Strona 1 z 1

informacje o żarówkach

: 19 lutego 2009, 19:50
autor: AdamK
Witam. Znalazłem na forum NORCOM informacje o żarówkach. Autorem jest użytkownik o nicku "DareK". W tym miejscu składam mu ukłon i publikuję:

Parametry i własności żarówek
Napięcie nominalne - Napięcie przy którym żarówka jest używana, np. 6V, 12V, 24V
Napięcie znamionowe - Napięcie, na jakie została zaprojektowana żarówka. Dla żarówek reflektorowych przeznaczonych do samochodów osobowych wynosi ono 13,2 V
Strumień świetlny - Moc promieniowania świetlnego („ilość światła wychodzącego poza żarówkę w różnych kierunkach”)
Wydajność świetlna (sprawność) - Stosunek strumienia świetlnego żarówki do mocy elektrycznej [lm/W]
Zużycie lumenów -
- Wskaźnik wydajności światła żarówki używanej w porównaniu z nową
- Pomiar dokonany po 75% określonej (Tc) trwałości żarówki
- Wyrażony w procentach początkowego strumienia
Przykład: zażycie lumenów = 60%, co oznacza, że używana lampa daje 40% mniej światła niż nowa lampa
Trwałość - Czas, który upływa od momentu przepalenia skrętki i braku emisji światła (B3 = 35, Tc = 63.2% uszkodzonych żarówek). Trwałość żarówek halogenowych wynosi od kilkuset do ponad tysiąca godzin, ale np. firma Philips zaleca wymianę żarówek co 2 lata, lub co 50000 km.

Wybrane typy samochodowych źródeł światła
1.Żarówka halogenowa H1 12V 55W z trzonkiem P14,5s. Zastosowanie: reflektory główne
2.Żarówka halogenowa H3 12V 55W z trzonkiem PK22s. Zastosowanie: reflektory przeciwmgłowe
3.Żarówka halogenowa H4 12V 60/55W z trzonkiem P43t-38. Zastosowanie: reflektory główne (światło mijania i drogowe). Najpopularniejsza żarówka reflektorowa.
4.Żarówka halogenowa H7 12V/55W z trzonkiem PX26d. Zastosowanie: reflektory główne. Jest to ulepszona wersja H1
5.Żarówka halogenowa HB3 12V 60W z trzonkiem P20ds. Zastosowanie: reflektory główne
6.Żarówka halogenowa HB4 12V 51W z trzonkiem P22ds. Zastosowanie: reflektory główne
7.Żarówki nowej generacji, „high performance „ (o wysokiej wydajności). Typy: H9 12V 65W z trzonkiem PGJ 19-1(z lewej); H11 12V 55W z trzonkiem PGJ 19-2 (z prawej). Dają większy strumień świetlny (H11: 1350 lm ; H9: 2100 lm) w porównaniu do H4.
8.Żarówka R2 12V 45/40W z trzonkiem P45t-41. Zastosowanie: reflektory główne. Obecnie rzadko stosowana (np. Fiat Uno, starsze wersje 126p).
9.Lampa ksenonowa D2S 85V 35W z trzonkiem P32d-2. Zastosowanie: reflektory główne typu soczewkowego.
10.Lampa ksenonowa D2R 85V 35W z trzonkiem P32d-3. Zastosowanie: reflektory główne z odbłyśnikiem paraboloidalnym.
11.Żarówki: P21W 12V 21W oraz P5W 12V 5W z trzonkiem BA15s. Zastosowanie: kierunkowskazy (standardowe kolory bańki: bezbarwny i pomarańczowy), światła STOP (wersja 21W); światła pozycyjne (wersja 5W).
12.Żarówka P21/5W 12V 21/5W z trzonkiem BAY15d. Zastosowanie: światła pozycyjne i STOP.
13.Żarówka całoszklana W5W 12V 5W z trzonkiem W2.1x9.5d. Zastosowanie: światła pozycyjne.
14.Żarówki całoszklane W2,3W oraz W1,2W 12V 2,3W i 1,2W z trzonkiem W2x4.6d. Zastosowanie: „trzecie” światła STOP (wersja 2,3W), podświetlanie deski rozdzielczej (wersja 1,2W).
15.Żarówki rurkowe C5W i C10W 12V 5W i 10W z trzonkiem SV8.5. Wersja o długości 35 mm. Zastosowanie: lampki oświetlenia wnętrza.
16.Żarówki rurkowe C5W i C10W 12V 5W i 10W z trzonkiem SV8.5. Wersja o długości 40 mm. Zastosowanie: lampki oświetlenia wnętrza.
17.Żarówki całoszklane BAX 12V 2W oraz 1,2W z trzonkiem plastykowym BAX 10d. Zastosowanie: lampki kontrolne w zestawach wskaźników.
18.Żarówki całoszklane BAX 12V 2W oraz 1,2W z trzonkiem plastykowym BAX 10s. Zastosowanie: lampki kontrolne w zestawach wskaźników.

Tuning żarówek
1.Dające więcej światła

Philips Premium +30%
Osram Super +30%
Narva Range Power +30%
Tungsram Mega Light +30%
Philips Vision Plus +50%
Osram Silverstar +50%
Tungsram Mega Light +60%

Żarówki ze skróconym żarnikiem, który powoduje silniejsze skoncentrowanie światła (zwiększenie strumienia odpowiednio o 30, 50 czy 60%) w obszarze ok. 75 m przed samochodem, przy krawężniku jezdni. Sugerowane oznaczeniem zwiększenie całkowitego strumienia świetlnego byłoby oczywiście niezgodne z regulacjami europejskimi. Jednak skrócenie żarnika powoduje znaczne skrócenie żywotności żarówek. Aby temu zaradzić do gazu halogenowego wypełniającego bańki żarówek dodaje się ksenonu. Jednak nie ma on tutaj nic wspólnego ze świeceniem. Praktycznie żarówki tego typu świecą wyraźnie jaśniej niż zwykłe i lepiej oświetlają drogę. Philips Vision Plus posiadają ponadto bańkę pokrytą częściowo niebieskim filtrem, natomiast Osram Silverstar bańkę pokrytą od góry srebrną powłoką, która powoduje że żarówka jest mało widoczna na tle odbłyśnika reflektora. Oba te typy dają ponadto zwiększony o kilkanaście m zasięg światła na drodze.

2.Do jazdy w złych warunkach atmosferycznych

Philips Allweather
Philips Gold
Osram Allseason
Osram Allseason +30%
Narva Azurro
Tungsram All Day

Żarówki posiadające bańkę pokrytą specjalnym filtrem, powodującym emisję żółtawego światła, dającego wyraźnie lepsze oświetlenie drogi w złych warunkach atmosferycznych (mgła, deszcz, śnieg). Philips Allweather emitują żółtawo-fioletowe światło. Philips Gold posiadają gęstszy filtr, niż Allweather, dają bardziej żółte światło, ale i o mniejszym strumieniu. Osram Allseason produkowane są w wersji zwykłej i +30%. Emitują jasnocytrynowe światło.

Żarówki tego rodzaju nadają się doskonale do reflektorów przeciwmgłowych posiadających biały odbłyśnik i szyby. W reflektorach głównych dają natomiast gorsze oświetlenie drogi podczas dobrej przejrzystości powietrza, niż żarówki typu +30%. Jednak filtr żółty osłabia strumień światła i aby temu zaradzić zwiększa się strumień świetlny emitowany przez żarnik, co powoduje znaczne skrócenie żywotności żarówek.

3.“Blue”; dające białe światło

Philips Blue Vision
Osram Cool Blue
Narva Range Power Blue 30%
Tungsram Super Blue

Żarówki posiadające bańkę pokrytą specjalnym niebieskim filtrem, powodującym emisję bielszego niż w przypadku zwykłych żarówek światła, dającego lepsze oświetlenie drogi w normalnych warunkach atmosferycznych. Oko ludzkie jest przyzwyczajone do naturalnego światła słonecznego, które jest odbierane jako białe. Oświetlenie żarówkami typu „blue” powoduje lepsze spostrzeganie znaków drogowych i mniej męczy wzrok kierowcy. Jednak filtr niebieski osłabia strumień światła i aby temu zaradzić zwiększa się strumień świetlny emitowany przez żarnik , co powoduje znaczne skrócenie żywotności żarówek. Żarówki BV są także produkowane jako pozycyjne 5W, ponieważ zwykła żarówka wyróżniałaby się żółtawym odcieniem na tle „białej” halogenowej.

4.Niewidoczne” żarówki do białych kierunkowskazów

Philips Silvervision

Emitują pomarańczowe światło. Gdy nie świecą są niewidoczne na tle białych opraw kierunkowskazów, lub reflektorów zespolonych (w odróżnieniu od zwykłych żarówek pomarańczowych).

Oprócz powyższych w sprzedaży dostępne są ponadto 2 inne typy ulepszonych żarówek:

1.Żarówki o zwiększonej mocy, „rajdowe”

Philips Rally
Philips Turbo
Philips Rally Allweather
Philips Turbo Allweather
Narva

Żarówki o znacznie wyższej mocy, niż standardowe:

80/70W; 100/55W; 100/90W; 110/85W; 130/100W.

Przeznaczone są do samochodów wyścigowych. Ze względu na znacznie większy strumień świetlny nie są dopuszczone do stosowania na drogach publicznych. Znacznie zwiększona moc żarówek powoduje wydzielanie się w nich dużych ilości ciepła oraz przepływ dużych prądów w instalacji elektrycznej samochodu, co w przypadku założenia takich żarówek do standardowych reflektorów „zwykłych” samochodów osobowych może spowodować pęknięcie szyby reflektora, żółknięcie i spływanie odbłyśników, uszkodzenie instalacji elektrycznej na skutek przeciążenia, niedostateczne ładowanie akumulatora. Ponadto w przypadku zatrzymania takiego pojazdu przez policję kierowcy grozi mandat i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Jak wynika z postów na forum Autokącika , oświetlenie drogi żarówkami 100/90 W wcale nie jest wyraźnie lepsze niż homologowanymi żarówkami typu +50%.

2.„Wynalazki”

Techno Xenon,
Laser Blue,
Xenon Halogen i inne, przeważnie zawierające w nazwie słowa „xenon” czy „laser”.

Są to produkty mniej znanych wśród producentów żarówek firm, które jak wykazał test zamieszczony w Auto Świecie nr 46, mają przeważnie kiepskie parametry, złe rozłożenie światła (bardzo jasne plamy w jednych miejscach i ciemne w innych), oślepiają kierowców jadących z przeciwka. Z postów na forum Autokącika wynika, że bardzo szybko się przepalają. Są natomiast bardzo drogie i umieszczone w efektownych opakowaniach. W nazwach używane są słowa „xenon” co ma sugerować niewiarygodną jasność świecenia, niemal taką jak lamp ksenonowych, czy „laser” – co jest już zupełną bzdurą. Jest to zwykłe wykorzystywanie niewiedzy kupujących, gdyż jak już napisano ksenon dodawany do żarówek nie ma nic wspólnego ze świeceniem. Lampa ksenonowa nie jest zaś żarówką, jak niektórzy błędnie sądzą, tylko lampą wyładowczą.

Re: informacje o żarówkach

: 01 sierpnia 2009, 21:07
autor: woyo
brawo-potężne info-nigdy w ten sposób nie patrzyłem na żarówki,ale jak to jest u nas,to forum jest bezcenne,dzięki m.in.takim informacjom jak twoja,pozdro!!! :wink:

Re: informacje o żarówkach

: 22 grudnia 2009, 01:15
autor: Valdidoc
No stary, kupa solidnej wiedzy o żarówkach, Dzięki!!
Hej :bravo:

Re: informacje o żarówkach

: 22 grudnia 2009, 21:28
autor: VIKING
Kurcze to czeka mnie wymiana żarówek teraz wiem na jakie.

Re: informacje o żarówkach

: 30 marca 2010, 18:15
autor: ceba73
wracam do starego tematu ale mam pytanie co do przedniej żarówki H4 , spaliły mi się krótkie światła i po wymontowaniu żarówki zauważyłem że ma moc 100/90W a powinno być chyba 60/55W , czy mam rację?

Re: informacje o żarówkach

: 30 marca 2010, 20:17
autor: pisior
ja mam dylemat ,mi też sie spaliła z przodu ,i wypierdzieliłem ja w kosz (niepatrząc jaka )była taka kulka ,jak w jawach 350
poszedłem do cpn i zonk, mam virke z 90 roku usa i h4 nie pasi mi w klosz
:pomocy:

Re: informacje o żarówkach

: 30 marca 2010, 20:34
autor: ceba73
U mnie to chyba jeszcze padł regulator napięcia , na wolnych obrotach na akumulatorze mam od 14,7V aż do 17V , czyli awaria żarówki to pikuś.

Re: informacje o żarówkach

: 30 marca 2010, 22:03
autor: leszekk
gregor010478 pisze:była taka kulka ,jak w jawach 350
A na szkle reflektora masz napisane gdzieś H4? Może masz standardową żarówkę, z okrągłym cokołem. Spróbuj włożyć oko do reflektora.

Re: informacje o żarówkach

: 30 marca 2010, 22:23
autor: pisior
mam tam napisane 60/65 i nic o h -cośtam
aha chodzi ci o klosz jutro sprawdze ,ale w orginale miałem własnie taka kulista

Re: informacje o żarówkach

: 30 marca 2010, 22:31
autor: leszekk
No to najprawdopodobniej jest to typowa żarówka z okrągłą bańką i okrągłym cokołem, jakie wkładało się do każdego samochodu 30 lat temu zanim popularne stały się żarówki halogenowe.

Re: informacje o żarówkach

: 30 marca 2010, 22:40
autor: miro27
Faktycznie, u ceba73 wygląda na to, że trzeba wymienić regulator napięcia,na wolnych bez obciążenia (sam zapłon)powinno być 14V-14,4V,rób to jak najszybciej,bo inaczej wykończysz akumulator i alternator.Jeżeli chodzi o żarówki,takie są zalecane:
http://www.2wheeler-lamp-guide.com/in_e ... hp?tl=2669

Re: informacje o żarówkach

: 18 kwietnia 2014, 09:27
autor: kamil000
Hej witam wszystkich.Moim zdaniem miro27 ma rację bo też miałem ten sam problem.

Re: informacje o żarówkach

: 12 grudnia 2016, 10:23
autor: lussi
Czy ktoś testował takie ledy?jaki efekt na drodze?

Re: informacje o żarówkach

: 12 grudnia 2016, 12:36
autor: Top Gun
lussi pisze:Czy ktoś testował takie ledy?jaki efekt na drodze?
Do jazdy dziennej są ok. Lepiej widoczny się stajesz :) ale doświetlenie drogi w nocy to już zupełnie inna sprawa, i jest kiepsko...Przy tej konstrukcji lampy, LED w lampie głównej bardzo słabo oświetla drogę...Reflektory w Virce nie były skonstruowane pod żarówkę LED :nazdrowie:
Ja używam jakiś tam +90%, chyba Philips lub Osram :motorcycle:

A poza tym wyznaję zasadę że wieczorem po lataniu pije się :nazdrowie: w nocy się śpi, a wczesnym rankiem wyrusza się dalej :chopper: no chyba że się coś kiepsko skalkuluje :wink: jak ostatnio na Transalpinie :lol:

Re: informacje o żarówkach

: 12 grudnia 2016, 12:43
autor: tylust
Top Gun pisze:...Reflektory w Virce nie były skonstruowane pod żarówkę LED ..... :motorcycle:
Żadne reflektory nie były konstruowane pod te żarówki. Ponieważ te żarówki nie posiadają żądnej homologacji, którą można by uznać za legalną na terenie Unii Europejskiej. Jeśli sprzedawca twierdzi inaczej to kłamie. Nie tak dawno odbywała się na ten temat dyskusja w jakimś wątku. Nowoczesne reflektory LED, które można zamówić jako opcję do części nowych puszek czy motocykli to w 100% lampy zintegrowany ze źródłem światłe LED. Innymi słowy nie posiadają one jako takich wymiennych żarówek (LED). Jak się LED skończy to trzeba wymieniać całą lampę.

Re: informacje o żarówkach

: 12 grudnia 2016, 12:48
autor: Top Gun
tylust pisze:
Top Gun pisze:...Reflektory w Virce nie były skonstruowane pod żarówkę LED ..... :motorcycle:
Żadne reflektory nie były konstruowane pod te żarówki. Ponieważ te żarówki nie posiadają żądnej homologacji, którą można by uznać za legalną na terenie Unii Europejskiej. Jeśli sprzedawca twierdzi inaczej to kłamie. Nie tak dawno odbywała się na ten temat dyskusja w jakimś wątku. Nowoczesne reflektory LED, które można zamówić jako opcję do części nowych puszek czy motocykli to w 100% lampy zintegrowany ze źródłem światłe LED. Innymi słowy nie posiadają one jako takich wymiennych żarówek (LED). Jak się LED skończy to trzeba wymieniać całą lampę.
Oczywiście Masz rację :bravo: W Afryce mam ledowe światla, i to jest cała lampa, bez możliwości wymiany żarówki :nazdrowie:
Naprawdę Koledzy LED w lampie Virki świeci bardzo ch...o, wiem bo próbowałem :wink:

Re: informacje o żarówkach

: 12 grudnia 2016, 21:50
autor: 2007XV1700
Top Gun pisze::
Naprawdę Koledzy LED w lampie Virki świeci bardzo ch...o, wiem bo próbowałem :wink:
spróbuj tego, zdziwisz się
H4 LED

Re: informacje o żarówkach

: 13 grudnia 2016, 10:03
autor: Top Gun
2007XV1700 pisze:
Top Gun pisze::
Naprawdę Koledzy LED w lampie Virki świeci bardzo ch...o, wiem bo próbowałem :wink:
spróbuj tego, zdziwisz się
H4 LED
Nie będę próbował :? z wynalazków już się wyleczyłem :D

Re: informacje o żarówkach

: 13 grudnia 2016, 10:32
autor: 2007XV1700
w pewnym wieku to zrozumiałe
:wink:

Re: informacje o żarówkach

: 13 grudnia 2016, 12:03
autor: Top Gun
2007XV1700 pisze:w pewnym wieku to zrozumiałe
:wink:
He, he :lol: trafna uwaga :nazdrowie:

Re: informacje o żarówkach

: 13 grudnia 2016, 16:23
autor: marek3005
Widziałem u jednego gościa podobne Ledy z allegro ( coś około 300 zl, za 2 sztuki ) ale świeciły super. Zarówki sie sie do nich nie równały. Ale do lampy z Virki by się nie zmieściły, za dużo w niej kabli.

Re: informacje o żarówkach

: 13 grudnia 2016, 17:41
autor: lussi
marek3005 pisze:Widziałem u jednego gościa podobne Ledy z allegro ( coś około 300 zl, za 2 sztuki ) ale świeciły super. Zarówki sie sie do nich nie równały. Ale do lampy z Virki by się nie zmieściły, za dużo w niej kabli.
No te co ja pytam,które są na fotce to spokojnie by weszły do naszych,dupa taka sama jak zwykłe :rock:

Re: informacje o żarówkach

: 13 grudnia 2016, 18:43
autor: Robson666
Dokładnie taką kupiłem jak na Twoich fotkach Lussi i kilka komentarzy
1. wchodzi do lampy virki bez problemu
2. świeci tak, że "trawę pali na poboczu" - naprawdę super oświetlenie xenon
3. posiada zmianę krótkie/długie
4. nie zdziw się tylko, że przy wyłączonym silniku słychać pracujący wentylator żarówki w kloszu lampy:)

I na koniec zadałem sobie pytanie - po co mi to wszystko jak i tak nie lubię jeździć w nocy :frustrated:

Re: informacje o żarówkach

: 13 grudnia 2016, 19:02
autor: lussi
Robson666 pisze:Dokładnie taką kupiłem jak na Twoich fotkach Lussi i kilka komentarzy
1. wchodzi do lampy virki bez problemu
2. świeci tak, że "trawę pali na poboczu" - naprawdę super oświetlenie xenon
3. posiada zmianę krótkie/długie
4. nie zdziw się tylko, że przy wyłączonym silniku słychać pracujący wentylator żarówki w kloszu lampy:)

I na koniec zadałem sobie pytanie - po co mi to wszystko jak i tak nie lubię jeździć w nocy :frustrated:
Dzieki za info i opinie :rock: Tak myślałem że taka wejdzie bez problemu :rock: