PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
- Witaszek72
- Posty: 263
- Rejestracja: 09 czerwca 2011, 01:35
- Motocykl: Yamaha XV1900 RAIDER
- Lokalizacja: Słupsk
- Wiek: 51
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
To fakt.
Dla pewnosci ponowie pomiary...
Dla pewnosci ponowie pomiary...
- spaw
- Posty: 731
- Rejestracja: 06 kwietnia 2011, 00:10
- Motocykl: Tiger 900
- Lokalizacja: Katowice
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Troszkę odświeżę temat...
Jako że nie jestem specem od elektryki, chciałbym się upewnić, czy badanie sprawności alternatora (a w zasadzie prądnicy 3-fazowej) powinno się wykonać przy takim rozłączeniu wtyczek i zapalonym silniku?
Pytam, bo nie chciałbym czegoś sfajczyć
Czarna kostka jest od regulatora napięcia a biała... pewnie od altka... tak?
Jako że nie jestem specem od elektryki, chciałbym się upewnić, czy badanie sprawności alternatora (a w zasadzie prądnicy 3-fazowej) powinno się wykonać przy takim rozłączeniu wtyczek i zapalonym silniku?
Pytam, bo nie chciałbym czegoś sfajczyć
Czarna kostka jest od regulatora napięcia a biała... pewnie od altka... tak?
- spaw
- Posty: 731
- Rejestracja: 06 kwietnia 2011, 00:10
- Motocykl: Tiger 900
- Lokalizacja: Katowice
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
ok, jutro popełnię pomiary i podzielę się z Wami drodzy koledzy, bo nie mam ładowania... ;/
początkowo ze wzrostem obrotów ładowanie rośnie żeby później opaść (wciąż ze wzrostem obrotów) Pomiary pokażą...
początkowo ze wzrostem obrotów ładowanie rośnie żeby później opaść (wciąż ze wzrostem obrotów) Pomiary pokażą...
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Dla wszystkich zmagających się z takim problemem - odpowiedź na to jest jednaspaw pisze:bo nie mam ładowania... ;/
początkowo ze wzrostem obrotów ładowanie rośnie żeby później opaść (wciąż ze wzrostem obrotów)
Brak dobrego połączenia na masie i przewodach "+" z akumulatorem
w 535 najczęściej jest to przewód "+"
każde złącze przeczyścić, miejsca zagniatania żył przelutować (włącznie z gniazdem bezpiecznikowym). Wymiana regulatora nic nie da, a w skrajnych przypadkach prowadzi do spalenia regulatora
Sprawdź czy nie masz też zwarcia uzwojeń do masy
- spaw
- Posty: 731
- Rejestracja: 06 kwietnia 2011, 00:10
- Motocykl: Tiger 900
- Lokalizacja: Katowice
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Ok ok
Po południu bede w domu to posprawdzam. Mam nadzieje że to tylko wina połączeń, bo ostatnio miałem wymieniany silnik i jest jakieś prawdopodobieństwo że tam tkwi przyczyna mojej bezsenności
Dam znać co i jak
Po południu bede w domu to posprawdzam. Mam nadzieje że to tylko wina połączeń, bo ostatnio miałem wymieniany silnik i jest jakieś prawdopodobieństwo że tam tkwi przyczyna mojej bezsenności
Dam znać co i jak
- Konrad13
- Posty: 249
- Rejestracja: 01 września 2009, 17:41
- Motocykl: Virago XV535 "Saber"
- Lokalizacja: Koszalin
- Wiek: 33
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Ja też chyba to
Brak dobrego połączenia na masie i przewodach "+" z akumulatorem i jeszcze raz to Sprawdź czy nie masz też zwarcia uzwojeń do masy
Jestem po wymianie regulatora i ładowanie takie mam:
Motocykl na jedynce, na sprzęgle ładowanie 13.7-13.4
Motocykl w trakcie jazdy po mieście, niskie obroty, max 50km/h ładowanie 13.4-13.0
Motocykl w trasie, obroty wysokie 13.0-12.7
Inspekcji + akumulatora nie robiłem a jak ostatnio sprawdzałem przebicia do masy to niby nie było połączenia pomiędzy masą a wyjściami z alternatora, jak sprawdzałem omomierzem i testem ciągłości obwodów, ale jak odpaliłem motocykl to miałem napięcia między fazą a masą rzędu 12V i międzyfazowe 25V na luzie
Brak dobrego połączenia na masie i przewodach "+" z akumulatorem i jeszcze raz to Sprawdź czy nie masz też zwarcia uzwojeń do masy
Jestem po wymianie regulatora i ładowanie takie mam:
Motocykl na jedynce, na sprzęgle ładowanie 13.7-13.4
Motocykl w trakcie jazdy po mieście, niskie obroty, max 50km/h ładowanie 13.4-13.0
Motocykl w trasie, obroty wysokie 13.0-12.7
Inspekcji + akumulatora nie robiłem a jak ostatnio sprawdzałem przebicia do masy to niby nie było połączenia pomiędzy masą a wyjściami z alternatora, jak sprawdzałem omomierzem i testem ciągłości obwodów, ale jak odpaliłem motocykl to miałem napięcia między fazą a masą rzędu 12V i międzyfazowe 25V na luzie
- spaw
- Posty: 731
- Rejestracja: 06 kwietnia 2011, 00:10
- Motocykl: Tiger 900
- Lokalizacja: Katowice
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Tak więc: posprawdzałem wszystkie połączenia, sprawdziłem regulator (jest OK) oraz elektrownię (nie ma przebicia do masy i jest OK). Szlag mnie już trafiał bo nie mogłem znaleźć przyczyny braku bądź minimalnego ładowania. Nagle wpadł mi do głowy pomysł, że nie sprawdziłem elementarnej rzeczy... połączenia reglera z masą... Było, owszem. Jednakże kiedy podłączyłem mu masę kablem stał się cud! Ładuje!
Jutro skokmbinuję jakiś lepsiejszy kabel i go zainstaluję. Dzięki wszystkim za rady
Szczególne dzięki kieruję do Waldi'ego Stary, jesteś moim Guru
Jutro skokmbinuję jakiś lepsiejszy kabel i go zainstaluję. Dzięki wszystkim za rady
Szczególne dzięki kieruję do Waldi'ego Stary, jesteś moim Guru
- Witaszek72
- Posty: 263
- Rejestracja: 09 czerwca 2011, 01:35
- Motocykl: Yamaha XV1900 RAIDER
- Lokalizacja: Słupsk
- Wiek: 51
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Nie tylko Twoim...spaw pisze: Szczególne dzięki kieruję do Waldi'ego Stary, jesteś moim Guru
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
pozwolę sobie przedstawić moją wersję sposobu pomiaru regulatora
Ustawić miernik na test diody!
I Sprawdzenie przewodności diod
1. Końcówka "+" miernika do przewodów fazowych, a "-" do czerwonego regulatora (wyjście "+" ) na każdej z 3 faz ma być spadek około 0,45 - 0,65V (bo tyle ma krzem)
2. Końcówkę "-" miernika do przewodów fazowych, a końcówkę "+" do masy (czarnego) regulatora na każdej z 3 faz ma być spadek około 0,45 - 0,65V
Czyli łącznie wykonujemy 6 pomiarów.
Jeżeli w przypadku pierwszego pomiaru w którymkolwiek przypadku spadek napięcia będzie nieskończony, lub poniżej 0,1V to uszkodzone są diody prostownicze "+" mostka.
Jeżeli przypadku drugiego pomiaru w którymkolwiek przypadku spadek napięcia będzie nieskończony, lub poniżej 0,1V to uszkodzone są diody prostownicze "-" mostka, lub (w przypadku zwarcia ) tyrystory.
II Sprawdzeniu stanu zaporowego diod
1. Końcówka "-" miernika do przewodów fazowych, a "+" do czerwonego regulatora (wyjście "+" ) na każdej z 3 faz ma być przerwa (w zależności od miernika >2V)
2. Końcówkę "+" miernika do przewodów fazowych, a końcówkę "-" do masy (czarnego) regulatora ma być jak wyżej, czyli przerwa (w zależności od miernika >2V)
Łącznie wykonujemy 6 pomiarów.
Ten sposób pomiaru pozwala na sprawdzenie mostka prostowniczego i tyrystorów, nie daje on 100% pewności że dany regulator jest sprawny. Wewnątrz regulatora są jeszcze inne elementy sterujące tyrystorami i one też ulegają uszkodzeniu, najczęściej wskutek przegrzania.
Dla zainteresowanych mam PDF http://waldinet.pl/YAMAHA/Pomiar%20stat ... atnego.pdf
Ustawić miernik na test diody!
I Sprawdzenie przewodności diod
1. Końcówka "+" miernika do przewodów fazowych, a "-" do czerwonego regulatora (wyjście "+" ) na każdej z 3 faz ma być spadek około 0,45 - 0,65V (bo tyle ma krzem)
2. Końcówkę "-" miernika do przewodów fazowych, a końcówkę "+" do masy (czarnego) regulatora na każdej z 3 faz ma być spadek około 0,45 - 0,65V
Czyli łącznie wykonujemy 6 pomiarów.
Jeżeli w przypadku pierwszego pomiaru w którymkolwiek przypadku spadek napięcia będzie nieskończony, lub poniżej 0,1V to uszkodzone są diody prostownicze "+" mostka.
Jeżeli przypadku drugiego pomiaru w którymkolwiek przypadku spadek napięcia będzie nieskończony, lub poniżej 0,1V to uszkodzone są diody prostownicze "-" mostka, lub (w przypadku zwarcia ) tyrystory.
II Sprawdzeniu stanu zaporowego diod
1. Końcówka "-" miernika do przewodów fazowych, a "+" do czerwonego regulatora (wyjście "+" ) na każdej z 3 faz ma być przerwa (w zależności od miernika >2V)
2. Końcówkę "+" miernika do przewodów fazowych, a końcówkę "-" do masy (czarnego) regulatora ma być jak wyżej, czyli przerwa (w zależności od miernika >2V)
Łącznie wykonujemy 6 pomiarów.
Ten sposób pomiaru pozwala na sprawdzenie mostka prostowniczego i tyrystorów, nie daje on 100% pewności że dany regulator jest sprawny. Wewnątrz regulatora są jeszcze inne elementy sterujące tyrystorami i one też ulegają uszkodzeniu, najczęściej wskutek przegrzania.
Dla zainteresowanych mam PDF http://waldinet.pl/YAMAHA/Pomiar%20stat ... atnego.pdf
- aurumcantus
- Posty: 198
- Rejestracja: 18 października 2012, 14:27
- Motocykl: TDM 900
- Lokalizacja: Sochaczew
- Wiek: 45
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Witam
Wczoraj dosiadłem maszynę, niestety po przejechaniu kilkunastu kilometrów XV 700 zgasła (dobrze, że przed samą bramą). Akumulator od razu do ładowania. Po dostaniu się do do kostki łączącej regulator z alternatorem okazało się, że ta kostka jest tak spieczona, że postanowiłem zrobić połączanie na krótko, lutując ze sobą poszczególne kable.
Zakładam naładowany akumulator i od razu pali się bezpiecznik (chyba główny) zaznaczony strzałką, oryginalnie był w innej obudowie wiec proszę się nie sugerować. Rozpiąłem z powrotem te ?krótkie połączenia, mierze alternator, na wolnych miedzy fazowo jest wszędzie +-15 V . Regulator ma dziwne objawy, jest przejście między białym przewodem a masą oraz miedzy czerwonym i jednym z białych, wiec chyba jest winowajca.
Teraz pytanie
Jak widać nie mam kostek, wiec czy jeśli kupie nowy regulator to czy jest jakaś konkretna kolejność przy podłączaniu faz (zółte kabelki od alternatora) do regulatora ( białe ), ( docelowo kupię kostkę i zrobię jak się należy)
Pozdrawiam
Wczoraj dosiadłem maszynę, niestety po przejechaniu kilkunastu kilometrów XV 700 zgasła (dobrze, że przed samą bramą). Akumulator od razu do ładowania. Po dostaniu się do do kostki łączącej regulator z alternatorem okazało się, że ta kostka jest tak spieczona, że postanowiłem zrobić połączanie na krótko, lutując ze sobą poszczególne kable.
Zakładam naładowany akumulator i od razu pali się bezpiecznik (chyba główny) zaznaczony strzałką, oryginalnie był w innej obudowie wiec proszę się nie sugerować. Rozpiąłem z powrotem te ?krótkie połączenia, mierze alternator, na wolnych miedzy fazowo jest wszędzie +-15 V . Regulator ma dziwne objawy, jest przejście między białym przewodem a masą oraz miedzy czerwonym i jednym z białych, wiec chyba jest winowajca.
Teraz pytanie
Jak widać nie mam kostek, wiec czy jeśli kupie nowy regulator to czy jest jakaś konkretna kolejność przy podłączaniu faz (zółte kabelki od alternatora) do regulatora ( białe ), ( docelowo kupię kostkę i zrobię jak się należy)
Pozdrawiam
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
jeżeli pali główny bezpiecznik to winny jest w tym przypadku regulator - zwarcie na diodzie prostowniczej.
Kolejność faz nie ma żadnego znaczenia w tym przypadku, więc łączysz jak Ci pasuje
Warto też przed założeniem nowego regulatora zmierzyć oporność uswojeń alternatora względem masy silnika. Jeżeli będzie "przejście" to niestety uzwojenia są do wymiany lub przewinięcia, w przeciwnym wypadku kolejny regulator może zostać uszkodzony.
Kolejność faz nie ma żadnego znaczenia w tym przypadku, więc łączysz jak Ci pasuje
Warto też przed założeniem nowego regulatora zmierzyć oporność uswojeń alternatora względem masy silnika. Jeżeli będzie "przejście" to niestety uzwojenia są do wymiany lub przewinięcia, w przeciwnym wypadku kolejny regulator może zostać uszkodzony.
- aurumcantus
- Posty: 198
- Rejestracja: 18 października 2012, 14:27
- Motocykl: TDM 900
- Lokalizacja: Sochaczew
- Wiek: 45
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Sprawdzianem, przejść nie ma-waldi- pisze:
Warto też przed założeniem nowego regulatora zmierzyć oporność uswojeń alternatora względem masy silnika.
czy mogę kupić tego "no name" ?
http://allegro.pl/regulator-napiecia-ya ... 19239.html
ewentualnie proszę o namiary na coś pewnego
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
kupić mozesz , ale na gwarancję nie licz......
przeczytaj co pisze na aukcji:
"Uwaga ! Montaż regulatorów napięcia przez niewyspecjalizowane warsztaty mechaniczne grozi utratą gwarancji!!! "
przeczytaj co pisze na aukcji:
"Uwaga ! Montaż regulatorów napięcia przez niewyspecjalizowane warsztaty mechaniczne grozi utratą gwarancji!!! "
- aurumcantus
- Posty: 198
- Rejestracja: 18 października 2012, 14:27
- Motocykl: TDM 900
- Lokalizacja: Sochaczew
- Wiek: 45
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Tak widziałem tą informacje, co ciekawe w kilku innych sklepach jest identyczna informacja przy znacznie droższych rtegulatorach, więc zamiast zapłacić np 350zł i nie modź skorzystać z gwarancji zdecyduje się na ten z allegro
- wąsaty7
- Posty: 1418
- Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
- Motocykl: XV 1100 98r.
- Lokalizacja: Szczecin
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
waldi zwróć uwagę że na załączonym zdjęciu widać niebieski bezpiecznik(15 A). W tym obwodzie nie ma prawa wytrzymać.-waldi- pisze:jeżeli pali główny bezpiecznik to winny jest w tym przypadku regulator - zwarcie na diodzie prostowniczej.
Trzeba wstawić bezpiecznik 30 A
Wąsaty7
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Wąsaty przy normalnej pracy wytrzymuje z aku więcej jak 6 - 8 A nie pobiera w tym obwodzie.
Ja mam nominalnie 20A i nic się nie dzieje.
"Zakładam naładowany akumulator i od razu pali się bezpiecznik (chyba główny) zaznaczony strzałką, "
typowy objaw
Ja mam nominalnie 20A i nic się nie dzieje.
"Zakładam naładowany akumulator i od razu pali się bezpiecznik (chyba główny) zaznaczony strzałką, "
typowy objaw
- aurumcantus
- Posty: 198
- Rejestracja: 18 października 2012, 14:27
- Motocykl: TDM 900
- Lokalizacja: Sochaczew
- Wiek: 45
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
oryginalnie ( tj. zaraz po zakupie ) był szklany 16 A i wszystko było ok, dodam, że paliły się również i 25 A, został mi tylko 15 i dlatego taki teraz tam siedzi
- aurumcantus
- Posty: 198
- Rejestracja: 18 października 2012, 14:27
- Motocykl: TDM 900
- Lokalizacja: Sochaczew
- Wiek: 45
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Witam
Regulator z aukcji powyżej założony, bezpiecznika nie pali , ładowanie ok przy 4 000 obrotów 13,7v z włączonymi światłami (wersja USA).
Teraz co do samego montażu regulatora. Podnóżka do której jest on przymocowany stanowi radiator, zazwyczaj ten element jest pochromowany więc polecam na całej powierzchni styku zeszlifować chrom (klocek i papier), po drugie u mnie ten podnóżek był tak krzywy, że zapewniał max 20% styku z regulatorem. Potem nakładamy pastę termo-przewodzącą i można montować. Przed chwilą zrobiłem ok 20 km, temperatura regulatora w normie, zobaczymy ile pochodzi.
Regulator z aukcji powyżej założony, bezpiecznika nie pali , ładowanie ok przy 4 000 obrotów 13,7v z włączonymi światłami (wersja USA).
Teraz co do samego montażu regulatora. Podnóżka do której jest on przymocowany stanowi radiator, zazwyczaj ten element jest pochromowany więc polecam na całej powierzchni styku zeszlifować chrom (klocek i papier), po drugie u mnie ten podnóżek był tak krzywy, że zapewniał max 20% styku z regulatorem. Potem nakładamy pastę termo-przewodzącą i można montować. Przed chwilą zrobiłem ok 20 km, temperatura regulatora w normie, zobaczymy ile pochodzi.
- hunter of wind
- Posty: 2029
- Rejestracja: 26 lipca 2009, 23:41
- Motocykl: xv 535 S; CBF1000
- Lokalizacja: Cegłów - Mińsk Mazowiecki
- Wiek: 65
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Zabieram się właśnie do wymiany całego układu ładowania, począwszy od akumulatora, na statorze kończąc. Nim jednak zabiorę się do wybebeszania statora, chciałbym przedstawić objawy, wyniki przeprowadzonych przeze mnie pomiarów i historię zdarzeń ostatnich trzech sezonów na tym układzie, by uzyskać od Szanownych Kolegów opinię na temat przyczyn aktualnego stanu rzeczy i potwierdzenie konieczności przedsięwziętych przeze mnie działań.
Zacznę od historii:
W czerwcu 2010 uszkodzony regulator napięcia wygotował mi akumulator. Było to bezpośrednio przed zaplanowaną podróżą w okolice Gdańska, więc szybciutko nabyłem nowy akumulator, a mechanikowi (nie jest już moim mechanikiem) w ramach przeglądu motocykla przed podróżą zleciłem sprawdzenie układu ładowania i pomiar stosownych napięć. Jak się później okazało nie zrobił tego i nie wykrył uszkodzonego regulatora. W efekcie, dojechałem pod Gdańsk i utknąłem, całe szczęście na stacji benzynowej. Stwierdziłem, że nowy akumulator wygotował się do sucha. Kupiłem wody destylowanej, zalałem, podładowałem przez godzinę akumulator i udało mi się przejechać ostatnie 80 km. Jeszcze tego samego zamówiłem w Gdańsku nowy regulator, który po dwóch dniach przyszedł i został zamontowany.
I tak jeździłem bez większych problemów do początku tego sezonu. W międzyczasie zamontowałem sobie kyllerowy wskaźnik ładowania, by uniknąć takiej przygody w przyszłości. Na początku tego sezonu, na spędzie u Frytury w Cisnej, pojawiły się pierwsze problemy. Temperatura w nocy spadła do ok. 0 st. i rano motor nie chciał odpalić.
Później, w trakcie tego sezonu napięcie ładowania podczas jazdy zaczęło spadać czasami poniżej 12,5V, o czym świadczyła migająca niebiesko lampka kyllerowego wskaźnika. W miarę upływu czasu było to coraz częstsze, aż w końcu w ciągu bieżącego miesiąca stało się notoryczne.
Pomiary napięcia ładowania wykazały:
wolne obroty - 13,8V, po dodaniu gazu - 13,6V.
To samo po włączeniu świateł mijania: 12V i 12,2V
Pomiar statyczny regulatora metodą Waldiego pokazał:
(-) miernika - wyj.reg. (+) miernika przewody fazowe: 546 mV na wszystkich fazach
(+) miernika do masy, (-) miernika przewody fazowe; 534, 538 i 542mV.
Sprawdzenia stanu zaporowego diod wykazało przerwę, więc tak, jak powinno być.
Pomiary rezystancji uzwojeń alternatora pokazały:
- pomiędzy wszystkimi fazami - 0,4 Oma
- pomiędzy poszczególnymi fazami a masą: 0.6, 0,5 i 0,2 Oma, a więc przebicie.
Pomiary napięcia prądu przemiennego alternatora wykazały:
Pomiędzy fazami - wolne obroty ok. 21V , a po dodaniu gazu nawet do 100V
Między poszczególnymi fazami a masą, odpowiednio: 15, 15, 2V i po dodaniu gazu: 25, 25 i 3V.
Doszedłem więc do wniosku, że uszkodzony jest alternator, a jak alternator, to i regler, pomimo prawidłowych wyników pomiarów statycznych, a głównego winowajcę widzę w padniętym i nie potrzebnie tak długo eksploatowanym akumulatorze.
I tu moje pytanie do Was: Czy moje wnioski są prawidłowe? Czy uszkodzony akumulator mógł być przyczyną uszkodzenia regulatora, a następnie alternatora? Czy przed wymianą tych podzespołów powinienem coś jeszcze sprawdzić?
Będę wdzięczny za wszelkie fachowe sugestie.
Zacznę od historii:
W czerwcu 2010 uszkodzony regulator napięcia wygotował mi akumulator. Było to bezpośrednio przed zaplanowaną podróżą w okolice Gdańska, więc szybciutko nabyłem nowy akumulator, a mechanikowi (nie jest już moim mechanikiem) w ramach przeglądu motocykla przed podróżą zleciłem sprawdzenie układu ładowania i pomiar stosownych napięć. Jak się później okazało nie zrobił tego i nie wykrył uszkodzonego regulatora. W efekcie, dojechałem pod Gdańsk i utknąłem, całe szczęście na stacji benzynowej. Stwierdziłem, że nowy akumulator wygotował się do sucha. Kupiłem wody destylowanej, zalałem, podładowałem przez godzinę akumulator i udało mi się przejechać ostatnie 80 km. Jeszcze tego samego zamówiłem w Gdańsku nowy regulator, który po dwóch dniach przyszedł i został zamontowany.
I tak jeździłem bez większych problemów do początku tego sezonu. W międzyczasie zamontowałem sobie kyllerowy wskaźnik ładowania, by uniknąć takiej przygody w przyszłości. Na początku tego sezonu, na spędzie u Frytury w Cisnej, pojawiły się pierwsze problemy. Temperatura w nocy spadła do ok. 0 st. i rano motor nie chciał odpalić.
Później, w trakcie tego sezonu napięcie ładowania podczas jazdy zaczęło spadać czasami poniżej 12,5V, o czym świadczyła migająca niebiesko lampka kyllerowego wskaźnika. W miarę upływu czasu było to coraz częstsze, aż w końcu w ciągu bieżącego miesiąca stało się notoryczne.
Pomiary napięcia ładowania wykazały:
wolne obroty - 13,8V, po dodaniu gazu - 13,6V.
To samo po włączeniu świateł mijania: 12V i 12,2V
Pomiar statyczny regulatora metodą Waldiego pokazał:
(-) miernika - wyj.reg. (+) miernika przewody fazowe: 546 mV na wszystkich fazach
(+) miernika do masy, (-) miernika przewody fazowe; 534, 538 i 542mV.
Sprawdzenia stanu zaporowego diod wykazało przerwę, więc tak, jak powinno być.
Pomiary rezystancji uzwojeń alternatora pokazały:
- pomiędzy wszystkimi fazami - 0,4 Oma
- pomiędzy poszczególnymi fazami a masą: 0.6, 0,5 i 0,2 Oma, a więc przebicie.
Pomiary napięcia prądu przemiennego alternatora wykazały:
Pomiędzy fazami - wolne obroty ok. 21V , a po dodaniu gazu nawet do 100V
Między poszczególnymi fazami a masą, odpowiednio: 15, 15, 2V i po dodaniu gazu: 25, 25 i 3V.
Doszedłem więc do wniosku, że uszkodzony jest alternator, a jak alternator, to i regler, pomimo prawidłowych wyników pomiarów statycznych, a głównego winowajcę widzę w padniętym i nie potrzebnie tak długo eksploatowanym akumulatorze.
I tu moje pytanie do Was: Czy moje wnioski są prawidłowe? Czy uszkodzony akumulator mógł być przyczyną uszkodzenia regulatora, a następnie alternatora? Czy przed wymianą tych podzespołów powinienem coś jeszcze sprawdzić?
Będę wdzięczny za wszelkie fachowe sugestie.
Navigare necesse est, vivere non est necesse.
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
a dla czego?hunter of wind pisze:Doszedłem więc do wniosku, że uszkodzony jest alternator, a jak alternator, to i regler
od zwarcia uzwojeń do masy może co najwyżej upalić diodę prostowniczą, Ty masz je dobre
Regulator masz OK, po prostu uzwojenie dostało zwarcia do masy.
Wymień uzwojenia, wyeliminuj spadki napięć w instalacji moto, pomierz napięcia na odpalonym i ciesz się jazdą.
- hunter of wind
- Posty: 2029
- Rejestracja: 26 lipca 2009, 23:41
- Motocykl: xv 535 S; CBF1000
- Lokalizacja: Cegłów - Mińsk Mazowiecki
- Wiek: 65
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Wyciągnąłem taki wniosek na podstawie tego, co wcześniej czytałem w tym temacie. Ktoś napisał, że jedynym sposobem uszkodzenia alternatora jest niesprawny regulator. W takim razie co mogło być przyczyną zwarcia uzwojeń do masy? Jeśli regulator okaże się dobry, to tym lepiej - będę miał zapasowy (Shindengen), teraz jest Tour max. Zamówiłem już komplet - jest w drodze (alternator Tour max i regulator Shindengen). Akumulator Yuasa mam już w domu, bo stary to ewidentnie truposz...-waldi- pisze:a dla czego?hunter of wind pisze:Doszedłem więc do wniosku, że uszkodzony jest alternator, a jak alternator, to i regler
Navigare necesse est, vivere non est necesse.
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
alternator dostał przebicia z powodu trudnych warunków, w jakich pracuje jak i ze starości - nic dziwnego. Uzwojenia w nim chodzą non stop na pełnym obciążeniu.
- mały v8
- Posty: 565
- Rejestracja: 19 kwietnia 2010, 23:05
- Motocykl: GL 1200 , Jawa 250
- Lokalizacja: Siedlce
- Wiek: 47
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Odgrzeje kotleta, korzystał ktoś z usług tej firmy? I czy warto przewijać czy lepiej kupić zamiennik?
http://moto.allegro.pl/alternator-yamah ... 87951.html
http://moto.allegro.pl/alternator-yamah ... 87951.html