Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
mchojecki4
Posty: 105
Rejestracja: 17 lipca 2014, 18:09
Motocykl: XV 750 92r
Lokalizacja: Siedlce
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: mchojecki4 »

to co Kolega vinny powie chociażby o tym oleju?
https://www.motul.com/pl/pl/products/oi ... t-20w50--2
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: leszekk »

vinny pisze: 20W to olej mineralny
10W to olej polsyntetyczny
5W to olej syntetczny
bez wzgledu na marke
Nie ma czegos takiego jak "20W polsyntetyczny"
pozdr.
Bardzo grubo się mylisz. Osobną sprawą jest baza, na jakiej wyprodukowano olej (mineralny, półsyntetyczny, syntetyczny), osobną klasa jakościowa oleju a jeszcze osobną klasa lepkości oleju. Może można by się zgodzić z twierdzeniem, że producent X swoje oleje syntetyczne produkuje w klasach lepkościowych 10W50 a mineralne 20W40, jednak szanujące się firmy (i szanowane przez klientów) produkują oleje na różne warunki pogodowe, stąd szeroka gama olejów tak mineralnych jak i syntetycznych (nazywanie półsyntetycznymi w zasadzie obecnie mija się z celem, ale nie o tym dyskusja) w - praktycznie - dowolnej klasie lepkościowej. Chcesz olej "uniwersalny" - kupujesz 15W50, jeździsz tylko w lecie, wybierasz 20W50 czy 20W40.
Tak więc zgodzę się, że może nie znajdziesz oleju na bazie estrów o którejś wymarzonej przez Ciebie specyfikacji, ale absolutnie błędne jest takie uporządkowanie, jakie podałeś. A co do Motula to wybór jest chyba najszerszy z możliwych
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
Flower
Posty: 1401
Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
Wiek: 33
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Flower »

leszekk dobrze mówi, polać mu.

"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."

Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
Awatar użytkownika
vinny
Posty: 1107
Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
Motocykl: xv 750 92 4FY
Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: vinny »

mchojecki4 pisze:to co Kolega vinny powie chociażby o tym oleju?
https://www.motul.com/pl/pl/products/oi ... t-20w50--2
Powiem , ze technologia produkcji oleju silnikowego na przestrzeni ostatnich lat poszla zdecydowanie do przodu . Za niedlugo wszysko bedzie syntetyczne . Mam nadzieje , ze nie dozyje czasu , gdy w knajpie zamiast soczystego steka z krowki , beda podawac kotlety syntetyczne z poli...czegostam .
Na powaznie to splycilem schemat , oleje syntetyczne powstaly , bo na bazie mineralnej nie mozna bylo uzyskac odpowiedniej lepkosci w niskich temperaturach i to miala sens . Olej syntetyczny o lepkosci 20W50 moze ma sens ekonomiczny dla producenta no i dluzszy okres eksploatacji dla uzytkownika od wymiany do wymiany ale czy Ty z tego skorzystasz? Czy w swoim motocyklu wydluzysz okres od wymiany do wymiany do 10 -15k ?
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
Awatar użytkownika
tylust
Posty: 2698
Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
Motocykl: XV 750 1982r.
Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
Wiek: 51
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: tylust »

Wg serwisówki Yamaha zaleca olej 20W40, a dla chłodniejszego klimatu 10W30.... Piszecie o MOTULU..... hmmm na dzień dzisiejszy na oficjalnie stronie Motula NIE MA oleju o specyfikacji 20W40 (poza olejem uniwersalnym DS do "innych pojazdów" sprzedawanym w beczkach od 25 litrów wzwyż :wink: ) ....
Jest olej 20W50:
Motul 3000 20W50 mineralny
Motul 7100 20W50 syntetyczny

ze strony Motula : Dzięki niecodziennej klasie lepkości 20W50 jest odporny na rozcieńczenie oleju benzyną, zmniejsza zużycie oleju silnikowego i umożliwia płynną zmianę biegów.

Szczególnie zalecany do starszej konstrukcji silników o dużej średnicy cylindra, singli, V-twin i silników o układzie chłodzenia olejowo powietrznym.

jak ktoś chce kurczowo trzymać się zalecanych 20W40 to pozostaje Castrol albo Yamalube
Tomek
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: leszekk »

Tylust, jeśli piszą 20W40, to bezpiecznie możesz stosować każdy, gdzie liczba po literce W jest większa niż wskazana w minimalnych wymaganiach dla danego motocykla. Po prostu olej ten lepiej zniesie wyższe temperatury w okresie letnim. Co więcej - olej, który w warunkach zimowych (liczba przed literą W) odpowiada specyfikacji 20W dla większości motocyklistów wystarczy także przy zimowym jeżdżeniu (raczej mało kto wsiada na motocykl przy -10 st.C lub gdy jeszcze chłodniej).
Co do wyborów syntetyk/minerał: jeśli korzystamy z oleju w skrajnych temperaturach dodatnich, to lepiej takie traktowanie zniosą oleje syntetyczne.
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
grzegorzbr2
Posty: 4920
Rejestracja: 13 listopada 2012, 21:00
Motocykl: XV 535 1,1 1,7 1,3
Lokalizacja: Świętokrzyskie - TOP
Wiek: 52
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: grzegorzbr2 »

Kiedyś już gdzieś to zamieszczałem ale dam jeszcze raz .
Według tej tabelki, diagramu, można odczytać i dobrać, jaki olej powinien być w silniku w stosunku do temperatury w jakiej ma być moto użytkowane.
Załączniki
SAE-temperatura.jpg
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: -waldi- »

mchojecki4 pisze: zauwazylem ze po mocnym nagrzaniu silnika strasznie ciezko znalesc luz czy moze to byc wina oleju?
tak, to jest wina oleju
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
Maksus
Posty: 206
Rejestracja: 12 lutego 2013, 16:00
Motocykl: XV 920, VS 1400
Lokalizacja: Garwolin
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Maksus »

Po tym sezonie stwierdziłem i po Waszych opiniach, że nie będę robił żadnych zmian w ojeju silnikowym, jeżdżę na Motulu. Jest to i tak jednorazowy wydatek w roku, a różnica w cenie olei jest około 50 złociszy. Niestety nasze hobby jest powiem skromnie drogawe. :?
?Jedyną czynnością, która dobrze wychodzi samotnym, jest samogwałt.?
Andrzej Sapkowski
Kamil1984
Posty: 4
Rejestracja: 15 lutego 2015, 11:39
Motocykl: Virago 750
Lokalizacja: Olsztyn
Wiek: 39
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Kamil1984 »

Super artykuł i kopalnia wiedzy, ale mam jeszcze pytanie. Czy jeżeli kupię 2 l oleju Motul 5100 ,pozostałe 0.6l(do mojej XV250 wchodzi 1.4l) będę mógł wykorzystać przy kolejnej wymianie oleju za rok (zakładam że nie zrobię więcej niż 6 tys.) ,czy olej po otwarciu i przeleżeniu roku straci właściwości ?
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: -waldi- »

Olej ciągnie wilgoć, więc jak dobrze zakręcisz i będziesz trzymał w suchym miejscu to nic mu nie będzie i za rok kupisz tylko litr.
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
dominick1989
Posty: 8
Rejestracja: 09 kwietnia 2015, 20:28
Motocykl: XVS 650 Drag Star
Lokalizacja: Różan
Wiek: 35
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: dominick1989 »

Witajcie. Mam Virago 535 1992 rok i przebieg 40000 km. Facet od którego kupiłem nie pamięta dokładnie jaki olej wlał. Najprawdopodobniej półsyntetyk. Jaki jednak wybrać z tej klasy? Pomóżcie :pomocy:
Awatar użytkownika
mariusz_u
Posty: 32
Rejestracja: 12 czerwca 2014, 22:32
Motocykl: Yamaha Virago XV 535
Lokalizacja: Władysławowo
Wiek: 51
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: mariusz_u »

Ja dałem do swojej OLEJ MOTUL 5100 10W40 MA2 4L - jest wystarczajacy zakres warunków temperaturowych pracy silnika od -25 do +35. Jak na nasz klimat uważam w sam raz.
Awatar użytkownika
dominick1989
Posty: 8
Rejestracja: 09 kwietnia 2015, 20:28
Motocykl: XVS 650 Drag Star
Lokalizacja: Różan
Wiek: 35
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: dominick1989 »

Dziękuję. Też taki wleję. Znajomy również mi go polecał.
Awatar użytkownika
dominick1989
Posty: 8
Rejestracja: 09 kwietnia 2015, 20:28
Motocykl: XVS 650 Drag Star
Lokalizacja: Różan
Wiek: 35
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: dominick1989 »

Jeszcze jedno pytanie. Jaki filtr wybrać????
Awatar użytkownika
2007XV1700
Posty: 5106
Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
Wiek: 42
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: 2007XV1700 »

hiflo najlepiej żeby miał uszczelkę i oring pokrywy w komplecie
(...)łażę po wszystkich tematach na tym forum i psuję ludziom krew(...)
Awatar użytkownika
mariusz_u
Posty: 32
Rejestracja: 12 czerwca 2014, 22:32
Motocykl: Yamaha Virago XV 535
Lokalizacja: Władysławowo
Wiek: 51
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: mariusz_u »

Ja zastosowałem http://allegro.pl/olej-swiece-filtry-ya ... 73320.html Może to też być Hiflo HF145 jak wspomniał kolega wyżej.
Fakt zwróć uwagę czy są oringi w komplecie - ja nie miałem ani przy filtrze oleju, ani przy filtrze powietrza :evil: , ale na szczęście stare były w takim stanie, że nadawały się do ponownego montażu. :rock: "Następną razą" też zwrócę na to uwagę. :bravo:
Awatar użytkownika
Milusińska
Posty: 79
Rejestracja: 01 maja 2013, 20:08
Motocykl: Virago XV 1100 86r.
Lokalizacja: okolice Chełma
Wiek: 35
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Milusińska »

-waldi- ? Pt lis 14

mchojecki4 napisał(a):
zauwazylem ze po mocnym nagrzaniu silnika strasznie ciezko znalesc luz czy moze to byc wina oleju?


tak, to jest wina oleju
Dlaczego? Mi też się to zdarza... Mam 1100 ponoć z '86, a używam Motul 20W50..
"I do you a solid, you do me a solid. That's how it works." ;)
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: -waldi- »

w Twoim przypadku może to być kwestia regulacji sprzęgła, lub wyrobienie samego wybieraka biegów
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
Marek.
Posty: 476
Rejestracja: 25 maja 2018, 17:25
Motocykl: Yamaha XVS
Lokalizacja: Podkarpacie
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Marek. »

Witam
Przyznaję że nie znam się, więc przed, zawsze staram się co nieco uzupełnić wiedzę.
Tego wątku jeszcze całegonie przeczytałem ale znalazłem w necia dość zwięzłe wytłumaczenie oznaczeń : https://forumsmarowe.pl/oznaczenia-olejow/

Czytając wiele wątków o olejach są pytania czy lać mineralny czy syntetyk czy 10w40 czy 20w50?
Przeglądając alledrogo w poszukiwaniu oleum do mojej lali, zauważyłem jedno z oznaczeń na które chyba mało kto zwraca uwagę a jak mi się wydaje jest ono bardzo ważne.
Chodzi mi o JASO MB MA MA2
cytat ze strony z linku:
Jeżeli olej umożliwia przeniesienie dużego momentu obrotowego w silnikach z mocno obciążonym mokrym sprzęgłem, wówczas nosi oznaczenie klasy MA lub wprowadzonej w 2006 roku bardziej wymagającej MA2. Oleje klasy JASO MB nie mogą być stosowane do “mokrych sprzęgieł”.

Widzę że na niektórych olejach, nie ma w ogóle tego parametry, czyli JASO i nie za bardzo wiem jak taki olej traktować?

ale...

Na olejach może być również oznaczenie:
MB -229.1
I z tego co ja zrozumiałem, MB -229.1 nie ma to nic wspólnego z JASO MB ?
MB -229.1 to coś w rodzaju rekomendacji Mercedesa podobnie jak VW Volkswagena, które nas nie za bardzo interesują. Tu spis na dole strony http://etoll.com.pl/newsy/jak-wybrac-od ... c-etykiety

:motorcycle:
Awatar użytkownika
poolski
Posty: 961
Rejestracja: 06 maja 2009, 23:28
Motocykl: BLACK POWER CRUISER
Lokalizacja: ZŁO - PZL
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: poolski »

marpak pisze: 04 stycznia 2019, 04:23 Na olejach może być również oznaczenie:
MB -229.1
I z tego co ja zrozumiałem, MB -229.1 nie ma to nic wspólnego z JASO MB ?
MB -229.1 to coś w rodzaju rekomendacji Mercedesa podobnie jak VW Volkswagena, które nas nie za bardzo interesują. Tu spis na dole strony http://etoll.com.pl/newsy/jak-wybrac-od ... c-etykiety

:motorcycle:
Witam
Nie patrz na oleje samochodowe ponieważ posiadają modyfikatory tarcia (zmniejszają mocno tarcie) co może spowodować uszkodzenie lub całkiem spalić sprzęgło jak zacznie się ślizgać !

Wracająć do olejów i tego tematu wymiany zmiany olejów to niestety szkoda czasu na początek bo oleje już inne np. teraz to i oleje mineralne posiadają płukanie silnika jak kiedyś tylko półsyntetyki i syntetyki oraz zmiękczanie starych uszczelek aby silnik utrzymać szczelny. W związku z powyższym można lać np półsyntetyk chociaż był mineralny bo mineralny mniej odporny na temperatury i szybciej się starzeje a trzeba pamiętać że Virago nie ma chłodnicy czyli wyżej się nagrzewa ?!
:motorcycle:
- VF4 750 C2 Magna Deluxe USA - 2x Yadźka Vir XV 1000 1985r. i 1986r. - :uklon:
ODPOWIEDZ