Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

Pytanie jak w temacie.
Dymił na niebiesko więc :
Mam zdjętą głowice, zawory dotarte, uszczelniacze wymienione, po tescie zalania benzyną zawory są szczelne,
Skoro mam to rozpakowane zastanawiam się jak jeszcze sprawdzić czy pierscienie są szczelne, były wymieniane 6kkm temu i nie chce pakować sie znowu w ich wymiane. Cylinder był honowany i wygląda wzorowo.
Zalać olejem, benzyną ? Jeśli będzie się utrzymywać poziom to będzie to wiarygodne ? Musiałbym ruszać tłokiem ?
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: PanG »

Primo: szczelność zaworów benzyną w dolocie i wylocie to taka chałtura panie. Odwrotnie trzaby z próbą ciśnieniową, zobaczyć przy ilu barach bąbluje.

A próba olejowa pierścieni to takie cudo, które w zamyśle ma dawać większe ciśnienie sprężania z olejem niźli bez niego. Też chałupnictwo.

Ale...

Test olejowy to trupom się robi. Jeśli pierścionki mają nalatane 6k, przy poprawnym spasowaniu z tuleją taki test nic nie powinien pokazać. Kompresja będzie taka sama.

Sprawdzałeś okiem stan pierścieni olejowych?

Honowanie i coś jeszcze (honowanko to dość kontrowersyjny temat ostatnio)? Sprawdziłbym czy tłoki trzymają wymiary, czy się cosik nie wyobliło przypadkiem. Na ile setek masz to spasowane? Jaki luz na zamkach pierścieni?

To honowanie mnie zaintrygowało. Weź coś więcej się rozpisz
Żyj i daj rzyć innym.
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

PanG pisze: 30 marca 2022, 20:51 Primo: szczelność zaworów benzyną w dolocie i wylocie to taka chałtura panie. Odwrotnie trzaby z próbą ciśnieniową, zobaczyć przy ilu barach bąbluje.
Przy ilu nie powinno bąblować ?

A próba olejowa pierścieni to takie cudo, które w zamyśle ma dawać większe ciśnienie sprężania z olejem niźli bez niego. Też chałupnictwo.
Tak to wiadomo, jak nie znajde prostszego rozwiązania, mając na uwadze zdjętą głowice, to wyjme i pomierze

Ale...

Test olejowy to trupom się robi. Jeśli pierścionki mają nalatane 6k, przy poprawnym spasowaniu z tuleją taki test nic nie powinien pokazać. Kompresja będzie taka sama.

Sprawdzałeś okiem stan pierścieni olejowych?

Honowanie i coś jeszcze (honowanko to dość kontrowersyjny temat ostatnio)? Sprawdziłbym czy tłoki trzymają wymiary, czy się cosik nie wyobliło przypadkiem. Na ile setek masz to spasowane? Jaki luz na zamkach pierścieni?

To honowanie mnie zaintrygowało. Weź coś więcej się rozpisz
Co chcesz wiedzieć o honowaniu ? Nie pamiętam tylko pod jakim kątem są rysy.
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
vinny
Posty: 1107
Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
Motocykl: xv 750 92 4FY
Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: vinny »

Z czego jest ten silnik ?
Mogło brać olej przez uszczelniacze ( jeżeli ubytek oleju był niewielki ) , być może pierścień zgarniający lub olejowy założyłeś górną do dołu , być może obydwa . Jak głowicę masz już zrobioną to sprawdz i pierścienie czy się nie zapiekły w rowkach i czy zamki są prawidłowo ustawione na obwodzie ( zamki mają być ustawione na obwodzie co 120 stopni )
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

Chodzi o moją XV1100 z 92r
Myśle że poskładałem dobrze ale obejrze to dla pewności.
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: PanG »

Przy ilu nie powinno bąblować ?

5 barów dolna-wymarzona.

Co chcesz wiedzieć o honowaniu ? Nie pamiętam tylko pod jakim kątem są rysy.

Po co to honowanie robiłeś? Rozumiem, że szlifu nie robiłeś, ani nowej grupy tłokowej nie montowales? Jakie luzy tlok-cylinder?

Jaki luz promieniowy na prowadnicach zaworowych?

Ciekaw też jestem wydajności pompy oleju.
Żyj i daj rzyć innym.
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

PanG pisze: 31 marca 2022, 07:53 Przy ilu nie powinno bąblować ?

5 barów dolna-wymarzona.

Co chcesz wiedzieć o honowaniu ? Nie pamiętam tylko pod jakim kątem są rysy.

Po co to honowanie robiłeś? Rozumiem, że szlifu nie robiłeś, ani nowej grupy tłokowej nie montowales? Jakie luzy tlok-cylinder?

Jaki luz promieniowy na prowadnicach zaworowych?

Ciekaw też jestem wydajności pompy oleju.


Szlifu nie robiłem, robiłem pomiar cylindra i tłoka, 6kk temu było w normie, owalizacji tłoka nie było. Wiec teraz też nie widze potrzeby mierzenia zwłaszcza że hon jest jak nowy. Poco honowałem ? Bo fabryczny był dostrzegalny tylko dla wtajemniczonych, laik by go nie dojrzał.
Głowice oddałem do planowania w zakładzie pod Krakowem, przy okazji mierzyli krzywki na wałkach i , mam nadzieje, luz na prowadnicach też. Odebrałem głowice kompleksowo zrobioną.
Pompa oleju była bez oznak zużycia, oringi na magistrali olejowej wymienione, olej sika jak u nastolatka

Jak mierzysz szczelność zaworu po dotarciu, bo nie mam pomysłu jak tam 5 bar dostarczyć bez składania silnika ?
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

Po zdjęciu głowicy
Załączniki
Tak to wyglądało
Tak to wyglądało
20220326_145615.jpg (242.74 KiB) Przejrzano 6804 razy
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

:paw:
Załączniki
20220326_160559.jpg
20220326_160559.jpg (90.62 KiB) Przejrzano 6804 razy
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

Wydechowy
Załączniki
20220326_163031.jpg
20220326_163031.jpg (165.38 KiB) Przejrzano 6803 razy
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: PanG »

Szlifu nie robiłem, robiłem pomiar cylindra i tłoka, 6kk temu było w normie, owalizacji tłoka nie było. Wiec teraz też nie widze potrzeby mierzenia zwłaszcza że hon jest jak nowy. Poco honowałem ? Bo fabryczny był dostrzegalny tylko dla wtajemniczonych, laik by go nie dojrzał.

Samo honowanie po znacznym przebiegu wg moich obserwacji potrafi zrobić więcej szkody niż pożytku.

Głowice oddałem do planowania w zakładzie pod Krakowem, przy okazji mierzyli krzywki na wałkach i , mam nadzieje, luz na prowadnicach też. Odebrałem głowice kompleksowo zrobioną.
Pompa oleju była bez oznak zużycia, oringi na magistrali olejowej wymienione, olej sika jak u nastolatka


Zdziwilbys sie, jaką fuszerkę potrafią odstawić.

Jak mierzysz szczelność zaworu po dotarciu, bo nie mam pomysłu jak tam 5 bar dostarczyć bez składania silnika ?

Prosto. Do ssących masz stary ori króciec ssący z zaślepką z jednej i zaślepką z dziurką z drugiej. Powietrze doprowadzasz przez dzyndzelek od synchro/boosta. Wydechowy to flansza z wkręconym "wentylkiem", uszczelniona oringiem. Komora spalania zalana benzyną


Edit: dopiero zobaczyłem fotki. Przaśnie :shock:
Żyj i daj rzyć innym.
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

PanG pisze: 31 marca 2022, 16:40

Prosto. Do ssących masz stary ori króciec ssący z zaślepką z jednej i zaślepką z dziurką z drugiej. Powietrze doprowadzasz przez dzyndzelek od synchro/boosta. Wydechowy to flansza z wkręconym "wentylkiem", uszczelniona oringiem. Komora spalania zalana benzyną


Edit: dopiero zobaczyłem fotki. Przaśnie :shock:


Eee, to tak analnie pompujesz , myślałem że ciśnienie od strony komory spalania raczej powinno być, żeby zawór dociskać a nie podnosić, poka zdjęcia tych tegesów do uszczelniania
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: PanG »

Zabij, nie znajdę tego teraz
Żyj i daj rzyć innym.
Awatar użytkownika
robson
Posty: 1886
Rejestracja: 04 września 2007, 15:13
Motocykl: VIRAGO 1.1
Lokalizacja: Lędziny
Wiek: 50
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: robson »

Jedyna możliwość na sprawdzenie zaworu to nafta innego nie znam
Jedyną ochroną motocyklisty jest jego ROZUM !!!
Awatar użytkownika
vinny
Posty: 1107
Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
Motocykl: xv 750 92 4FY
Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: vinny »

robson pisze: 31 marca 2022, 22:04 Jedyna możliwość na sprawdzenie zaworu to nafta innego nie znam
Dokładnie , poza tym ten zawór ( może tylko na tym zdjęciu ) wygląda tak , jakby olej szedł z góry przez uszczelniacz lub prowadnice ( przylgnia zaworu jest zanieczyszczona spalonym olejem silnikowym ) . U mnie jak palił olej przez nieszczelny pierścień olejowy to świeca i denko tłoka były pokryte spalonym olejem , ale przylgnie zaworów i gniazda były czyste ( prawie raziły w oczy w porównaniu z otoczeniem :wink: ) Jak dla mnie zawór i gniazdo trzeba dotrzeć , bo nie będzie trzymał kompresji , może nawet najpierw delikatnie przefrezować , sprawdzić czy prowadnica na zewnątrz jest szczelna i nowy uszczelniacz .
Ten zawór na zdjęciu , na górze , tak jakby był przypalony , czy tylko zdjęcie tak wyszło ?
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

Przejrzałem pierscienie, są ok, bez uszkodzeń. Luzy w rowkach w normie, luz zamka na pierscieniu górnym ok, na środkowym 0,10 większy niż norma. Niestety oznaczeń producenta już na nich nie ma więc nie mam jak stwierdzic czy były dobrze założone. Nie widać żeby. Któraś krawędź była zbierająca. Zawory dotarte, uszczelniacze wymienione.
Wypale, na zaworze nie ma, tylko nagaru sporo i lekkie odbarwienia
Test nafty jutro.
Nie mam niestety jak przemierzyć prowadnicy zaworu
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

Noi nie wiem czy tym luzem 0,10 na zamku się przejmować. Pierscienie są oryginał.
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: PanG »

0,1 jest git.

Patent podpatrzony od braci Rosjan. Wkładasz mierzony pierścień do cylindra, rozgrzewasz całość do ~150°C i badasz luz. Jak będzie nie mniej niż 3 setki, jesteś w domu.

Prawda, że proste? 😁

Edit: skoro masz główki zdjęte, moment rozpinka zaworów i sprawdzenie luzu promieniowego na prowadnicach. Hm?
Żyj i daj rzyć innym.
Awatar użytkownika
vinny
Posty: 1107
Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
Motocykl: xv 750 92 4FY
Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: vinny »

Feniks pisze: 01 kwietnia 2022, 09:44 Noi nie wiem czy tym luzem 0,10 na zamku się przejmować. Pierscienie są oryginał.
Tzn. że na drugim masz 0.55 mm ? Z tego co tam mi w głowie świta ( demencja starcza ) to pierwszy pierścień nie ma "góry " zaznaczonej , na drugim frez musi być od dołu , czy były jakieś oznaczenia na olejowym ? Nie pamiętam .
Jak mierzyłeś luz na zamku to przepchnąłeś z 1 cm ten pierścień w dół cylindra czy mierzyłeś na samej górze ?
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

vinny pisze: 02 kwietnia 2022, 00:22
Feniks pisze: 01 kwietnia 2022, 09:44 Noi nie wiem czy tym luzem 0,10 na zamku się przejmować. Pierscienie są oryginał.
Tzn. że na drugim masz 0.55 mm ? Z tego co tam mi w głowie świta ( demencja starcza ) to pierwszy pierścień nie ma "góry " zaznaczonej , na drugim frez musi być od dołu , czy były jakieś oznaczenia na olejowym ? Nie pamiętam .
Jak mierzyłeś luz na zamku to przepchnąłeś z 1 cm ten pierścień w dół cylindra czy mierzyłeś na samej górze ?
O.60mm ( w garażu było około 10stC ) norma jest 0.50mm. Może to właśnie przez niską tep. wartosci luzu są większe
Freza nie stwierdzam na drugim pierscionku.( postaram sie zdjęcia wrzucić)
Olejowy jest odwracalny.
Luzy mierzone na głębokosci 1cm potem 5cm, wartość ta sama.

Myśle że , jak już piec wyjąłem, zdejme drugą głowice, pojade do goscia od regeneracji i przemierzymy prowadnice i zawory, bo tego nie jestem pewien czy mi to ostatnio zrobili. Zawory idzie kupić. Prowadnice są do dopasowania (tak powiedział gość od głowic), i pewnie zrobie nowe frezy, prowadnice, uszczelniacze i zawory.
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

Pierscień środkowy, tak był włożony jak zrobione jest zdjęcie,
Załączniki
20220402_125932.jpg
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

Pierscień środkowy, tak był włożony jak zrobione jest zdjęcie
Załączniki
20220402_125911.jpg
20220402_125911.jpg (44.74 KiB) Przejrzano 6687 razy
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
Feniks
Posty: 1095
Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
Motocykl: Yamaha Virago 1100
Lokalizacja: Rybarzowice
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: Feniks »

Pierscień środkowy, tak był włożony jak zrobione jest zdjęcie
Załączniki
20220402_125932.jpg
20220402_125932.jpg (55.04 KiB) Przejrzano 6686 razy
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
Awatar użytkownika
vinny
Posty: 1107
Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
Motocykl: xv 750 92 4FY
Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: vinny »

Według Clymera luz 0,2-o,45 ,nie podają temperatury , u mnie w 750 na zgarniającym pierścieniu na zewnętrznej dolnej krawędzi był frezowany ( krawędz była ścięta ) i ten pierścień był opisany ( top ), może po to , żeby wracający tłok lepiej zgarniał olej . Trzonki , jak się nie ruszają , gdy próbujesz je przepchnąć na boki palcami , to powinny być szczelne . Jak oddajesz do fachowców to oni zbadają szczelność głowicy pod ciśnieniem , wszystko co złe to wyjdzie :D .
Ostatnio zmieniony 03 kwietnia 2022, 10:10 przez vinny, łącznie zmieniany 1 raz.
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
Awatar użytkownika
PanG
Posty: 550
Rejestracja: 10 marca 2019, 09:59
Motocykl: Twoja Stara 350
Lokalizacja: Galaktyka Kurwix
Wiek: 16
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

Post autor: PanG »

vinny pisze: 02 kwietnia 2022, 19:59 Prowadnice , jak się nie ruszają , gdy próbujesz je przepchnąć na boki palcami , to powinny być szczelne.
:shock: eee? Prowadnice są na pasowaniu ciasnym. Tego po porządnym nagrzaniu mlotkiem nie ruszysz. Chodzi o luz trzonek zaworu - wewnętrzna powierzchnia prowadnicy. Prawidłowe wartości są rzędu 0,005mm, czyli niewyczuwalne.

Widziałem twórczość "fachowców" od głowic, gdzie zawór po ich "remoncie" latał w prowadnicy jak pojebany. Dlatego patrząc na fotki, na tym bym sie skupił najbardziej.
Żyj i daj rzyć innym.
ODPOWIEDZ