Strona 2 z 3

Re: Stuki w silniku

: 24 października 2013, 15:30
autor: TheMcBoski
Witam podczepię się pod temat:
Byłem w dłuższej trasie około 900km i w połowie jadąc około 120 gdy nie hamowałem silnikiem ani nie przyśpieszałem z silnika zaczęło się wydobywać metaliczne stukanie. Nigdy pod obciążeniem.
Jak wróciłem powoli to stukanie było już zawsze po dodaniu gazu.
na wolnych obrotach silnik pracuje ładnie i równo.

Po dodaniu gazu zaczyna stukać metalicznie proporcjonalnie do wzrostu obrotów.
Sprawdziłem sprzęgło luz na bębnie i koszu -ok. Sprawdziłem zawory luzy się zmniejszyły ale poprawiłem je.
W wczoraj sprawdziłem czy czasem to nie wina kolanka od przedniego cylindra ale w środku zdaje się być ok po stukaniu w nią młotkiem tez jest ok.

Silnik niby ma 20tyś ale jeśli był kręcony to powiedzmy ze ma 35.
Oleju bierze bardzo mało - motul 5100 półsyntetyk.
Z napraw bieżących naprawa bendiksa i kleiłem membrany od gaźników bo się troszkę poprzecierały ale obecnie jest ok. A i wymieniłem simmering od pompy oleju. W tym sezonie przejechałem 5tyś. Silnik wkręcał się zawsze dobrze na obroty i 150 to nie problem dla niego.
Ale ostania podróż nie była dla niego szczęśliwa.

Dziś sprawdzę naciąg łańcuszka rozrządu. Co dalej ? chyba wyciągnę silnik z ramy i zacznę powoli rozkręcać.

Re: Stuki w silniku

: 25 października 2013, 13:10
autor: podbiel

Re: Stuki w silniku

: 09 czerwca 2014, 09:14
autor: TheMcBoski
Witam po długiej przerwie,(troche podróże i inne przeszkody) obecnie moja stajnia powiekszyła się o VX800, ale virówkę będę szykował dla mojej dziewczyny która robi własnie prawko.

Więcej informacji o stukach:
sprzęgło rozrusznika odpada sprawdziłem - poprzednio stetoskopem sprawdziłem gdzie stuka i przy rozruszniku to było to.
Sprawdziłem smok od oleju ten żółty z siateczką w bardzo dobrym stanie, opiłek było bardzo mało.

Jak dla mnie wali coś przy pierwszym cylindru ale stuki są rozproszone - drudno ustalić miejsce, nie kopci, niby poza straszym waleniem od zimnego silnika do cieplego wygląda ok.

Zastanawiam się czy kupić klucz dynanometryczny i odkręcić głowice.
https://www.youtube.com/watch?v=xKdXlOrw2o8 film z pracy silnika, na wolnych obrotach jest prawie ok
Może coś się zawory popierdzieliły może są wypalone.
Jestem elektronikiem a nie mechanikiem z doświadczenia, czasem myśle że to nie WSK i czy VW mk2 i przy silniku trzeba coś czarować.

Proszę o radę co do próby samodzielnej naprawy, Póki co wacham się nad sprawdzeniem głowicy a odaniem do mechanika, tylko najlepiej w woj. łódzkim - 100km od kutna, może Warszawa.

Pozdrawiam Piotr.

Re: Stuki w silniku

: 19 czerwca 2014, 02:34
autor: Andrews66
A przy hamowaniu sinikiem jak to słychać?

Re: Stuki w silniku

: 24 czerwca 2014, 12:02
autor: TheMcBoski
Witaj,
Przy hamowaniu silnikiem niby troszeczke mniej, na samym poczatku jak pojawiały się stuki a jechałem to przy hamowaniu silnikiem oraz rozpędzaniu nie był tego wogule.

Teraz długo byłem poza domem, ale kupiłem hak do auta wiec jak nic nie wymyśle to w przyszłym miesiącu zawioze motocykl do mechaniora dostałem namiar na dobrego z 30 letnim stażem tylko rzecz jasna nie taniego.

Re: Stuki w silniku

: 24 czerwca 2014, 20:49
autor: Andrews66
Tak na słuch to trochę wróżenie z fusów, ale mi to brzmi na wytartą panewkę, tym bardziej jak cichnie pod obciążeniem. Jak obróci to na pewno zauważysz. :P

Bardziej optymistycznie może to być sprzęgło, bo 535 lubiło zjadać tam jakieś śrubki.

Re: Stuki w silniku

: 24 czerwca 2014, 20:56
autor: -waldi-
panewka to raczej nie jest, prędzej sworzeń tłokowy, pierścienie i zawory

Panewki dają głuchy stuk, nasilający się przy obciążeniu, zanikający przy hamowaniu silnikiem.

Po za tym zbyt częste te stuki jak na układ korbowo-tłokowy - zerknij na łańcuch rozrządu i jego napinacz

Re: Stuki w silniku

: 24 czerwca 2014, 22:30
autor: kapitanwasyl
Też stawiam na rozrząd ,klekocze jak Junak

Re: Stuki w silniku

: 25 czerwca 2014, 21:41
autor: Andrews66
-waldi- pisze: Panewki dają głuchy stuk, nasilający się przy obciążeniu, zanikający przy hamowaniu silnikiem.
Heh, rozbierałem taki co miał dokładnie na odwrót. :)

Re: Stuki w silniku

: 26 czerwca 2014, 21:31
autor: -waldi-
anomalia jakieś, chyba że już w ogóle panewek nie było

Re: Stuki w silniku

: 27 czerwca 2014, 09:38
autor: TheMcBoski
Dzięki za sugestie:)
Odpaliłem jeszcze raz i osłuchałem - jak dla mnie to własnie coś z rozrządem czy tłok - powiedziałbym ze przy swożniach taki był efekt w 2-suwach itd tu mam praktykę.
W przyszłym tygodniu wyciągam silnik i sprawdzam głowice oraz rozrząd.

Co do pierscieni to raczej nie bo już coś spalałinaczej.

Panewka raczenie - choć holera wie - przy lokalizowaniu usterki zazwyczaj pomaga przykładanie ucha i już wiadomo gdzie może byc.

Jak będę rozkęcał napewno zrobię foto relację i się podzielę - dzięki narazie za pomoc.

Re: Stuki w silniku

: 27 czerwca 2014, 20:50
autor: -waldi-
a weź dekle na wałkach odkręć i zbadaj naciąg łańcuszków rozrządu za nim silnik wyjmiesz....

Re: Stuki w silniku

: 27 czerwca 2014, 21:08
autor: Andrews66
-waldi- pisze:anomalia jakieś, chyba że już w ogóle panewek nie było

No nie było, nie było. Prawie je bokiem wypluło. :P

Re: Stuki w silniku

: 14 lipca 2014, 11:16
autor: Digidy1
Waldi na weselu zapomniałem sie zapytać i pokazać, też mam stuki i nie wiem dokładnie gdzie szukać..
Podejrzewam ten kosz, bo od jakiegoś czasu pojawiły się stuki, a po wciśnięciu sprzęgła one zanikały a teraz też stuka lekko nawet na wciśniętym sprzęgle. Kto z tym już robił? Bo jednak denerwująca sprawa podczas jazdy

Re: Stuki w silniku

: 14 lipca 2014, 22:22
autor: -waldi-
łożysko na wałki sprzęgłowym lub sam kosz.... pojeździ jeszcze długo :)

Re: Stuki w silniku

: 21 lipca 2014, 08:52
autor: TheMcBoski
Witajcie, długo mnie nie było ale pewne kroki poczyniłem:
- odkręciłem dekle i sprawdziłem naciąg łańcuszków - wsam raz.
Przedni cylinder który to tak hałasuje miał naciąg ok ale co mnie zdziwiło mogłem lekko kołem przekręcić w lewo i prawo - zakręciłem wałem i już tego zrobić nie mogłem. Przejrze instrukcje bo nie wiem czy to jest prawidłowe.

Ustawiłem jeszczeraz luzy na zaworach były nieco wieksze ale to nie klawiatura tak wali - choć jak stukałem krzywką w popychacz to faktycznie był to dość głośny metaliczny dźwięk. (0.08 i 0.13 luzy na zaworach obecnie)

Kolejne dwa filmiki
Jeden jest po wymianie oleju na troche gęstry mineralny.
Słychać lekką różnicę - przy niektórych obrotach przestało cykać, ale oczywiście pózniej wraz ze wzrostem pojawiało się na nowow (film przy kręceniu ssaniem - tel preatura silnika koło 70C)

http://youtu.be/ztQusAZt1Lg
http://youtu.be/OCC_UYF7E1Y

Kosz sprawdziłem jest ok, bendiks też.

Re: Stuki w silniku

: 21 lipca 2014, 09:34
autor: tylust
Naciąg łańcucha powiniwn być rownomierny w calym zakresie. Jesli w jakims ustawieniu możesz ruszać kolem w lewo i w prawo (rozumiem, ze chodzi o kolo, na ktorym masz walek rozrządu) to moze oznaczac np, że lanczuszek jest rozciągnięty nie równomiernie. Moze byc cos nie tak z napinaczem. U mnie podobny objaw dawał wypadniety slizg łańcucha rozrządu. Czytalem też chyba na tym forum o uszkodzeniu koła rozrządu tego na dole - wylamane kilka zębów. Pomyśl, że ustawiasz luz na zaworach na dziesiętne części mm, a z drugiej strony możesz ruszać walkiem ręką ? Tak na mój chlopski rozum to calkowicie podważa sens regulacji jkichkolwiek luzów. Ale mechanikiem nie jestem :wink:

Re: Stuki w silniku

: 17 grudnia 2014, 16:46
autor: tomasz77
Witam wszystkich , może nie jestem specem w tej dziedzinie ale właśnie mój mechanior znalazł coś co dawało dziwny metaliczny podzwiek w tylnym cylindrze. ..
okazało się po sprawdzeniu wszystkiego co tylko możliwe ze to ..... i uwaga...... taaaaaadam ....BENDIX...
śruby się rozkrecily i pobrzekiwaly tak że myślę że ta diagnoza może Wam pomóc w rozpoznaniu choroby układu serca głównego naszych moto. ..
pozdrawiam serdecznie. TOM

Re: Stuki w silniku

: 08 marca 2015, 23:21
autor: TheMcBoski
Długo mnie niebyło na forum i długo nie brałem się za naprawę virówki.
(więcej pracy uczelnia żeglowanie i sezon na VX800)

Niestety mechanikiem nie jestem i czasem też leniwość daje o sobie znać.
Czarny scenariusz - to panewki.
Silnik pozbawiony cylindrów i wszystkiego od lewej strony w tym tygodniu postaram się wyjąć sprzęgło i reszte by kartery rozpołowić.

Krótka cha-ka głośniej było w przednim cylindrze i po mocnym ruszaniu tłokiem na panewce jest większy luz niż na tylnym. (oczywiście niewielki jak można było ręką wyczuć.)
Kilka zdjęć z akcji.

O radę prosić będę fachowców:
-Cylindry składać na suche czy posmarowane olejem uszczelki? (Jak kiedyś w golfie mk2 wymieniałem to chyba lekko ją przesmarowałem)
-na panewce od rozrządu znalazłem ślady zużycia wyczuwalne palcem od dolnej strony - będę mierzyć ile dokładnie .

Jak sprawdzę zużycie wału i panewek to się odezwę z dokładnymi informacjami i pytaniem czy kupować panewki za 50$ w sieci, czy lepiej kupić za powyżej 500zł wał z tłokami który ma jakąś gwarancje na panewki.
Pozdrawiam Piotrek.

Ps. wałki rozrządu łańcuszek jak nowe trochę tylko było syfu za pokrywką od przekładnie kardana ale poza tym może i bym wierzył że motocykl ma 30 może nawet 50tys przebiegu tylko dlaczego poleciały panewki.
Olej wymieniałem wcześniej niż powinienem - a ostatni to motul 5100.

Re: Stuki w silniku

: 08 marca 2015, 23:42
autor: leszekk
Wszystko co składasz składaj z użyciem oleju (wszelkie sworznie, panewki, wszystkie współpracujące części) - łatwiej będzie Ci się to wszystko przy montażu obracało a co najważniejsze - przy pierwszym rozruchu po remoncie ten olej ma zabezpieczyć przed zatarciem zanim dojdzie olej z pompy czy z rozbryzgu. Co do uszczelek papierowych to są różne szkoły - ja wyznaję subtelne smarowanie gęstym smarem (towotem). Słyszałem, że są tacy, co próbują używać silikonu ale to chyba mechanicy, którzy praktykę zdobywali u hydraulika ;-) Do połączeń można także używać specjalnego preparatu klejopodobnego (nie pamiętam nazwy) rozcieńczanego bodaj denaturatem, który po nagrzaniu silnika spiekał się pięknie.
A co w serwisówce o tym piszą? Z pewnością jest tam napisane co na sucho, co na olej, co na towot a co na silikon.

Re: Stuki w silniku

: 09 marca 2015, 07:42
autor: tylust
Ja dodam tylko tyle, że elementy musisz pomierzyć, bo "na oko" nawet te wyglądające jak nowe też mogą nie trzymać wymiaru. Np. wspomniane przez Ciebie łańcuszki rozrządu. U siebie wymieniałem i te stare też wyglądają jak nowe - tylko, że napinaczy już na nie nie starczało.... a na oko maja długość identyczną jak nowe

Re: Stuki w silniku

: 10 marca 2015, 22:34
autor: TheMcBoski
Witajcie,
Cią dalszy dopiero dziś udało się dokończyć rozkręcenia silnika.
Udało się dobrać do panewek i oczy otworzył mi się szerzej.
Ale zdjęcia powiedzą więcej.
Panewki przedniego cylindra zdarte, tylnego jak widać srebren choć widać na nich już zużycie - 13 stek różnicy na szybko suwmiarką.
Jutro po pracy zmierzę dokładnie stare oraz czy wał jest zużyty- wygląda ok - pomiary powiedzą prawdę.
Panewka na od przedniego cylindra gdzie tak napierdzielało miała większe zużycie od góry - strony tłoka- większa siła przy wybuchu mieszanki.

Teraz szukam panewek i kupuje czym prędzej.
PS. zapraszam znawców tematu co do przyczyn powstania usterki. (simering w pokrywie od pompy oleju?)
Dlaczego usterka nie jest symetryczna?

A bym zapomniał podczas demontarzu pędkł mi pierscionek 2' zapewne nominał ktoś gdzieś kupował w polsce ? (panewki widziałem tylko za granica)

Re: Stuki w silniku

: 11 marca 2015, 11:05
autor: Artur
Możesz nawet tego nie mierzyć bo przy tak wybitych panewkach wał tez jest do wymiany, tu nowy wał z nowa panewka ma luz od 0.02 do 0.03 mm po to są grupy selekcyjne i nr na korbowodach
Producent nie przewiduje tez szlifu wału

Re: Stuki w silniku

: 11 marca 2015, 13:34
autor: TheMcBoski
Artur dzięki za info.

Ale poruszę sprawę panewek.
Do tego modelu sa przewidziane 2 kolory niebieski i zielony.
22U-11656-30-00 PLANE BRNG,CON ROD - zielone
22U-11656-00-00 PLANE BRNG,CON ROD - niebieskie
Jak to obliczyć jak dobrać - ktoś zna tajemną wiedzę? Gdy się nie ma ich w ręku bez mierzenia.

Serwis Yamahy może podać tylko które panewki są dedykowane do tego numeru silnika.
Pomiar wału - 42 mm i uwaga zużycie między stronami jest niesymetryczne czyli dla jednej panewki 10 mikronów
a dla drugiej 5 mikronów(w tym miejscu gdzie chodził tłok przedniego i tylnego cylindra). Do czwartego miejsca po przecinku chyba niema konieczności pomiaru.

I teraz pytanie grupy selekcyjnej - kolejnosc to: niebieski, czarny, brazowy zielony (niebieski to nominał? tylko skoku nie znam)

Re: Stuki w silniku

: 11 marca 2015, 15:15
autor: jjanusz
Kolego zmież do drugiego miejsca po przecinku , tylko dokładnie. :!: :!: dokładniejsze pomiary tylko w pomieszczeniu klimatyzowanym :!: :!: .a twój pomiar różnicy 0.005 to jes idealnie