Śruby do kap i karteru

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Śruby do kap i karteru

Post autor: Feniks »

Witam. Z racji tego że śruby karteru i kap silnika nie dość że już słabo wyglądają to jeszcze gołym okiem widać że są w złej kolejnosci powkręcane co w jednym przypadku skończyło się ucięciem śruby przez zębatke łańcucha rozrządu, chciałbym je wymienić na nowe. Mam to wszystko rozebrane więc nie ma problemu z dopasowaniem długosci i przegwintowaniem uszkodzonych. Teraz pytanie, dostępne są nierdzewki, zwykłe stalowe i czarne. Czy ktoś zna jakieś przeciwskazania do użycia nierdzewek lub czarnych ?
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
MarcinS
Posty: 655
Rejestracja: 03 grudnia 2017, 19:07
Motocykl: Virago XV535 2YL '93
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Wiek: 41
Status: Offline

Re: Śruby do kap i karteru

Post autor: MarcinS »

Kryterium powinna być przede wszystkim potrzebna klasa wytrzymałości. Śruby z nierdzewki (A2) są zazwyczaj dostępne w klasach 70 i 80. Klasa 80 jest zbliżona do klasy 8.8 zwykłych śrub, choć ma trochę niższą granicę plastyczności. Jeżeli potrzebna jest klasa 10.9 lub 12.9, to w grę wchodzą śruby ze zwykłej stali. Czy gołe, czy ocynkowane, czy oksydowane - rzecz gustu. :)
"When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone"
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Śruby do kap i karteru

Post autor: Feniks »

Ok. Na orginalnych srubach wybite mam 12,9 czyli pozostają mi ewentualnie czarne lub ocynk.
Dzięki
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
Doniu
Posty: 255
Rejestracja: 21 lutego 2016, 13:39
Motocykl: Yamaha xv 1100 virag
Lokalizacja: Wielkopolska
Status: Offline

Re: Śruby do kap i karteru

Post autor: Doniu »

Feniks śmialutko używaj śrub nierdzewnych i nic się nie szczyp w zupełności starczą, tam występuje siła dokręcenia 10 NM,poczytaj sobie jakie obciążenia przejmuje śruba M6 jakie ty masz śruby 12.9 od czego????....od pokryw.?............
Dla wyobraźni lepiej przemawia pojęcie „ile możemy powiesić na takiej śrubie” niż wartości naprężeń. Musimy pamiętać, że 1 MPa = 1 N/mm2 = 0,1 kg/mm2, stąd śruba klasy 5.6 będzie miała parametry: Rm = 500 MPa = 50 kg/mm2 oraz Re = 300 MPa = 30 kg/mm2. To oznacza, że na każdym 1 mm2 przekroju śruby możemy powiesić 30 kg zanim śruba zacznie się wydłużać, a maksymalnie możemy powiesić 50 kg zanim się całkowicie zerwie.
Przykładowo śruba M6 ma około 20 mm2 pola przekroju, więc na śrubie klasy 5.6 „bezpiecznie” możemy powiesić 30 kg/mm2 x 20 mm2 = 600 kg a maksymalnie taka śruba może nam przenieść 50 kg/mm2 x 20 mm2 = 1000 kg zanim się urwie.
MarcinS,pracuję w stali nierdzewnej od parunastu lat,z całym szacunkiem dla Twojej skromnej osoby.....wiesz że dzwonią, ale nie wiesz gdzie.
Dodatkowo Feniks możesz sobie wypolerować te śruby i masz pięknie błyszczący komplet!
Best regards!
Ale dane niech mi będzie. Wał kardana mieć w napędzie...
Awatar użytkownika
MarcinS
Posty: 655
Rejestracja: 03 grudnia 2017, 19:07
Motocykl: Virago XV535 2YL '93
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Wiek: 41
Status: Offline

Re: Śruby do kap i karteru

Post autor: MarcinS »

Dzwoni na tyle, ze wyraźnie napisałem o POTRZEBNEJ klasie wytrzymałości.
Absolutnie nie twierdze, ze do kap trzeba stosować 12.9. Oczywiście, że w tym przypadku nierdzewka wystarczy. Śruba A2 80 ma Rm=800 i Re=600 więc zapas ogromny. Chciałem ogólnie porównać śruby z nierdzewki i zwykłe. Nie spodziewałem się, ze ktoś kiedyś do kap zastosował 12.9 gdy w teorii 5.6 w zupełności starczy. Choć osobiście w motoryzacji nie stosuję słabszych niż 8.8.
"When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone"
Awatar użytkownika
Doniu
Posty: 255
Rejestracja: 21 lutego 2016, 13:39
Motocykl: Yamaha xv 1100 virag
Lokalizacja: Wielkopolska
Status: Offline

Re: Śruby do kap i karteru

Post autor: Doniu »

Wszystko jasne :mrgreen:
Ale dane niech mi będzie. Wał kardana mieć w napędzie...
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Śruby do kap i karteru

Post autor: Feniks »

Spoko . To teraz mam jasnośc nad jasności. Te 12.9 to była śruba z kapy, myślałem ze to orginał, ale patrząc i odszczurzając ten silnik po 30tu latach w rękach żeźnikaniemehanika to różne cuda znajduje.
Moge zatem zastosować i czarne stalowe i nierdzewki, ale żeby nie było łatwo to kartery,cylindry i głowice mam czarny mat a pokrywy chrom i teraz bede myślał które lepiej bedą wyglądały :P
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
MarcinS
Posty: 655
Rejestracja: 03 grudnia 2017, 19:07
Motocykl: Virago XV535 2YL '93
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Wiek: 41
Status: Offline

Re: Śruby do kap i karteru

Post autor: MarcinS »

Zapewne jak Doniu radzi - polerowana nierdzewka.
"When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone"
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Śruby do kap i karteru

Post autor: Feniks »

Szwagier mnie kiedyś straszył że nierdzewne gwinty lubią sie zacierać.
Swego czasu kiedyś taki autorski projekt ogrodzenia robiłem i używałem prętów gwintowanych fi20 w ocynku i nierdzewnych do nakręcania słupów i czuć było różnice, ocynki bez wysiłku mozna było nakrecić a nierdzewki trzeba było na spokojnie wkrecać i zaczelismy je nawet smarować. A może to tylko kwestia jakości gwintów była.
I tak przy śrubach będąc , smarem miedzianym traktowac wszystkie gwinty ? Poza oczywiscie klejonymi ?
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
Doniu
Posty: 255
Rejestracja: 21 lutego 2016, 13:39
Motocykl: Yamaha xv 1100 virag
Lokalizacja: Wielkopolska
Status: Offline

Re: Śruby do kap i karteru

Post autor: Doniu »

Feniks tak na zakończenie tematu ............
Jeżeli używasz smaru/smarów do stali nierdzewnej może być stosowany smar teflonowy,przeciwko zacieraniu się i zapiekaniu elementów ze stali nierdzewnej ,ewentualnie jeżeli chcesz mieć to na wieki to proponuje zastosować smar ceramiczny, można go stosować do elementów narażonych na wysokie temperatury do 1400°C. Chroni przed korozją i utlenianiem,odporny na działanie kwasów,nadaje się do stosowania w układach hamulcowych,oraz wiele innych zastosowań.
Moja propozycja dla Ciebie
https://allegro.pl/oferta/liqui-moly-pa ... 7771766459
Lub
https://allegro.pl/oferta/smar-ceramicz ... 7356121094
oraz inne pochodne wybór należy do Ciebie
Best regards.
Ale dane niech mi będzie. Wał kardana mieć w napędzie...
Awatar użytkownika
MarcinS
Posty: 655
Rejestracja: 03 grudnia 2017, 19:07
Motocykl: Virago XV535 2YL '93
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Wiek: 41
Status: Offline

Re: Śruby do kap i karteru

Post autor: MarcinS »

Ze smarów ceramicznych mogę polecić Textar Cera Tec w tubce.
"When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone"
dziadek zbyszek
Posty: 26
Rejestracja: 24 stycznia 2019, 21:43
Motocykl: Yamaha XV 750 Virago
Lokalizacja: wieś, powiat Poznań
Status: Offline

Re: Śruby do kap i karteru

Post autor: dziadek zbyszek »

Feniks pisze: 17 lutego 2019, 10:04 Szwagier mnie kiedyś straszył że nierdzewne gwinty lubią sie zacierać.
Śruba i nakrętka wykonane z tego samego materiału będą się zacierać.
ODPOWIEDZ