Pomiar kompresji, zimy czy ciepły silnik

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
Awatar użytkownika
tigerses
Posty: 34
Rejestracja: 08 kwietnia 2011, 07:35
Motocykl: XV 750 SE 81r
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Wiek: 40
Status: Offline

Pomiar kompresji, zimy czy ciepły silnik

Post autor: tigerses »

Witam, czytając kilka tematów odnośnie pomiaru kompresji zaczęła mnie zastanawiać kwestia czy takiego pomiaru dokonuje się na ciepłym silniku czy na zimnym. Czasem ktoś pisze że na zimnym a czasem że na ciepłym.
Autorytety tego forum piszą ze na ciepłym i tego się będę trzymał bo fachowcom trzeba zawierzyć tym bardziej że chyba połowa użytkowników tego forum to tylko zwykli "odkręcacze" manetki gazu i nie koniecznie podstawowe zabiegi diagnozujące wykonują dobrze ( ja niestety też się do nich zaliczam). Chodzi oto aby się każdy nauczył sam niektóre rzeczy robić prawidłowo bo jak wiadomo nieprawidłowa diagnoza prowadzi do np: remontu silnika bez wyraźnej potrzeby i wtedy :shit: .
Mam parę pytań aby rozwiać moje wątpliwości:
1. pomiar kompresji na zimnym czy na ciepły silniku??
( wydawać by się mogło że na ciepłym bo wszystko wtedy jest rozszerzone i bardziej uszczelnione ale.... mogę się mylić.)
2. Jaka może być różnica kompresji zimnego i ciepłego silnika? jaka może być różnica w pomiarze na zimnym i ciepłym. 2 - 3 atm różnicy??. pewnie to też jest uzależnione od stopnia zużycia elementów silnika. ale mniej więcej ile??
3. Czy musi być otwarta przepustnica?? jeżeli będzie zamknięta to jaka będzie różnica w pomiarze przy otwartej i zamkniętej.
4. Jakie jeszcze są istotne kwestie pomiaru, na co należy zwrócić uwagę przy tego typu operacji.
5. Czy wykonywać pomiar wkręcanym manometrem czy wystarczy dociskany.

Pytam bo wczoraj przy niby tak banalnej operacji ukręciłem rozrusznik ( ale o tym może później ) i chciałbym aby inni mieli pojęcie co robią aby nie popsuć swoich laleczek, w tym również ja.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
maciekdiy
Posty: 134
Rejestracja: 04 czerwca 2011, 20:38
Motocykl: xv 750 se bober
Lokalizacja: Kalisz
Wiek: 35
Status: Offline

Re: Pomiar kompresji, zimy czy ciepły silnik

Post autor: maciekdiy »

Wykręcasz obydwie świece, odkręcasz manetkę na max, silnik musi być ciepły, akumulator dobrze naładowany.
Awatar użytkownika
barg
Posty: 814
Rejestracja: 15 września 2011, 23:44
Motocykl: XV 700 '84 ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 53
Status: Offline

Re: Pomiar kompresji, zimy czy ciepły silnik

Post autor: barg »

Wg mojej wiedzy:
Wszystko co wyżej (temp silnika powyżej 70 stopni)
ponadto:
  • dobrze wyregulowane zawory
    -odłączony dopływ paliwa (lub układ wtryskowy)
    -wyjęty filtr powietrza
    -wciśnięte sprzęgło (dla zmniejszenia oporów w celu szybszego ruchu tłoka)
    -maksymalnie otwarta przepustnica
  • -przy tym ciśnieniu spokojnie utrzymasz dociskany ale wkręcanym zrobisz to w pojedynkę.
    -wystarczy kilka (5-6) obrotów.
Milczę zawzięcie i czekam na znak by mogło być pięknie, bo nie jest aż tak.
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Pomiar kompresji, zimy czy ciepły silnik

Post autor: Blunio »

W necie dużo tego rodzaju tematów, wybrałem pierwszy.
1. Cel ćwiczenia.

Celem ćwiczenia jest sprawdzenie stopnia zużycia elementów silnika, które maja wpływ na szczelność cylindra. Zasada jest taka: im mniejsza różnica w ciśnieniach między pomiarem na sucho a z olejem, tym większe prawdopodobieństwo, że nieszczelności istnieją poza pierścieniami (zawory lub uszczelka) ale nie zawsze - właśnie w przypadku podaży oleju do cylindra, występują wyjątkowo wysokie ciśnienia zarówno przed jak i po wlaniu oleju, przy znikomej ich różnicy.

2. Wyposażenie stanowiska.

- ciśnieniomierz (manometr, króciec pomiarowy)
- klucz do świec
- naładowany akumulator
- sprawny rozrusznik
- olej silnikowy

3. Przebieg ćwiczenia
Pomiary ciśnienia sprężania w cylindrach należy wykonać wg metodyki:
Warunki graniczne:
1. temperatura silnika co najmniej 70 oC. przez cały czas pomiaru
2. odłączony układ zapłonowy
3. nieczynny (wyłączony) układ wtryskowy - ważne!
4. sprawdzone luzy zaworowe
5. w pełni naładowany akumulator

Technika pomiaru:
Stan techniczny silnika, bez jego demontażu, ocenia się na podstawie osiągów samochodu, zużycia paliwa, oleju oraz ciśnienia sprężania w cylindrach. Pomiar stopnia sprężania silnika służy do sprawdzania stopnia zużycia elementów silnika, które maja wpływ na szczelność cylindra tzn. gładzi cylindra, tłoka, pierścieni oraz przylgni zaworów i ich gniazd.
Wykonanie pomiaru:
- sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luzy zaworów ponieważ mają one wpływ na wynik pomiaru
- po nagrzaniu silnika do temp 70-80C wykręcić wszystkie świece zapłonowe lub wtryskiwacze (niedopuszczalne jest wykonywanie pomiarów na zimnym silniku, ponieważ zbyt duże luzy między tłokiem a cylindrem spowodują wykazanie zaniżonego ciśnienia sprężania)
- całkowicie otworzyć przepustnice w celu uzyskania lepszego napełnienia cylindrów. Należy przy tym skorzystać z pomocy drugiej osoby, która wciśnie do oporu pedał przyspieszenia oraz będzie obsługiwała włącznik zapłonu
- przygotować przyrządy do pomiaru: nacisnąć iglice zaworka odpowietrzającego znajdującego się w końcówce przyrządu, sprawdzić początkowe ustawienie wskazówki i w razie potrzeby obracając tarczę z podziałką wyzerować
- końcówkę próbnika wcisnąć w otwór świecy zapłonowej lub wkręcić w otwór wtryskiwacza, zwracając szczególną uwagę na zachowanie szczelności tego połączenia
- włączyć rozruszniki i napędzać nim silnik tak długo, aż wskazówka manometru nie przestanie się przesuwać. W tym czasie wał korbowy powinien obracać się z prędkością co najmniej ok.100 obr/min. Warunkiem uzyskania takiej prędkości obrotowej silnika jest całkowicie naładowany akumulator samochodu. Przy mniejszej prędkości obrotowej zbyt duży jest wpływ nieszczelności między tłokiem a cylindrem na wartość ciśnienia, które może okazać się zaniżone
- po wyłączeniu rozrusznika odczytać wskazania na próbniku.
Przydatna praca?
ŹRÓDŁO
Wniosek: wyszukiwarka nie gryzie :mrgreen:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
tigerses
Posty: 34
Rejestracja: 08 kwietnia 2011, 07:35
Motocykl: XV 750 SE 81r
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Wiek: 40
Status: Offline

Re: Pomiar kompresji, zimy czy ciepły silnik

Post autor: tigerses »

Nie gryzie, wiem.
dzięki.

Chodziło mi też o info jak można interpretować wyniki pomiary na zimnym silniku, gdyż mam sąsiada który jest mechanikiem ale widać nie za dobrym bo poprosiłem go aby mi pomógł zdiagnozować co jest z moją maszyną nie tak wiec przyszedł i zmierzył kompresję na zimnym silniku i bez otwartej przepustnicy. ( pomiary nie wyszły rewelacyjnie) Dlatego moje pytania odnośnie wyniku na zimnym i ciepłym. Elaborat na temat pomiaru j.w też znalazłem ale potrzebuję się upewnić.
Moje pytania biorą się z tego względu że moja maszyna po wyczyszczeniu gaźników zaczęła gadać jak nalezy ale po przejechaniu 100km zaczęła nierówno chodzić i przerywać na jednakowych obrotach. tzn jak jade 80 i będe chciał utrzymać taką prędkość to przerywa i kopci na czarno, jak odpuszczę manetkę i później gwałtownie dodam gazu to chwilę popierdzi, pokopci i jak się wkręci na wyższe obroty to idzie jak złoto. Dlatego nie wiem czy wina jest zła kompresja w silniku czy może zła regulacja gaźników ( ewentulanie zawieszony zaworek ). Zmierzyć poziomu paliwa na pływakach nie mogę bo śruby od dołu gaziora do sprawdzenia poziomu nie dają się odkręcić i nie mam jak tego sprawdzić. Może poradzicie jak się do nich dobrać aby to zmierzyć, lub czy jest jakiś inny sposób na sprawdzenie poziomu paliwa w komorach.
Dodatkowo czy np jeżeli będzie przelewać się za dużo paliwo do komory spalania to można uszkodzić pierścienie na tłoku? Maszyna odpala baz większych problemów i da się nią jechać.
mbbartek
Posty: 103
Rejestracja: 25 maja 2020, 21:53
Motocykl: Yamaha XV 1000 '84.
Lokalizacja: Piła
Status: Offline

Re: Pomiar kompresji, zimy czy ciepły silnik

Post autor: mbbartek »

Odświeżę trochę. Słyszałem kiedyś, że do pomiaru kompresji powinno się odłączyć cewki, żeby ich nie uszkodzić. Jak wygląda ta sytuacja w trakcie pomiaru ??

Wysłane z mojej komóry

zawsze może być gorzej
ODPOWIEDZ