PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Tematy związane z ukladem elektrycznym Virago
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: PanG »

Pytanie podstawowe. Po trasie musisz doładowywać aku z zewnętrznego prostownika?
Żyj i daj rzyć innym.
Virago11001992
Posty: 8
Rejestracja: 20 lutego 2022, 15:53
Motocykl: xv 1100
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: Virago11001992 »

maszyna kupiona pod koniec lata, dalekich wypraw raczej nie było tylko wokół komina chociaż zauważyłem ze po paru km jazdy słabiej obraca silnik, sprawdziłem aku i niby padlina miał 70A rozruchu więc kupiłem nową Varte i zacząłem sprawdzać ładowanie, poprzedni właściciel wspominał ze podładowywał aku bo mało niby jeździł, tak jak wspominałem zrobiłem crossa z regulatora do + i uzyskałem około 0,5V ale rozrzut ładowania dość spory od ok 13V do 14,4V i zastanawia mnie to czy regulator nie powinien trzymać napięcia w węższym-wyższym zakresie,jak to wygląda u Was lub jakie macie doświadczenia w tym temacie?
goral
Posty: 411
Rejestracja: 06 stycznia 2011, 20:57
Motocykl: 700 1985 serce 1,1o
Lokalizacja: Meszna/Irlandia
Wiek: 45
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: goral »

U mnie najwiekszy problem to była złaczka od altla do tegulatora. Altek nowy regulator tez . W rezultacie wyciołem złaczki i polutowałem końcówki przewodów i załozyłem kostke skrecaną elektryczną 3 pinową . Ładowanie do 14.6 a na wolnych minimum 13.2 przy 700 800 obrotach moja ma kierunki stałe i swiatło tez .
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: PanG »

Jaki ten nowy aku? Jaki daje prąd na rozruchu?
Żyj i daj rzyć innym.
Virago11001992
Posty: 8
Rejestracja: 20 lutego 2022, 15:53
Motocykl: xv 1100
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: Virago11001992 »

varta 20ah 220A kwasowy
sprawdzałem wczoraj jeszce raz ładowanie na obrotach 800-900 leci cały czas w dól do 12,5V na na 2-5 tys obr ma 14,3V
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: PanG »

Wartości napięć są poprawne. 220A dla tej pojemności silnika to "ciut" za mało. Nie pożyje ta bateria zbyt długo w tym motorzu.

Przyjęło się tu i ówdzie, że 300A rozruchowego to takie minimum dla 1100ccm.

Empirycznym amatorskim wyznacznikiem poprawnego ładowania będzie sytuacja, gdy przejedziesz kilkanaście km i po zgaszeniu napiecia na klemach będą oscylowały w okolicach 13V.

Wszelkie pomiary garażowe chwilę po uruchomieniu (aku pracuje na zwarciu) są nieporozumieniem.

Wg mnie wszystko jest ok i nie ma nad czym dalej się rozwijać. Chyba, że aku zdechnie jak już na dobre z tego garażu wyjedziesz...

No i mieć na uwadze te amperaże rozruchowe. Im wiecej tym lepiej. Typ akumulatora - dobry AGM (vrla) i masz spokój na długie lata.

A póki co, wyjm te Varte, podłącz pod porządny prostownik na trafie i przywróć mu radość życia (16V na końcówce ładowania).
Żyj i daj rzyć innym.
Virago11001992
Posty: 8
Rejestracja: 20 lutego 2022, 15:53
Motocykl: xv 1100
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: Virago11001992 »

Varta nówka naładowana prostownikiem
300A w tych gabarytach to nawet Yuasa nie ma, jedynie jakieś w technologii AGM a rozmiarowo nic większego nie wejdzie
trochę żałuje ze nie kupiłem AGM bo mam w innym motorze 8,9ah 3-letni Exide i ma 160 A rozruchu a ta Varta to chu... warta
pojeżdżę w sezonie i zobaczę jak to wygląda, na rzazie nie będę nic grzebał chyba ze kupie sobie chiński regler:)
Awatar użytkownika
MarcinS
Posty: 655
Rejestracja: 03 grudnia 2017, 19:07
Motocykl: Virago XV535 2YL '93
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Wiek: 41
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: MarcinS »

Chińskie reglery czasem świetnie się sprawdzają. :)
"When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone"
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: PanG »

A czasem sprawiają, że portfel raptownie traci na wadze.
Żyj i daj rzyć innym.
Virago11001992
Posty: 8
Rejestracja: 20 lutego 2022, 15:53
Motocykl: xv 1100
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: Virago11001992 »

za 70 ziko to warto zaryzykować, zamontuje na chwile i zobaczę jaki będzie efekt
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: PanG »

Od 40 masz używane pancerne japonskie Shindengeny.

Warto się bawić w chinole? :roll:
Żyj i daj rzyć innym.
Awatar użytkownika
MarcinS
Posty: 655
Rejestracja: 03 grudnia 2017, 19:07
Motocykl: Virago XV535 2YL '93
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Wiek: 41
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: MarcinS »

U siebie dla eksperymentu zamontowałem regler chyba za niecałe 4 dychy prosto z aliexpres. Działa lepiej niż ten, co był (prawdopodobnie ori). Nie namawiam koniecznie na chinole. Piszę tylko, że czasem działają. Celowo czy przypadkiem -nie wiem. :)
"When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone"
MAXX
Posty: 19
Rejestracja: 24 września 2023, 18:24
Motocykl: XV750 - 1997r.
Lokalizacja: RSA
Wiek: 53
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: MAXX »

Gdyby ktoś był zainteresowany bardziej szczegółowym schematem regulatora to proszę
Załączniki
schemat_9883.gif
schemat_9883.gif (22.54 KiB) Przejrzano 1936 razy
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: PanG »

To nie jest szczegółowy schemat. To schemat ogólnikowy.

Ogólnikowy schemat najbardziej chujowej wersji uniwersalnego straciaka. Nie Virago. W XV zenery współpracują z tranzystorami bipolarnymi.
Żyj i daj rzyć innym.
MAXX
Posty: 19
Rejestracja: 24 września 2023, 18:24
Motocykl: XV750 - 1997r.
Lokalizacja: RSA
Wiek: 53
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: MAXX »

Nie napisałem, że "szczegółowy" i konkretnie z jakiej wersji ale "bardziej szczegółowy" może bardziej poglądowy lub jak to ująłeś "ogólnikowy" choć ten jest z konkretnej wersji. Mi chodziło o to, by bardziej obrazowo pokazać jak to wygląda w środku - źle to opisałem. To nie jest schemat jedyny i słuszny ale bardziej czytelny i poprawny elektrycznie niż ten który jest zamieszczony w serwisówce (Clymer - tam to dopiero jest knot)
MAXX
Posty: 19
Rejestracja: 24 września 2023, 18:24
Motocykl: XV750 - 1997r.
Lokalizacja: RSA
Wiek: 53
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: MAXX »

PanG pisze: 26 lutego 2022, 08:19 220A dla tej pojemności silnika to "ciut" za mało. Nie pożyje ta bateria zbyt długo w tym motorzu.

Przyjęło się tu i ówdzie, że 300A rozruchowego to takie minimum dla 1100ccm.
Nie przesadzajmy z tymi wartościami, to nie silnik Diesla - no chyba, że się mylę :roll: , uważam, że dobry będzie taki (pomijam kwestię marki i technologii), który ma nie mniejszy prąd rozruchowy niż ten zalecany przez producenta (wydajność prądu rozruchowego aku jest obliczana dla temperatury otoczenia o ile pamiętam minus 18 stopni C ) Jeśli cały układ elektryczny jest sprawny, to nie ma sensu upychać większego (w tym o dużo większej pojemności niż zalecana - z powodu ograniczonej wydajności alternatora czy prądnicy aku będzie notorycznie niedoładowane i wiadomo jak się to skończy), cięższego i droższego aku no chyba, że ktoś ma taką fanaberię.
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: PanG »

1. Wyższy prąd rozruchowy = wyższa żywotność akumulatora. Często dwa takie same gabarytowo akumulatory różnych producentów będą się różniły o kilkadziesiąt A. Ja wybiorę ten, który lepiej znosi pracę w zwarciu. Zgadnij dlaczego.

2. Akumulator pobierze sobie tyle energii, ile mu potrzeba. Producent nie dobiera wielkości baterii do wielkości parametrów prądnicy. Bardziej do peaku półprzewodników współpracujących po stronie pierwotnej i wtórnej uzwojeń stojana. W Virago z ori reglem peak przypada w okolicach głęboko rozladowanego 40Ah. Jeśli założysz mosfeta, peak poleci do prawie 80Ah. 80Ah przy gęstości elektrolitu na poziomie 1,15 jest w stanie pobierać w pierwszej fazie prawie 40A. Tourmax (czyli "najlepszy zamiennik oryginału")zjara się od razu. FET to przerobi.
Jeżeli nie rozumiesz o czym piszę, rozładuj dowolny akumulator do zera (czyli do 10,5V) i ustaw prostownik transformatorowy (nie ładowarkę elektroniczną) na pełne ładowanie. Obserwuj w jakim punkcie pracy akumulator ustawi sobie podaż V/A.

Tak samo działa prądnica w każdym motocyklu z tym wyjątkiem, że w porównaniu do akumulatora zasilanego z sieci 230~ każda prądnica pracuje w stanach nieustalonych i jej wydajność zależy od rpm.

Dasz kurwie miodu, to i na oryginalnym reglu będziesz jeździł z poprawnie naładowanym 40Ah akumulatorem.
Żyj i daj rzyć innym.
MAXX
Posty: 19
Rejestracja: 24 września 2023, 18:24
Motocykl: XV750 - 1997r.
Lokalizacja: RSA
Wiek: 53
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: MAXX »

Super, świetnie - wnioskuję, że kolega z wykształceniem po fachu.
Ja podszedłem do tego tematu bardziej ogólnikowo, bo nie każdy z tego forum ma wiedzę z elektrotechniki ale ma zacięcie techniczne i w miarę swych możliwości chce serwisować swoje motocykle w tym problemy związane z elektryką, ale co by to nie było dobrze jest znać budowę i zasadę działania.
PanG pisze: 29 września 2023, 22:27 1. Wyższy prąd rozruchowy = wyższa żywotność akumulatora. Często dwa takie same gabarytowo akumulatory różnych producentów będą się różniły o kilkadziesiąt A. Ja wybiorę ten, który lepiej znosi pracę w zwarciu. Zgadnij dlaczego.
Wyższy prąd rozruchowy = wyższa żywotność akumulatora - zgadzam się.
Różne wartości przy tych samych rozmiarach - również się zgadzam, ale - ale tutaj pojawia się często różnica w cenie (technologia i jakość użytych materiałów - co wybierze przeciętny kupujący?)
Z reguły przeciętny (i bardziej zorientowany) klient wybiera wg:
1. napięcie, pojemność + cena
2. napięcie, pojemność, wymiary + cena
3. napięcie, pojemność, wymiary, biegunowość + cena
4. napięcie, pojemność, wymiary, biegunowość, prąd rozruchowy + cena
5. napięcie, pojemność, wymiary, biegunowość, prąd rozruchowy, technologia + cena
6. napięcie, pojemność, wymiary, biegunowość, prąd rozruchowy, technologia, przeznaczenie (warunki w jakich ma pracować - czyli owy prąd rozruchowy, temperatura a tym samym czas pracy w zwarciu) + cena

Ja skoro wiem, że nie będę odpalał motocykla by nim jeździć przy temperaturze np. -10 ( no chyba, że chcę wykorzystać aku do skutera śnieżnego) to nie będę zbytnio przesadzał z wyborem aku by miał 200A prądu rozruchowego (ważna jest też kwestia wg jakiej normy jest ten parametr podawany - niektórzy producenci podają wysoką wartość ale dla czasu 30 sek.) im dalej w las tym więcej ..., ale czy to jest do ogarnięcia dla przeciętnego kupującego (z całym szacunkiem dla tych którzy wiedzą o co w tym wszystkim chodzi)
PanG pisze: 29 września 2023, 22:27 2. Akumulator pobierze sobie tyle energii, ile mu potrzeba.
Teoretycznie tak (w przypadku nowej i nie modyfikowanej instalacji), praktycznie NIE - wiem, że nie musisz zgadywać, bo po analizie bilansu, sprawności i hipotetycznym obciążeniu (również biorąc pod uwagę ujmę to jako starzenie się instalacji) danego układu wyjdą słabe punkty.
PanG pisze: 29 września 2023, 22:27 Producent nie dobiera wielkości baterii do wielkości parametrów prądnicy.
Oczywiście, że nie, bo nie jest to jego priorytetem, to raczej konstruktor na etapie projektu dobiera aku dostępne na rynku by sprostał zadaniu a jeśli nie to produkuje swój własny model aku dedykowany do projektu (raczej mało praktyczne i spotykane, częściej występują modyfikacje co do rozmiarów, biegunowości, końcówek klem by zapewnić firmie zysk z serwisu)
PanG pisze: 29 września 2023, 22:27 Bardziej do peaku półprzewodników współpracujących po stronie pierwotnej i wtórnej uzwojeń stojana. W Virago z ori reglem peak przypada w okolicach głęboko rozładowanego 40Ah. Jeśli założysz mosfeta, peak poleci do prawie 80Ah. 80Ah przy gęstości elektrolitu na poziomie 1,15 jest w stanie pobierać w pierwszej fazie prawie 40A. Tourmax (czyli "najlepszy zamiennik oryginału")zjara się od razu. FET to przerobi.
Zgadzam się z tym co piszesz, choć nie znam szczegółów tych rozwiązań (nie jestem w posiadaniu serwisówek i nie wiem które rozwiązanie jest na czym zmontowane - nie miałem po prostu takiej konieczności by walczyć z naprawą jakiegoś układu, a ten który mam jeśli działa poprawnie to to go nie udoskonalam - czas jest bez cenny)
PanG pisze: 29 września 2023, 22:27 Jeżeli nie rozumiesz o czym piszę, rozładuj dowolny akumulator do zera (czyli do 10,5V) i ustaw prostownik transformatorowy (nie ładowarkę elektroniczną) na pełne ładowanie. Obserwuj w jakim punkcie pracy akumulator ustawi sobie podaż V/A.
te]Tak się składa, że rozumiem :wink: jednak co innego jest podłączenie aku do prostownika, a co innego jego praca i ładowanie w pracującym układzie tak jak piszesz.
PanG pisze: 29 września 2023, 22:27 Tak samo działa prądnica w każdym motocyklu z tym wyjątkiem, że w porównaniu do akumulatora zasilanego z sieci 230~ każda prądnica pracuje w stanach nieustalonych i jej wydajność zależy od rpm.
PanG pisze: 29 września 2023, 22:27 Dasz kurwie miodu, to i na oryginalnym reglu będziesz jeździł z poprawnie naładowanym 40Ah akumulatorem.
Temat tych "pań" pozwolisz, że przemilczę :wink:

A teraz coś z moich prac przy XV750.
Dziś przez prawie cały dzień walczyłem z instalacją elektryczną, mimo że miałem schematy, ale ni cholery nie pokrywały się z instalacją w mojej XV - część pasowała z 1100, część 750 UK, 750US nakombinowane było w cud. Koniec w końcu ogarnąłem tą stajnię Augiasza i mam światła drogowe, kierunkowskazy i stop (czyli to, co do przeglądu konieczne) brak oświetlenia tablicy rejestracjnej i odblaskowego. Dziwna jest ta instalacja, bo niby wersja USA a kierunkowskazy były na 2 przewodach z żarówką jednowłóknową i w oryginale (tj. tym egzemplarzu) na stałe świeciły się wszystkie kierunki, a po włączeniu kierunku migał dany kierunek. Świecenie stałe było zasilane napięciem około 6 V a przerywacz do migania podawał coś około 12 V.
Po przeróbce, kierunki nie świecą stałym światłem i migają zgodnie tak jak powinny.
Jeśli chodzi o światło STOP`u to ktoś zamontował lampę LED ale z zasilaniem na sztywno z drogowymi, po modyfikacji lampa świeci światłem w 2 paskach LED razem z drogowym a STOP zapala pozostałą sekcję.
Jeśli chodzi o ładowanie, to na początku pomiary w punkcie (punkt pomiaru jest wg mnie istotny) na klemie aku wynosił 13,6 V (przy obrotach około 1000), po przeglądzie instalacji, czyszczeniu styków i punktów masy napięcie na klemie aku wynosiło 14.1 V (przy obrotach około 1000). Wygląda niby Ok, ale ...
podkręcając obroty, napięcie spada - spada w zależności od ilości obrotów i tak dla około 4000 rpm napięcie w punkcie klemy na aku wynosi około 13,8 V, przy 5000 rpm około 13,7 V (wg mnie oznacz to, większy pobór prądu efektem czego jest spadek napięcia)
Wiem, że większa ilość obrotów , to większa ilość cyklów dla układu zapłonowego, ale przy normalnej jeździe nie jest to trochę za niska wartość?
Może kolega PanG mający większe doświadczenie niż ja z elektrotechniką motoryzacyjną coś podpowie i doradzi lub rozwieje moje wątpliwości?
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: PanG »

Układ ładowania to prosty temat. Prawo Ohma widzę że znasz, także zostaje Ci zrobić następujące rzeczy:
1. Zadbac o stan połączeń i akumulatora
2. Zbadać czy są upływności ze strony pierwotnej na wtórną
3. Zmierzyć AC międzyfazowe
4. Zbadać regulator napięcia.
5*. Włączając szeregowo amperomierz DC przy w pełni naładowanym akumulatorze sprawdzić wydajności prądowe obciążając układ konkretnymi odbiornikami.

Jeśli wszystko będzie w porządku, zupełnie się nie martw tymi niespełna 14V. Napiecia buforowe powinny oscylować w okolicy 13,5-13,8V. Skrócisz żywotność akumulatora, jeśli będziesz dążył, żeby bufor w obciążeniu oscylował wokół 14,4V.
Żyj i daj rzyć innym.
MAXX
Posty: 19
Rejestracja: 24 września 2023, 18:24
Motocykl: XV750 - 1997r.
Lokalizacja: RSA
Wiek: 53
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: MAXX »

PanG pisze: 01 października 2023, 19:20 ... zostaje Ci zrobić następujące rzeczy:
Dziękuję za poświęcony czas i uwagę na mój post.
W odpowiedzi napisałem dłuższy post, ale mi się nie zapisał i treść poszła w PIS'du :mrgreen:
W skrócie napiszę tylko, że na bieżąco wymieniam zakończenia kabli z zaciskowych wtyczek na lutowane - jakość miedzi użyta w produkcji tych kabli wydaje mi się tak dobrana aby dała radę (stąd mogą one mieć nieco wyższą rezystancję własną) i do tego wiek kilkunastu - kilkudziesięciu lat mogły zrobić swoje. Wymienię główne kable na takie o lepszej jakości miedzi i o jednolitym przekroju (Japonia jest uboga w surowce stąd też może jakość tych kabli jest wyliczona tak by dawały radę)
Pewne pomiary już robiłem, ale notatki zostały w warsztacie a nie pamiętam dokładnie wszystkich wyników więc podam je jak znajdę trochę wolnego czasu.
Upływność mierzyłem, ale przy podłączonej prądnicy i napięcia na wszystkich 3 fazach oscylowały w granicy 5,9 V~
Napięcia międzyfazowe również przy podłączonej prądnicy oscylowały pomiędzy 9,9 a 10,1 V~
Regulator przemierzyłem, pamiętam, że rezystancje nie były jednakowe (388kohm, 408kohm i 427kohm) w drugą stronę podobnie tzn drugi punkt pomiarowy na masie.
Wydajność prądową pomierzę - amperomierz mi się ujarał :mrgreen: tj. pewnie bezpiecznik gdzieś tam kiedyś się przepalił.
Konkretny zestaw wyników pomiarowych podam jak czas pozwoli na prace w warsztacie.
Ostatnio zmieniony 02 października 2023, 10:40 przez MAXX, łącznie zmieniany 1 raz.
MAXX
Posty: 19
Rejestracja: 24 września 2023, 18:24
Motocykl: XV750 - 1997r.
Lokalizacja: RSA
Wiek: 53
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: MAXX »

PanG pisze: 01 października 2023, 19:20 Napiecia buforowe powinny oscylować w okolicy 13,5-13,8V. Skrócisz żywotność akumulatora, jeśli będziesz dążył, żeby bufor w obciążeniu oscylował wokół 14,4V.
Tą informacją nieco mnie uspokoiłeś.
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: PanG »

MAXX pisze: 02 października 2023, 10:26 .
Upływność mierzyłem, ale przy podłączonej prądnicy i napięcia na wszystkich 3 fazach oscylowały w granicy 5,9 V~
Napięcia międzyfazowe również przy podłączonej prądnicy oscylowały pomiędzy 9,9 a 10,1 V~
Regulator przemierzyłem, pamiętam, że rezystancje nie były jednakowe (388kohm, 408kohm i 427kohm) w drugą stronę podobnie tzn drugi punkt pomiarowy na masie.
Upływność to inaczej test przejścia AC do masy DC. Robi się to testem diody. Jeżeli masz 5,9V do masy, znaczy że masz przebicie.

Międzyfazy mają być od 10V na jałowych do 50-70V w okolicach 4-5k RPM.

W reglu też nic się nie zgadza

:|
Żyj i daj rzyć innym.
MAXX
Posty: 19
Rejestracja: 24 września 2023, 18:24
Motocykl: XV750 - 1997r.
Lokalizacja: RSA
Wiek: 53
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: MAXX »

Ale te pomiary tak jak napisałem były wykonane przy podłączonej prądnicy (włączonej w instalację motocykla czyli już pracującej pod obciążeniem) a zdaje się, że nie tak należało zrobić ten pomiar ale przy odłączonej prądnicy czysto na biegu jałowym - pomiary do poprawki.
Regulator natomiast mierzyłem na stole w punktach i z daną biegunowością zgodnie z instrukcją i dokładnie wyniki były takie:
-D +A 397,7kohm na zakresie 600k, a na zakresie 6M wynik 2,158Mohm
-D +B 408,6k (zakres 600k) i 2,307M (zakres 6M)
-D +C 427,7k (zakres 600k) i 2,404M (zakres 6M)
-A +E 406,3k (zakres 600k) i 2,212M (zakres 6M)
-B +E 394,8k (zakres 600k) i 2,130M (zakres 6M)
-C +E 427,5k (zakres 600k) i 2,265M (zakres 6M)
gdzie D oznaczono na schemacie jako + z regulatora a E jako punkt masy na regulatorze (plus i minus na moich pomiarach jest odwrócony, ale to może być spowodowane polaryzacją w samym mierniku)
pozostałe kombinacje dają wynik "Infinity"
Co wg Ciebie się nie zgadza w reglu? (może mało czytelnie napisałem, to przepraszam)
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: PanG »

A zrób tak:

Obrazek

Odchyłki do 5% są ok
Żyj i daj rzyć innym.
MAXX
Posty: 19
Rejestracja: 24 września 2023, 18:24
Motocykl: XV750 - 1997r.
Lokalizacja: RSA
Wiek: 53
Status: Offline

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

Post autor: MAXX »

mam problem z dołączaniem fotek więc będzie na raty
ODPOWIEDZ