Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
Awatar użytkownika
Robson666
Posty: 177
Rejestracja: 15 czerwca 2015, 14:39
Motocykl: Virago DX535/XVS1100
Lokalizacja: Trzebnica
Wiek: 52
Status: Offline

Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

Post autor: Robson666 » 21 listopada 2017, 21:18

Witam,
masa rożnych opinii na temat olejów silnikowych krąży po forum, ale mam taką sytuację :
do mojej Virażki 535 był lany olej mineralny Castrol Actevo 4T 20W-40, na następny sezon planuję zalać półsyntetyk Motul 5100 10W40 Ester.
Moto ma przejechane 40 tys , rok produkcji 2000 ...
I tu moje pytanie - z waszych doświadczeń jakie plusy i minusy takiej zamiany oleju dla silnika, kultury pracy, sprzęgła i skrzyni biegów ?

Będę wdzięczny za rzeczowe opinie
Robson666

Awatar użytkownika
2007XV1700
Posty: 3951
Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 36
Kontakt:
Status: Offline

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

Post autor: 2007XV1700 » 21 listopada 2017, 23:33

Jeśli teraz nie miałeś problemów ze znalezieniem luzu to nie odczujesz różnicy.
Minusów nie ma plusy same dodatnie
45825243 T78 A R.I.P 2029
Obrazek
Obrazek

Po co mieć jedną brodę skoro można mieć dwie?

Awatar użytkownika
Robson666
Posty: 177
Rejestracja: 15 czerwca 2015, 14:39
Motocykl: Virago DX535/XVS1100
Lokalizacja: Trzebnica
Wiek: 52
Status: Offline

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

Post autor: Robson666 » 22 listopada 2017, 07:25

Ze znalezieniem luzu nie ma problemu,
ale na mineralnym przy ruszaniu na zimnym silniku wrzucasz jedynkę z dużym strzałem - motul może to zniweluje ...
O stukającym koszu sprzęgłowym na luzie nie wspomnę , ale ten model tak ma i pewnie wymiana oleju na półsyntetyk nie pomoże.
Robson666

marekc1019
Posty: 65
Rejestracja: 05 maja 2017, 20:41
Motocykl: Yamaha XV 535 1991r.
Lokalizacja: Gdynia
Status: Offline

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

Post autor: marekc1019 » 22 listopada 2017, 11:20

Tylko plusy, zapewnia lepszą ochronę silnika. Jedyne ryzyko polega na tym, że olej o wyższych parametrach to miedzy innymi większa redukcja osadów i lepsze właściwości płuczące silnik. Wiąże się to z tym, że mogą wystąpić pocenia w miejscach uszczelnień na skutek wypłukania nagromadzonych się tam osadów.Dotyczyć to może silników mocno wyeksploatowanych i raczej przy przejściu na pełen syntetyk.

Awatar użytkownika
Robson666
Posty: 177
Rejestracja: 15 czerwca 2015, 14:39
Motocykl: Virago DX535/XVS1100
Lokalizacja: Trzebnica
Wiek: 52
Status: Offline

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

Post autor: Robson666 » 22 listopada 2017, 12:08

A kultura pracy zespołu silnik/skrzynia biegów, czy będzie pracował głośniej przez niższy parametr przed W, czyli 10W zamiast 20W ?
Robson666

muniek
Posty: 98
Rejestracja: 29 listopada 2013, 05:31
Motocykl: Virago 535
Lokalizacja: Wrocław
Status: Offline

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

Post autor: muniek » 22 listopada 2017, 13:38

Czy 10W czy 20W oznacza kłopoty z gęstnieniem oleju w ujemnych temperaturach -20/-25*C a w takich raczej nie będziesz jeździł. Ważniejsze są cyferki po W - może być olej W40 albo np. 15W50 - ten szczególnie przyda się latem podczas upałów na wakacyjnych wycieczkach. Według mnie dobrze się sprawdza ( i sprzęgło i zmiany w skrzyni i chłodzenie silnika).
Zawsze dobry olej jest lepszy od gorszego więc zmiana z minerała na półsyntetyk jest wskazana. Nazwa półsyntetyk jest nieco myląca - w półsyntetyku nie ma pół syntetyka - są to zazwyczaj oleje mineralne z dodatkami uszlachetniającymi. Taki trochę lepszy minerał. Bardziej odporny temperaturowo i można dłużej na nim jeździć. Cenowo przy zakupie to samo /przynajmniej ja mam takie ceny w hurtowniach/. Więc nie ma co płacić za smołę bo szkoda kasy i silnika.Nie ma też się czego bać nic się nie rozszczelni itd. mineralne oleje szybko się koksują od przedmuchów i mają niską lepkość w temperaturze roboczej silnika. Degradacja olejów mineralnych następuje b.szybko i zmiana jest wskazana już po ~3.000km więc właściwie są wyraźnie droższe od półsyntetyków gdzie interwały zmian to ok. 5.000-6.000km.
Mineralny Castrol był dobry w latach '60 więc na cokolwiek innego zmienisz to ulżysz silnikowi. Nie chcę tu wchodzić w głębszą dyskusję ale można zaszkodzić silnikowi takim łojem. W praktyce warsztatowej spotkałem się nieraz z zasmołowanymi silnikami po Castrolu, chyba to te słynne przywierające nanocząsteczki a potem nie idzie tego nawet śrubokrętem zdrapać z karterów.
Zmianę oleju można zrobić teraz, przegoń sprzęt w jakiś ostatni ciepły dzień a potem podłącz aku do ładowarki na zimę.
Oczywiście olej musi być "motocyklowy" czyli do mokrych sprzęgieł.


pzdr. :chopper:

Awatar użytkownika
2007XV1700
Posty: 3951
Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 36
Kontakt:
Status: Offline

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

Post autor: 2007XV1700 » 22 listopada 2017, 13:48

Ja leje 20w50
45825243 T78 A R.I.P 2029
Obrazek
Obrazek

Po co mieć jedną brodę skoro można mieć dwie?

Awatar użytkownika
Robson666
Posty: 177
Rejestracja: 15 czerwca 2015, 14:39
Motocykl: Virago DX535/XVS1100
Lokalizacja: Trzebnica
Wiek: 52
Status: Offline

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

Post autor: Robson666 » 22 listopada 2017, 15:08

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź, to wszystko już było pisane na forum, natomiast proszę jeszcze z praktycznej wiedzy czy ktoś z Was po zmianie na półsyntetyk odczuł np że lepiej wchodzą biegi, lepiej pracuje sprzęgło itp. Ja tak czy inaczej w sobotę rozgrzewam, zlewam ten "czerwony" minerał i zalewam Motul 10W40 Ester 5100 bo używałem go w Virago 125 i byłem zadowolony z pacy smarowanych podzespołów.
Robson666

ODPOWIEDZ