Płonąca kostka po wymianie aku i regulatora XV 125 '98

Tematy związane z ukladem elektrycznym Virago
szymon_wro
Posty: 4
Rejestracja: 25 kwietnia 2020, 17:28
Motocykl: Virago XV 125 '98
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 34
Status: Offline

Płonąca kostka po wymianie aku i regulatora XV 125 '98

Post autor: szymon_wro »

Witam wszystkich :)
To mój pierwszy post - szkoda, że w takich okolicznościach akurat... Do rzeczy.
Jestem raczej noga z elektryki, ale szybko się uczę i mam podstawie narzędzia oraz miernik :D
Wczoraj stopiła mi się kostka połączeniowa w moim 125 widoczna na filmiku. :shit:
https://photos.app.goo.gl/Y1BG77HCPBi6mpwz5

Zacznę od początku. Miesiąc temu okazało się, że mam do wymiany akumulator. Wymieniłem go. Po kilku dniach okazało sie, że akumulator się gotuje. Poza tym spaliła mi się nowo zamontowana żarówka światła H4 światła mijania/drogowego. Check na forum - mówią wszyscy "regulator - sprawdź napięcie na aku". Mam miernik samochodowy. Wyszło kilka voltów za duże i rosło przy dodawaniu gazu. Ponadto ta kostka połączeniowa, widoczna teraz na filmiku, który zrobiłem wczoraj, była w tamtym momencie mocno zaśniedziała oraz leciutko nadtopiona. Zakupiłem zamiennik regulatora napięcia, wyciąłem tą nadtopioną kostkę. Po wymianie regulatora, kostki i uzupełnienieniu ubytku w Aku wodą destylowaną już grało. Minęły dwa tygodnie i zacząłem czuć nieprzyjemny zapach - pod siedzeniem ujrzałem wczoraj to co na filmiku. Kostka stopioną. Nie ukrywam, że trochę mnie to podłamało.

Co i jak powinienem sprawdzić, wymienić?
Proszę o wyrozumiałość, bo motocykl mam dopiero od 2 miesięcy i powoli się z nim zapoznaję, a z elektryką nie jestem za pan brat... Jedno jest pewne - zapału mi nie brakuje :D
muniek
Posty: 142
Rejestracja: 29 listopada 2013, 05:31
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Wrocław
Status: Offline

Re: Płonąca kostka po wymianie aku i regulatora XV 125 '98

Post autor: muniek »

Traktuj układ ładowania tylko i wyłącznie całościowo: alternator/regulator/akumulator. Jeżeli coś pominiesz to tak jakbyś tego nie zrobił i będziesz marnował czas swój i forumowiczów. Jeżeli poprawiłeś kostkę i dolałeś wody do aku i nie sprawdziłeś reszty to pierdolnęło coś innego ...i tak będziesz miał ciągle bo to jest jak domino. Albo zrobisz całościowo albo będą niespodzianki.
Czyli trzeba sprawdzić uzwojenia alternatora pod kątem produkcji napięcia i przebicia na masę.
Regulator też do sprawdzenia - napięcie ładowania, chłodzenie, połączenie z masą.
Akumulator - oględziny, poziom elektrolitu, trzymanie napięcia.
Czystość połączeń - większość awarii w elektryce bierze się z brudnych wypalonych styków.

Masz objawy uszkodzonego reglera ale do przeglądu jest wszystko.
Wystarczy zwykły miernik i wiedza co i jak. Albo oddaj to komuś kumatemu do przejrzenia.

Tą kostkę bym wyciął i polutował przewody ze sobą.


aha, i chyba powinieneś zacząć od czegoś innego :D
szymon_wro
Posty: 4
Rejestracja: 25 kwietnia 2020, 17:28
Motocykl: Virago XV 125 '98
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Płonąca kostka po wymianie aku i regulatora XV 125 '98

Post autor: szymon_wro »

Dziękuję za szybką i obszerną odpowiedź.
Ok zatem posprawdzam styki wszędzie i popsikam preparatem do styków, a te kable na razie tylko do testów zepne bez wtyczki. Mam nadzieję, że znowu nie walnął regulator... Jeśli to alternator, to oddam do mechanika, bo to już nie na moje siły robota raczej.
muniek pisze: 14 maja 2020, 15:38 aha, i chyba powinieneś zacząć od czegoś innego
To znaczy? :)
muniek
Posty: 142
Rejestracja: 29 listopada 2013, 05:31
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Wrocław
Status: Offline

Re: Płonąca kostka po wymianie aku i regulatora XV 125 '98

Post autor: muniek »

https://www.youtube.com/watch?v=K5zcnv1YtYs :wink:

Podejrzewam, że przyczyną jest chiński tandetny regler ale nie podałeś co tam wsadziłeś i jak. Ani nazwy, ani ceny ani linka i trzeba się domyślać. To wszystko ma znaczenie, również montaż reglera. Na forum jest sporo tematów o tym, poczytaj. Nie kupuj tanich chińskich reglerów bo będziesz wymieniał co tydzień. Warto się raz wykosztować i zakupić coś porządnego bo następny temat założysz o uwalonym alternatorze. Jakie masz konkretnie ładowanie, podaj wartość w Voltach bo w sumie nie wiadomo. Na wolnych obrotach, na wysokich obrotach, bez obciążenia i z obciążeniem.

szymon_wro pisze: 14 maja 2020, 16:39 a te kable na razie tylko do testów zepne bez wtyczki.
jak chcesz spiąć te kable, palcami? Wymacaj do jakiego momentu są zjarane/stwardniałe i tam tnij i zlutuj porządnie i zaizoluj.
Ostatnio zmieniony 14 maja 2020, 20:09 przez muniek, łącznie zmieniany 1 raz.
muniek
Posty: 142
Rejestracja: 29 listopada 2013, 05:31
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Wrocław
Status: Offline

Re: Płonąca kostka po wymianie aku i regulatora XV 125 '98

Post autor: muniek »

:chopper:
ODPOWIEDZ