Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
mchojecki4
Posty: 87
Rejestracja: 17 lipca 2014, 18:09
Motocykl: XV 750 92r
Lokalizacja: Siedlce
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: mchojecki4 » 11 listopada 2014, 22:42

to co Kolega vinny powie chociażby o tym oleju?
https://www.motul.com/pl/pl/products/oi ... t-20w50--2

Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 3877
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: BMW F800ST
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 60
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: leszekk » 12 listopada 2014, 00:18

vinny pisze: 20W to olej mineralny
10W to olej polsyntetyczny
5W to olej syntetczny
bez wzgledu na marke
Nie ma czegos takiego jak "20W polsyntetyczny"
pozdr.
Bardzo grubo się mylisz. Osobną sprawą jest baza, na jakiej wyprodukowano olej (mineralny, półsyntetyczny, syntetyczny), osobną klasa jakościowa oleju a jeszcze osobną klasa lepkości oleju. Może można by się zgodzić z twierdzeniem, że producent X swoje oleje syntetyczne produkuje w klasach lepkościowych 10W50 a mineralne 20W40, jednak szanujące się firmy (i szanowane przez klientów) produkują oleje na różne warunki pogodowe, stąd szeroka gama olejów tak mineralnych jak i syntetycznych (nazywanie półsyntetycznymi w zasadzie obecnie mija się z celem, ale nie o tym dyskusja) w - praktycznie - dowolnej klasie lepkościowej. Chcesz olej "uniwersalny" - kupujesz 15W50, jeździsz tylko w lecie, wybierasz 20W50 czy 20W40.
Tak więc zgodzę się, że może nie znajdziesz oleju na bazie estrów o którejś wymarzonej przez Ciebie specyfikacji, ale absolutnie błędne jest takie uporządkowanie, jakie podałeś. A co do Motula to wybór jest chyba najszerszy z możliwych
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.

Awatar użytkownika
Flower
Posty: 1401
Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
Wiek: 27
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Flower » 12 listopada 2014, 01:06

leszekk dobrze mówi, polać mu.

"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."

Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.

Awatar użytkownika
vinny
Posty: 748
Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
Motocykl: xv 750 92 4FY
Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: vinny » 12 listopada 2014, 01:22

mchojecki4 pisze:to co Kolega vinny powie chociażby o tym oleju?
https://www.motul.com/pl/pl/products/oi ... t-20w50--2
Powiem , ze technologia produkcji oleju silnikowego na przestrzeni ostatnich lat poszla zdecydowanie do przodu . Za niedlugo wszysko bedzie syntetyczne . Mam nadzieje , ze nie dozyje czasu , gdy w knajpie zamiast soczystego steka z krowki , beda podawac kotlety syntetyczne z poli...czegostam .
Na powaznie to splycilem schemat , oleje syntetyczne powstaly , bo na bazie mineralnej nie mozna bylo uzyskac odpowiedniej lepkosci w niskich temperaturach i to miala sens . Olej syntetyczny o lepkosci 20W50 moze ma sens ekonomiczny dla producenta no i dluzszy okres eksploatacji dla uzytkownika od wymiany do wymiany ale czy Ty z tego skorzystasz? Czy w swoim motocyklu wydluzysz okres od wymiany do wymiany do 10 -15k ?
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office

Awatar użytkownika
tylust
Posty: 2693
Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
Motocykl: XV 750 1982r.
Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: tylust » 12 listopada 2014, 10:25

Wg serwisówki Yamaha zaleca olej 20W40, a dla chłodniejszego klimatu 10W30.... Piszecie o MOTULU..... hmmm na dzień dzisiejszy na oficjalnie stronie Motula NIE MA oleju o specyfikacji 20W40 (poza olejem uniwersalnym DS do "innych pojazdów" sprzedawanym w beczkach od 25 litrów wzwyż :wink: ) ....
Jest olej 20W50:
Motul 3000 20W50 mineralny
Motul 7100 20W50 syntetyczny

ze strony Motula : Dzięki niecodziennej klasie lepkości 20W50 jest odporny na rozcieńczenie oleju benzyną, zmniejsza zużycie oleju silnikowego i umożliwia płynną zmianę biegów.

Szczególnie zalecany do starszej konstrukcji silników o dużej średnicy cylindra, singli, V-twin i silników o układzie chłodzenia olejowo powietrznym.

jak ktoś chce kurczowo trzymać się zalecanych 20W40 to pozostaje Castrol albo Yamalube
Tomek

Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 3877
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: BMW F800ST
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 60
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: leszekk » 12 listopada 2014, 20:18

Tylust, jeśli piszą 20W40, to bezpiecznie możesz stosować każdy, gdzie liczba po literce W jest większa niż wskazana w minimalnych wymaganiach dla danego motocykla. Po prostu olej ten lepiej zniesie wyższe temperatury w okresie letnim. Co więcej - olej, który w warunkach zimowych (liczba przed literą W) odpowiada specyfikacji 20W dla większości motocyklistów wystarczy także przy zimowym jeżdżeniu (raczej mało kto wsiada na motocykl przy -10 st.C lub gdy jeszcze chłodniej).
Co do wyborów syntetyk/minerał: jeśli korzystamy z oleju w skrajnych temperaturach dodatnich, to lepiej takie traktowanie zniosą oleje syntetyczne.
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.

Awatar użytkownika
grzegorzbr2
Posty: 4639
Rejestracja: 13 listopada 2012, 21:00
Motocykl: XV 535, 1100, 1700
Lokalizacja: Świętokrzyskie - TOP
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: grzegorzbr2 » 12 listopada 2014, 20:43

Kiedyś już gdzieś to zamieszczałem ale dam jeszcze raz .
Według tej tabelki, diagramu, można odczytać i dobrać, jaki olej powinien być w silniku w stosunku do temperatury w jakiej ma być moto użytkowane.
Załączniki
SAE-temperatura.jpg

Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7065
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 40
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: -waldi- » 14 listopada 2014, 07:38

mchojecki4 pisze: zauwazylem ze po mocnym nagrzaniu silnika strasznie ciezko znalesc luz czy moze to byc wina oleju?
tak, to jest wina oleju
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!

Awatar użytkownika
Maksus
Posty: 203
Rejestracja: 12 lutego 2013, 16:00
Motocykl: XV 920, VS 1400
Lokalizacja: Garwolin
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Maksus » 30 listopada 2014, 10:14

Po tym sezonie stwierdziłem i po Waszych opiniach, że nie będę robił żadnych zmian w ojeju silnikowym, jeżdżę na Motulu. Jest to i tak jednorazowy wydatek w roku, a różnica w cenie olei jest około 50 złociszy. Niestety nasze hobby jest powiem skromnie drogawe. :?
?Jedyną czynnością, która dobrze wychodzi samotnym, jest samogwałt.?
Andrzej Sapkowski

Kamil1984
Posty: 4
Rejestracja: 15 lutego 2015, 11:39
Motocykl: Virago 750
Lokalizacja: Olsztyn
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Kamil1984 » 22 lutego 2015, 23:03

Super artykuł i kopalnia wiedzy, ale mam jeszcze pytanie. Czy jeżeli kupię 2 l oleju Motul 5100 ,pozostałe 0.6l(do mojej XV250 wchodzi 1.4l) będę mógł wykorzystać przy kolejnej wymianie oleju za rok (zakładam że nie zrobię więcej niż 6 tys.) ,czy olej po otwarciu i przeleżeniu roku straci właściwości ?

Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7065
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 40
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: -waldi- » 23 lutego 2015, 06:14

Olej ciągnie wilgoć, więc jak dobrze zakręcisz i będziesz trzymał w suchym miejscu to nic mu nie będzie i za rok kupisz tylko litr.
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!

Awatar użytkownika
dominick1989
Posty: 8
Rejestracja: 09 kwietnia 2015, 20:28
Motocykl: XVS 650 Drag Star
Lokalizacja: Różan
Wiek: 29
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: dominick1989 » 14 kwietnia 2015, 12:14

Witajcie. Mam Virago 535 1992 rok i przebieg 40000 km. Facet od którego kupiłem nie pamięta dokładnie jaki olej wlał. Najprawdopodobniej półsyntetyk. Jaki jednak wybrać z tej klasy? Pomóżcie :pomocy:

Awatar użytkownika
mariusz_u
Posty: 32
Rejestracja: 12 czerwca 2014, 22:32
Motocykl: Yamaha Virago XV 535
Lokalizacja: Władysławowo
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: mariusz_u » 14 kwietnia 2015, 12:32

Ja dałem do swojej OLEJ MOTUL 5100 10W40 MA2 4L - jest wystarczajacy zakres warunków temperaturowych pracy silnika od -25 do +35. Jak na nasz klimat uważam w sam raz.

Awatar użytkownika
dominick1989
Posty: 8
Rejestracja: 09 kwietnia 2015, 20:28
Motocykl: XVS 650 Drag Star
Lokalizacja: Różan
Wiek: 29
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: dominick1989 » 14 kwietnia 2015, 14:09

Dziękuję. Też taki wleję. Znajomy również mi go polecał.

Awatar użytkownika
dominick1989
Posty: 8
Rejestracja: 09 kwietnia 2015, 20:28
Motocykl: XVS 650 Drag Star
Lokalizacja: Różan
Wiek: 29
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: dominick1989 » 14 kwietnia 2015, 14:21

Jeszcze jedno pytanie. Jaki filtr wybrać????

Awatar użytkownika
2007XV1700
Posty: 4058
Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 36
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: 2007XV1700 » 14 kwietnia 2015, 15:22

hiflo najlepiej żeby miał uszczelkę i oring pokrywy w komplecie
45825243 T78 A R.I.P 2029
Obrazek
Obrazek

Po co mieć jedną brodę skoro można mieć dwie?

Awatar użytkownika
mariusz_u
Posty: 32
Rejestracja: 12 czerwca 2014, 22:32
Motocykl: Yamaha Virago XV 535
Lokalizacja: Władysławowo
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: mariusz_u » 14 kwietnia 2015, 16:09

Ja zastosowałem http://allegro.pl/olej-swiece-filtry-ya ... 73320.html Może to też być Hiflo HF145 jak wspomniał kolega wyżej.
Fakt zwróć uwagę czy są oringi w komplecie - ja nie miałem ani przy filtrze oleju, ani przy filtrze powietrza :evil: , ale na szczęście stare były w takim stanie, że nadawały się do ponownego montażu. :rock: "Następną razą" też zwrócę na to uwagę. :bravo:

Awatar użytkownika
Milusińska
Posty: 76
Rejestracja: 01 maja 2013, 20:08
Motocykl: Virago XV 1100 86r.
Lokalizacja: okolice Chełma
Wiek: 29
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: Milusińska » 01 maja 2016, 22:54

-waldi- ? Pt lis 14

mchojecki4 napisał(a):
zauwazylem ze po mocnym nagrzaniu silnika strasznie ciezko znalesc luz czy moze to byc wina oleju?


tak, to jest wina oleju
Dlaczego? Mi też się to zdarza... Mam 1100 ponoć z '86, a używam Motul 20W50..
"I do you a solid, you do me? a solid. That's how it works." ;)

Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7065
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 40
Kontakt:
Status: Offline

Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007

Post autor: -waldi- » 02 maja 2016, 20:08

w Twoim przypadku może to być kwestia regulacji sprzęgła, lub wyrobienie samego wybieraka biegów
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!

ODPOWIEDZ