Strona 1 z 4

modyfikacja hamulców xv 1100

: 21 października 2012, 13:53
autor: HaCaT
Czolem!

pomyślałem o modyfikacji przednich hamulców. Chodzi mi o wymianę zacisków hamulcowych i pompy - myślę tutaj o zastosowaniu takiego zestawu z innego motocykla, np. jakiegoś turystyka. Czy ktoś z was przymierzał się kiedyś do tego tematu?

pozdro :rock:

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 22 października 2012, 09:25
autor: 2007XV1700
żaden problem jeśli znasz kogoś kto z Alu na CNC wytnie Ci przejściówki laga -> zacisk
a ze stali SK10V wytnie tarcze pod rozmiar wzór dowolny :D
pompa przystosowana pod zaciski (ilość płynu wtłaczanego w przewody) reszta to przewody w oplocie.

dużo zachodu, wysokie koszta. Można wiedzieć jaki miał by być cel takiego zabiegu?

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 22 października 2012, 22:34
autor: HaCaT
1986XV1000 pisze:Można wiedzieć jaki miał by być cel takiego zabiegu?
beznadziejne przednie hamulce, mam tą przyjemność ujeżdżać TDM 850 i z całym przekonaniem mogę powiedzieć, że tam hamulce działają.

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 22 października 2012, 22:43
autor: krzycho1978
pojezdzij LTekiem stwierdzisz że tdm nie ma hamulców

Hacat chyba wpadłeś w jakąś psychozę powypadkową i kombinujesz za dużo...albo zmień motór albo zaakceptuj jego plusy i minusy

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 22 października 2012, 23:49
autor: HaCaT
krzycho1978 pisze:pojezdzij LTekiem stwierdzisz że tdm nie ma hamulców

Hacat chyba wpadłeś w jakąś psychozę powypadkową i kombinujesz za dużo...albo zmień motór albo zaakceptuj jego plusy i minusy
niezłe, ale się ubawiłem.
krzycho1978 z całym szacunkiem, bawisz się w psychologa on-line? Po czym waszmość wnosisz, żem niezrównoważony psychicznie? A zresztą nie musisz odpowiadać.

Nadal z niecierpliwością czekam na merytoryczny komentarz :)

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 22 października 2012, 23:59
autor: krzycho1978
HaCaT pisze:
krzycho1978 pisze:pojezdzij LTekiem stwierdzisz że tdm nie ma hamulców

Hacat chyba wpadłeś w jakąś psychozę powypadkową i kombinujesz za dużo...albo zmień motór albo zaakceptuj jego plusy i minusy
niezłe, ale się ubawiłem.
krzycho1978 z całym szacunkiem, bawisz się w psychologa on-line? Po czym waszmość wnosisz, żem niezrównoważony psychicznie? A zresztą nie musisz odpowiadać.

Nadal z niecierpliwością czekam na merytoryczny komentarz :)

a kto powiedział że jesteś niezrównoważony????-i czemu od razu bierzesz to do siebie-troszke więcej dystansu i :nazdrowie:

znasz kogoś kto na własną odpowiedzialność zmieni ci mocowanie zacisków/zaciski/tarcze i się pod tym podpisze?



z małe pieniądze.........bo za duże to kup taki motór z takimi hamulcami jak ci odpowiadają.....

poprostu gra nie warta świeczki

:nazdrowie:

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 00:07
autor: HaCaT
nie gadam z tobą bo jeździsz BMW :lol:

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 00:09
autor: krzycho1978
tylko prawdziwe pipy jezdzą czymś takim

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 00:20
autor: HaCaT
krzycho1978 pisze:tylko prawdziwe pipy jezdzą czymś takim
amen :bravo:

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 09:57
autor: ZWIERZAK
A ja to bym na początek spróbował poszukać pompy hamulcowej o mniejszej średnicy tłoczka. Kosztem skoku klamki sprzęgła można uzyskać wyższe ciśnienie w układzie. Ale czy cała reszta to wytrzyma i jak to będzie działać to by trzeba było sprawdzić metodą prób i błędów. Ciężko to będzie policzyć.

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 10:20
autor: 2007XV1700
jakoś tego nie widzę, jak chcesz mniejszym tłoczkiem wtłaczać więcej płynu? i do tego skok klamki sprzęgła? Ciśnienie w układzie?

Piłeś? :drunksmile:

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 10:37
autor: ZWIERZAK
Nie, nic nie piłem, nie piję przed południem :mrgreen:
Czym więc jest ciśnienie? Wg wzoru to stosunek składowej prostopadłej siły wywieranej na daną powierzchnię do jej przekroju: p=F/S W takim przypadku wartość ciśnienia można zmienić na dwa sposoby: zwiększając siłę lub zmniejszając przekrój. A skok klamki dlatego będzie inny bo ten sam ruch mniejszego tłoczka przetłoczy mniej płynu niż większego.
Niby dlaczego jak wymieniasz cylinderek w samochodzie (mówimy o h-cach bębnowych) ważne jest dobranie odpowiedniej średnicy?
Nie, nie piłem i wiem co mówię :P

Ale to tylko rozważanie teoretyczne i jak wspomniałem nie mam pojęcia jaki efekt przyniesie w praktyce. Jednak na pewno będzie to tańsze jak przerabianie całego układu.

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 11:25
autor: podbiel
Ale dalej nie wyjaśniłeś co ma skok klamki sprzęgła do ciśnienia w pompie hamulcowej a tym samym do skuteczności tychże hamulców.

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 11:33
autor: 2007XV1700
Herezja...
:shock:

mniejszy skok klamki, mniejszy tłoczek pompy przekłada się na lepszą pracę układu ?
nie ogarniam Cię :rock:

całość układu zaprojektowana jest tak aby pracować wydajnie, nie poprawisz fabryki.
zakładając "większe zaciski" (np. 3 pary tłoczków) czy zmiana z jednej tarczy na dwie musisz mieć "większą" pompę
aby przetłoczyć większą ilość płynu zasilić oba zaciski czy większą ilość cylinderków.
cały czas poruszamy się w sferze ilości płynu w układzie i "wydajnej" pompy która przepycha odpowiednio większą objętość przy naciśnięciu klamki.
Podnosisz ciśnienie tylko po jednej stronie układu przepychasz płyn między naczyniami połączonymi.
Naciskając klamkę powodujesz nadciśnienie w układzie po stronie tłoczków a podciśnienie po stronie pompy.
Zwalniając klamkę układ dąży do wyrównania ciśnienia i dla tego tłoczki cofają się w zaciski.
Stary (zwodniały) płyn który powiększył swoją objętość (bo objętość wody wraz z podwyższaniem się temperatury wzrasta)jest w stanie zacisnąć klocki i przegrzać tarcze.
Właśnie dla tego, że ciśnienie nie ma dokąd uciec i zaciska klocki na tarczach.
Skok klamki powinien kończyć się przed manetką a "branie" hamulca winno być wyczuwalne przy około 1/4 zakresu,
a modulacja przewidywalna, umożliwiająca kontrole pracy układu, zablokowanie koła powinno być możliwe w zakresie jednego dociśnięcia klamki.

większe tarcze i więcej cylinderków w zaciskach = lepsze hamowanie
z reguły jeśli hamulce w naszych maszynach nie spisują się należycie winą jest zły ich stan techniczny.
w przypadku układu z podwójną tarczą (jak np w Virago) siła hamowania koła przedniego jest wystarczająca.
to właśnie brak modulacji i możliwości zablokowania przedniego koła "z wyczuciem" powoduje wrażenie słabego hamulca.


Peace.

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 11:42
autor: ZWIERZAK
Nie, to nie jest herezja.
Podbiel nie chodzi mi o to że inny skok klamki poprawia efektywność hamulców, to raczej skutek uboczny.

Skutek uboczny spowodowany zastosowaniem mniejszego tłoczka. Ja tu próbuję tylko teoretycznie rozważyć zasadę tzw multiplikatora ciśnienia, w celu zwiększenia ciśnienia wywieranego na tłoczek w zacisku przy jednakowej sile nacisku na klamkę.

Czy to są herezje?

Wytłumacz mi jeszcze proszę w takim razie w którym miejscu wytwarza się podciśnienie w pompie, bo nie wiem czy dobrze cię rozumiem.

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 12:01
autor: ZWIERZAK
Cytat z literatury technicznej:
"Tłok pompy hamulcowej dociskany pedałem hamulca powoduje wzrost ciśnienia płynu w całym zamkniętym układzie hydraulicznym. Jeśli czołowa powierzchnia tłoka w cylindrycznym siłowniku dociskającym do siebie cierne elementy hamulca jest większa niż powierzchnia tłoka w pompie hamulcowej, siła tego docisku jest proporcjonalnie większa od od siły nacisku wywieranego przez pedał. Zastosowanie takiej "dźwigni hydraulicznej" jest opłacalne, ponieważ dociśnięcie okładzin hamulcowych do bębna lub tarczy wymaga pokonania nieznacznego dystansu przy użyciu dużej siły. "

Także nie mówcie mi że siła hamowania nie jest zależna od ciśnienia wywieranego na tłoczek w zacisku.

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 15:50
autor: 2007XV1700
W skrócie
http://www.motocykl-online.pl/artykuly/ ... _hamulcach

Ogólnie
http://chudzikj.republika.pl/Technika/H ... amulce.htm

trochę detali w PDF'ie
http://chudzikj.republika.pl/Technika/H ... amulec.pdf

Coś na długie zimowe wieczory
http://www.zkue.ime.pw.edu.pl/public_ht ... lce_v1.pdf

"dźwignia" hydrauliczna
Obrazek
Legenda:
S1 - powierzchnia tłoczka w pompie hamulcowej
S2 - powierzchnia tłoczka zacisku hamulcowego
F1 - siła z jakim tłoczek pompy tłoczy płyn hamulcowy
Fn - siła z jaką tłoczek naciska na tarczę
P - ciśnienie panujące w układzie

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 16:30
autor: ZWIERZAK
Poczytam te artykuły w wolnej chwili, bo póki co tylko rzuciłem okiem.
Natomiast w myśl przytoczonego schematu (który znam bardzo dobrze bo przecież stąd przyszedł mi taki pomysł do głowy) czy powiedziałem coś niezgodnego z prawdą?

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 16:47
autor: krzycho1978
1986XV1000 dobrze prawi :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo:
ZWIERZAK pisze:A ja to bym na początek spróbował poszukać pompy hamulcowej o mniejszej średnicy tłoczka. Kosztem skoku klamki sprzęgła można uzyskać wyższe ciśnienie w układzie. Ale czy cała reszta to wytrzyma i jak to będzie działać to by trzeba było sprawdzić metodą prób i błędów. Ciężko to będzie policzyć.

jezeli zastosujesz pompę o mniejszej średnicy i bedziesz miał ten sam skok klamki hamulca i ten sam zacisk=to osłabisz hamulec-to tak jakbys mała szczykawką próbował szybciej przelać szklankę wody niż tak np.weterynaryjną

...porównując do ww przykładu jedyne co mozesz uzyskąc by zwiekszyc cisnienie do strzelenia woda na odleglosc z tych dwoch szczykawek to zmniejszenie wylotu,a wiec wzrosnie cisnienie i mała strzykawa może strzelić dalej danym płynem niz duża i tyle

inaczej obrazowo nie umiem tego opisac

wracajac do hamulców to jest to tłoczenie danej ilosci płynu z pkt A do B (czytaj: zbiorniczka do tłoczka), wieć siłe mozesz tylko zmienić przez wieksza pompę ewentualnie przez nieco mniejsze cylinderki teoretycznie choć mniejsze mogą nie wytrzymać siły docisku,

a najłatwiej to:
-sprawdzić płyn hamulcowy,czy nie jest stary i czy ma swoje właściwości-a najlepiej wymienić koszt niewielki
-sprawdzić klocki,tarcze i ewentualnie wymienić
-sprawdzić prowadnice zacisku,przeczyscić przesmarować
-sprawdzić tłoczki, cylinderek i uszczelnienia w pompie
-sprawdzić tloczki, cylinderek i uszczelnienia w zacisku

w/w rzeczy są w 99% przyczyną złych hamulców

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 16:47
autor: 2007XV1700
Racja jak zwykle leży po środku. :wink:


Peace. :mrgreen:

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 17:08
autor: maciekdiy
Chłopy normalnie jak dzieci mówią to samo i się o to kłócą :D . 1986XV1000 podczas hamowania w całym układzie nie występuje żadne podciśnienie, a ciśnienie wywołane naciskiem na klamkę jest takie samo na tłoczku i na zacisku. ZWIERZAK z tym zmniejszeniem tłoczka ma racje, zwiększyłoby to przekładnie układu, siłę, z którą zacisk dociska klocki do tarczy i w efekcie siłę hamowania. Ale za to zmniejszyłby się proporcjonalnie skok klocków, co w efekcie mogłoby powodować ciągłe tarcie klocków o tarczę. Jedynym sposobem wtedy by mogło być wydłużenie skoku klamki(i dodatkowo sobie palców u rąk), co spowodowałoby wydłużenie skoku tłoczka w pompie. Dzięki temu uzyskalibyśmy tą samą wydajność pompy, niezmieniony skok klocków, większą siłę hamowania i znacznie bardziej oddaloną dźwignię od manetki.

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 19:32
autor: ZWIERZAK
Rany julek, ktoś mnie zrozumiał :bravo:
Maciek, przy najbliższej okazji masz u mnie piwo :nazdrowie:
wieć siłe mozesz tylko zmienić przez wieksza pompę ewentualnie przez nieco mniejsze cylinderki teoretycznie choć mniejsze mogą nie wytrzymać siły docisku
Krzycho, nie wiem co dokładnie rozumiesz przez "większą pompę" ale jak to o czym myślę to zdanie jest samo w sobie zaprzeczeniem.
Zwiększając skok tłoczyska pompy można zwiększyć tylko ilość płynu przetłoczonego do zacisku i nie ma to wpływu na ciśnienie, a zwiększając średnicę tłoczka zaprzeczamy:
ewentualnie przez nieco mniejsze cylinderki
:nazdrowie:

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 20:27
autor: joozek
Ludziska, to są tylko teorie. HaCaT, z tego co zauważyłem masz w swojej 1100 z 86 roku, układ hamulcowy 1-no tłoczkowy no i więc tarcze hamulcowe o kilka cm mniejsze. Może dałoby się przełożyć zaciski i tarcze od nowszego typu (rozstaw mocowania ten sam, otwór wewn też), te z 1995 i 96 ew przejściowe 94. Nie wiem tylko, co z mocowaniem zacisków do lag? Może Ci co mają taki układ hamulcowy się wypowiedzą o ich skuteczności i podadzą rozmiar montażu śrub. Pompa chyba jest taka sama (bynajmniej zestaw naprawczy jest ten sam). Koszt tak cirka ... zaciski 2x150 zł tarcze 2x200 zł używki (2x400 zł nówki). Przewody i rozdzielacz powinny pasować te co masz.
:kawa:

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 20:33
autor: goral
Dzisiaj oglądałem hamulce w r6 no po lekkich modyfikacjach mocowań powinny zaciski wejść do 1100 , Razem z pompą hamulcową . Chcę się przez zimę w ten temat trochę więcej zagłębić bo u znajomego taka stoi na części a hamulce tam są naprawdę godne uwagi.

Re: modyfikacja hamulców xv 1100

: 23 października 2012, 20:52
autor: HaCaT
goral pisze:Dzisiaj oglądałem hamulce w r6 no po lekkich modyfikacjach mocowań powinny zaciski wejść do 1100 , Razem z pompą hamulcową . Chcę się przez zimę w ten temat trochę więcej zagłębić bo u znajomego taka stoi na części a hamulce tam są naprawdę godne uwagi.
i to jest konkret, tylko nie bardzo pasuje mi przerabianie mocowań :(