750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
Awatar użytkownika
Lucack
Posty: 66
Rejestracja: 23 stycznia 2008, 21:06
Motocykl: XV 750 se / Junack M 10 1962
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 46
Status: Offline

750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: Lucack »

Ahoi, dawno mnie tu nie było ale teraz muszę prosić o pomoc.

Mam XV 750 se, po padzie wału kupiłem blok z wałem i skrzynią do modelu z 94 roku. Cały pozostały osprzęt założyłem od starego silnika. W samym bloku z wałem widziałem jedynie tę różnicę, że nakrętka wału przy kole magnesowym w starym silniku była na mniejszą średnicę gwintu ale dobrałem odpowiednią i wydaje się ok. Cały osprzęt i pozostałe elementy silnika są z XV 750 se z lat osiemdziesiątych - cylindry, głowice, rozrusznik z mechanizmem " wyrzutnikowo-trybiąco-korbiącym", alternator (koło +cewka), pompa oleju i pokrywy boczne

Teraz po założeniu silnika do moto i odpaleniu coś mi klekocze w okolicy koła magnesowego i słychać to trochę od spodu silnika pod lewą pokrywą i trochę od strony zmieniacza biegów.

Rozrząd jest poprawnie ustawiony, kompresja przyzwoita, tłoki nie stykają z zaworami, moto b. ładnie odpala.
Wyeliminowałem następujące przyczyny:
- koło magnesowe raczej o nic nie zaczepia - choć to najbardziej podejrzewam,
- zębatki rozrusznika o nic nie zahaczają,
- łańcuszek pompy nie brzęczy.

Nie wiem o co chodzi. Klekotanie jest głośne i jego częstotliwość wzrasta wraz z obrotami.

Może ktoś ma jakieś doświadczenia z przekładaniem części z modeli silników o różnych datach produkcji. Może wiadomo że jak się tak robi to coś potem nie pasuje. Kolega kiedyś kupił alternator do XV 700 i miał jakieś kłopoty z dystansowaniem cewki tak aby wchodziła odpowiednio głęboko w koło magnesowe - więc różnice jakieś są.

Proszę o pomoc bo przez to klekotanie musiałem już z pięć razy spuszczać olej i zdejmować lewą pokrywę. Teraz już nie mam pomysłu co to może być.

Pozdruffki Lucack
Tu jestem po pracy.
BoPos
Posty: 389
Rejestracja: 04 maja 2008, 08:02
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: BoPos »

To pewnie nie to co ja kiedyś miałem: przez otwór świecy wpadła mi podkładka sprężynująca fi6 do cylindra malucha - łomot straszny - rozebrałem cały silnik aby ustalić co tak wali...
Objawy były identyczne, to znaczy słychać to było z zupełnie innego miejsca niż się okazało; uszkodzenie tłoka i głowicy były pomijalnie małe...
Awatar użytkownika
zundapp600
Posty: 285
Rejestracja: 09 września 2007, 12:34
Motocykl: Virago Xv-750
Lokalizacja: Biłgoraj
Wiek: 61
Kontakt:
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: zundapp600 »

Ja na Twoim miejscu osłuchałbym silnik stetoskopem . Strasznie to brzmi ale to nic innego jak urządzenie bardzo podobne do słuchawek lekarskich :mrgreen:
Możesz pożyczyć też z urządzenia do badania ciśnienia krwi . Tą membranę na końcu zastąp kawałkiem małego lejka . Np końcówka z tubki silikonu .Wbrew pozorom powinieneś bardzo szybko i precyzyjnie zlokalizować miejsce stukania . I wcale nie musi to być tu gdzie podejrzewasz :cry:
Powodzenia
http://www.niewiadowki.pl Forum przyczep Niewiadów

http://www.zundapp.pl Web Seite
BoPos
Posty: 389
Rejestracja: 04 maja 2008, 08:02
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: BoPos »

zundapp600 pisze:Ja na Twoim miejscu osłuchałbym silnik stetoskopem .
Lub zwykłym kijkiem. Osłuchiwałem tak kiedyś łożyska i stuki w autach (daaawno temu).
Trzeba tylko "naumieć" się przytykania w takim miejscu ucha, że jest ono przymknięte takim czymś co wystaje z kanału po stronie twarzy, nie wtykaj pręta bezpośrednio w ucho,bo je uszkodzisz.
A potem to już jest proste.
Awatar użytkownika
Lucack
Posty: 66
Rejestracja: 23 stycznia 2008, 21:06
Motocykl: XV 750 se / Junack M 10 1962
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 46
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: Lucack »

a może różdżką, lub poprosić medium o pomoc.........

jesteście zgrywusy........ chłopaki,

pozdro, mam nadzieję że znajdzie się ktoś kto ma do powiedzenia coś na poważnie w tym temacie.

i chciałbym przypomnieć, że jest to dział "warsztat" a nie "teatr"

Lucack
Tu jestem po pracy.
Awatar użytkownika
Taternik
Posty: 1236
Rejestracja: 25 września 2008, 22:21
Motocykl: Yamaha XV 750 1994
Lokalizacja: Krzyż Wielkopolski
Wiek: 50
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: Taternik »

Lucack pisze:jesteście zgrywusy........ chłopaki,
Najfajniejsze jest to że owe chłopaki nie żartowały :bravo:
Awatar użytkownika
Lucack
Posty: 66
Rejestracja: 23 stycznia 2008, 21:06
Motocykl: XV 750 se / Junack M 10 1962
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 46
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: Lucack »

no dobrze, może pewne metody pozwalają diagnozować co w trawie piszczy, tyle że zostawiam to jako ostateczność.
a to dlatego, że jako uzytkownicy Yamahy mamy do dyspozycji konstrukcje, w których nie mogą się dziać różne dziwne rzeczy gdzie każdy przypadek to nowe doświadczenie.

Zadając to pytanie szukałem odpowiedzi na pytanie czy są jakieś różnice konstrukcyjne pomiędzy modelami z różnych lat, które uniemożliwiają zastosowanie karterów i wału z roku 94 do reszty osprzętu z z lat 81 - 84.

Na razie dowiedziałem się że kijkiem się dowiem o ile nie wsadze se go za głęboo w ucho.

To jest najśmieszniejsze moim zdaniem.

Lucack
Tu jestem po pracy.
SUZIN
Posty: 259
Rejestracja: 03 czerwca 2008, 00:00
Motocykl: XV 700 1985r
Lokalizacja: Orzysz
Wiek: 54
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: SUZIN »

Taternik pisze:Najfajniejsze jest to że owe chłopaki nie żartowały
Nie żartowały, kijek to sprawdzona metoda, nie wierzyłem, sle prawda.
Może nawet lepsza od stetoskopu, bo on może być zbyt czuły. :rock:
Jeszcze nigdy tak nie było, żeby jakoś nie było. Józef Szwejk
Awatar użytkownika
Lucack
Posty: 66
Rejestracja: 23 stycznia 2008, 21:06
Motocykl: XV 750 se / Junack M 10 1962
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 46
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: Lucack »

wiecie....... to w takim razie dziś sprawdze te metode, może dowiem się czegoś to naiszę
pozdruffki
Tu jestem po pracy.
Awatar użytkownika
zundapp600
Posty: 285
Rejestracja: 09 września 2007, 12:34
Motocykl: Virago Xv-750
Lokalizacja: Biłgoraj
Wiek: 61
Kontakt:
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: zundapp600 »

Człowieku , pytasz to Ci odpowiadamy
Nikt tu nie robi sobie jaj .
Jeżeli Cię to śmieszy to powiem tak
Mnie śmieszy to i doprowadza do rozpaczy że przekładasz graty z jednego silnika do drugiego nie zwracając uwagi na detale . Składasz do kupy a potem lamentujesz , a dobre rady masz za nic .
powodzenia w ponownym demontażu i szukaniu swojego błędu :cry:
http://www.niewiadowki.pl Forum przyczep Niewiadów

http://www.zundapp.pl Web Seite
Awatar użytkownika
Lucack
Posty: 66
Rejestracja: 23 stycznia 2008, 21:06
Motocykl: XV 750 se / Junack M 10 1962
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 46
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: Lucack »

piszesz jak stary wyjadacz.
może napiszesz co masz w dorobku w zakresie kategorii "warsztat", bo nie wiem z kim rozmawiam i jak mam w takim razie rozmawiać,
pytam o coś a ty mi piszesz że jak robię takie rzeczy to dlatego mam takie głupie pytania.
jesteś głupi ? czy ja jestem głupi?

miłej nocki
Tu jestem po pracy.
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: kyller »

tylko spokojnie :mrgreen:
Awatar użytkownika
zundapp600
Posty: 285
Rejestracja: 09 września 2007, 12:34
Motocykl: Virago Xv-750
Lokalizacja: Biłgoraj
Wiek: 61
Kontakt:
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: zundapp600 »

Nie jestem stary a tym bardziej wyjadacz
Może i jestem głupi :cry:
Wiem tylko że nie biorę się za coś czego zrobić nie potrafi .
Jeżeli już coś robię to staram się nad tym panować . Co do osiągnięć warsztatowych pewnie nie są za wielkie , ale co mi tam

Motocykl przed renowacją

Obrazek

Motocykl po renowacji

Obrazek

Prosiłeś o pomoc , każdy udzielił jakiej mógł . A Ty zlekceważyłeś i wyśmiałeś te wypowiedzi . Moim zdaniem były to bardzo dobre i fachowe porady . Twoja nieznajomość danej techniki nie upoważnia Cię do takiego zachowania . Z tąd tez mój post wyżej .
Niby jesteś mądry i bystry , a jak zawiodło Twoje doświadczenie to szybko na forum i jeszcze takie teksty do Kolegów za chęć pomocy
http://www.niewiadowki.pl Forum przyczep Niewiadów

http://www.zundapp.pl Web Seite
Awatar użytkownika
Lucack
Posty: 66
Rejestracja: 23 stycznia 2008, 21:06
Motocykl: XV 750 se / Junack M 10 1962
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 46
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: Lucack »

Nie da się ukryć, że masz się czym pochwalić.

A co detali to posprawdzałem wszystko co mogłem z serwisówką sprawdzić i nie ma różnic w modelach.
Lecz coś mi dzwoni w silniku.... przetrenuję dziś metode kijka, bo stetoskopu nie posiadam.
cdn
Lucack

[ Dodano: Pon Lut 23, 2009 8:27 am ]
ahoi

Osłuchałem wczoraj dokładnie pracujący silnik metodą "kijka", niestety w każdym miejscu słychać tylko mniejszy lub większy szum. Tak jakby niepokojący stukot nie dochodził z silnika.
Ale " na ucho" stukot dochodzi z silnika.
Tu jestem po pracy.
krystian
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: krystian »

Ściągnij głowice i sprawdź czy ci coś do garnka jak pisze BoPos nie wpadło. Ja miałem podobny przypadek tylko na szczęście podkładka nie zryła gładzi cylindra, bo wbiła się centralnie w tłok.
Awatar użytkownika
Lucack
Posty: 66
Rejestracja: 23 stycznia 2008, 21:06
Motocykl: XV 750 se / Junack M 10 1962
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 46
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: Lucack »

kurrczee.......
wiecie co to znaczy wymontować silnik......
przyznam, że nie rozpołowiałem silnika po zakupie bloku z wałem i skrzynią w dobrej wierze, ale może właśnie tam coś wpadło poprzedniemu właścicielowi.
kurcze...
mam nadzieje, że nie będę jednak musiał tego drugi raz rozbebeszać.
póki co będę jeszcze szukał przyczyny od "zewnątrz".
Tu jestem po pracy.
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: kyller »

Hopie
z warszawy jestes kupa innych ludzi tez daj komus posłuchac tego silnika
Awatar użytkownika
zundapp600
Posty: 285
Rejestracja: 09 września 2007, 12:34
Motocykl: Virago Xv-750
Lokalizacja: Biłgoraj
Wiek: 61
Kontakt:
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: zundapp600 »

No i jak tam postępy w szukaniu przyczyny stukania ???
Relacjonuj co słychać
Chyba się nie obraziłeś ????????
http://www.niewiadowki.pl Forum przyczep Niewiadów

http://www.zundapp.pl Web Seite
Awatar użytkownika
Lucack
Posty: 66
Rejestracja: 23 stycznia 2008, 21:06
Motocykl: XV 750 se / Junack M 10 1962
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 46
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: Lucack »

za łatwo się obrażam , fakt.

Co do moto:
Osłuchanie kijkiem skłoniło mnie do szukania przyczyny stukania pod prawą kapą ale ponieważ wcześniej szukałem pod pokrywą alternatora to teraz kompleksowo przyłożyłem się z dwu stron.
Wymyśliłem metodę korektora, tzn. poznaczyłem wszelkie części, które mogłyby stukać o pokrywy od wewnątrz z nadzieją, że po ponownym zdjęciu pokryw będą ślady w postaci startego korektora. Taki zwykły biały korektor piśmienniczy. Wcześniej od środka zauważyłem kilka miejsc gdzie jakby aluminium nosiło ślady puknięć - no wiecie o co chodzi - tam podejrzewałem że może coś ocierać. I tak poznaczyłem koło alternatora w różnych miejscach i pod częściowo po obwodzie oraz kosz sprzęgła po obwodzie od strony skrzyni biegów gdzie jest fabryczne szlifowanie.
Dodam, że gubiąc się już nieco w podejrzeniach jeszcze raz sprawdziłem ustawienie rozrządu i luzy zaworowe. Nie ma mowy o błędnym ustawieniu.
Niestety po zmontowaniu , zapaleniu i rozmontowaniu na zakorektorowanych miejscach nie ma śladu obić a stuk był jak zwykle.
Nie wiem co robić.

Teraz mam zdjęte pokrywy i kręcąc kluczem za wał nic nie słychać - z wyjątkiem jednego.
Podczas obrotu wału w kierunku otwarcia zaworu ssącego w cylindrze tylnym, na samym początku jak dźwigienka zaczyna pchać zawór pojawia się opór, nie zbyt mocny ale jakoś za wyraźny. Nie ma tego zupełnie w cylindrze przednim gdzie tylko czuć że wał kręci się trochę trudniej bo sprężyny zaworowe stawiają dodatkowy opór. Tu w tylnym cylindrze czuć tak jakby zawór na dziesiątą milimetra dotykał tłoka. Ale to przecież nie ten moment bo zawór wtedy dopiero się otwiera. Skrzywiony zawór ? nie było sytuacji kiedy mogło się to stać, poz tym kompresja ponad 9 bar.
Ponadto w innym momencie, chyba wtedy kiedy zamyka się zawór wydechowy słychać wyraźne klapnięcie. No trochę tak jakby za szybko zawór się zamykał ale z drugiej strony nie czuć, żeby się np podwieszał i na koniec spadał na gniazdo z klapnięciem. Chodzi to płynnie tylko głośno się zamyka. Więc następne podejrzenie pada na wałek rozrządu. Zobaczę i to.

Nie wiem wogóle skąd wzięła się ta usterka, bo mój poprzedni silnik był w dobrym stanie, był cichy, mało palił, nie brał wogóle!!! oleju i zapalał z dotyku. Wał padł z powodu który ustaliłem i powiem tylko że chodziło o smarowanie. Ale pozostałe elementy silnika a szczególnie głowice były bez zastrzeżeń.

Nie mam za wiele czasu i w tym tygodniu może tylko kilka razy na chwilę wpadne do mojej Yaponki. Jeśli nie znajdę przyczyny klekotu to niestety... z bólem... ale w przyszłym tygodniu wymontuję silnik i będę zdawał relację.
Tu jestem po pracy.
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: kyller »

no kolego sympatyczny
taka diagnoza na telefon to kij nie diagnoza
ale sprawdz jescze jedno
mówisz ze w któym s momencie jest jakby opór
przyjrzyj sie zebatce na wale i łancuszkowi
Awatar użytkownika
Lucack
Posty: 66
Rejestracja: 23 stycznia 2008, 21:06
Motocykl: XV 750 se / Junack M 10 1962
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 46
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: Lucack »

no chłopaki, znalazłem przyczynę.
jaki jestem szczęśliwy.
to nic, że muszę wymontować silnik, ważne że BĘDZIE DOBRZEEEEEEEEEEEEE !!!
okazało się, że zębatka pośrenia łańcuszka rozrządu tylnego cylindra, ta co zazębia się z kołem alternatora----------- nie ma jednego zęba ---------- chichichi.
zęba brakuje w tej cieńszej części zębatki, tej co jest od zewnątrz i zęba nie ma akurat w tym miejscu gdzie w czasie zazębiania z kołem alternatora zaczyna się naciskanie krzywki rorządu na dźwignię zaworu, tzn pojawia się zwiększone napięcie łańcuszka. zresztą nie ważne w którym to jest miejscu. w momencie jak wybrakowane miejsce wchodzi na zęby koła alternatora to brak zęba sprawia że sprężyna w tym kole odbija i kółka przestawiają się i chwilę później, jak następna para zębów wchodzi na siebie to koła są przestawione. i wtedy następuje zgrzyt. i stąd ten dźwięk.
pozostaje pytanie dlaczego nie ma tego zęba i gdzie on jest ale to inna historia.
pozdrawiam zdam relację jak się z tym uporam.
chichichichichichichichichi
Tu jestem po pracy.
Awatar użytkownika
zundapp600
Posty: 285
Rejestracja: 09 września 2007, 12:34
Motocykl: Virago Xv-750
Lokalizacja: Biłgoraj
Wiek: 61
Kontakt:
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: zundapp600 »

No brawo , w końcu sukces
http://www.niewiadowki.pl Forum przyczep Niewiadów

http://www.zundapp.pl Web Seite
Awatar użytkownika
ROUTE 66 RIDER
Posty: 1198
Rejestracja: 05 września 2007, 21:54
Motocykl: Virago XV750,VZR1800
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 60
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: ROUTE 66 RIDER »

Czytając to co pisałeś i z "całym" moim "technicznym knowledge" to wielki szacun dla ciebie za upór i efekt jaki uzyskałeś - myślę, iż teraz można się będzie do ciebie zwracać jak do eksperta w sprawie mechaniki silnika. Nie wspominając już o genetyce i klonowaniu mechanizmów naszych lalek :mrgreen: :mrgreen:
jeszcze raz szacun i szerokości!
VIRAGO XV 750
[you] -- pozdrówka z waffki
"JEŹDZIĆ TRZEBA, AŻ SIĘ NIE DA"
Obrazek
Awatar użytkownika
Lucack
Posty: 66
Rejestracja: 23 stycznia 2008, 21:06
Motocykl: XV 750 se / Junack M 10 1962
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 46
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: Lucack »

Ahoi.
Silnik już leży na stole operacyjnym - dziś wieczorem operacja.

Na marginesie mówiąc to łatwo się rozbiera, trudniej w drugą stronę.

[ Dodano: Wto Mar 03, 2009 11:39 pm ]
koło rozrządu wymienione,
wyłamany ząb odnaleziony,
przyczyna wyłamania zęba nieznana,
koło zębate pod kołem magnesowym nienaruszone,
nowe uszczelki pokryw bocznych docięte,
jutro cdn
pozdruffki

[ Dodano: Czw Mar 12, 2009 3:46 pm ]
ahoi,
wczoraj zapaliłem laleczkę i wszystko jest w porządku.
Nic nie stuka i pali na dotyk.
Szerokości.
Tu jestem po pracy.
Damian
Status: Offline

Re: 750 se - nowy silnik stary osprzęt - coś tłucze - pomocy

Post autor: Damian »

Temat stary, ale jesli kolega tutaj zerknie to może moja wypowiedź się przyda.

W Virago do 1986r montowano alternatory o innej średnicy, niż później. Nie wiem co zmieniałeś i czy alternator także, ale jeśli tam była przyczyna wcześniejszych stuków to weź to pod uwagę.

Ale pewnie i tak nie masz już silnika na stole ;)
ODPOWIEDZ