skrzynia biegów

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
Smarek111
Posty: 17
Rejestracja: 04 lutego 2013, 08:48
Motocykl: yamaha xv 500
Status: Offline

skrzynia biegów

Post autor: Smarek111 »

Witam
Jakiś czas temu kupiłem Yamahe xv 500 se.
Mam problem ze skrzyni biegów tzn.trudości ze znalezieniem luzu miedzy 1a 2.Czy jest to spwodowane zeżyciem już sprzegła????

Proszę o pomoc w tej sprawie :hug:
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: -waldi- »

Może być to wina złej regulacji sprzęgła, wyeksploatowania wybieraka lub oleju.

A jaki masz olej ? jak Castrola to zmień i zalej Motula, Repsola, Elfa... i mineralnym nie innymi hiper, super.....
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Smarek111
Posty: 17
Rejestracja: 04 lutego 2013, 08:48
Motocykl: yamaha xv 500
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: Smarek111 »

część
Olej mam Motula 20w50 cały problem powstaje gdy silnik sie rozgrzeje ciezko wtedy wrzucić luz z pierwszego biegu.
Przeskakuje na dwójke albo jest tak że wogóle nie można wrzucić biegu.Może byc tak że po rozgrzaniu coś pecznieje w skrzyni i coś utrudnia w przełączaniu :evil:
Awatar użytkownika
grzegorzbr2
Posty: 4920
Rejestracja: 13 listopada 2012, 21:00
Motocykl: XV 535 1,1 1,7 1,3
Lokalizacja: Świętokrzyskie - TOP
Wiek: 52
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: grzegorzbr2 »

Wykręć o 0-5 lub 1 obrót śrubkę regulacyjną linkę sprzęgła przy klamce albo przy silniku
Smarek111
Posty: 17
Rejestracja: 04 lutego 2013, 08:48
Motocykl: yamaha xv 500
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: Smarek111 »

Rozebrałem sprzegło
wszystko wygląda okey tylko kosz sprzęgłowy jakoś ma luzy tarcze sprzęgłowe mają 4 mm a przekładki 1.5 mm chyba w normie może sprawdzę popychac może puchnie jak sie rozgrzeje bo klamka od sprzęgła też chodzi ciężko.
Zastanawiają mnie spręzyny ze tak łatwo sie dały wykręcić bez wiekszego oporu czyli spręzystośc. no cóż jak wam coś przyjdzie do głowy albo też mieliście taki problem i jak go usuneliście dajcie znać :chopper:

A jeszcze jedno jak spuściłe olej to jakoś na tej śrubce spustowej było za dużo opiłków jakby coś sie mieliło :mrgreen:
Awatar użytkownika
grzegorzbr2
Posty: 4920
Rejestracja: 13 listopada 2012, 21:00
Motocykl: XV 535 1,1 1,7 1,3
Lokalizacja: Świętokrzyskie - TOP
Wiek: 52
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: grzegorzbr2 »

Smarek111 pisze: A jeszcze jedno jak spuściłe olej to jakoś na tej śrubce spustowej było za dużo opiłków jakby coś sie mieliło :mrgreen:
Oj, oj opiłki w oleju, niedobra wiadomość, co to za opiłki stalowe, czy aluminiowe?
Awatar użytkownika
2007XV1700
Posty: 5106
Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
Wiek: 42
Kontakt:
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: 2007XV1700 »

amelinowe by nie zostały na śrubce magnetycznej prawda? Raczej w najniższym punkcie i na filtrze.
Na początek wyregulować sprzęgło, i nauczyć się wrzucać na luz po lekkim odpuszczeniu klamki. Tak żeby moto podciagnęło a skrzynia zazębiła i w tedy macać za neutralem
Smarek111
Posty: 17
Rejestracja: 04 lutego 2013, 08:48
Motocykl: yamaha xv 500
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: Smarek111 »

No masz rację aluminiowe nie przyczepiają sie do magnesu.
A z ty luzem musze zabaczyć poskładam sprzegło i sprawdzę .
A co do tych opiłków to wydaje mi sie że to z kosza sprzegłowego ale wydaje mi sie że ona jest aluminiowy,bo jak wciskam sprzegło to moto cichnie a jak puszcze to silnik churgocze od strony sprzegła
Smarek111
Posty: 17
Rejestracja: 04 lutego 2013, 08:48
Motocykl: yamaha xv 500
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: Smarek111 »

Właśnie skojarzyłem sobie moje dawne problemy z Junakiem.Też był problem z biegami (jak zawsze)ale po zrobieniu generalki silnika zaoszczedziłem na sprzęgle.I był ten sam problem z biegami.Przyczyną było to że po rozgrzaniu silnika sprzegło puchło bo było słabej jakości

może przyczyną jest właśnie słabej jakości sprzegło ????
Awatar użytkownika
grzegorzbr2
Posty: 4920
Rejestracja: 13 listopada 2012, 21:00
Motocykl: XV 535 1,1 1,7 1,3
Lokalizacja: Świętokrzyskie - TOP
Wiek: 52
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: grzegorzbr2 »

Regulacja nie pomaga ?
Smarek111
Posty: 17
Rejestracja: 04 lutego 2013, 08:48
Motocykl: yamaha xv 500
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: Smarek111 »

HM...jeszcze nie złożylem sprzegła brak czasu.
A jeszcze pytanie ile oleju powinno wchodzić do xv 500 se bo wlałem 2 litry i w okienku od stanu poziomu oleju pokazuje połowe stanu???
Awatar użytkownika
Mikey
Posty: 229
Rejestracja: 03 października 2010, 17:55
Motocykl: XV 535 '92 / '97
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 45
Kontakt:
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: Mikey »

Smarek111 pisze:ile oleju powinno wchodzić do xv 500 se bo wlałem 2 litry i w okienku od stanu poziomu oleju pokazuje połowe stanu???
do 535 wchodzi ok 2,8 L to do 500 pewno podobnie.
Michał
Smarek111
Posty: 17
Rejestracja: 04 lutego 2013, 08:48
Motocykl: yamaha xv 500
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: Smarek111 »

Witam
Poskładałem sprzęgło :shit: i na moje oko problem tkwił na tym że ktoś wcześniej tam grzebał i nie wyragulował tam takiej śrubki która przykrąca docisk.Po złożeniu sprzeglo chodzi o wiele lepiej na i biegi wchodzą rewelacyjnie nawet przy rozgrzanym silniku
Na zdjęciu z ksiązki serwisowej ta część jest nazwana popychacz ale ta krótsza część poychacza tam jest regulacja natomiast patrząc na fotografie w serisówce widze tam jakieś łożysko a jak rozebrałem to nic takiego tam nie było.
Moje pytanie czy łożysko występuje w Virago albo Xv 500 se ???
Patryk91
Posty: 36
Rejestracja: 20 maja 2013, 19:26
Motocykl: XV 535 '87
Lokalizacja: Szczecin
Wiek: 32
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: Patryk91 »

Odgrzeję bo nie chcę zakładać nowego tematu bo problem mam w sumie podobny..
Niedawno kupiłem 535, w temacie jestem zielony. Zaobserwowałem pewien problem i myślę, że chodzi o sprzęgło. Przy zgaszonym silniku jak mam wrzucony bieg i wcisnę sprzęgło to ciężko przepchnąć maszynę, jak jest odpalony i wrzucam 1 to czuć szarpnięcie motocyklem i słuchać ten "proces" całkiem głośno. Wygląda na to, że nie wyprzęga do końca? Podczas jazdy wszystko zależy od obrotów (ale z tego co się orientuje to jak się ma dobre obroty to bieg bez sprzęgła można wrzucić). Może to być problem z regulacją, czy sprzędło do wymiany?

Jestem studentem, mam sesje i nie mieszkam z malutką, więc narzazie mam dla niej malutko czasu. Kupiłem ją z miesiąc temu i ciągle zbieram informacje co mam do zrobienia. Wiem już, że powinien zajrzeć w gaźniki, na co do tej pory nie mam czasu. Motocykl stał dość długo u poprzedniego właściciela zanim go kupiłem i na początku, rozpędziłem go tylko do 120. Ostatnio pod lekką górkę jechałem już 140 i jeszcze się rozpędzałem. Staram się po prostu porównać to z tym jak powinno być. I tu rodzi się moje kolejne pytanie: Jak powinno odbywać się rozpędzanie tego motocykla do takiej prędkości? U mnie wyglądało to tak, że do 120 jest w miarę, ale potem to gaz na maksa i dłuuugie oczekiwanie aż motocykl się rozpędzi. Przepraszam, że drugie pytanie nie w temacie.
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: -waldi- »

masz źle wyregulowane sprzęgło - nie wyprzęgla Ci do końca, lub masz zły olej
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Patryk91
Posty: 36
Rejestracja: 20 maja 2013, 19:26
Motocykl: XV 535 '87
Lokalizacja: Szczecin
Wiek: 32
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: Patryk91 »

Olej zmieniałem jak kupiłem (tj. z miesiąc temu - jakieś 150 km) na castrol 20W40 mineralny. Ale fakt spartoliłem sprawę bo wlałem za dużo (zakrywało oczko - żeby zobaczyć stan musiałem przechylić moto) i pojeździłem tak ze 100 km. Dopiero później się ogarnąłem. Może to być od tego?
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: -waldi- »

od ilości oleju na pewno nie, ja mam ogólnie złe zdanie o castrolu i nie polecam.
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Patryk91
Posty: 36
Rejestracja: 20 maja 2013, 19:26
Motocykl: XV 535 '87
Lokalizacja: Szczecin
Wiek: 32
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: Patryk91 »

Słyszałem wiele opinii, że między tymi wszystkimi olejami nie ma różnicy, więc wziąłem castrol'a bo był w promocji. Ostatnio mechanik polecał mi półsyntetyk. Ogólnie to już mam mętlik w głowie. W tygodniu będę się z nią widział to spróbuje pomęczyć te ustawienia, zobaczymy co z tego wyniknie. Ale ogólnie myślisz, że może ty być wina oleju? Jest jeszcze inna opcja. Zmieniałem filtr i olej i teoretycznie powinno wejść 2,8 litra i tyle wlałem ale tak jak już pisałem stan był niby za wysoki. Wnioskuje, że nie do końca wylałem ten stary olej. Może one się tam wymieszały i powstał jakiś niefajny mix. Dodam, nie wiem jaki olej był wlany wcześniej.
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: -waldi- »

prędzej będzie to wina ustawienia sprzęgła
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: leszekk »

Z całą pewnością nie jest to wina oleju Castrol (gdyby to był jakiś, którego w googlu nie ma, to może jeszcze). Oczywiście zakładam, że wziąłeś motocyklowy do czterotaktów a nie do silników diesla ;-) chociaż i w tej kwestii są zdania podzielone między tych, którzy używają motocyklowych i tych, dla których olej motocyklowy jest jedynie wytworem działu marketingu. Ja należę do tych, którzy wierzą, że motocyklowy lepiej smaruje i konserwuje silnik, skrzynię biegów i sprzęgło.
-waldi- wie co mówi (w kwestii regulacji). Jak nie wystarczy regulacja, być może trzeba będzie zajrzeć do sprzęgła. Pamiętaj, że regulacja sprzęgła to nie tylko kręcenie nakrętką linki przy klamce sprzęgła.

Jeśli poprzedni właściciel użył niewłaściwego oleju to tarcze sprzęgła mogły spuchnąć i teraz sprzęgło "ciągnie" mimo wciśniętej klamki. Wtedy prawdopodobnie regulacji nie styknie, trzeba będzie wymienić przekładki
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Patryk91
Posty: 36
Rejestracja: 20 maja 2013, 19:26
Motocykl: XV 535 '87
Lokalizacja: Szczecin
Wiek: 32
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: Patryk91 »

Olej oczywiście motocyklowy, oczywiście do czterosuwów.
Dzięki panowie..:nazdrowie: niestety dzisiaj tylko wirtualne, ale może kiedyś. Kto wie :)
Więc spróbuję coś pokręcić a jeżeli mi się nie uda to pewnie oddam ją w bardziej doświadczone ręce. Ważne, że wiem gdzie szukać i w czym problem.
Awatar użytkownika
2007XV1700
Posty: 5106
Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
Wiek: 42
Kontakt:
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: 2007XV1700 »

w temacie regulacji sprzęgła jest już kilka tematów na naszym forum.
castrola na Twoim miejscu wylałbym od razu. waldi miał przeprawę i kolega koniu też po zalaniu castrola biegi szarpały i był problem ze znalezieniem luzu na ciepło.
leszkku sprzęgło u kolegi patryka nie ciągnie tylko nie wysprzęgla do końca.
co ciekawe linka sprzęgła może być lub za mało naciągnięta lub za bardzo.
ażeby sprawdzić czy sprzęgło "ciągnie" zapalamy silnik wrzucamy "piątkę" i odkręcamy gaz puszczając sprzęgło z naciśniętym hamulcem. moto musi zgasnąć - jak nie gaśnie tylko muli to sprzęgło przeciągnięte czyli trzeba poluzować. jak nienaciągnięta linka to skrzynia chrupie podczas zmiany 2-3-4-5-4-3-2. jak przeciągnięta to też chrupie :D i bądź tu "mondry"
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: leszekk »

Mam nadzieję, że zgodzisz się, że "ciągnięcie" sprzęgła jest stanem o różnorodnym natężeniu (od sytuacji, gdy wrzucenie biegu przy wciśniętym sprzęgle powoduje zgaśnięcie silnika lub gwałtowne ruszenie, po sytuację, gdy "ciągnięcie" daje się wyczuć jako wykasowanie luzów w układzie napędowym). "Ciągnięcie" jest wynikiem "nie wysprzęglenia do końca", które spowodowane może być niewłaściwą regulacją i/lub zwiększeniem grubości pakietu tarcz i przekładek w wyniku spuchnięcia przekładek korkowych
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
2007XV1700
Posty: 5106
Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
Wiek: 42
Kontakt:
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: 2007XV1700 »

:roll:
no pewnie!

zasprzęglenie i wysprzęglenie to coś innego (coś jak z mijaniem i wymijaniem)

jak zasprzęgla prawidłowo to nie ciągnie i nie zgrzyta (poza jedynką)
jak wysprzęgla prawidłowo to obroty pracującego silnika "na biegu" nie maleją z wciśniętym sprzęgłem
i moto można przeprowadzić bez oporów na 1'szym biegu ze zgaszonym silnikiem

czasem po długim niejeżdżeniu sprzęgło potrafi się "skleić" wtedy po rozgrzaniu problemy ustępują.
Jeśli sprzęgło jest upalone to regulacja na wiele się nie zda i oczywiście się z Tobą zgadzam Leszkku
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: skrzynia biegów

Post autor: leszekk »

Dla ścisłości :
wysprzęglony - sprzęgło rozłączone (wałki zdawczy i odbiorczy nie są połączone) - klamka wciśnięta http://megaslownik.pl/slownik/polsko_an ... C4%87/edit
"zssprzęglony", sprzęgnięty, połączony - sprzęgło połączone
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
ODPOWIEDZ