Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
saiter00
Status: Offline

Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: saiter00 »

Witam!
Mam problem z deklem silnika od strony sprzęgła a mianowicie po jego odkręceniu do chromowania nie mogę ściągnąć tego większego okrągłego dekielka nr 1. Podobno jest to jakieś wygłuszenie i jest przyklejone na silikon. Po jego obwodzie jest jakiś pierścień na zdjęciu oznaczony nr 2 być może on jakoś trzyma ten dekielek. Proszę o pomoc:)
Załączniki
dekielek.jpg
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1418
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: wąsaty7 »

No to masz problem.Pokrywa jest praktycznie nie rozbieralna,wszystkie próby kończą się zniszczeniem pokrywy lub plastikowej obwódki.Okrągły dekielek mocowany jest na sprężyste zabezpieczenie,które po wciśnięciu dekielka (wraz gumową uszczelką i obwódką)wskakuje w rowek w pokrywie.
Wąsaty7
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1418
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: wąsaty7 »

Mam nadzieję,że odwiedziłeś lub w najbliższym czasie odwiedzisz dział Powitalnia
Wąsaty7
Awatar użytkownika
Faust44
Posty: 40
Rejestracja: 07 marca 2011, 13:55
Motocykl: XV750 --> XV1700
Lokalizacja: Tarnów
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: Faust44 »

Rzeczywiście tak jak pisze wąsaty7 element ten jest nierozbieralny - teoretycznie. Właśnie przeszedłem ten sam moment renowacji swojego dekla. Oto sposób demontażu, który ja zastosowałem: Niestety wiąże się to z całkowitym zniszczeniem węższego pierścienia - saiter00 oznaczył go jako nr 2 - który potem trzeba dorobić z aluminium na tokarce. Jutro zamieszczę zdjęcie usuniętego pierścienia - nowy jest robiony przez tokarza.
Całe mocowanie nie jest na żadnym silikonie, a pierścieniu z drutu sprężynowego. Jest on wciśnięty pomiędzy rowek w pierścieniu (nr 2) i drugi rowek umieszczony w głównym elemencie. Pierścień nr 2 jest zaniżony jeszcze około 10 -15 mm we właściwym deklu - drut jest schowany na takiej głębokości, dlatego jego usunięcie nie jest możliwe bez uszkadzania elementu. Aby usunąć pierścień nr 2 wkrętarką na niewielkich obrotach przy pomocy wiertła 5 do 6 mm nawierciłem otwór w pierścieniu (trzeba uważać, bo nie jest on gruby, a pod spodem jest gumowa uszczelka o specyficznym kształcie). W celu dobrego trafienia w środek pierścienia pomocne jest zrobienie znaku punktakiem na połowie szerokości pierścienia. Najlepiej jest to zrobić w dolnej części dekla - najlepiej na wysokości drugiej śruby od lewej, licząc od otworu mocowania dźwigni hamulca. W tym miejscu powinno być łączenie drutu sprężynowego. Pozwoli to na łatwiejsze wyrwanie pierścienia. Wywiercony otwór delikatnie rozjeżdżamy wiertłem w dół i w górę (w górę to całkowitego przecięcia pierścienia nr 2, w dół do styku z deklem - cały czas pamiętając, że pod spodem jest uszczelka - jak uszkodzisz to będzie spory problem, bo nigdzie nie dostaniesz).
Następnie bierzesz brzeszczot, szlifujesz go na długości około 2 cm na szerokość około 5 mm. Teraz tym nowoczesnym narzędziem delikatnie pionowo w dół rozcinasz pierścień do dolnej części otworu - chodzi o to, aby przeciąć cały pierścień nie uszkadzając nic wokoło. Teraz bierzesz dwa wkrętaki - jeden mocny odporny na uderzenia, drugi jakikolwiek (cienki) na podkładkę. Wkładasz ten mocny w owalny otwór i zapierając o drugą część wycinanego pierścienia podważasz mocno do góry. Nie bój się - i tak jest do wyrzucenia więc niech pęka. W powstałą szczelinę wkładaj wąski wkrętak, opierając go o dekiel właściwy, a grubym dalej podważaj, przesuwając się cały czas w lewą stronę. Nie zniechęcaj się - może być zapieczony. Ten pierścień może się wyginać do góry - to prawidłowy objaw, że zaczyna puszczać stalowy drut. Po usunięciu około 1/3 długości obwodu pierścienia powinien wyskoczyć. Z wyciągniętego pierścienia wyjm stalowy sprężynowy drut - można go użyć ponownie do montażu po wykonaniu nowego pierścienia nr 2. Jak zdejmiesz ten pierścień nie będzie żadnych problemów z wyciągnięciem dekla nr 1 umieszczonego w uszczelce gumowej, na którą miałeś uważać ;-) Pozostaje Ci dorobić pierścień zachowując wymiary, aby pasował do dekla oryginalnego a górą dociskał kołnierz dekla nr 1.
Powodzenia ;-)

Moje elementy wrócą z chromowania prawdopodobnie w środę - jeżeli temat będzie dalej aktualny zamieszczę fotki co i jak wyszło. Jest to do zrobienia - zwłaszcza, że cena nowego dekla w serwisie Yamahy to 2750 PLN, a chromowanie całości powoduje opłakane efektu - kwas z otłuszczenia wypływa niszcząc świeżo położony chrom.
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1418
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: wąsaty7 »

Ale cena nowego dekla idzie w górę,jeszcze w listopadzie 2011 serwis chciał 2500 zł.
Wąsaty7
Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 5401
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 55
Kontakt:
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: toooomelo »

Faust44
Mógłbyś zrobić jakieś fotki ze zbliżeniami, co by wizualnie to pokazać.
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek
saiter00
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: saiter00 »

Wielkie dzięki za te cenne informacje ;)
Jak Byś mógł wstawić jakieś zdjęcia z tych poczynań to był bym wdzięczny, i ile Cię kosztowało dorobienie takiego pierścienia?
Awatar użytkownika
gpz
Posty: 160
Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
Motocykl: virago XV 750 1994
Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: gpz »

a czy to napewno jest dekiel od strony sprzęgła...? (bo mi się widzi, że to ten drugi, tam gdzie filtr oleju jest...)?
Awatar użytkownika
Mirek
Posty: 1181
Rejestracja: 27 października 2010, 09:26
Motocykl: XV 1100 / H-D RK
Lokalizacja: Kolobrzeg
Wiek: 64
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: Mirek »

Oczywiście ta kapa jest od strony prawej, gpz masz rację :bravo: :rock:
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: -waldi- »

no a ten dekiel (kapa), tam gdzie filtr oleju to właśnie od strony sprzęgła jest (prawa strona) po lewej jest koło magnesowe :idea:
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
pisior
Posty: 5366
Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
Motocykl: 535,1100 1500 1255
Lokalizacja: kostrzyn nad odra
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: pisior »

wlaśnie ,mnie waldek uprzedził :) JAWA miala chyba z tej strony :)
Obrazek
Awatar użytkownika
gpz
Posty: 160
Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
Motocykl: virago XV 750 1994
Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: gpz »

a...
ale linka sprzęgła idzie do lewego dekla, tam od strony alternatora?
Awatar użytkownika
pisior
Posty: 5366
Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
Motocykl: 535,1100 1500 1255
Lokalizacja: kostrzyn nad odra
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: pisior »

tak , tam masz altka i koło zamachowe , sprzeglo jest po prawej jak siedzisz na moto :)
Obrazek
Awatar użytkownika
gpz
Posty: 160
Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
Motocykl: virago XV 750 1994
Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: gpz »

skoro idzie linka do lewego dekla, to by wnioskować że tam jest sprzęgło... dobra, macie racje, nie będę się już głupio odzywał i kompromitował. :(
w wsk jest na odwrót, linka jest z prawej strony a kosz sprzegłowy po lewej.. dopiero teraz skojarzyłem :idea:
Awatar użytkownika
Faust44
Posty: 40
Rejestracja: 07 marca 2011, 13:55
Motocykl: XV750 --> XV1700
Lokalizacja: Tarnów
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: Faust44 »

Niestety dekiel nie wrócił jeszcze z galwanizerni. Zgodnie z obietnicą przesyłam kilka fotek elementów dekla. To wszystko co mam na ten moment.
Koszt wykonania pierścienia to około 100 PLN + materiał (krążek aluminiowy fi=200mmx30mm - taki był dostępny - wystarczyłby o średnicy 165-170 mm - koszt materiału około 30PLN). Mój wykonany był przez znajomego tokarza gratis. Po rozmowie z nim uzyskałem informację, że w wypadku nawet zniszczenia uszczelki gumowej jest również w stanie wytoczyć taką z kawałka gumy. Same wymiary pierścienia nie są w ścisłej tolerancji, nie mniej jednak tokarz musi zachować wymiary zbliżone do oryginału, co umożliwia późniejszy montaż całości w deklu. Aż sam jestem ciekaw jak moje spasuje ;-) Na razie nie widzę różnicy pomiędzy starym a nowym.
Ten pierścień aluminiowy teraz można wypolerować i pochromować lub zrobić wersję zbliżoną do oryginału - (podkład, baza metaliczna, lakier bezbarwny) w kolorze identycznym jak pierścień na deklu pokrywy alternatora (z drugiej strony).

Na początek stary pierścień - ten który został wycięty z dekla:
http://faust44.w.interii.pl/Dekiel/stary.jpg

Następnie dorobiony z założonym drutem sprężynowym:
http://faust44.w.interii.pl/Dekiel/nowy+drut.jpg

Widok nowego pierścienia i obok drut:
http://faust44.w.interii.pl/Dekiel/nowy_drut_prawa.jpg

Na koniec gumowa uszczelka znajdująca się pomiędzy elementami dekla:
http://faust44.w.interii.pl/Dekiel/guma.jpg

Jak tylko będę miał wszystko to zrobię fotki jaki jest efekt końcowy.

@gpz - kosz sprzęgłowy jest z prawej strony - też mnie to dziwiło na początku - jak zdjąłem dekiel to dopiero załapałem - uszczelkę kupowałem wg katalogu EPC z numerami części.


Reszta zdjęć zgodnie z zapowiedzią:

Dekiel po powrocie z chromowania.
http://faust44.w.interii.pl/Dekiel/bez_reszty.jpg

Rowek w głównej części dekla, w który przychodzi drut sprężynowy:
http://faust44.w.interii.pl/Dekiel/rowek.jpg

A tak wygląda całość - jeszcze przed malowaniem:
http://faust44.w.interii.pl/Dekiel/calosc.jpg

Jakby były jakieś pytania chętnie pomogę.
Ostatnio zmieniony 13 lipca 2012, 12:53 przez Faust44, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Faust44
Posty: 40
Rejestracja: 07 marca 2011, 13:55
Motocykl: XV750 --> XV1700
Lokalizacja: Tarnów
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: Faust44 »

A oto i efekty końcowe:
http://faust44.w.interii.pl/Dekiel/gotowe_1.jpg
http://faust44.w.interii.pl/Dekiel/gotowe_2.jpg
http://faust44.w.interii.pl/Dekiel/gotowe_3.jpg
http://faust44.w.interii.pl/Dekiel/gotowe_4.jpg
http://faust44.w.interii.pl/Dekiel/gotowe_5.jpg

Pozwolę sobie na jeszcze jedną uwagę - montaż wszystkiego jest równie trudny jak demontaż. Mile widziana pomoc drugiej osoby :drunksmile: do wpychania drutu :P
Awatar użytkownika
pisior
Posty: 5366
Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
Motocykl: 535,1100 1500 1255
Lokalizacja: kostrzyn nad odra
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: pisior »

ile cie kosztowała kapa ,znaczy chrom , i czy tam koło otworu na filtr jest tak pofalowane , czy to tylko taki efekt światła ?
Obrazek
Awatar użytkownika
MrScythe
Posty: 1212
Rejestracja: 13 stycznia 2012, 22:16
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Poznań/Krzywiń
Wiek: 33
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: MrScythe »

Tam się chyba odbija sufit. :D Też z początku myślałem, że to taka faktura.
Obrazek
Awatar użytkownika
Faust44
Posty: 40
Rejestracja: 07 marca 2011, 13:55
Motocykl: XV750 --> XV1700
Lokalizacja: Tarnów
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: Faust44 »

Bez przygotowania - powierzchnię przygotowywałem sam -
w Sylwestra był problem z utrzymaniem kieliszka w ręce, bo tak palce bolały. Usunięcie starej powłoki i wypolerowanie zajęło 14 godzin naprawdę ciężkiej i żmudnej roboty.

Znajomy zrobił za 200 PLN + dodatek mobilizacyjny :menel:

Co do tego pofalowanego - odbijają się kasetony na suficie. Powierzchnia jest lustro.
Ostatnio zmieniony 24 lutego 2012, 20:37 przez Faust44, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
Bo facetów od małych chłopców odróżnia przede wszystkim cena zabawek.
Jak pierwszeństwo mam, to jadę - zwykł był mówić dumnie.
Święte słowa. Teraz mu je wypiszemy na trumnie.
Awatar użytkownika
pisior
Posty: 5366
Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
Motocykl: 535,1100 1500 1255
Lokalizacja: kostrzyn nad odra
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: pisior »

to chyba drogo , bo na alegro można wyrwac niekiedy ladna kape za 200 , i bez roboty :)
Obrazek
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1418
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: wąsaty7 »

pisior pisze:to chyba drogo , bo na alegro można wyrwac niekiedy ladna kape za 200 , i bez roboty :)


He,he niekiedy ładną? POWODZENIA
Wąsaty7
Awatar użytkownika
Faust44
Posty: 40
Rejestracja: 07 marca 2011, 13:55
Motocykl: XV750 --> XV1700
Lokalizacja: Tarnów
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: Faust44 »

Jakby były w takich pieniądzach to chyba ten temat by nie powstał ;-)

Są zakłady, które robią dobrze chrom i nie boją się aluminium - biorą nawet 700 PLN na chromowanie.
Obrazek
Bo facetów od małych chłopców odróżnia przede wszystkim cena zabawek.
Jak pierwszeństwo mam, to jadę - zwykł był mówić dumnie.
Święte słowa. Teraz mu je wypiszemy na trumnie.
matrix
Posty: 88
Rejestracja: 24 lipca 2013, 22:12
Motocykl: Virago 750
Wiek: 28
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: matrix »

Temat trochę stary, ale mam pytanie.
Rozmawiałem z osobą, która podjęłaby się chromowania pokrywy bez zdejmowania pierścienia(Nr 2 na rys.)
Powiedziała, że w przerwę może włożyć jakiś cienki drucik i wszystko na ciepło zgrzać, likwidując szparę. Pytanie czy chrom po jakimś czasie nie odpadnie w tym miejscu?
Jak wygląda w ogóle całe chromowanie pokrywy? Czy po jakimś czasie chrom nie odpada? Gdzieś czytałem, że pokrywa wykonana jest ze ZNALU i wtedy nie ma pewności, że chrom będzie trzymał prawidłowo.
Awatar użytkownika
grzegorzbr2
Posty: 4923
Rejestracja: 13 listopada 2012, 21:00
Motocykl: XV 535 1,1 1,7 1,3
Lokalizacja: Świętokrzyskie - TOP
Wiek: 52
Status: Offline

Re: Pokrywa silnika, demontarz dekla od strony sprzęgła

Post autor: grzegorzbr2 »

Zależy od przygotowania powierzchni i przede wszystkim od galwanizera.
ODPOWIEDZ