Strona 1 z 10

REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 12 kwietnia 2009, 03:21
autor: Kazik_ro
Ponieważ ostatnio też trudziłem się z regulacją gaźnika po zimowym postoju, po osiągnięciu sukcesu postanowiłem iż zamieszczę parę fotek i opiszę regulację gaźników w Virago 535 -gaźniki MIKUNI- :lol:, oraz z tego względu że nie ma na forum takowego opisu jak co po kolei robić. Od razu zaznaczam, że robiłem to po swojemu z pomocą instrkukcji oraz po przestudiowaniu kilkunastu postów :wink: miałem przedtem świeczki czarne, powkręcane śrubki od mieszanki prawie na maxa i moto żrało paliwo jak smok po poprzednim właścicielu (właścicielce :wink: )powymieniałem króćce ssące i membrany na nówki i dzięki temu wszystko gra i buczy a świeczki są dopiero teraz kawowo-mleczne, jakoś tak :razz:
Jeśli szanowni forumowicze mają jakieś uwagi, sugestie to proszę o poprawkę jeśli coś źle napisałem, nie chcę źle doradzić, chcę tylko pomóc bo pewnie wielu jest wśród nas kto ma takowy problem. Jestem tylko amatorem i mam duuuużo cierpliwości i zapału do grzebania :razz:

A więc zaczynamy :wink:
1. Zakładam że ustawienia zapłonu (chyba nikt nie kopał w tym i jest wszystko fabryczne) luz na zaworach i poziom paliwa w komorach jest prawidłowy (13,5-14,5 poniżej kreski na pokrywie gaźnika z lewej strony, jeśli nie to przeszperać należy forum i dokonać regulacji)
2. Zakładam, że membrany i króćce ssące są w idealnym stanie, czyli nie sparciałe, nie popękane, nie klejone jakimiś dziadostwami jak u mnie :neutral: -->patrz fotki 1 2 3
Jeśli nie to coś tam podregulujemy ale nie wiem czy efekty będą zadawalające, bo jak będzie ciągnąć lewy luft to będzie nierówno chodzić ecetra ecetra itp. itd.
Mała uwaga :!: przy wymianie membran na nowe, na iglicach są rowki, i taka zapinka, nie doszukałem się w instrukcjach na której zapadce ma być fabrycznie założona, ale podejrzewam że na środkowej (tak jak to było u mnie) na obu iglicach:!: przy montażu nie popieprzyć iglic z cylindrami - mają one oznaczenia, i tak CYLINDER 1 - 5DZ10, CYLINDER 2 - 5DZ9 (CLYMER str 425 - "JET NEEDLE")
3. Zakładam że świeczki mamy wkręcone :wink: gaźnik założony, to bierzemy teraz do ręki śrubokręt płaski taki żeby idealnie pasował do śrub regulacji mieszanki, które są pod deklikami membran (miałyby tam być takie gumowe kapturki ale ja ich nie miałem :mad: ) patrz foto, zaznaczone strzałkami, lewy i prawy dekiel 4
i WKRĘCAMY owe śrubki do oporu i WYKRĘCAMY o 2 obroty, każda tak samo dla danego gaźnika :!:

4. Odpalamy moto na ssaniu (musi odpalić), wyłączamy ssanie, zagrzewamy sprzęt i po nagrzaniu regulujemy gaźniki.

WKRĘCAJĄC - MIESZANKA JEST BOGATA, WIĘCEJ PALIWA NIŻ POWIETRZA, ŚWIECZKI CZARNE, ZALANE (tak było u mnie)
WYKRĘCAJĄC - MIESZANKA JEST UBOŻSZA, WIĘCEJ POWIETRZA, JAK ZA DUŻO WYKRĘCIMY TO STRZELA

Chodzi teraz o to żeby wkręcić moto na jak najwyższe obroty za pomocą tych śrub wykręcając je ale tak żeby nam nie strzelał gdy się mu da po garach.

WYKRĘCAMY śrubki jednakowo dla każdego gaźnika o pół lub cały obrót tak długo aż moto zacznie się wkręcać na obroty i osiągniemy je jak największe. W między czasie sprawdzamy czy nam nie zacznie strzelać, dając mu po garach :o jeśli coś walnie to trzeba na wyczucie WKRĘCIĆ minimalnie śrubki tak samo na każdym gaźniku i sprawdzać czy nie strzela.
Możemy odjąć też w międzyczasie obroty żeby nam motong nie ryczał i sąsiadów nie straszył że zaraz sam odjedzie :pomocy: za pomocą śrubki biegu jałowego (patrz foto 4, zaznaczona).

Regulacje trzeba brać na słuch i wyczucie, dodatkowo nie wolno się spieszyć, jak zrobimy to nierzetelnie to moto nie będzie dobrze chodził i odczujemy niedosyt z wykonanej operacji.

5. Robimy synchronizację gaźników. foto-> 5

6. Ruszamy w trasę, możliwe że jeśli za dużo wykręciliśmy (mieszanka zbyt uboga) i zdarzy się że strzeli w gaźnik to dokonujemy delikatnej korekty dokręcając minimalnie śrubki na obu gaźnikach i powtarzamy pkt. 5 :razz:

Mam nadzieję, że każdy sobie z tym poradzi i na pewno zaoszczędzi kilkadziesiąt złociszy na serwisie. Z początku też nie wiedziałem z czym to się je ale dałem rade i jestem teraz zadowolony :grin:

Przedtem moje moto się dławiło po odkręceniu gazu, żrało jak smok, świece czarne, słabe przyspieszenie.
Po regulacjach: idzie równo na każdym biegu bez oporu, świeczki są idealne, spalanie na pewno zmalało ale jeszcze tego nie sprawdzałem, 140km\h :bikersmile: więcej nie ciągłem bo miałem strach a i droga się kończyła i ogólnie niezbyt wygodnie :cool:
Nawet nie wiedziałem że nasze maszynki mają takie kopyto :o

Idę spać, a po południu nabijam kilometry :chopper: , czego wam też życzę i WESOŁYCH ŚWIĄT :motorcycle:
BLUNIO dzięki za wsparcie :nazdrowie: :rock:

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 13 kwietnia 2009, 12:52
autor: Kozak87
Bardzo dobry post! Kawał solidnej roboty, oby więcej takich :mrgreen:

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 13 kwietnia 2009, 22:36
autor: Adam
W pdf go i do działu download/warsztat :bravo:

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 14 kwietnia 2009, 00:00
autor: Radek79
mam dokładnie takie same objawy dzięki naprawdę solidny artykuł i :rock: prosto opisany

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 14 kwietnia 2009, 10:17
autor: GLIWICKI
zacier pisze:W pdf go i do działu download/warsztat :bravo:
Dzisiaj sie za niego zabiorę :mrgreen:

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 14 kwietnia 2009, 11:11
autor: wolbi
Tekst zredagowany do formatu PDF i gotowy do sciagniecia:

dload.php?action=file&id=11

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 21 maja 2009, 10:39
autor: SZOGUN
Witam.
Byłem swoja maszyna (535) na przeglądzie i majster badał spaliny. Stwierdził, że możnaby trochę mieszankę poprawic. Zabrałem się wiec za regulacje przy wsparciu analizatora spalin. Efekt tego był taki, iż odkryłem następującą rzecz:
- PRZY WYKRĘCANIU MIESZANKA BYŁA WZBOGACANA,
- PRZY WKRĘCANIU MIESZANKA UBOŻAŁA.
Piszę to, ponieważ kolega powyżej podał odwrotną regulacja, a u mnie było inaczej.
Pozdrawiam.

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 22 maja 2009, 10:15
autor: Pitt
To jak jest w końcu ? Ktoś sie określi ? Bo z wami jak w tym kawale o babie którą wszystko wnerwia .... wkłada pan czy wyciąga bo juz mnie to denerwuje... :wink:

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 22 maja 2009, 19:37
autor: ropa
hehe dobre!

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 22 maja 2009, 20:09
autor: maciek535
Traveler dobrze pisze:

-PRZY WYKRĘCANIU MIESZANKA BYŁA WZBOGACANA,
- PRZY WKRĘCANIU MIESZANKA UBOŻAŁA.

:chopper:

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 23 maja 2009, 23:29
autor: plaza66
Traveler pisze:- PRZY WYKRĘCANIU MIESZANKA BYŁA WZBOGACANA,
- PRZY WKRĘCANIU MIESZANKA UBOŻAŁA.
Dokładnie tak jak piszesz... wkręcając śrubę regulacji mieszanki zamykasz przepływ paliwa i odwrotnie.
Kazik_ro pisze:po południu nabijam kilometry
Na świecach będziesz widział efekty dopiero po przejechaniu kilkuset kilometrów.
Moje po regulacji pokazują kawowy kolor tylko po trasie. Jak latam po mieście, świece są ciut przykopcone na czarno. I ponoć tak powinno być.
Z mieszanką epiej za bogato, niż za ubogo :drunksmile:

:rock:

P.S.
Gratulacje za wytrwałość :bravo:

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 24 maja 2009, 09:40
autor: Malobrody
dzięki, wszystko ładnie i przejżyście. Jutro zabieram sie za moje bo póki co pali przeszło 7/100 :(

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 26 maja 2009, 10:48
autor: wierzba
Traveler, a możesz rzucić parametrami z analizatora bo u mnie oryginalnie:
CO- 5%, HC - 500 ppm
po wkręceniu śrub regulacji składu na wolnych o pół obrotu:
CO- 4%, HC-1000 ppm

i na mój rozum to wkręcenie śruby spowodowało wzbogacenie mieszanki, pogorszyło się spalanie w wyniku zmniejszenia dawki powietrza to i spadł tlenek za to wzrosły niespalone węglowodory.

wierzba

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 26 maja 2009, 15:32
autor: SZOGUN
Przykro mi, danych z analizatora nie pamiętam, ale LAMBDA oscylowała przy wartości 1 i tym się sugerowałem...

[ Dodano: Wto Maj 26, 2009 5:33 pm ]
Ilości produktów spalania nie zależą tylko od ilości podanych składników, ale również od parametrów samego procesu spalania. Ale to wyższa szkoła jazdy, a ja nie znam się na tym na tyle, bym mógł coś więcej tłumaczyć... Literatura fachowa na pewno pomoże, ale jest ... obszerna (np. "Spalanie i paliwa" - Włodzimierz Kordylewski). Miłej lektury :mrgreen:

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 02 czerwca 2009, 19:37
autor: marc345
dlaczego nie moge ruszyć ani w lewo ani w prawo srubki od regulacji mieszanki??? pomóżcie

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 03 czerwca 2009, 09:04
autor: SZOGUN
Miałem ten sam problem. Pomogło zalanie otworków z śróbkami regulacyjnymi WD-40 i mozolne, delikatne ruszanie nimi w prawi i w lewo. Tak po kawałeczku (i coraz bardziej w miarę postępów), bardzo ostrożnie, co by nie uszkodzić łbów śrub (NIE BIERZ SIĘ ZA TO, JEŻELI NIE MASZ WŁAŚCIWEGO ROZMIARU ŚRUBOKĘU W IDEALNYM STANIE - najlepiej zainwestować parę złotych w jeden, nowy, solidny (stanley itp) i przeznaczyć go tylko do regulacji gaźnika). na koniec parę razy wykręcić całkowicie i wkręcić do końca. Korozja albo zanieczyszczenia są temu winne... Powodzenia.

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 03 czerwca 2009, 21:12
autor: marc345
dzięki za podpowiedż w sprawie tych dysz!!! dwa razy już potraktowałem je WD-40 i teraz czekam na efekty. Moze w końcu dadzą sie odkręcić. No i bedzie trzeba zainwestować w jakiś dobry śrubokręt. :wink:

[ Dodano: Czw Cze 04, 2009 2:56 pm ]
jednak poprzedni (belgijski) właściciel zbyt mocno obchodził się ze śrubami od regulacji mieszanki i teraz nawet WD-40 nie pomaga, ani dobry śrubokręt!!! Już sam nie wiem co mam zrobić a gażniki trzeba wyregulować jakoś!!! Macie jeszcze jakieś pomysły na rozwiązanie tego problemu????

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 28 sierpnia 2009, 01:15
autor: pisior
czesc po twoim poscie zaczelem grzebac w swoim gazniku
tak poszlo
ze kurcze srubka sie nie da przekrecic
juz teraz niewiem ile obrotow jest
pytanie (jeszcze nie rozbiertalem ) ta owa srubke mozna wymienic
chodzi mi o regulacje mieszanki
obejrzalem membrany sa super a pryka by sie fasoli najadla
pomocy
stawiam browara (nie byle jakiego)

[ Dodano: Pią Sie 28, 2009 1:18 am ]
mam calom skrzynke GARANTA (gorna pula)i tak nie idzie przekrecic
:nazdrowie:

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 29 sierpnia 2009, 11:14
autor: SZOGUN
Witam.
Jeśli mowa o śrubkach regulacyjnych składu mieszanki biegu jałowego, to wewnątrz są stalowe sprężynki, lubujące korozje oraz nalot na gwincie od strony gaźnika (dlatego producent wsadzał zaślepki w otworki ze śrubkami regulacyjnymi, których nikt oczywiście nie ma...). Jedtna sensowna opcja to:
1. poświęcić kasę na jakościowy śrubokręt o właścierj grubości względem szczeliny na śrubce (szerokość trzeba będzie zmniejszyć, ale tu uwaga, aby nie przegrzać śrubokręta, bo się ... zepsuje prosto mówiąc. Poprostu troszkę zebrać na szlifierce i do zimnej wody, byleby nie zawżało, a pilnikiem to potrwa trochę, ale jest bezpieczniejsze). Szerokość powinna być ko 2 mm mniejsza od średnocy otworu ze śrubką - tam jest gwint którego nie chcemy uszkodzić... UWAGA! Czoło śrubokętu musi być bezwzględnie kańciaste i płaskie! Niedopiszczalne są jakiekolwiek zaokrąglenia!
2. Będąc wyposażonym w taki śrubokręt można przystąpić do mozolnego odkręcania. Pierwej jednak należy zalać WD-40 do otworków, trochę odczekać, a następnie ruchami lewo-prawo, z czuciem po troszeczku wykręcać i wkręcać (nie żałować preparatu). Może to potrwać, ale to jest cena za nie uszkodzenie śrubki. Tak krecić należy do momentu, aż pojawi sie stały i zdecydowany opór przy wkręcaniu, a przy wykręcaniu śrubka "wyjdzie z gwintu". Po wykręceniu trzeba jakoś wydostać te śrubki (najlepiej mieć gaźniku w ręku i poprostu przechylić potrząsajac troche)... Jeśli wszystko wypadnie, to powinna być w ręku: śrubka ze szpicem, sprężynka, podkładka metalowa, o-ring (który można wymienić - zabrać ze sobą jedną na wzór do sklepu z uszczelnieniami technicznymi). Jak już wszystko jest bydłubane, to do otworu w gaźniku trzeba wtrysnac trochę WD-40, a wydłubane rzeczy zanużyc na kilka godzin w w/w preparacie. Sprężynkę można przed kąpielą dodatkowo drobnym papierem ściernym (1500-1800) przetrzeć z luźnej rdzy. Jak już wszystko się wykąpało, to sprężonym powietrzem należy "przewietrzyć" otworek w gaźniku oraz przedmuchać pozostałe części. Następnie zgodnie z kolejnościa założyc wszystko na śrubkę regulacyjną, taki zestaw wkręcić w gaźnik (nie ma prawa być czuć jakiegokolwiek oporu na począku, więc ostrożnie z łapaniem gwintu), z grupsza ustawic skład mieszanki i odpalić. Motorek musi troszkę popracować aby przepłukały i odpowietrzyły się gaźniki. Po takiej operacji pozostaje ustawic kaźniki i cieszyc się jazdą. Pozdrawiam i życzę powodzenia.

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 29 sierpnia 2009, 19:40
autor: pisior
DOBRY OPIS
ALE JEZELI NA SRUBCE NIEMA JUZ ROWKA TO CO ? POMOCY :cry:

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 30 sierpnia 2009, 12:44
autor: SZOGUN
W takim przypadku pozostaje jedynie obróbka skrawaniem... Masz następujące opcje:
1. Poszukać innego gaźnika,
2. Dać go do ślusarza, aby "wydłubał śrubkę",
3. Samemu poszarpać się z gaźnikiem.
Jeżeli mowa o pt3, to na mój gust powinieneś zrobić nast rzecz: małym wiertłem (3-4 mm) zrobić otworek w śrubce regulacyjnej, głęboki na 3-4 mm, wbić coś z krawędziami do środka (to coś musi mocno chwycić sie śrubki, imbus, torks itd - są zestawy narzędzi do takich przypadków. MUSI to być coś TWARDEGO i WYTRZYMAŁEGO. Miękki materiał tylko szkód narobi). Po takim "utwierdzeniu" narzędzia przystępujesz do tego, co pisałem powyżej. Oczywiście wszystko z czuciem i bez pośpiechu!
Poczekaj jednak na sugestie innych, może wiedzą coś prostrzego, powodzenia.

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 30 sierpnia 2009, 15:10
autor: pisior
[quote="Traveler"]W takim przypadku pozostaje jedynie obróbka skrawaniem... Masz następujące opcje:
1. Poszukać innego gaźnika,
2. Dać go do ślusarza, aby "wydłubał śrubkę",
3. Samemu poszarpać się z gaźnikiem.
Jeżeli mowa o pt3, to na mój gust powinieneś zrobić nast rzecz: małym wiertłem (3-4 mm) zrobić otworek w śrubce regulacyjnej, głęboki na 3-4 mm, wbić coś z krawędziami do środka (to coś musi mocno chwycić sie śrubki, imbus, torks itd - są zestawy narzędzi do takich przypadków. MUSI to być coś TWARDEGO i WYTRZYMAŁEGO. Miękki materiał tylko szkód narobi). Po takim "utwierdzeniu" narzędzia przystępujesz do tego, co pisałem powyżej. Oczywiście wszystko z czuciem i bez pośpiechu!
Poczekaj jednak na sugestie innych, może wiedzą coś prostrzego, powodzenia.[/quotedzieki za pomoc ale chyba skorzystam z 3 punktu ale jeszcze poczekam
moze jest inne wyjscie
kurcze mam brata zegarmistrza to on takie wykretaczki powinien posiadac ale jeszce czekam na inne propozycje z gory dziekuje

[ Dodano: Wto Wrz 01, 2009 2:20 pm ]
no i poszlo wykretakiem ale troche strachu bylo dzieki za pomoc :rock:

[ Dodano: Wto Wrz 08, 2009 12:37 am ]
czy ktos ma czasem zbedny gaznik bo ta moja naprawa poszla na nic mam pekniety gaznik srubka wyszla ale przy wkrecaniu wykretaka pekl pod spodem a mialo byc tak amerykansko pomocy szukam gaznika
niunia chodzi ale troszke wiecej bierze ipryka nonstop

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 22 lutego 2010, 13:26
autor: rysiek535
Troche przygżeje kotleta :mrgreen:
Możecie mi powiedzieć w którym miejscu wkładacie sonde do pomiaru spalin.
U mnie są orginalne tłumiki i z tego co zauważyłem to są połączone w puszcze!!!.
Pomiar na wylotach nic nie da dla regulacji poszczególnych cylindrów.
Są na kolankach cylindrów - pod spodem śrubki m6 na każdym 1 szt - wydaje mi sie
że tam powinno się mierzyć spaliny przy ustawianiu gażników. Dobrze kombinuje???
Ale jest problem bo sondy analizatorów ( na stacji diagnostycznej) są dużo drubsze niz 6mm !!!!

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 22 lutego 2010, 16:29
autor: wąsaty7
Dobrze kombinujesz :bravo: z tymi śrubkami M6,do tego właśnie służą.Teraz pokombinuj jak podłączyć z sondą.Jakaś przejściówka?

Re: REGULACJA GAŹNIKA 535 Z FOTKAMI

: 22 lutego 2010, 19:12
autor: rysiek535
Dzisiaj pokombinowałem i takie cosik mi wyszło [img][img]http://images42.fotosik.pl/176/d81622c039f69a35m.jpg[/img][/img]
Śrubka m6 w niej otwór 4mm potem kawałek wężyka i rurka miedziana "akurat wpadły mi w łapy 2 kawałki" fi 15mm.
Wkręce to cudo w te śrubki i do niego sonde analizatora.
Jak wyjade z piwnicy to dam znac jak to sie sprawuje.