535 vs DOT 5.1

Tematy związane z układem hamulcowym
Szwej
Posty: 24
Rejestracja: 26 października 2015, 18:22
Motocykl: Virago 535, 2000r
Lokalizacja: Skierniewice
Wiek: 42
Status: Offline

535 vs DOT 5.1

Post autor: Szwej » 11 marca 2016, 20:16

Wymieniłem w mojej virażce wszystko co wymaga wymiany przed nowym sezonem czyli płyny i oleje. Wszystko niby Ok ale dzis zorientowałem sie że zamiast płynu hamulcowego DOT 4 zalałem DOT 5.1... Wymiana na DOT4 to banał wiec to zrobię ale dopiero pojadę do przechowalni za kilka dni:-/ czy taka sytuacja moze spowodować jakieś nieprzyjemne niespodzianki w moim układzie hamulcowym? :?
Nie odkładaj marzeń, odkładaj na marzenia... A później jeździj tak żeby nikt przez Ciebie nie musiał uronić nawet jednej łzy... Chyba, że ze szczęścia.

Awatar użytkownika
2007XV1700
Posty: 4097
Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 36
Kontakt:
Status: Offline

Re: 535 vs DOT 5.1

Post autor: 2007XV1700 » 12 marca 2016, 11:07

Nic się nie stanie. Możesz spokojnie jeździć.

Szwej
Posty: 24
Rejestracja: 26 października 2015, 18:22
Motocykl: Virago 535, 2000r
Lokalizacja: Skierniewice
Wiek: 42
Status: Offline

Re: 535 vs DOT 5.1

Post autor: Szwej » 13 marca 2016, 12:19

Dzięki przyjacielu :nazdrowie: troche spanikowałem i wymieniłem wczoraj. 30 zeta nie majątek a głowa spokojna :D
Nie odkładaj marzeń, odkładaj na marzenia... A później jeździj tak żeby nikt przez Ciebie nie musiał uronić nawet jednej łzy... Chyba, że ze szczęścia.

Awatar użytkownika
Darek Adamczewski
Posty: 539
Rejestracja: 09 lutego 2015, 18:53
Motocykl: XV1100, Iż49, MZ 250
Lokalizacja: Alex woj. łódzkie
Wiek: 53
Status: Offline

Re: 535 vs DOT 5.1

Post autor: Darek Adamczewski » 13 kwietnia 2016, 23:26

Ale w czym problem? Przecież DOT 5.1 oznacza płyn o klasę lepszy od DOT 4.0. Ma wyższą temperaturę wrzenia i lepsze parametry odporności na starzenie się. Fakt, że w przypadku naszych motocykli jest to o 2 klasy więcej niż potrzeba, ale NA PEWNO nie szkodzi. Cytuję:
"Zamienność płynów hamulcowych

Podstawę zamienności stanowią zalecenia producenta pojazdu. Samodzielnie zamieniając gatunki płynu hamulcowego należy kierować się informacjami producenta płynu. Płyn zastępujący i zastępowany powinny spełniać wymagania tej samej lub wyższej klasy DOT, tj.:
płyn klasy DOT - 2 można zastąpić płynem klasy DOT - 3, DOT - 4, DOT - 5,
płyn klasy DOT - 3 można zastąpić płynem klasy DOT - 4, DOT - 5,
płyn klasy DOT - 4 można zastąpić płynem klasy DOT - 5."
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty.

Awatar użytkownika
kapitanwasyl
Posty: 507
Rejestracja: 13 października 2011, 21:27
Motocykl: WSK , Junak...XV 250
Lokalizacja: Wszędzie blisko ... bo prawie z samego centrum :)
Wiek: 42
Status: Offline

Re: 535 vs DOT 5.1

Post autor: kapitanwasyl » 13 kwietnia 2016, 23:33

A mnie kiedyś mechanik nagadał że
"wyższe" DOT niż zalecane mogą agresywniej działać na gumowe przewody ...

Awatar użytkownika
Cpt. Nemo
Posty: 1560
Rejestracja: 22 kwietnia 2011, 13:11
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Warszawa Wawrzyszew
Kontakt:
Status: Offline

Re: 535 vs DOT 5.1

Post autor: Cpt. Nemo » 14 kwietnia 2016, 00:38

DOT 5.1 tak ale już np. DOT 5 to zupełnie inna bajka
Wprawdzie Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi...
Pozdrawiam, cpt. Nemo

Awatar użytkownika
Doniu
Posty: 195
Rejestracja: 21 lutego 2016, 13:39
Motocykl: Yamaha xv 1100 virag
Lokalizacja: Wielkopolska
Status: Offline

Re: 535 vs DOT 5.1

Post autor: Doniu » 14 kwietnia 2016, 07:22

Panie Darku !!!
"płyn klasy DOT - 4 można zastąpić płynem klasy DOT - 5."
DOT 5
"Płyn produkowany na bazie olejów silikonowych. Nie jest mieszalny z płynami glikolowymi, można go używać tylko w specjalnie przystosowanych układach hamulcowych. Nie wchłania wody!
Ale dane niech mi będzie. Wał kardana mieć w napędzie...

Awatar użytkownika
Darek Adamczewski
Posty: 539
Rejestracja: 09 lutego 2015, 18:53
Motocykl: XV1100, Iż49, MZ 250
Lokalizacja: Alex woj. łódzkie
Wiek: 53
Status: Offline

Re: 535 vs DOT 5.1

Post autor: Darek Adamczewski » 14 kwietnia 2016, 16:20

Nie widzę sprzeczności. Mieszać nie, ale zastąpić tak. To nie hamulce są specjalnie przystosowywane do płynu, ale płyn do warunków pracy hamulców. W tym przypadku do silnego wzrostu temperatury i grożącego wrzeniem. DOT 5 wprowadzono ze względu na np. pojawienie się układów hamulcowych ze wspomaganiem awaryjnego hamowania, oraz układów gdzie ciśnienie w układzie wytwarza nie kierowca, ale specjalna pompa. Tak jak napisał "Doniu" najważniejszą jego cechą jest zminimalizowana higroskopijność. Nie są mi znane jakieś szczególne zakazy dotyczące zalewania tym płynami standardowych układów hamulcowych, poza tym, że nie ma to sensu technicznego i ekonomicznego.
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty.

Awatar użytkownika
2007XV1700
Posty: 4097
Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 36
Kontakt:
Status: Offline

Re: 535 vs DOT 5.1

Post autor: 2007XV1700 » 14 kwietnia 2016, 17:34

stary układ + dot 5.0 i kłopoty murowane.
można zalać ale po wymianie wszystkich elementów gumowych (uszczelniacze, pompka, przewody) w układzie i dokładnym płukaniu np denaturatem.
sens jest dlatego, że dot 5.0 nie trzeba wymieniać co rok tylko trzeba spuszczać wodę z układu bo nie miesza się i woda zostaje w najniższych punktach. tak naprawdę to i 10 lat będzie nadal trzymał swoje właściwości.
wisienką na torcie jest to, że 5.0 jest obojętny dla powłok lakierniczych a do tego posiada właściwości smarujące.

ja mam 5.0 w obu motocyklach i jestem bardzo zadowolony. pasuje mi to że 5.0 ma większą ściśliwość od zwykłego płynu i modulacja hamulców jest większa bo lepiej wyczuwam punkt zablokowania kół.

same zalety zero wad.

Awatar użytkownika
Doniu
Posty: 195
Rejestracja: 21 lutego 2016, 13:39
Motocykl: Yamaha xv 1100 virag
Lokalizacja: Wielkopolska
Status: Offline

Re: 535 vs DOT 5.1

Post autor: Doniu » 14 kwietnia 2016, 18:04

"Mieszać nie, ale zastąpić tak"
Oczywiście jak najbardziej,ale zgadzam się z przedmówcą i tylko według takich zasad jakie przedstawił " 2007XV1700"
Inaczej będzie tzw. "lipa"
Ale dane niech mi będzie. Wał kardana mieć w napędzie...

Awatar użytkownika
Darek Adamczewski
Posty: 539
Rejestracja: 09 lutego 2015, 18:53
Motocykl: XV1100, Iż49, MZ 250
Lokalizacja: Alex woj. łódzkie
Wiek: 53
Status: Offline

Re: 535 vs DOT 5.1

Post autor: Darek Adamczewski » 14 kwietnia 2016, 21:13

No to doszliśmy do porozumienia i przy okazji czegoś się nauczyliśmy. Dzięki kolegom i pozdrawiam. :motorcycle:
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty.

ODPOWIEDZ