różnice w 125

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
Hubi85
Posty: 3
Rejestracja: 07 kwietnia 2020, 07:38
Motocykl: virago 125
Status: Offline

różnice w 125

Post autor: Hubi85 »

witam kolegów próbuje sie dowiedziec jaka jest różnica miedzy virago z 97r (10KM) a późniejszymi (11.4) moze ktoś wie na czym polega różnica?? wiem że to tylko 1.4 KM różnicy ale myśle że przy tak małej pojemnosci robi robote.
Awatar użytkownika
AndrzejJozwiak
Posty: 160
Rejestracja: 08 maja 2020, 23:07
Motocykl: Yamaha XV 125 Virago
Lokalizacja: Gubin
Wiek: 38
Status: Offline

Re: różnice w 125

Post autor: AndrzejJozwiak »

Myślę, że jedyna różnica to moduł zapłonowy

TNDF43 (5AJ-xxxxx-00) = prędkość maksymalna - 93 km/h
TNDF44 (5AJ-xxxxx-10) = prędkość maksymalna - 80 km/h
TNDF45 (5AJ-xxxxx-20) = brak ograniczenia, 10 500 RPM, prędkość maksymalna - 107 km/h
Nigdy nie jedź szybciej, niż Twój Anioł Stróż potrafi latać. :chopper: :death:
bamil
Posty: 72
Rejestracja: 31 marca 2019, 19:27
Motocykl: Virago 125
Status: Offline

Re: różnice w 125

Post autor: bamil »

Chyba jednak nie tylko moduł bo ja mam 97 rok, moduł otwarty a w dowodzie moc 8 kW. Późniejsze roczniki mają moc większą. A moduł nie ogranicza chyba mocy tylko prędkość poprzez maksymalne obroty.
Awatar użytkownika
AndrzejJozwiak
Posty: 160
Rejestracja: 08 maja 2020, 23:07
Motocykl: Yamaha XV 125 Virago
Lokalizacja: Gubin
Wiek: 38
Status: Offline

Re: różnice w 125

Post autor: AndrzejJozwiak »

bamil pisze: 18 maja 2020, 13:56 Chyba jednak nie tylko moduł bo ja mam 97 rok, moduł otwarty a w dowodzie moc 8 kW. Późniejsze roczniki mają moc większą. A moduł nie ogranicza chyba mocy tylko prędkość poprzez maksymalne obroty.
Od 98 roku w górę mają dokładnie 8,4 kW mocy maksymalnej. Moduł ogranicza obroty maksymalne, tym samym ograniczając prędkość maksymalną, ale należy pamiętać, że moc silnika spalinowego jest wypadkową (dokładnie iloczynem) momentu obrotowego (Nm) i obrotów sinika (RPM), moc maksymalna zazwyczaj wypada nieco poniżej obrotów maksymalnych, a to dlatego, że krzywa momentu obrotowego wygląda jak parabola, moment obrotowy rośnie wraz z obrotami tylko do pewnego momentu, następnie spada. Jeżeli ograniczymy obroty maksymalne poniżej granicy, przy której silnik osiąga moc maksymalną, poza prędkością maksymalną ograniczymy również moc maksymalną. Czy taka dokładnie jest różnica w przypadku XV 125 głowy nie dam.
Nigdy nie jedź szybciej, niż Twój Anioł Stróż potrafi latać. :chopper: :death:
bamil
Posty: 72
Rejestracja: 31 marca 2019, 19:27
Motocykl: Virago 125
Status: Offline

Re: różnice w 125

Post autor: bamil »

Tylko czy pomiędzy silnikami z 1997 roku a młodszymi jest jakaś różnica? Bo z czego wynika ta różnica w mocy?
Awatar użytkownika
AndrzejJozwiak
Posty: 160
Rejestracja: 08 maja 2020, 23:07
Motocykl: Yamaha XV 125 Virago
Lokalizacja: Gubin
Wiek: 38
Status: Offline

Re: różnice w 125

Post autor: AndrzejJozwiak »

bamil pisze: 19 maja 2020, 22:22 Tylko czy pomiędzy silnikami z 1997 roku a młodszymi jest jakaś różnica? Bo z czego wynika ta różnica w mocy?
Czy silniki od strony mechanicznej czymś się różnią to nie wiem, a jeżeli różnią, to różnice te mogą ale nie muszą mieć wpływu na moc maksymalną. W przypadku XV 125 maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy 8500 RPM i wynosi on 9,4 Nm, zaś moc maksymalna osiągana jest przy również 8500 RPM i wynosi ona 11,4 KM. Występują 3 wersje modułów, 1 bez ograniczeń, 2 z różnymi ograniczeniami obrotów, jeżeli któraś z wersji modułu ogranicza obroty poniżej wartości 8500 RPM to tym samym moduł ten ograniczy moc maksymalną poniżej wartości 11,4 KM.

A teraz trochę fizyki :)

Wzór na obliczenie mocy maksymalnej silnika spalinowego:
Nm x RPM / 9549,3 = kW

Obliczamy moc dla XV 125, której moduł pozwala osiągnąć obroty minimum 8500 RPM:
9,4 Nm x 8500 RPM / 9549,3 = 8,4 kW (11,4 KM)

Obliczamy moc XV 125, która posiada moduł ograniczający obroty do np. 8000 RPM i zakładamy że moment obrotowy przy tych obrotach wynosi 9,05 Nm:
9,05 Nm x 8000 RPM / 9549,3 = 7,6 kW (10,3 KM)

Jeżeli silnik z modułem bez ograniczeń, osiągający obroty = 10500 RPM, osiągnie maksymalne obroty na najwyższym biegu i da to prędkość 105 km/h, to jak łatwo policzyć, silnik z modułem ograniczającym obroty do 8000 RPM, gdy osiągnie te obroty na najwyższym biegu da to prędkość 80 km/h.

Powyższy przykład pokazuje, jak moduł ograniczający obroty ma wpływ również na redukcję mocy maksymalnej jak i oczywiście prędkości maksymalnej.
Nigdy nie jedź szybciej, niż Twój Anioł Stróż potrafi latać. :chopper: :death:
Andrze786
Posty: 36
Rejestracja: 28 października 2018, 15:13
Motocykl: XV125
Wiek: 30
Status: Offline

Re: różnice w 125

Post autor: Andrze786 »

Ciekawy wykład z fizyki nam tutaj kolega zafundował, ale nie tłumaczy to dlaczego Virago z 1997 mają mniejszą moc niż nowsze, bo przecież rocznik nie wiąże się z blokadą lub jej brakiem.
Awatar użytkownika
AndrzejJozwiak
Posty: 160
Rejestracja: 08 maja 2020, 23:07
Motocykl: Yamaha XV 125 Virago
Lokalizacja: Gubin
Wiek: 38
Status: Offline

Re: różnice w 125

Post autor: AndrzejJozwiak »

Andrze786 pisze: 24 maja 2020, 02:22 Ciekawy wykład z fizyki nam tutaj kolega zafundował, ale nie tłumaczy to dlaczego Virago z 1997 mają mniejszą moc niż nowsze, bo przecież rocznik nie wiąże się z blokadą lub jej brakiem.
Udało mi się znaleźć informacje, że modele z 1997 roku osiągają moc maksymalną przy 8000 RPM a modele z 1998 i nowsze przy 8500 RPM, jeżeli wersja z 1997 roku kręci się maksymalnie do 8000 RPM to przyczyna zapewne jest w module zapłonowym, jeżeli jednak kręci się powyżej tych obrotów, to obstawiam że przyczyna leży w układzie korbowo-tłokowym.
Nigdy nie jedź szybciej, niż Twój Anioł Stróż potrafi latać. :chopper: :death:
ODPOWIEDZ