkowo motocyklowe silniki narażone są na większe obciążenia niż większość silników samochodowych. Kiedy silnik pracuje w zakresie wysokich temperatur olej smaruje i chroni jego ruchome elementy.
Podczas eksploatacji normalnym zjawiskiem jest to , ze olej z czasem czernieje. Nie moze jednak byc takiej sytuacji jak opisany problem Herberto, ze zaraz po wymianie olej zrobił sie czarny. Wniosek z tego moze byc jeden. Albo olej nie był wymieniany zgodnie z terminem, albo poprzedni olej był marnej jakosci i własciwie nie spełniał swojej funkcji.
Olej czernieje również wskutek utleniania – tlen z powietrza reaguje z olejem i powoduje powstawanie kleistego, czarnego osadu węglowego, który pokrywa elementy silnika. To naturalne zjawisko nosi nazwę utleniania i stopień, w jakim zachodzi zależy od temperatury pracy silnika. W im wyższej temperaturze pracuje silnik tym szybciej ten proces zachodzi.
Utlenianie jest procesem szkodliwym dla silnika bowiem powoduje powstawanie szkodliwych osadów, które powodują niedrożnośc magistrali olejowej oraz powoduje wzrost lepkosci oleju (jego zgęstnienie) co ma negatywny wpływ na jego rozruch.
Virago 1100,na razie starczy..:)

Awatar użytkownika
Szymon001
Posty: 290
Rejestracja: 05 września 2007, 15:47
Motocykl: Suzuki Bandit 1200N
Lokalizacja: Kobyłka
Wiek: 35
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Szymon001 » 13 grudnia 2007, 21:44

Teraz jestem dużo mądrzejszy!!!

artekr
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: artekr » 13 grudnia 2007, 22:04

dzieki ayo007!

Awatar użytkownika
Adam
Posty: 2226
Rejestracja: 22 października 2007, 19:52
Motocykl: 1100, 92r. OGAR 200
Lokalizacja: Święta Anna
Wiek: 40
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Adam » 13 grudnia 2007, 23:04

ty, sposobem mam nadzieje że jezdze na 20W40, ale cholera ich tam wie co w warsztacie wlali :mrgreen:

Awatar użytkownika
wwwolti
Posty: 1672
Rejestracja: 17 października 2007, 15:02
Motocykl: był i będzie
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: wwwolti » 14 grudnia 2007, 10:29

bardzo fajny post.

najważniejsze to nie przedobrzyć. wlewając syntetyk czasami możemy doprowadzić do remontu kapitalnego silnika, bo wszystkie zanieczyszczenia które uszczelniały silnik zostały wypłukane :mrgreen:

jak powiadają przesada jest gorsza niż faszyzm...
pozdr
Wojtek

Awatar użytkownika
irecki
Posty: 277
Rejestracja: 04 września 2007, 21:57
Motocykl: Komar, WFM M06, SHL Gazela M17, Virago 535
Lokalizacja: Szczecin
Wiek: 38
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: irecki » 14 grudnia 2007, 23:50

Świetny pościk. Oby więcej takich.
W stajni: Komar, WFM,SHL Gazela M17,WSK M06, Virago 535.

edo
Posty: 98
Rejestracja: 28 listopada 2007, 06:51
Motocykl: virago535 95r
Lokalizacja: Gryfów Śląski
Wiek: 43
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: edo » 15 grudnia 2007, 07:05

wwwolti pisze:bardzo fajny post.

najważniejsze to nie przedobrzyć. wlewając syntetyk czasami możemy doprowadzić do remontu kapitalnego silnika, bo wszystkie zanieczyszczenia które uszczelniały silnik zostały wypłukane :mrgreen:

jak powiadają przesada jest gorsza niż faszyzm...

i tu masz rację bo mi sie tak stało wlałem na początku sytetyk i po czasie pojawiły sie wycieki
teraz zmieniłem na półsyntetyk no ale niestety wycieki zostały :sad:

Awatar użytkownika
Adam
Posty: 2226
Rejestracja: 22 października 2007, 19:52
Motocykl: 1100, 92r. OGAR 200
Lokalizacja: Święta Anna
Wiek: 40
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Adam » 08 stycznia 2008, 00:00

a mnie sie przypomniała stara zasada którą mi kładli od małego do głowy " jak nie wiesz co było, to lej gorszy ( czyt. półsyntetyk) " a swoją drogą zaraz po zakupie zaprowadziłem do mechanika i właściwie to cholera wie co on tam wlał. :drunksmile:

wal1030
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: wal1030 » 26 lutego 2008, 20:09

Moim zdaniem półsyntetyk. Jak ktoś posiada nie katowany silnik z niewielkim przebiegiem to obowiazkowo półsyntetyk 10w40 lub 15w50. Silnik będzie miał mniejsze opory, przez co osiągi wzrosną i kultura pracy będzie lepsza. Niech się wypowiedzą ci co jeżdżą na półsyntetyku.

maciej
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: maciej » 26 lutego 2008, 20:39

Ja właśnie dzisiaj wlałem półsyntetyk 20W/50.
POZDRAWIAM

Amazon
Posty: 51
Rejestracja: 10 stycznia 2008, 15:37
Motocykl: Honda 750
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Amazon » 02 marca 2008, 12:15

Witam. Czy do mojej virago mam kupić olej 20W40? A jesli tak to gdzie? A co z filterm? Wymieniać?
Dzięki z góry. Pozdrawiam

Awatar użytkownika
jozjag
Posty: 140
Rejestracja: 08 grudnia 2007, 18:45
Motocykl: Yamaha XV 250 i XV750
Lokalizacja: Goleniów
Wiek: 54
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: jozjag » 02 marca 2008, 12:24

Ja uważam, że przy każdej wymianie oleju powinno sie wymienić filtr oleju. :motorcycle:

Awatar użytkownika
robson
Posty: 1667
Rejestracja: 04 września 2007, 15:13
Motocykl: VIRAGO 1.1
Lokalizacja: Lędziny
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: robson » 02 marca 2008, 12:27

Hej. Wymiana oleju zawsze z filtrem. Półsyntetyk 10w40 lub jak głośno chodzi silnik 15w50.A jaki to już twój wybór.Bardziej jest dostępny Castrol praktycznie wszędzie go dostaniesz można się postarać i zamówić Motul ja właśnie taki zamówiłem 5100 ester 10w40 4L około 130zł.Filtr dostaniesz do 20zł. Pozdrawiam.
Jedyną ochroną motocyklisty jest jego ROZUM !!!

Awatar użytkownika
ayo007
Posty: 1206
Rejestracja: 12 września 2007, 21:51
Motocykl: yamaha virago 1100
Lokalizacja: Księstwo Cieszyńskie
Wiek: 50
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: ayo007 » 02 marca 2008, 12:42

..tez polecam wymianę filtra razem z olejem, w końcu to nie jest wielki koszt, a rodzaj oleju musisz dopasować wiedząc jaki tam był wlany przed wymianą..chodzi oczywiscie o klasę lepkości..pozdrawiam :bikersmile:
Virago 1100,na razie starczy..:)

Awatar użytkownika
pestek
Posty: 2019
Rejestracja: 04 września 2007, 12:19
Motocykl: XV535 '95
Lokalizacja: Warszawa (Ursus)
Wiek: 39
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: pestek » 02 marca 2008, 14:26

ayo007 pisze:...a rodzaj oleju musisz dopasować wiedząc jaki tam był wlany przed wymianą..chodzi oczywiscie o klasę lepkości..pozdrawiam :bikersmile:

hmm czyli jak ja mam teraz 10w50 to nie mogę wlać nowego np.10w40? myślałem ze znaczenie ma tylko syntetyk, półsyntetyk, czy mineral.
Zanim napiszesz pierwszą wiadomość przeczytaj REGULAMIN (kliknij tu)
_______________________________

Awatar użytkownika
ayo007
Posty: 1206
Rejestracja: 12 września 2007, 21:51
Motocykl: yamaha virago 1100
Lokalizacja: Księstwo Cieszyńskie
Wiek: 50
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: ayo007 » 02 marca 2008, 14:44

pestek pisze:
ayo007 pisze:...a rodzaj oleju musisz dopasować wiedząc jaki tam był wlany przed wymianą..chodzi oczywiscie o klasę lepkości..pozdrawiam :bikersmile:

hmm czyli jak ja mam teraz 10w50 to nie mogę wlać nowego np.10w40? myślałem ze znaczenie ma tylko syntetyk, półsyntetyk, czy mineral.


..klasa lepkości mówi nam z jakim olejem mamy do czynienia, choc np. klasa 20W 50 jest znaną klasą lepkości olei mineralnych, jednak produkuje sie tez półsyntetyki w tej klasie (np Bel Ray Thumper 20W 50, Valvoline Durablend 20W 50,ESSO 4T 20W 50..
..dobrze wiedziec jaki olej był wlany żeby nie zejść nizej z lepkoscią i nie rozszczelnić przypadkiem silnika..(dotyczy zmiany oleju mineralnego na syntetyk, przede wszystkim w starszych moto z wiekszymi przebiegami).
Virago 1100,na razie starczy..:)

Awatar użytkownika
Strażak
Posty: 598
Rejestracja: 11 grudnia 2007, 16:53
Motocykl: Yamaha 1100 Virago
Lokalizacja: Opole
Wiek: 49
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Strażak » 02 marca 2008, 15:23

ja zatankowałem 20W50 taki olej lał poprzedni właściciel, podzwoniłem po lokalnych sklepach, firmach i kupiłem Motula na allegro razem z filtrem + koszt przesyłki wyszło mi taniej niż za bańkę 4l w Opolu.
Nie jedź szybciej niż twój Anioł Stróż umie latać

Jawa 350 => XJ 700S MAXIM 1990 r. => XV 750 VIRAGO 1987 r. =>> już jest XV 1100 1993 r.

http://www.ma-ro.com.pl

Amazon
Posty: 51
Rejestracja: 10 stycznia 2008, 15:37
Motocykl: Honda 750
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Amazon » 02 marca 2008, 19:06

Dzięki.
Ok, filtr to już wiem, a co w przypadku, kiedy nie wiem jaki olej był wlany wcześniej?

Awatar użytkownika
ayo007
Posty: 1206
Rejestracja: 12 września 2007, 21:51
Motocykl: yamaha virago 1100
Lokalizacja: Księstwo Cieszyńskie
Wiek: 50
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: ayo007 » 02 marca 2008, 19:17

..jesli nie wiadomo, to najpierw zobaczyłbym na przebieg moto, jesli nie jest duży to maksymalnie zastosowałbym olej półsyntetyczny o lepkości 15W 50, a dla starszych silników mineralny 20W 50 lub 20 W 40..pozdrawiam!
Virago 1100,na razie starczy..:)

Amazon
Posty: 51
Rejestracja: 10 stycznia 2008, 15:37
Motocykl: Honda 750
Status: Offline

hej:)

Post autor: Amazon » 03 marca 2008, 00:17

Taką też informację właśnie przed chwilą uzyskałam z innego źródła.
Ogromne dzięki!!!!
:bikersmile:

elvizz
Posty: 148
Rejestracja: 21 stycznia 2008, 13:40
Motocykl: Vstar 1100
Lokalizacja: puławy
Wiek: 40
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: elvizz » 31 marca 2008, 22:08

a co wlać do Kardana?
w serwisówce mam 80W - ???

to synetyk,półsyntetyk, co to jest?

Awatar użytkownika
ayo007
Posty: 1206
Rejestracja: 12 września 2007, 21:51
Motocykl: yamaha virago 1100
Lokalizacja: Księstwo Cieszyńskie
Wiek: 50
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: ayo007 » 31 marca 2008, 22:10

to jest olej przekładniowy lepkosc 80W 90, o taki pytaj..
Virago 1100,na razie starczy..:)

elvizz
Posty: 148
Rejestracja: 21 stycznia 2008, 13:40
Motocykl: Vstar 1100
Lokalizacja: puławy
Wiek: 40
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: elvizz » 01 kwietnia 2008, 09:12

dzięki serdeczne.

markwiet
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: markwiet » 21 maja 2008, 10:09

mam problem. przy moim motocyku- yamaha virago z 1984 często świeci kontrolka od oleju, szczególnie, gdy przy ruszaniu dodam więcej gazu, a potem sfolguje, i nie wiem co się dzieje, olej był dopiero wymieniany....

Arek1965
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Arek1965 » 21 maja 2008, 10:23

Kolego, proponowałbym najpierw się przywitać w odp. dziale a potem... jest taka opcja "szukaj"...

ODPOWIEDZ