Stuki w silniku

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
TheMcBoski
Posty: 14
Rejestracja: 14 marca 2013, 12:21
Motocykl: Virago 535, WSK B1
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: TheMcBoski » 24 października 2013, 15:30

Witam podczepię się pod temat:
Byłem w dłuższej trasie około 900km i w połowie jadąc około 120 gdy nie hamowałem silnikiem ani nie przyśpieszałem z silnika zaczęło się wydobywać metaliczne stukanie. Nigdy pod obciążeniem.
Jak wróciłem powoli to stukanie było już zawsze po dodaniu gazu.
na wolnych obrotach silnik pracuje ładnie i równo.

Po dodaniu gazu zaczyna stukać metalicznie proporcjonalnie do wzrostu obrotów.
Sprawdziłem sprzęgło luz na bębnie i koszu -ok. Sprawdziłem zawory luzy się zmniejszyły ale poprawiłem je.
W wczoraj sprawdziłem czy czasem to nie wina kolanka od przedniego cylindra ale w środku zdaje się być ok po stukaniu w nią młotkiem tez jest ok.

Silnik niby ma 20tyś ale jeśli był kręcony to powiedzmy ze ma 35.
Oleju bierze bardzo mało - motul 5100 półsyntetyk.
Z napraw bieżących naprawa bendiksa i kleiłem membrany od gaźników bo się troszkę poprzecierały ale obecnie jest ok. A i wymieniłem simmering od pompy oleju. W tym sezonie przejechałem 5tyś. Silnik wkręcał się zawsze dobrze na obroty i 150 to nie problem dla niego.
Ale ostania podróż nie była dla niego szczęśliwa.

Dziś sprawdzę naciąg łańcuszka rozrządu. Co dalej ? chyba wyciągnę silnik z ramy i zacznę powoli rozkręcać.

podbiel
Posty: 1639
Rejestracja: 05 czerwca 2010, 14:09
Motocykl: virago xv750 '95
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: podbiel » 25 października 2013, 13:10


TheMcBoski
Posty: 14
Rejestracja: 14 marca 2013, 12:21
Motocykl: Virago 535, WSK B1
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: TheMcBoski » 09 czerwca 2014, 09:14

Witam po długiej przerwie,(troche podróże i inne przeszkody) obecnie moja stajnia powiekszyła się o VX800, ale virówkę będę szykował dla mojej dziewczyny która robi własnie prawko.

Więcej informacji o stukach:
sprzęgło rozrusznika odpada sprawdziłem - poprzednio stetoskopem sprawdziłem gdzie stuka i przy rozruszniku to było to.
Sprawdziłem smok od oleju ten żółty z siateczką w bardzo dobrym stanie, opiłek było bardzo mało.

Jak dla mnie wali coś przy pierwszym cylindru ale stuki są rozproszone - drudno ustalić miejsce, nie kopci, niby poza straszym waleniem od zimnego silnika do cieplego wygląda ok.

Zastanawiam się czy kupić klucz dynanometryczny i odkręcić głowice.
https://www.youtube.com/watch?v=xKdXlOrw2o8 film z pracy silnika, na wolnych obrotach jest prawie ok
Może coś się zawory popierdzieliły może są wypalone.
Jestem elektronikiem a nie mechanikiem z doświadczenia, czasem myśle że to nie WSK i czy VW mk2 i przy silniku trzeba coś czarować.

Proszę o radę co do próby samodzielnej naprawy, Póki co wacham się nad sprawdzeniem głowicy a odaniem do mechanika, tylko najlepiej w woj. łódzkim - 100km od kutna, może Warszawa.

Pozdrawiam Piotr.

Awatar użytkownika
Andrews66
Posty: 144
Rejestracja: 28 sierpnia 2011, 23:36
Motocykl: stuki puki 1200
Wiek: 31
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: Andrews66 » 19 czerwca 2014, 02:34

A przy hamowaniu sinikiem jak to słychać?

TheMcBoski
Posty: 14
Rejestracja: 14 marca 2013, 12:21
Motocykl: Virago 535, WSK B1
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: TheMcBoski » 24 czerwca 2014, 12:02

Witaj,
Przy hamowaniu silnikiem niby troszeczke mniej, na samym poczatku jak pojawiały się stuki a jechałem to przy hamowaniu silnikiem oraz rozpędzaniu nie był tego wogule.

Teraz długo byłem poza domem, ale kupiłem hak do auta wiec jak nic nie wymyśle to w przyszłym miesiącu zawioze motocykl do mechaniora dostałem namiar na dobrego z 30 letnim stażem tylko rzecz jasna nie taniego.

Awatar użytkownika
Andrews66
Posty: 144
Rejestracja: 28 sierpnia 2011, 23:36
Motocykl: stuki puki 1200
Wiek: 31
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: Andrews66 » 24 czerwca 2014, 20:49

Tak na słuch to trochę wróżenie z fusów, ale mi to brzmi na wytartą panewkę, tym bardziej jak cichnie pod obciążeniem. Jak obróci to na pewno zauważysz. :P

Bardziej optymistycznie może to być sprzęgło, bo 535 lubiło zjadać tam jakieś śrubki.

Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7065
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 40
Kontakt:
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: -waldi- » 24 czerwca 2014, 20:56

panewka to raczej nie jest, prędzej sworzeń tłokowy, pierścienie i zawory

Panewki dają głuchy stuk, nasilający się przy obciążeniu, zanikający przy hamowaniu silnikiem.

Po za tym zbyt częste te stuki jak na układ korbowo-tłokowy - zerknij na łańcuch rozrządu i jego napinacz
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!

Awatar użytkownika
kapitanwasyl
Posty: 502
Rejestracja: 13 października 2011, 21:27
Motocykl: WSK , Junak...XV 250
Lokalizacja: Wszędzie blisko ... bo prawie z samego centrum :)
Wiek: 42
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: kapitanwasyl » 24 czerwca 2014, 22:30

Też stawiam na rozrząd ,klekocze jak Junak

Awatar użytkownika
Andrews66
Posty: 144
Rejestracja: 28 sierpnia 2011, 23:36
Motocykl: stuki puki 1200
Wiek: 31
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: Andrews66 » 25 czerwca 2014, 21:41

-waldi- pisze: Panewki dają głuchy stuk, nasilający się przy obciążeniu, zanikający przy hamowaniu silnikiem.
Heh, rozbierałem taki co miał dokładnie na odwrót. :)

Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7065
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 40
Kontakt:
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: -waldi- » 26 czerwca 2014, 21:31

anomalia jakieś, chyba że już w ogóle panewek nie było
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!

TheMcBoski
Posty: 14
Rejestracja: 14 marca 2013, 12:21
Motocykl: Virago 535, WSK B1
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: TheMcBoski » 27 czerwca 2014, 09:38

Dzięki za sugestie:)
Odpaliłem jeszcze raz i osłuchałem - jak dla mnie to własnie coś z rozrządem czy tłok - powiedziałbym ze przy swożniach taki był efekt w 2-suwach itd tu mam praktykę.
W przyszłym tygodniu wyciągam silnik i sprawdzam głowice oraz rozrząd.

Co do pierscieni to raczej nie bo już coś spalałinaczej.

Panewka raczenie - choć holera wie - przy lokalizowaniu usterki zazwyczaj pomaga przykładanie ucha i już wiadomo gdzie może byc.

Jak będę rozkęcał napewno zrobię foto relację i się podzielę - dzięki narazie za pomoc.

Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7065
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 40
Kontakt:
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: -waldi- » 27 czerwca 2014, 20:50

a weź dekle na wałkach odkręć i zbadaj naciąg łańcuszków rozrządu za nim silnik wyjmiesz....
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!

Awatar użytkownika
Andrews66
Posty: 144
Rejestracja: 28 sierpnia 2011, 23:36
Motocykl: stuki puki 1200
Wiek: 31
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: Andrews66 » 27 czerwca 2014, 21:08

-waldi- pisze:anomalia jakieś, chyba że już w ogóle panewek nie było

No nie było, nie było. Prawie je bokiem wypluło. :P

Awatar użytkownika
Digidy1
Posty: 252
Rejestracja: 11 października 2013, 22:16
Motocykl: XV 535 94r.
Lokalizacja: Sucha Beskidzka
Wiek: 25
Kontakt:
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: Digidy1 » 14 lipca 2014, 11:16

Waldi na weselu zapomniałem sie zapytać i pokazać, też mam stuki i nie wiem dokładnie gdzie szukać..
Podejrzewam ten kosz, bo od jakiegoś czasu pojawiły się stuki, a po wciśnięciu sprzęgła one zanikały a teraz też stuka lekko nawet na wciśniętym sprzęgle. Kto z tym już robił? Bo jednak denerwująca sprawa podczas jazdy
Tomek

Born To Be Wild

Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7065
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 40
Kontakt:
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: -waldi- » 14 lipca 2014, 22:22

łożysko na wałki sprzęgłowym lub sam kosz.... pojeździ jeszcze długo :)
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!

TheMcBoski
Posty: 14
Rejestracja: 14 marca 2013, 12:21
Motocykl: Virago 535, WSK B1
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: TheMcBoski » 21 lipca 2014, 08:52

Witajcie, długo mnie nie było ale pewne kroki poczyniłem:
- odkręciłem dekle i sprawdziłem naciąg łańcuszków - wsam raz.
Przedni cylinder który to tak hałasuje miał naciąg ok ale co mnie zdziwiło mogłem lekko kołem przekręcić w lewo i prawo - zakręciłem wałem i już tego zrobić nie mogłem. Przejrze instrukcje bo nie wiem czy to jest prawidłowe.

Ustawiłem jeszczeraz luzy na zaworach były nieco wieksze ale to nie klawiatura tak wali - choć jak stukałem krzywką w popychacz to faktycznie był to dość głośny metaliczny dźwięk. (0.08 i 0.13 luzy na zaworach obecnie)

Kolejne dwa filmiki
Jeden jest po wymianie oleju na troche gęstry mineralny.
Słychać lekką różnicę - przy niektórych obrotach przestało cykać, ale oczywiście pózniej wraz ze wzrostem pojawiało się na nowow (film przy kręceniu ssaniem - tel preatura silnika koło 70C)

http://youtu.be/ztQusAZt1Lg
http://youtu.be/OCC_UYF7E1Y

Kosz sprawdziłem jest ok, bendiks też.

Awatar użytkownika
tylust
Posty: 2693
Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
Motocykl: XV 750 1982r.
Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: tylust » 21 lipca 2014, 09:34

Naciąg łańcucha powiniwn być rownomierny w calym zakresie. Jesli w jakims ustawieniu możesz ruszać kolem w lewo i w prawo (rozumiem, ze chodzi o kolo, na ktorym masz walek rozrządu) to moze oznaczac np, że lanczuszek jest rozciągnięty nie równomiernie. Moze byc cos nie tak z napinaczem. U mnie podobny objaw dawał wypadniety slizg łańcucha rozrządu. Czytalem też chyba na tym forum o uszkodzeniu koła rozrządu tego na dole - wylamane kilka zębów. Pomyśl, że ustawiasz luz na zaworach na dziesiętne części mm, a z drugiej strony możesz ruszać walkiem ręką ? Tak na mój chlopski rozum to calkowicie podważa sens regulacji jkichkolwiek luzów. Ale mechanikiem nie jestem :wink:
Tomek

Awatar użytkownika
tomasz77
Posty: 1160
Rejestracja: 13 grudnia 2014, 11:40
Motocykl: Bananowy Song
Lokalizacja: Częstochowa tysiąclecie
Wiek: 41
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: tomasz77 » 17 grudnia 2014, 16:46

Witam wszystkich , może nie jestem specem w tej dziedzinie ale właśnie mój mechanior znalazł coś co dawało dziwny metaliczny podzwiek w tylnym cylindrze. ..
okazało się po sprawdzeniu wszystkiego co tylko możliwe ze to ..... i uwaga...... taaaaaadam ....BENDIX...
śruby się rozkrecily i pobrzekiwaly tak że myślę że ta diagnoza może Wam pomóc w rozpoznaniu choroby układu serca głównego naszych moto. ..
pozdrawiam serdecznie. TOM
Marzenia trzeba realizować bo życie jest jedno. .i nikt go za Ciebie nie przeżyje...
Jak Ciezko byc idealnym ,i borykać się z myślą iż nikt nigdy Ci nie dorówna

Obrazek

TheMcBoski
Posty: 14
Rejestracja: 14 marca 2013, 12:21
Motocykl: Virago 535, WSK B1
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: TheMcBoski » 08 marca 2015, 23:21

Długo mnie niebyło na forum i długo nie brałem się za naprawę virówki.
(więcej pracy uczelnia żeglowanie i sezon na VX800)

Niestety mechanikiem nie jestem i czasem też leniwość daje o sobie znać.
Czarny scenariusz - to panewki.
Silnik pozbawiony cylindrów i wszystkiego od lewej strony w tym tygodniu postaram się wyjąć sprzęgło i reszte by kartery rozpołowić.

Krótka cha-ka głośniej było w przednim cylindrze i po mocnym ruszaniu tłokiem na panewce jest większy luz niż na tylnym. (oczywiście niewielki jak można było ręką wyczuć.)
Kilka zdjęć z akcji.

O radę prosić będę fachowców:
-Cylindry składać na suche czy posmarowane olejem uszczelki? (Jak kiedyś w golfie mk2 wymieniałem to chyba lekko ją przesmarowałem)
-na panewce od rozrządu znalazłem ślady zużycia wyczuwalne palcem od dolnej strony - będę mierzyć ile dokładnie .

Jak sprawdzę zużycie wału i panewek to się odezwę z dokładnymi informacjami i pytaniem czy kupować panewki za 50$ w sieci, czy lepiej kupić za powyżej 500zł wał z tłokami który ma jakąś gwarancje na panewki.
Pozdrawiam Piotrek.

Ps. wałki rozrządu łańcuszek jak nowe trochę tylko było syfu za pokrywką od przekładnie kardana ale poza tym może i bym wierzył że motocykl ma 30 może nawet 50tys przebiegu tylko dlaczego poleciały panewki.
Olej wymieniałem wcześniej niż powinienem - a ostatni to motul 5100.
Załączniki
IMG_20150308_165734.jpg
IMG_20150307_162951.jpg
IMG_20150307_162808.jpg
IMG_20150307_161338.jpg

Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 3877
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: BMW F800ST
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 60
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: leszekk » 08 marca 2015, 23:42

Wszystko co składasz składaj z użyciem oleju (wszelkie sworznie, panewki, wszystkie współpracujące części) - łatwiej będzie Ci się to wszystko przy montażu obracało a co najważniejsze - przy pierwszym rozruchu po remoncie ten olej ma zabezpieczyć przed zatarciem zanim dojdzie olej z pompy czy z rozbryzgu. Co do uszczelek papierowych to są różne szkoły - ja wyznaję subtelne smarowanie gęstym smarem (towotem). Słyszałem, że są tacy, co próbują używać silikonu ale to chyba mechanicy, którzy praktykę zdobywali u hydraulika ;-) Do połączeń można także używać specjalnego preparatu klejopodobnego (nie pamiętam nazwy) rozcieńczanego bodaj denaturatem, który po nagrzaniu silnika spiekał się pięknie.
A co w serwisówce o tym piszą? Z pewnością jest tam napisane co na sucho, co na olej, co na towot a co na silikon.
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.

Awatar użytkownika
tylust
Posty: 2693
Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
Motocykl: XV 750 1982r.
Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
Wiek: 45
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: tylust » 09 marca 2015, 07:42

Ja dodam tylko tyle, że elementy musisz pomierzyć, bo "na oko" nawet te wyglądające jak nowe też mogą nie trzymać wymiaru. Np. wspomniane przez Ciebie łańcuszki rozrządu. U siebie wymieniałem i te stare też wyglądają jak nowe - tylko, że napinaczy już na nie nie starczało.... a na oko maja długość identyczną jak nowe
Tomek

TheMcBoski
Posty: 14
Rejestracja: 14 marca 2013, 12:21
Motocykl: Virago 535, WSK B1
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: TheMcBoski » 10 marca 2015, 22:34

Witajcie,
Cią dalszy dopiero dziś udało się dokończyć rozkręcenia silnika.
Udało się dobrać do panewek i oczy otworzył mi się szerzej.
Ale zdjęcia powiedzą więcej.
Panewki przedniego cylindra zdarte, tylnego jak widać srebren choć widać na nich już zużycie - 13 stek różnicy na szybko suwmiarką.
Jutro po pracy zmierzę dokładnie stare oraz czy wał jest zużyty- wygląda ok - pomiary powiedzą prawdę.
Panewka na od przedniego cylindra gdzie tak napierdzielało miała większe zużycie od góry - strony tłoka- większa siła przy wybuchu mieszanki.

Teraz szukam panewek i kupuje czym prędzej.
PS. zapraszam znawców tematu co do przyczyn powstania usterki. (simering w pokrywie od pompy oleju?)
Dlaczego usterka nie jest symetryczna?

A bym zapomniał podczas demontarzu pędkł mi pierscionek 2' zapewne nominał ktoś gdzieś kupował w polsce ? (panewki widziałem tylko za granica)
Załączniki
IMG_20150310_212440.jpg
IMG_20150310_212334.jpg
IMG_20150310_212400.jpg

Awatar użytkownika
Artur
Posty: 262
Rejestracja: 29 lipca 2013, 14:15
Motocykl: CX500, BMW-R71
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: Artur » 11 marca 2015, 11:05

Możesz nawet tego nie mierzyć bo przy tak wybitych panewkach wał tez jest do wymiany, tu nowy wał z nowa panewka ma luz od 0.02 do 0.03 mm po to są grupy selekcyjne i nr na korbowodach
Producent nie przewiduje tez szlifu wału

TheMcBoski
Posty: 14
Rejestracja: 14 marca 2013, 12:21
Motocykl: Virago 535, WSK B1
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: TheMcBoski » 11 marca 2015, 13:34

Artur dzięki za info.

Ale poruszę sprawę panewek.
Do tego modelu sa przewidziane 2 kolory niebieski i zielony.
22U-11656-30-00 PLANE BRNG,CON ROD - zielone
22U-11656-00-00 PLANE BRNG,CON ROD - niebieskie
Jak to obliczyć jak dobrać - ktoś zna tajemną wiedzę? Gdy się nie ma ich w ręku bez mierzenia.

Serwis Yamahy może podać tylko które panewki są dedykowane do tego numeru silnika.
Pomiar wału - 42 mm i uwaga zużycie między stronami jest niesymetryczne czyli dla jednej panewki 10 mikronów
a dla drugiej 5 mikronów(w tym miejscu gdzie chodził tłok przedniego i tylnego cylindra). Do czwartego miejsca po przecinku chyba niema konieczności pomiaru.

I teraz pytanie grupy selekcyjnej - kolejnosc to: niebieski, czarny, brazowy zielony (niebieski to nominał? tylko skoku nie znam)

Awatar użytkownika
jjanusz
Posty: 665
Rejestracja: 29 maja 2011, 10:45
Motocykl: virago 535 rok 1991
Lokalizacja: krasnogliny(dęblin) lubelskie
Wiek: 52
Status: Offline

Re: Stuki w silniku

Post autor: jjanusz » 11 marca 2015, 15:15

Kolego zmież do drugiego miejsca po przecinku , tylko dokładnie. :!: :!: dokładniejsze pomiary tylko w pomieszczeniu klimatyzowanym :!: :!: .a twój pomiar różnicy 0.005 to jes idealnie
jjjanusz
------------------------------------------------------------------
"Niedość, że masz prace to i pieniądze byś chciał?"

ODPOWIEDZ