Strona 1 z 1

Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

: 21 listopada 2017, 21:18
autor: Robson666
Witam,
masa rożnych opinii na temat olejów silnikowych krąży po forum, ale mam taką sytuację :
do mojej Virażki 535 był lany olej mineralny Castrol Actevo 4T 20W-40, na następny sezon planuję zalać półsyntetyk Motul 5100 10W40 Ester.
Moto ma przejechane 40 tys , rok produkcji 2000 ...
I tu moje pytanie - z waszych doświadczeń jakie plusy i minusy takiej zamiany oleju dla silnika, kultury pracy, sprzęgła i skrzyni biegów ?

Będę wdzięczny za rzeczowe opinie

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

: 21 listopada 2017, 23:33
autor: 2007XV1700
Jeśli teraz nie miałeś problemów ze znalezieniem luzu to nie odczujesz różnicy.
Minusów nie ma plusy same dodatnie

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

: 22 listopada 2017, 07:25
autor: Robson666
Ze znalezieniem luzu nie ma problemu,
ale na mineralnym przy ruszaniu na zimnym silniku wrzucasz jedynkę z dużym strzałem - motul może to zniweluje ...
O stukającym koszu sprzęgłowym na luzie nie wspomnę , ale ten model tak ma i pewnie wymiana oleju na półsyntetyk nie pomoże.

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

: 22 listopada 2017, 11:20
autor: marekc1019
Tylko plusy, zapewnia lepszą ochronę silnika. Jedyne ryzyko polega na tym, że olej o wyższych parametrach to miedzy innymi większa redukcja osadów i lepsze właściwości płuczące silnik. Wiąże się to z tym, że mogą wystąpić pocenia w miejscach uszczelnień na skutek wypłukania nagromadzonych się tam osadów.Dotyczyć to może silników mocno wyeksploatowanych i raczej przy przejściu na pełen syntetyk.

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

: 22 listopada 2017, 12:08
autor: Robson666
A kultura pracy zespołu silnik/skrzynia biegów, czy będzie pracował głośniej przez niższy parametr przed W, czyli 10W zamiast 20W ?

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

: 22 listopada 2017, 13:38
autor: muniek
Czy 10W czy 20W oznacza kłopoty z gęstnieniem oleju w ujemnych temperaturach -20/-25*C a w takich raczej nie będziesz jeździł. Ważniejsze są cyferki po W - może być olej W40 albo np. 15W50 - ten szczególnie przyda się latem podczas upałów na wakacyjnych wycieczkach. Według mnie dobrze się sprawdza ( i sprzęgło i zmiany w skrzyni i chłodzenie silnika).
Zawsze dobry olej jest lepszy od gorszego więc zmiana z minerała na półsyntetyk jest wskazana. Nazwa półsyntetyk jest nieco myląca - w półsyntetyku nie ma pół syntetyka - są to zazwyczaj oleje mineralne z dodatkami uszlachetniającymi. Taki trochę lepszy minerał. Bardziej odporny temperaturowo i można dłużej na nim jeździć. Cenowo przy zakupie to samo /przynajmniej ja mam takie ceny w hurtowniach/. Więc nie ma co płacić za smołę bo szkoda kasy i silnika.Nie ma też się czego bać nic się nie rozszczelni itd. mineralne oleje szybko się koksują od przedmuchów i mają niską lepkość w temperaturze roboczej silnika. Degradacja olejów mineralnych następuje b.szybko i zmiana jest wskazana już po ~3.000km więc właściwie są wyraźnie droższe od półsyntetyków gdzie interwały zmian to ok. 5.000-6.000km.
Mineralny Castrol był dobry w latach '60 więc na cokolwiek innego zmienisz to ulżysz silnikowi. Nie chcę tu wchodzić w głębszą dyskusję ale można zaszkodzić silnikowi takim łojem. W praktyce warsztatowej spotkałem się nieraz z zasmołowanymi silnikami po Castrolu, chyba to te słynne przywierające nanocząsteczki a potem nie idzie tego nawet śrubokrętem zdrapać z karterów.
Zmianę oleju można zrobić teraz, przegoń sprzęt w jakiś ostatni ciepły dzień a potem podłącz aku do ładowarki na zimę.
Oczywiście olej musi być "motocyklowy" czyli do mokrych sprzęgieł.


pzdr. :chopper:

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

: 22 listopada 2017, 13:48
autor: 2007XV1700
Ja leje 20w50

Re: Zmiana oleju mineralny na półsyntetyk

: 22 listopada 2017, 15:08
autor: Robson666
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź, to wszystko już było pisane na forum, natomiast proszę jeszcze z praktycznej wiedzy czy ktoś z Was po zmianie na półsyntetyk odczuł np że lepiej wchodzą biegi, lepiej pracuje sprzęgło itp. Ja tak czy inaczej w sobotę rozgrzewam, zlewam ten "czerwony" minerał i zalewam Motul 10W40 Ester 5100 bo używałem go w Virago 125 i byłem zadowolony z pacy smarowanych podzespołów.