Strona 1 z 1

535 vs DOT 5.1

: 11 marca 2016, 20:16
autor: Szwej
Wymieniłem w mojej virażce wszystko co wymaga wymiany przed nowym sezonem czyli płyny i oleje. Wszystko niby Ok ale dzis zorientowałem sie że zamiast płynu hamulcowego DOT 4 zalałem DOT 5.1... Wymiana na DOT4 to banał wiec to zrobię ale dopiero pojadę do przechowalni za kilka dni:-/ czy taka sytuacja moze spowodować jakieś nieprzyjemne niespodzianki w moim układzie hamulcowym? :?

Re: 535 vs DOT 5.1

: 12 marca 2016, 11:07
autor: 2007XV1700
Nic się nie stanie. Możesz spokojnie jeździć.

Re: 535 vs DOT 5.1

: 13 marca 2016, 12:19
autor: Szwej
Dzięki przyjacielu :nazdrowie: troche spanikowałem i wymieniłem wczoraj. 30 zeta nie majątek a głowa spokojna :D

Re: 535 vs DOT 5.1

: 13 kwietnia 2016, 23:26
autor: Darek Adamczewski
Ale w czym problem? Przecież DOT 5.1 oznacza płyn o klasę lepszy od DOT 4.0. Ma wyższą temperaturę wrzenia i lepsze parametry odporności na starzenie się. Fakt, że w przypadku naszych motocykli jest to o 2 klasy więcej niż potrzeba, ale NA PEWNO nie szkodzi. Cytuję:
"Zamienność płynów hamulcowych

Podstawę zamienności stanowią zalecenia producenta pojazdu. Samodzielnie zamieniając gatunki płynu hamulcowego należy kierować się informacjami producenta płynu. Płyn zastępujący i zastępowany powinny spełniać wymagania tej samej lub wyższej klasy DOT, tj.:
płyn klasy DOT - 2 można zastąpić płynem klasy DOT - 3, DOT - 4, DOT - 5,
płyn klasy DOT - 3 można zastąpić płynem klasy DOT - 4, DOT - 5,
płyn klasy DOT - 4 można zastąpić płynem klasy DOT - 5."

Re: 535 vs DOT 5.1

: 13 kwietnia 2016, 23:33
autor: kapitanwasyl
A mnie kiedyś mechanik nagadał że
"wyższe" DOT niż zalecane mogą agresywniej działać na gumowe przewody ...

Re: 535 vs DOT 5.1

: 14 kwietnia 2016, 00:38
autor: Cpt. Nemo
DOT 5.1 tak ale już np. DOT 5 to zupełnie inna bajka

Re: 535 vs DOT 5.1

: 14 kwietnia 2016, 07:22
autor: Doniu
Panie Darku !!!
"płyn klasy DOT - 4 można zastąpić płynem klasy DOT - 5."
DOT 5
"Płyn produkowany na bazie olejów silikonowych. Nie jest mieszalny z płynami glikolowymi, można go używać tylko w specjalnie przystosowanych układach hamulcowych. Nie wchłania wody!

Re: 535 vs DOT 5.1

: 14 kwietnia 2016, 16:20
autor: Darek Adamczewski
Nie widzę sprzeczności. Mieszać nie, ale zastąpić tak. To nie hamulce są specjalnie przystosowywane do płynu, ale płyn do warunków pracy hamulców. W tym przypadku do silnego wzrostu temperatury i grożącego wrzeniem. DOT 5 wprowadzono ze względu na np. pojawienie się układów hamulcowych ze wspomaganiem awaryjnego hamowania, oraz układów gdzie ciśnienie w układzie wytwarza nie kierowca, ale specjalna pompa. Tak jak napisał "Doniu" najważniejszą jego cechą jest zminimalizowana higroskopijność. Nie są mi znane jakieś szczególne zakazy dotyczące zalewania tym płynami standardowych układów hamulcowych, poza tym, że nie ma to sensu technicznego i ekonomicznego.

Re: 535 vs DOT 5.1

: 14 kwietnia 2016, 17:34
autor: 2007XV1700
stary układ + dot 5.0 i kłopoty murowane.
można zalać ale po wymianie wszystkich elementów gumowych (uszczelniacze, pompka, przewody) w układzie i dokładnym płukaniu np denaturatem.
sens jest dlatego, że dot 5.0 nie trzeba wymieniać co rok tylko trzeba spuszczać wodę z układu bo nie miesza się i woda zostaje w najniższych punktach. tak naprawdę to i 10 lat będzie nadal trzymał swoje właściwości.
wisienką na torcie jest to, że 5.0 jest obojętny dla powłok lakierniczych a do tego posiada właściwości smarujące.

ja mam 5.0 w obu motocyklach i jestem bardzo zadowolony. pasuje mi to że 5.0 ma większą ściśliwość od zwykłego płynu i modulacja hamulców jest większa bo lepiej wyczuwam punkt zablokowania kół.

same zalety zero wad.

Re: 535 vs DOT 5.1

: 14 kwietnia 2016, 18:04
autor: Doniu
"Mieszać nie, ale zastąpić tak"
Oczywiście jak najbardziej,ale zgadzam się z przedmówcą i tylko według takich zasad jakie przedstawił " 2007XV1700"
Inaczej będzie tzw. "lipa"

Re: 535 vs DOT 5.1

: 14 kwietnia 2016, 21:13
autor: Darek Adamczewski
No to doszliśmy do porozumienia i przy okazji czegoś się nauczyliśmy. Dzięki kolegom i pozdrawiam. :motorcycle: