Rozrząd ustawienie - Czy ktoś potrafi ustawić rozrząd?! Temat rozwiązany

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
hjs
Status: Offline

Rozrząd ustawienie - Czy ktoś potrafi ustawić rozrząd?!

Post autor: hjs » 31 lipca 2008, 21:50

Panowie mam taki problem. Zdejmowałem głowice po zerwanym gwincie świecy. ustawiłem po zabiegu koło rozrządu tylnego cylindra na znak osiowy cylindra. Nie wiem jak dokładnie musi być to wykonane. Niby jest na znaku T, a po małym ruchu na F. Tylko, mam wrażenie, że winno być lekko w lewo bo przy próbie odpalenia uderzyło coś w silniku i strasznie nim rzuca. Nie wiem czy to wina rozrządu, czy np nie podłączyłem jakiegoś kabelka od elektryki (mam parę wolnych - motor stary i różne osoby grzebały). Co może być przyczyna, czy te znaki muszą być ustawiane tak dokładnie? Jak w ogóle się to ustawia - książkę przeglądałem, ale nie znam angielskiego na tyle aby skumać, a na forum nie ma jasnej odpowiedzi (googlowałem również). Proszę o proste wytłumaczenie po kolei jak krowie na rowie. Dodam, że przedni gar miał ochotę zaskoczyć ale w końcu nie załapał. Świece są umiarkowanie mokre, ale w tylnim garze na wylocie kolektora jest mieszanka paliwa i oleju - lub samego paliwa (taki rzadka maź - sądzę, że wynik przelewania). Proszę o pomoc - nie wiem czy np. nie skrzywiłem już zaworów i jak po kolei ustawić ten rozrząd??
Dodam, że napinacz wyjąłem i włożyłem bez przestawiania go - może to przyczyna. Błagam o pomoc - sezon w pełni, a ja gnije w garażu.... :frustrated:
Yamaha XV 920 / 1100, 1982 r.
Ostatnio zmieniony 02 sierpnia 2008, 12:15 przez hjs, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
strazak
Posty: 1407
Rejestracja: 29 listopada 2007, 00:21
Motocykl: XV 1000 GE USA 1984.
Lokalizacja: Piaseczno(złotokłos)
Wiek: 44
Kontakt:
Status: Offline

Re: Rozrząd ustawienie - Czy ktoś potrafi ustawić rozrząd?!

Post autor: strazak » 31 lipca 2008, 22:28

gdzie masz ten garaż ? może uda się podjechać i osobiście pomóc
ADAM

hjs
Status: Offline

regulacja rozrządu

Post autor: hjs » 31 lipca 2008, 22:51

W miejscowości, Kikół - krajowa 10 - pomiędzy Sierpcem, a Toruniem. Mogę w granicach 100 km podjechać po chętnego do pomocy:)
A dodam, że ta złota śruba, jaka jest po środku po pokrywa Yamaha nie daje żadnej regulacji - nie wiem czy można ją odkręcić / poluzować - jak się nią reguluje znaki??

henko
Status: Offline

Re: Rozrząd ustawienie - Czy ktoś potrafi ustawić rozrząd?!

Post autor: henko » 09 marca 2009, 15:22

Mam również podobny problem z ustawieniem rozrządu przy xv920, które znaki trzeba ze sobą zgrać żeby prawidłowo ustawić rozrząd :pomocy:

Awatar użytkownika
Lucack
Posty: 66
Rejestracja: 23 stycznia 2008, 21:06
Motocykl: XV 750 se / Junack M 10 1962
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 41
Status: Offline

Re: Rozrząd ustawienie - Czy ktoś potrafi ustawić rozrząd?!

Post autor: Lucack » 10 marca 2009, 14:21

najogólniej miejsce oznaczone kreską na kole magnesowym ma się zbiegać ze strzałką w okienku kiedy znak na kole wałka rozrządu przedniego cylindra zbiega się ze znakiem osiowym na głowicy umieszczonym pod dekielkiem koła rozrządu. To samo z cylindrem tylnym i znakiem na kole magnesowym oznaczonym literką T. Iskra ma być wtedy kiedy jest sprężanie, a sprężanie ma być na przemian przy jednym obrocie wału na jednym cylindrze a przy następnym obrocie wału na drugim cylindrze.
Przed odpałami zawsze zawsze kręcić bez świec na sucho kluczem za wał lub ostatecznie za koło, gdyż może się zdarzyć jakaś wtopa i wtedy.... będzie szansa poprawki.
Tu jestem po pracy.

henko
Status: Offline

Re: Rozrząd ustawienie - Czy ktoś potrafi ustawić rozrząd?!

Post autor: henko » 10 marca 2009, 18:06

Dzięki za pomoc. Są jeszcze znaki na kole magnesowym ( od wewnętrznej strony ), oraz na kole zębatym , pływającym tylnego cylindra.Czy te znaki muszą współgrać z innymi znakami ?

Awatar użytkownika
Lucack
Posty: 66
Rejestracja: 23 stycznia 2008, 21:06
Motocykl: XV 750 se / Junack M 10 1962
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 41
Status: Offline

Re: Rozrząd ustawienie - Czy ktoś potrafi ustawić rozrząd?!  Temat rozwiązany

Post autor: Lucack » 11 marca 2009, 19:51

znak na kole magnesowym od wewnątrz pokrywa się z miejscem wcięcia na klin tego koła wyfrezowany w wale, powinno się zgrać ten znak ze znakiem na kole pływającym - w kole magnesowym jest tam dziurka przez którą widać znak na kole magnesowym przed wsunięciem go do końca w koło zębate na wale.
Tu jestem po pracy.

Awatar użytkownika
BRODA
Posty: 89
Rejestracja: 28 lipca 2008, 17:56
Motocykl: XV 1
Status: Offline

Re: Rozrząd ustawienie - Czy ktoś potrafi ustawić rozrząd?!

Post autor: BRODA » 12 marca 2009, 18:26

A jak rozpoznać czy rozrząd nie jest przestawiony o 180 stopni bo znak na kole magnesowym odpowiada dwum położeniom na zębatce w głowicy.

Awatar użytkownika
Lucack
Posty: 66
Rejestracja: 23 stycznia 2008, 21:06
Motocykl: XV 750 se / Junack M 10 1962
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 41
Status: Offline

Re: Rozrząd ustawienie - Czy ktoś potrafi ustawić rozrząd?!

Post autor: Lucack » 13 marca 2009, 09:08

Kolego Broda,
taki numer można wyciąć chyba tylko wtedy jak ustawia się rozrząd nie na znaki na kole magnesowym tylko mierząc czymś tam TDC danego cylindra i ustawiając wtedy koło rozrządu na znak. Tylko wtedy może się okazać że akurat ten TDC który wyłapałeś to suw w którym nie ma sprężania.

W innym temacie wyszło że choć czujnik położenia wału (są dwa) odbiera sygnał dla każdego cylindra za każdym obrotem wału, czyli po dwa razy na cały cykl ( 2 obroty wału) to zapłon, czytaj iskra, występuje co drugi sygnał dla każdego cylindra. Co drugi TDC dla każdego cylindra pojawia się iskra. Nie chcąc w to wierzyć sprawdziłem u siebie i faktycznie tak jest. Kontroluje to chyba moduł zapłonu, ale nie jestem pewien.

Więc najlepiej znaleźć sobie ten obrót wału dla którego występuje iskra w okolicy znaku na kole magnesowym dla danego cylindra i wtedy zgrać znak na kole magnesowym ze znakiem na kole rozrządu. I wtedy musi być dobrze. Pewnie nie wyrażam się zbyt jasno ale właśnie nie wiem sam jak to czytelniej wyjaśnić więc staram się łopatologicznie.

Natomiast serwisówka wyjaśnia to prościej. Najpierw ustawiasz znaki na tylnym cylindrze a potem na przednim i ma być dobrze. Więc może nie można się pomylić. Nie znam niestety angola więc serwisówki tłumaczył nie będę.
Ale może by ktoś inny był tak dobry i to zrobił w przedmiotowym fragmencie.

[ Dodano: Pią Mar 13, 2009 9:37 am ]
BRODA pisze:A jak rozpoznać czy rozrząd nie jest przestawiony o 180 stopni bo znak na kole magnesowym odpowiada dwum położeniom na zębatce w głowicy.


no właśnie, trzeba znaleźć ten zbieg znaków na kole magnesowym dla danego cylindra przy którym pojawia się iskra w świecy i wtedy ustawić na znak koło wałka rozrządu tego cylindra.
Jak ma się zdjętą pokrywę to łatwo jest znaleźć iskrę kręcąc kluczem nasadowym za wał. Kręcąc kołem na piątce też się da ale jest trudno bo nie ma precyzji.

A patrzyłem właśnie w serwisówce Haynesa to chyba nic tam o tym nie piszą, tylko że by złożyć na znaki.

A suw sprężania to można wyczuć palcem kręcąc za wał kluczem - wykręcasz świecę i zbliżając się tłokiem do TDC przy suwie sprężania sieeelnie dmucha w palec z otworu na świecę a przy suwie wydechu prawie wcale nie dmucha co jest logiczne bo zawór wydechu jest wtedy otwarty.

Niezła łopatologia ale nie jestem zawodowym mechanikiem.
Tu jestem po pracy.

ODPOWIEDZ