Virago 125 - problem ze stukiem

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
gawior
Posty: 52
Rejestracja: 02 października 2018, 19:33
Motocykl: Virago XV 125
Status: Offline

Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: gawior »

Witam. W święta chciałem wymienić gaźnik i posprawdzać parę rzeczy.

Zdemontowałem napinacz 1 cylindra, w celu sprawdzenia rozciągnięcia łańcuszków ( był na 10 ząbku z 16 ).
Palcem popchnąłem ślizg który popycha napinacz przez otwór i coś pyknęło/przeskoczyło i nie pamiętam, czy napięcie tego ślizgu nie było mniejsze po tym.
Poskładałem do kupy. Drugiego napinacza nie sprawdziłem. Mało miejsca na wyjęcie go, a nie długo miałem się zabrać za wymianę sprzęgła itd. itp. to myślę sobie, że wtedy to sprawdzę.

Spróbowałem odpalić jeszcze raz silnik na starym gaźniku. Motor stojąc na stopce po większych męczarniach zagadał, ale z przodu dochodzi ostukanie.
Zgasiłem i myślę, że może samo napinacz nie napiął łańcuszka. Odkręciłem go, ale był wysunięty normalnie na ten 10 ząbek.
Ostatni raz jak jeździłem, to silnik chodził bez tego stukania.

Dzisiaj odkręciłem dekiel sprzęgła z powodu lichego sprzęgła i zdemontowałem tarcze ( muszę zamówić nowe ).
Zdjąłem też dekiel alternatora, bo ciekł ( ktoś nie dał uszczelki, tylko silikon ) i "na oko" łańcuszki i widoczne części ślizgów są ok. Kręcąc ręcznie silnikiem idzie gładko, łańcuszki się obracają i idą równo po ślizgach i nie czuć żeby coś było nie tak, o ile w ten sposób da się coś wyczuć.

Panowie, co mogłem spierdzielić, czemu się przyjęć. Czy silnik stojąc na stopce przy minimalnej ilości oleju mógł nie dostać oleju, ale jeżeli nawet, to chyba nie wyszło by to w postaci stukania i w parę sekund.
Czy naciskając ślizg mogło się coś spierniczyć, łańcuszek przeskoczyć ? W końcu napinacz naciska w tym miejscu na ten ślizg.
gawior
Posty: 52
Rejestracja: 02 października 2018, 19:33
Motocykl: Virago XV 125
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: gawior »

Nikt nie ma pomysłu co się mogło stać ?
Awatar użytkownika
Doniu
Posty: 255
Rejestracja: 21 lutego 2016, 13:39
Motocykl: Yamaha xv 1100 virag
Lokalizacja: Wielkopolska
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: Doniu »

Gawior popatrz jeszcze raz w serwisówce czy przypadkiem nie przeskoczył rozrząd,może akurat bez napinacza naciskając ślizg spowodowałeś przeskoczenie rozrządu,to w pierwszej kolejności posprawdzaj,tutaj proszę masz .....
https://virago.com.pl/viewtopic.php?t=23556
Ale dane niech mi będzie. Wał kardana mieć w napędzie...
gawior
Posty: 52
Rejestracja: 02 października 2018, 19:33
Motocykl: Virago XV 125
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: gawior »

Doniu, wielkie dzięki za zainteresowanie i odpowiedź.
Myśląc już na chłodno, pomyślałem że to może rozrząd przeskoczył i miałem szukać tematu na forum, lub stworzyć własny, ale podrzuciłeś link.

Niestety garaż mam, że tak powiem przelotowy, a jednoślad stoi na deskach i dłubanie to, mordęga. Siedzenie po turecku i pozycja graba powoduje odezwanie się uszkodzonego kręgosłupa.
Pozamawiam części, złożę sprzęgło, według nowych uszczelek dotnę z odpowiedniego "papieru" na zapas ( jak by trzeba było rozbierać coś od nowa ).
Myślę o pospawaniu jakiejś rampy najazdowej, żeby dało się dłubać jakoś przy silniku, ale raczej naprawa rozciągnie się w czasie i zahaczy o wiosnę.
Awatar użytkownika
vinny
Posty: 1107
Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
Motocykl: xv 750 92 4FY
Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: vinny »

Mogę Cię zapewnić , że łańcuch rozrządu nie przeskoczył i nic nie mogłeś popsuć wykonując te czynności , które opisałeś . Wiem , że to stwierdzenie niczego konstruktywnego nie wnosi . Posłuchaj gdzie stuka ( czy góra silnika czy dół z przodu czy z tyłu ) najlepiej stetoskopem , jaki to dźwięk ( metaliczny czy głuchy ) i czy przyspiesza wraz z obrotem wału i wtedy będziemy myśleć .
Dosiego Roku !
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
gawior
Posty: 52
Rejestracja: 02 października 2018, 19:33
Motocykl: Virago XV 125
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: gawior »

Przyspiesza z obrotami na pewno. Na wolnych nie bardzo wiedziałem, że coś jest nie tak.
Jak dodałem gazu, to się zdziwiłem dopiero.
Jak pchnąłem ślizg przez otwór napinacza 1 cylindra, to coś przeskoczyło i zrobił się ślizg luźniejszy, tak mi się wydaje prawie na pewno.

Ogólnie spuszczony jest olej, odkręcone były kartery i zdemontowane są tarcze sprzęgłowe. Muszę założyć uszczelki, olej wlać, ale najgorzej jest z gaźnikiem. Ciężko odpalić silnik, a nie raz ze 3 razy na popych jak jest zimny. Mam drugi gaźnik, ale na takim uszkodzeniu raczej go nie założę i nie ustawię.

Pytanie mam jeszcze o zdjęcie zbiornika paliwa. Pod siedzeniem jest śruba i dalej co ?
Czy da się też zdjąć zbiornik nie spuszczając paliwa ( zalany pod korek ), np z kranikiem, czy pompką w całości. Nie mam kanistra, bo wszystkie co miałem poszły na ropę po rodzinie, a też nie mam od kogo pożyczyć, dla tego takie pytanie.
Awatar użytkownika
kapitanwasyl
Posty: 592
Rejestracja: 13 października 2011, 21:27
Motocykl: WSK , Junak...XV 250
Lokalizacja: Wszędzie blisko ... bo prawie z samego centrum :)
Wiek: 48
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: kapitanwasyl »

Zbiornik pociągasz , powinien zejść z gum na przedzie ramy . Czasami trzeba poruszać na boki bo mocno trzyma . Paliwo jak uda Ci się jakoś zabezpieczyć wężyki to spuszczać nie musisz , tyle że trochę ciężki zbiornik będzie. Kranik zostawiasz nawet jak byś paliwo spuścił .Pompkę bym odkręcił ...
gawior
Posty: 52
Rejestracja: 02 października 2018, 19:33
Motocykl: Virago XV 125
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: gawior »

Nie przyglądałem się nigdy i wydawało mi się, że kranik tutaj jest osobno i wężyki dochodzą do niego. Jak jest w zbiorniku to bardzo fajnie. Byle tylko szczelnie trzymał.
Czyli zbiornik to jedna śruba i jak w Huosungu ( brat ma GV125 ) siedzi na gumach na wcisk.

Zamówiłem uszczelki, tarcze sprzęgła przed chwilą, ale nie wiem kiedy będę mógł coś podłubać przy motorku.
Ze względu na stan moich pleców dłubanie też nie jest sprzyjające i chciał bym wspawać jakąś rampę najazdową, lub podnoszoną i stojak pod ramę.
Awatar użytkownika
kapitanwasyl
Posty: 592
Rejestracja: 13 października 2011, 21:27
Motocykl: WSK , Junak...XV 250
Lokalizacja: Wszędzie blisko ... bo prawie z samego centrum :)
Wiek: 48
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: kapitanwasyl »

Kranik jest przymocowany do zbiornika , nie w zbiorniku. W zbiorniku są tylko rurki res i on , kranikem nie zamkniesz paliwa :cool:
Jak będziesz odpinał wężyki to potem nie pomyl miejsc.
gawior
Posty: 52
Rejestracja: 02 października 2018, 19:33
Motocykl: Virago XV 125
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: gawior »

Czyli dobrze mi się wydawało, że kranik nie jest wkręcony w zbiornik.
Teraz patrzę na allegro i kanister 10L z tworzywa kosztuje około 20zł i wystawiają też sklepy z mojego miasta. Więc chyba nie będę kombinował i spuszczę paliwo.
Kwestia jak jest z ze zbiornikiem od wewnątrz kiedy jest dłuższy czas pusty ( np. 3-4 miesiące ). Chodzi mi o rdzewienie i te sprawy.

Przed rozbieraniem czegoś zazwyczaj robię zdjęcia co i jak było, albo robię opisówki. Takie przyzwyczajenie z pracy, z hobby i mem nadzieję, że nie namieszam, bo będę ogólnie trochę rozbierał i silnik do naprawy i ramę pod malowanie, oraz zawieszenie. Trochę pracy jest do zrobienia, ale tak to jest. Niższa cena przy zakupie nie bierze się znikąd.
Mechel
Posty: 13
Rejestracja: 25 listopada 2018, 14:36
Motocykl: Yamaha xv250
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: Mechel »

Witam. Mam parę pytań odnośnie virago 125
Mechel
Posty: 13
Rejestracja: 25 listopada 2018, 14:36
Motocykl: Yamaha xv250
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: Mechel »

Potrzebuję parę fotek jak podpiac pompe paliwa i kranik. Z góry dziękuję
gawior
Posty: 52
Rejestracja: 02 października 2018, 19:33
Motocykl: Virago XV 125
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: gawior »

Jak się nie pali, to jak będzie cieplej i będę dłubał przy swoim, to cyknę parę fotek.
Mechel
Posty: 13
Rejestracja: 25 listopada 2018, 14:36
Motocykl: Yamaha xv250
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: Mechel »

Witam. Jak tam sprawa wygląda z fotkami, z góry dziękuję
gawior
Posty: 52
Rejestracja: 02 października 2018, 19:33
Motocykl: Virago XV 125
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: gawior »

Mechel, pamiętałem o twojej prośbie grzebiąc w garażu. Zrobiłem parę zdjęć, bo tak robię jak przerwy w naprawach mogą trwać kilka dni i mógł bym zapomnieć co\, gdzie i jak.

Przewód opisany numerem 1 jest górnym przewodem gdy kranik jest przykręcony do zbiornika. Dla tego na zdjęciu opis "górny" i "dolny".

[image]https://naforum.zapodaj.net/f9672ec221cd.jpg.html[/image]



Przewody opisane 1 oraz 2 ( przewód 1 bliżej brzegu zbiornika ) odnoszą się do podłączeń 1 , 2 w kraniku ze zdjęcia powyżej.

[image]https://naforum.zapodaj.net/4cddb0f351db.jpg.html[/image]



Przewód nr 3 wychodzi z lewej strony kranika i jest to podciśnienie z króćca gaźnika. Przewód wchodzi w trójnik między gaźnikiem, a drugim cylindrem.

[image]https://naforum.zapodaj.net/5d93e6aeda8b.jpg.html[/image]



[image]https://naforum.zapodaj.net/b73b63ed9b94.jpg.html[/image]



[image]https://naforum.zapodaj.net/b40859f46e4c.jpg.html[/image]
gawior
Posty: 52
Rejestracja: 02 października 2018, 19:33
Motocykl: Virago XV 125
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: gawior »

Teraz i ja mam pytanie.
Po rozebraniu "jajka" bez filtra mam wężyk wychodzący z gaźnika i do niczego nie podpięty, jedynie włożony od tyłu do "jajka".
Czy jest to może jakieś odpowietrzenie, czy może coś powinno być na końcu tego wężyka ?

Obrazek



Odnośnie rozrządu, to na kole zębatym widać kreskę zaznaczoną na zdjęciu na żółto, ale na obudowie oprócz zaznaczonego elementu na czerwono nic nie widzę. Czy zaznaczony element jest owym znakiem ?

Obrazek
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1416
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: wąsaty7 »

Wężyk jest odpowietrzeniem komory pływakowej.
Wypust na obudowie jest znakiem do ustawienia rozrządu, znaki mają się pokrywać w linii z osią wałka.
Wąsaty7
gawior
Posty: 52
Rejestracja: 02 października 2018, 19:33
Motocykl: Virago XV 125
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: gawior »

Dłubiąc przy silniku z wyjętym napinaczem przeskoczył rozrząd ( łańcuszek przeskakuje po trybie na wale. Więc możliwe jest przeskoczenie rozrządu bez napinacza, tyle że musi ruszyć się wał ( np. przepchnięcie motocykla itp. )

Na pierwszym cylindrze ( od strony przedniego koła ) ustawiłem na kole magnesowym na kreskę z położoną na bok literą T
Na samą kreskę jak ustawiałem i kręciłem wałem, to blokował się zapewne tłok o któryś zawór.
Myślałem, że kreska z T obok to znak drugiego cylindra, a za takowego uważałem ten bliżej siedziska.
Otworzyłem pokrywę z cylindra bliżej siedziska i ten był rzeczywiście ustawiony na samą kreskę na kole magnesowym ( przy tym cylindrze i jego rozrządzie nie dłubałem, więc tutaj nic nie było przestawione ).
Po ustawieniu cylindra bliżej koła na kreskę z T obok i napięciu łańcuszka napinaczem znaki się mniej więcej pokrywają ( może nie całe pół zęba, ale tak też jest na drugim cylindrze ).
Jak teraz kręcę wałem, to całość idzie gładko, bez żadnych kolizji.

Czy ustawiając na znaki jest możliwe, że coś jest źle ustawione ? Np. obrócony rozrząd o np. 180st. ?
Czy może ustawienie na znaki to w każdym przypadku ustawienie w 100% dobre ( nie ruszane zębatki i koło magnesowe więc tutaj jakiś błąd odpada ).
gawior
Posty: 52
Rejestracja: 02 października 2018, 19:33
Motocykl: Virago XV 125
Status: Offline

Re: Virago 125 - problem ze stukiem

Post autor: gawior »

Rozrząd został jak ustawiłem w opisie wyżej i wziąłem się za dalsze dłubanie. Wymieniłem gaźnik ( tutaj się przyznam, że nowy chiński zamiennik do Virago 125 / 250 ), o-ringi i uszczelki. Sprzęgło złożyłem na starych tarczach, bo grubość jak w zakupionych nowych ( +/- 0.05mm ), przekładki i wytarcia w koszu sprzęgłowym też OK i bez szlifowania kosza.
Poskładałem całość do jako takiej kupy. tak do odpalenia. Zalałem nowy olej, filtr i po chwili kręcenia, jak gaźnik załapał paliwa, to odpalił ładnie pracując na wolnych.
Silnik pracował bardzo dobrze, bez jakichkolwiek niepokojących odgłosów z czego jestem bardzo zadowolony. Poskładałem całość do jako takiej jazdy ( brak górnych osłon cylindrów, paru plastików itp. itd. ) i zrobiłem około 30 km z postojami. Silnik zapalał i pracował poprawnie.
Jedynie co zostało ustawienie gaźnika. Bo np. jadąc na 2 biegu jak dobiję do około 40km/h to silnik muli i tak jest na każdym biegu. Za to o wiele lepiej reaguje na gaz i nie trzeba wiele dawać gazu żeby jechać przyjemnie w porównaniu z oryginalnym ( poprzedni gaźnik w kiepskim stanie, rozbierany i składany przez rzeźnika chyba z 30 razy ).
Na luzie jak przegazuję i przytrzymam na wyższych obrotach, to z rur idzie ciemniejszy dym, co by świadczyło chyba o za bogatej dawce i może go przylewa i dla tego muli podczas jazdy. Muszę teraz pogrzebać i mam nadzieję, że da się to jakoś wyregulować.
ODPOWIEDZ