Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
Miras
Posty: 42
Rejestracja: 08 kwietnia 2010, 17:33
Motocykl: Virago 535 `93
Lokalizacja: Świdnica
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Miras »

Czy używał ktoś oleju Bel-Ray V-Twin półsyntetyk ?
Pytam, ponieważ poprzedni właściciel pamiętał tylko nazwę oleju, ale nie potrafił sobie przypomnieć, czy to był olej mineralny, syntetyk, czy półsyntetyk.
Czy jeśli nie wiadomo jaki był olej, to najlepiej wlać półsyntetyk :?:

Jeszcze podpytam. Bel-Ray, jak widziałem, jest słabo dostępny, za to Motula jest skolko godno. Jaką zamianę byście polecili z Bel-Ray`a na Motula ???
Awatar użytkownika
IŻIK
Posty: 1795
Rejestracja: 16 marca 2009, 17:57
Motocykl: Yamaha 535-Czarnula
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Wiek: 56
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: IŻIK »

Przejście na olej mineralny nigdy nie zaszkodziło motongom jak i samochodom... natomiast w drugą strone jest różnie. Zwróć uwage, że nasze maszyny mają sporo lat i w/g instrukcji mają jeździć na mineralnych olejach (tak podaje producent). Osobiście mam wlany półsyntetyk i maszyna jeździ. Co do producenta to wybór należy do Ciebie, nie należy tylko mieszać olejów o różnej klasie lepkości (np. mineralny z półsyntetykiem), natomiast mieszanie różnych producentów, (tzw. dolewka oleju) o tej samej klasie lepkości jest dozwolone.
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
Awatar użytkownika
jarod69
Posty: 219
Rejestracja: 15 października 2010, 19:57
Motocykl: odjechał....
Lokalizacja: Bździszewo/Fraustadt
Wiek: 13
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: jarod69 »

Jurku z całym szacunkiem ale mówisz nieprawdę...
A co do półsyntetyków to są to w rzeczywistości oleje ulepszone ale mineralne....
Zresztą podam ciekawy link do wiadomości "olejowych" (co prawda są to oleje do samochodów, ale chyba zasada jest ogólnie taka sama dla silników a każdy z nas jeździ puszką więc się przyda):

http://p12.neostrada.pl/oleje.pdf
Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - i wszystkie litery polskiego alfabetu zostały użyte....
Awatar użytkownika
Miras
Posty: 42
Rejestracja: 08 kwietnia 2010, 17:33
Motocykl: Virago 535 `93
Lokalizacja: Świdnica
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Miras »

Dobra. Przeczytałem jeszcze raz wszystkie posty. Zgłupiałem do reszty :frustrated:
Skoro wcześniej był olej Bel-Ray, to teraz też taki będzie.
Moja Vircia ma przebieg na liczniku 11500 mil i jest z 93 roku. Nie chciałbym zrobić jej krzywdy, więc zapytam was jeszcze raz: Jak jej dogodzić mineralnym 20W50, czy półsyntetykiem 20W50.
Wiem, że jak jej dobrze zrobię,to będzie to owocować na przyszłość. :chopper:
Awatar użytkownika
alonso
Posty: 1996
Rejestracja: 23 czerwca 2008, 12:28
Motocykl: Virago 1100
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: alonso »

Miras pisze:Dobra. Przeczytałem jeszcze raz wszystkie posty. Zgłupiałem do reszty :frustrated:
Skoro wcześniej był olej Bel-Ray, to teraz też taki będzie.
Moja Vircia ma przebieg na liczniku 11500 mil i jest z 93 roku. Nie chciałbym zrobić jej krzywdy, więc zapytam was jeszcze raz: Jak jej dogodzić mineralnym 20W50, czy półsyntetykiem 20W50.
Wiem, że jak jej dobrze zrobię,to będzie to owocować na przyszłość. :chopper:
A jeden chu. w sumie.półsyntetyk lepszy i droższy.jak masz pewny przebieg to ten syntetyk jak nie to mineral.
A po za tym to jeździłem na motulu mineral,przy zmianie mechaniory matoły wlali jakiś półsynt. i tez jeździłem.
A tak to Castrol nawet zamiast Motula 20w40 mozna zalać.
Awatar użytkownika
Balwi
Posty: 592
Rejestracja: 17 stycznia 2009, 23:37
Motocykl: XV1100, XJR 1300 SP '01
Lokalizacja: Okolice Inowrocławia
Wiek: 41
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Balwi »

Ja zmieniłem mineral 20w50 3000 Motula na półsyntetyk 15w50 5100 Motula, moto nie narzeka :wink: . Silnik w środku był czyściutki na mineralnym, także nie było mowy o wypłukiwaniu jakichś starych nagarów z wnętrza....
Awatar użytkownika
Marek73
Posty: 5138
Rejestracja: 05 września 2007, 08:51
Motocykl: była Virago 750 jest CZARNY WALDEK
Lokalizacja: Kotla
Wiek: 51
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Marek73 »

Konstrukcja tych silników nie umożliwia kręcenia do kilkunastu tysięcy obrotów na minutę, więc czy to będzie minerał 20W50 czy półsyntetyk 20W50 to jeden pies. Najważniejsze jest to, żeby olej był markowy i wysokiej jakości.
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: kyller »

odpowiedz jest prosta
jak cie stac,
to najlepszej mozliwej marki syntetyk
15W50
jak z kasiura nie bardzo to
najlepszej mozliwej marki mineralny
20W50
a jak całkiem bidnie
to lej motula
20W50
acha jak jezdzisz wczesna wiosna i pozna jesienia to
10W40 albo 15W40

do silnika o dowolnym przebiegu mozesz lac na zmianę mineralny i syntetyczny
akurat virówki bardzo lubia olej synteyczny
to powiedziałem ja
jak ktos sie z tym nie zgadza to jego sprawa :mrgreen:
Awatar użytkownika
TOM
Posty: 1434
Rejestracja: 18 sierpnia 2008, 00:47
Motocykl: pies..zły - BT 1100
Lokalizacja: Skierniewice
Wiek: 45
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: TOM »

kyller określ stopniowanie marek (w dłg Twojego doświadczenia - od best do motula )
SYNU coś Ty qrwa zrobił !!!
Awatar użytkownika
Miras
Posty: 42
Rejestracja: 08 kwietnia 2010, 17:33
Motocykl: Virago 535 `93
Lokalizacja: Świdnica
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Miras »

Już się prawie zdecydowałem, a tu znowu kij w mrowisko.
Kyller, na codzień masz do czynienia z naszymi i nie tylko silnikami. Jakie oleje są subiektywnie uważane przez ciebie za dobre i czy do takich może należeć Bel-Ray V-Twin??
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: leszekk »

Miras pisze: są subiektywnie uważane przez ciebie za dobre
Subiektywnie to jedna panna Ci się spodoba a na inną nie spojrzysz. Zatem poszukiwania subiektywnej opinii czy kyllera czy kogo bądź jest - mówiąc delikatnie - bez sensu.
Nie masz pojęcia co to jest olej i jak działa - słuchaj opinii głoszonych tu i ówdzie na wszystkich forach motoryzacyjnych: lej ten, co był dotychczas z uwzględnieniem (w kolejności):
1. typu (bazy) oleju - syntetyk, półsyntetyk, mineralny
2. specyfikacji API np. SF/CE
3. klasy lepkości np. 10W/40
4. producenta
Jeśli dolewasz oleju bo masz za mało to punkt 4 możesz olać, pozostałe są ważne.
Jeśli lejesz nowy olej do silnika możesz olać każdy z czterech punktów ale klasa lepkości musi uwzględniać warunki eksploatacji, parametr ze specyfikacji API nie może być niższy niż minimalny podany przez producenta pojazdu (współczesne oleje już dawno nie są dostępne w specyfikacji podanej jako minimum dla Yamahy Virago zatem luz). Co do typu oleju to istnieje zasada (od której można odstąpić na własne ryzyko), że im nowszy i nowocześniejszy silnik, tym droższy olej powinien być wlany (a więc w kolejności: syntetyk, półsyntetyk, mineralny). I druga, komplementarna zasada - nigdy nie lej oleju droższego niż był używany (jeździłeś na mineralu - nie lej półsyntetyka, jeździłeś na półsyntetyku, nie lej syntetyka). Przesądy te biorą się stąd, że pokutuje pogląd, że oleje syntetyczne i półsyntetyczne mają lepsze właściwości penetrujące niż standardowe oleje mineralne, co skutkuje wyciekami przez zużyte już nieco uszczelnienia. O wypłukiwaniu nagaru i osadów zapomnij, bo współczesne oleje mają w sobie więcej środków piorących niż Persil i Vanish razem wzięte.

Marka oleju (producent) jest w zasadzie nieistotna, pod warunkiem, że będziesz się trzymał listy uznanych marek - Elf, Castrol, Motul, Agip, czy wspomniany przez Ciebie Bel-Ray. Gruntowniejsza analiza cen tych olejów wykaże, że są one w zasadzie tyle samo warte a ewentualne odchyłki spowodowane mogą być mniej korzystnymi cłami i podatkami dla towarów z kraju pochodzenia w UE i spoza UE lub gorszymi warunkami kontraktu jednego czy drugiego dystrybutora.
Gdyby było inaczej to rynek byłby zdominowany przez jeden jedyny słuszny i najlepszy produkt a całej reszty by nie kupili nawet polscy emeryci do PF126p
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
TOM
Posty: 1434
Rejestracja: 18 sierpnia 2008, 00:47
Motocykl: pies..zły - BT 1100
Lokalizacja: Skierniewice
Wiek: 45
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: TOM »

druga, komplementarna zasada - nigdy nie lej oleju droższego niż był używany (jeździłeś na mineralu - nie lej półsyntetyka, jeździłeś na półsyntetyku, nie lej syntetyka).
no to teraz total zagwóźdź - na wiosnę wlałem Motula 20w50 3000 (minerał...) nie wiem jaki był poprzednio lany.
Teraz zamierzam wlać L. Moly Racing 4T 10W-40 albo Racing 4T 20W-50
czyli półsyntetyki ..
w związku z powyższym nie mogę ?? zn nie wskazane?
SYNU coś Ty qrwa zrobił !!!
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: leszekk »

To, co napisałem, to są - powiedzmy - niezobowiązujące zalecenia dla osoby, która:
- nie zna się,
- nie ma możliwości zweryfikowania stanu własnego pojazdu (albo jej się nie chce),
- woli sobie życia nie komplikować.
Odpowiedz sobie na pytanie: po co chcesz wlewać półsyntetyk? w czym ma być lepszy?
Przecież Yamaha nie wymaga (według serwisówki) takiego oleju. Nie zamierzasz również chyba eksploatować maszyny na wyścigach? Olej i tak wymienisz najpóźniej za rok, warunki eksploatacji będą zapewne bardzo łagodne ... Po co przepłacać? Bo koledzy napisali, że półsyntetyk lepszy? No, to może jest to jakiś argument - zalej półsyntetykiem (żeby nie było - ja tez jeżdżę na półsyntetycznym Castrolu).

Co do 10W-40 albo 20W-50 - znasz już długoterminowe prognozy na przyszły sezon? ;)
Ma być bardzo mroźna wiosna? Będziesz odpalać maszynę przy -20 st. Celsjusza? Prędzej Ci się przyda olej na upalne lato i korki w mieście. Tak sądzę.
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
TOM
Posty: 1434
Rejestracja: 18 sierpnia 2008, 00:47
Motocykl: pies..zły - BT 1100
Lokalizacja: Skierniewice
Wiek: 45
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: TOM »

a jak jest z twierdzeniem , że oleju nie powinno się wymieniać na taki sam ? jeżdże na motulu , to teraz np mam castrola zastosowac ( o tych samych parametrach )

jak juz pisałęm - nie wiem jaki był wcześniej zalany, na wiosne zalałęm motula 20w50 ,czy to może być przyczyną znacznego ubytku oleju z silnika ? ( kopcenie itp..)
SYNU coś Ty qrwa zrobił !!!
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: leszekk »

Nie kumam o co Ci chodzi:
Synu pisze:oleju nie powinno się wymieniać na taki sam
Wprost przeciwnie (byłbym skłonny twierdzić). Ale jeśli coś powoduje, że musisz zmienić producenta (bo serwis, co miał Agipa na składzie przeszedł na Castrola), to tym się nie stresuj - to tylko barwna nalepka na butelce z olejem.
Synu pisze:czy to może być przyczyną znacznego ubytku oleju z silnika ? ( kopcenie itp..)
O, zaczynasz pisać z sensem. ;)
Już coś wiemy. Bierze olej, kopci. W takiej sytuacji albo należy zrobić remont silnika i wówczas możemy pojechać z olejem "lepszym" albo lejemy to, co dla staruszków jest najzdrowsze - wyłącznie naturalne produkty ;) czyli mineralny. A im więcej bierze tym lejemy tańszy bo pieniędzy szkoda (poważnie - tańszy czyli mniej uszlachetniony czyli wskutek spalania mniejsze zanieczyszczenie środowiska)
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
Miras
Posty: 42
Rejestracja: 08 kwietnia 2010, 17:33
Motocykl: Virago 535 `93
Lokalizacja: Świdnica
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Miras »

Jak piszecie zaleję silnik mineralnym, potem ja się zaleję, a jak będzie coś nie tak, to zaleję półsyntetykiem. Dzięki za pomoc :nazdrowie:
Awatar użytkownika
TOM
Posty: 1434
Rejestracja: 18 sierpnia 2008, 00:47
Motocykl: pies..zły - BT 1100
Lokalizacja: Skierniewice
Wiek: 45
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: TOM »

Kod: Zaznacz cały

Używaj tylko oleju klasyfikacji API SE lub SF.
Clymer "głosi"

a olej o specyfikacji SAE ??? o co kamon z tą specyfikacją ? ?
SYNU coś Ty qrwa zrobił !!!
Awatar użytkownika
macio68
Posty: 449
Rejestracja: 25 września 2010, 13:20
Motocykl: Virago 535 DX 2001
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 56
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: macio68 »

SAE = Society of Automotive Engineers; określa klasy lepkościowe (np. 20W50 to klasa wg SAE).
Looknij np. tu: http://www.flpoland.pl/content/view/42/35/
lub tu: http://motodriver.eu/faq-motocyklowe-f3 ... t6335.html

EDIT: a co tam zapytam: a co sądzicie o Repsolu?
Marzenia jednak się spełniają... A to, co NAJWAŻNIEJSZE, mamy bliżej siebie niż nam się wydaje
Awatar użytkownika
coolman111
Posty: 1502
Rejestracja: 28 marca 2011, 12:14
Motocykl: Flat Six Custom
Lokalizacja: Kobylnica
Wiek: 37
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: coolman111 »

Mam pytanie. Chcę teraz wymienić olej w mojej XV 1100, wcześniej poprzedni właściciel zalał motorek Motulem 15W50. Tylko nie wiem, czy syntetyk czy pół. Ale podejrzewam, że pół (przebieg 47tys). Moje pytanie brzmi: czy mogę teraz zalać motorek Motulem 10W40, bo taki tutaj w Bydgoszczy gdzie jestem mają :neutral:, czy mam kupić na alledrogo taki jak był wcześniej, czyli 15W50?
Pozdrawiam wszystkich Obrazek Darek Obrazek
Ogar 200 :arrow: SR50 :arrow: M21W2 :arrow: XV1100 :arrow: F6C

Obrazek
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: leszekk »

coolman111 pisze:Tylko nie wiem, czy syntetyk czy pół.
Nie spodziewam się żeby ktoś zalewał olej w pełni syntetyczny do Virago. Raczej jest wybór półsyntetyk (polecam) lub mineralny. Marka dowolna (nie musi być Motul). Raczej bym się nastawiał na olej przystosowany do pracy w wyższych temperaturach czyli bardziej 20W50 niz 10W30
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
romanthorne
Posty: 538
Rejestracja: 24 listopada 2008, 22:59
Motocykl: Honda 250 Rebel
Lokalizacja: BRODNICA
Wiek: 79
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: romanthorne »

Można zalać Motulem 10W40.Przelatałem na takim cały ubiegły sezon.
Jest prawie nieźle.
Awatar użytkownika
coolman111
Posty: 1502
Rejestracja: 28 marca 2011, 12:14
Motocykl: Flat Six Custom
Lokalizacja: Kobylnica
Wiek: 37
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: coolman111 »

Wszedłem na stronę internetową Motulu i tam w dziale dystrybutorzy znalazłem adres w Bydgoszczy- Inter Cars, ul. Fordońska 44. Tam bez problemu dostałem Motula półsyntetycznego 15W50 :mrgreen:.
Koledzy forumowicze, to teraz wytłumaczcie mi takie cosik: kiedyś znalazłem taki artykuł na temat XV 750, o proszę http://www.motocykle.domeczek.pl/prezen ... /xv750.htm . I tu na końcu artykułu pisze, że nie wolno zalewać półsyntetykiem. No rozumie, że syntetyku nie wolno, ale pół. :shock:???
Pozdrawiam wszystkich Obrazek Darek Obrazek
Ogar 200 :arrow: SR50 :arrow: M21W2 :arrow: XV1100 :arrow: F6C

Obrazek
Awatar użytkownika
romanthorne
Posty: 538
Rejestracja: 24 listopada 2008, 22:59
Motocykl: Honda 250 Rebel
Lokalizacja: BRODNICA
Wiek: 79
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: romanthorne »

Olejem prawie idealnym dla Virci jest właśnie olej półsyntetyczny 15W50.(pierwsza wartość ze względu na dosyć szybki początek lub późne zakończenie sezonu) a druga wartość ze względu na to,że jest chłodzony powietrzem.Twój wybór co do tego Motula jest OK :bravo:
Jest prawie nieźle.
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: leszekk »

coolman111 pisze:na końcu artykułu pisze, że nie wolno zalewać półsyntetykiem
Wybacz, ta witryna nie wygląda na zbyt profesjonalnie prowadzoną więc i informacje tam podane analizowałbym z dość dużą dozą ostrożności. Virago nie jest konstrukcją różniącą się znacząco od innych motocykli zatem i stosowane oleje nie muszą podlegać szczególnym restrykcjom. Co do syntetyka - gdybym miał motocykl prosto z fabryki to najprawdopodobniej zalałbym go olejem syntetycznym z górnej półki - oszczędność rzędu 50-100 złotych raz na sezon to żadna oszczędność
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
macias
Posty: 202
Rejestracja: 01 kwietnia 2010, 17:26
Motocykl: XV 750
Lokalizacja: Chodel
Wiek: 33
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: macias »

A ja mam takie pytanko, w serwisie Yamahy doradzili mi zakup oleju do XV 750 YAMALUBE 20W50 semi-synthetic (jest to olej Yamahy) i czy to dobre będzie, czy może lepiej coś innego? Wiem, że to niby w serwisie doradzali, ale sami rozumiecie... Co dwie głowy, to nie jedna :rock:

A filtr oleju kupiłem HF 145 :)
Macias
ODPOWIEDZ