Opony na 15 calową felgę .

Tematy związane z oponami, kołami, układem kierowniczym
Awatar użytkownika
vinny
Posty: 1107
Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
Motocykl: xv 750 92 4FY
Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: vinny »

osman1971 pisze: 18 marca 2022, 17:32
vinny pisze: 18 marca 2022, 12:38
osman1971 pisze: 18 marca 2022, 10:38 O trakcji to powiem jak pojezdze, kazdy ma swoje zdanie tak samo jesli chodzi o producenta opon. Roznica w profilu opony ktora kupilem, ktora daje nam zewnetrzna srednice kola, bo tylko tym sie rozni, jest akurat na korzysc. 150/90 (-18) 150/80 (-12) w stosunku do 140/90
Masz rację , każdy ma własne zdanie i wymagania . Ja jeżeli robię jakieś zmiany w geometrii podwozia motocykla to raczej w kierunku , żeby lepiej zachowywał się w jeżdzie po zakrętach .
Mozesz to jakos rozwinac? W czym ta opona 150/80 wzgledem zakladanej fabrycznie 140/90 jest gorsza? Jak sie stosuje zamienniki opon to sie wybiera taka, ktora najmniej odbiega przelicznikiem do org. I tak wlasnie jest w tym przypadku
Napisałe Ci we wcześniejszych postach , może niezbyt jasno dlatego powtórzę , zakładasz oponę o niższym profilu , obniżasz w ten sposób tył motocykla co powoduje zmianę wyprzedzenia kąta główki ramy , im wartość wyprzedzenia większa ( jak obniżasz tył to tak się dzieje ) to motocykl lepiej jedzie po prostej , a gorzej zachowuje się na łukach . Oczywiście to zależy , od stylu jazdy , jeżeli wykorzystujesz do 50% możliwości opony i zawieszenie w zakrętach to może nawet nie zauważysz róznicy , ale jak wykorzystujesz 70% możliwosci motocykla to nieraz , przy dynamicznej jeżdzie po zakrętach pomyślisz " uf , ale mi się udało " . Szczególnie na mokrej nawierzchni odczujesz różnicę , motocykl "łamie " się do środka . Poza tym stracisz pewnie ze 200 - 300 obrotów na minutę tzn. jezeli tera na 5 biegu przy 100 km/h masz na obrotomierzu 4000 obrotów to przy niższym profilu aby jechać taką samą prędkościa bedziesz musiał kręcić 4300 . Poszczeólne biegi będą krótsze , ale motocykl bedzie się lepiej zbierał :lol:
Pewnie już kupiłeś oponę , dlatego dalsze pisanie w tym temacie nie ma sensu . :rock:
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
Awatar użytkownika
vinny
Posty: 1107
Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
Motocykl: xv 750 92 4FY
Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: vinny »

vinny pisze: 19 marca 2022, 16:04
osman1971 pisze: 18 marca 2022, 17:32
vinny pisze: 18 marca 2022, 12:38

Masz rację , każdy ma własne zdanie i wymagania . Ja jeżeli robię jakieś zmiany w geometrii podwozia motocykla to raczej w kierunku , żeby lepiej zachowywał się w jeżdzie po zakrętach .
Mozesz to jakos rozwinac? W czym ta opona 150/80 wzgledem zakladanej fabrycznie 140/90 jest gorsza? Jak sie stosuje zamienniki opon to sie wybiera taka, ktora najmniej odbiega przelicznikiem do org. I tak wlasnie jest w tym przypadku
Napisałe Ci we wcześniejszych postach , może niezbyt jasno dlatego powtórzę , zakładasz oponę o niższym profilu , obniżasz w ten sposób tył motocykla co powoduje zmianę wyprzedzenia kąta główki ramy , im wartość wyprzedzenia większa ( jak obniżasz tył to tak się dzieje ) to motocykl lepiej jedzie po prostej , a gorzej zachowuje się na łukach . Oczywiście to zależy , od stylu jazdy , jeżeli wykorzystujesz do 50% możliwości opony i zawieszenie w zakrętach to może nawet nie zauważysz róznicy , ale jak wykorzystujesz 70% i wiecej możliwosci motocykla to nieraz , przy dynamicznej jeżdzie po zakrętach pomyślisz " uf , ale mi się udało " . Szczególnie na mokrej nawierzchni odczujesz różnicę , jak pokonujesz zakręt na nizszych obrotach , motocykl "łamie " się do środka . Poza tym stracisz pewnie ze 200 - 300 obrotów na minutę tzn. jezeli tera na 5 biegu przy 100 km/h masz na obrotomierzu 4000 obrotów to przy niższym profilu aby jechać taką samą prędkościa bedziesz musiał kręcić 4300 . Poszczeólne biegi będą krótsze , ale motocykl bedzie się lepiej zbierał :lol:
Pewnie już kupiłeś oponę , dlatego dalsze pisanie w tym temacie nie ma sensu . :rock:
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
osman1971
Posty: 312
Rejestracja: 26 października 2013, 16:26
Motocykl: Była 535 jest 750
Lokalizacja: Chorzów
Wiek: 52
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: osman1971 »

vinny pisze: 19 marca 2022, 16:04
osman1971 pisze: 18 marca 2022, 17:32
vinny pisze: 18 marca 2022, 12:38

Masz rację , każdy ma własne zdanie i wymagania . Ja jeżeli robię jakieś zmiany w geometrii podwozia motocykla to raczej w kierunku , żeby lepiej zachowywał się w jeżdzie po zakrętach .
Mozesz to jakos rozwinac? W czym ta opona 150/80 wzgledem zakladanej fabrycznie 140/90 jest gorsza? Jak sie stosuje zamienniki opon to sie wybiera taka, ktora najmniej odbiega przelicznikiem do org. I tak wlasnie jest w tym przypadku
Napisałe Ci we wcześniejszych postach , może niezbyt jasno dlatego powtórzę , zakładasz oponę o niższym profilu , obniżasz w ten sposób tył motocykla co powoduje zmianę wyprzedzenia kąta główki ramy , im wartość wyprzedzenia większa ( jak obniżasz tył to tak się dzieje ) to motocykl lepiej jedzie po prostej , a gorzej zachowuje się na łukach . Oczywiście to zależy , od stylu jazdy , jeżeli wykorzystujesz do 50% możliwości opony i zawieszenie w zakrętach to może nawet nie zauważysz róznicy , ale jak wykorzystujesz 70% możliwosci motocykla to nieraz , przy dynamicznej jeżdzie po zakrętach pomyślisz " uf , ale mi się udało " . Szczególnie na mokrej nawierzchni odczujesz różnicę , motocykl "łamie " się do środka . Poza tym stracisz pewnie ze 200 - 300 obrotów na minutę tzn. jezeli tera na 5 biegu przy 100 km/h masz na obrotomierzu 4000 obrotów to przy niższym profilu aby jechać taką samą prędkościa bedziesz musiał kręcić 4300 . Poszczeólne biegi będą krótsze , ale motocykl bedzie się lepiej zbierał :lol:
Pewnie już kupiłeś oponę , dlatego dalsze pisanie w tym temacie nie ma sensu . :rock:
Jak obnizam wysokosc opony? Jaka jest wysokosc opony 140/90 i jaka 150/80? Albo ja czegos nie wiem, albo cos sie nagle pozmienialo😉
osman1971
Posty: 312
Rejestracja: 26 października 2013, 16:26
Motocykl: Była 535 jest 750
Lokalizacja: Chorzów
Wiek: 52
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: osman1971 »

To jest dokladnie 6mm mniej, czy to ma az takie znaczenie przy tego typu motocyklu? Jazda rekreacyjna, max 110km/h...no nic...napisze jak zrobie pierwsze km😉
Kazor
Posty: 796
Rejestracja: 15 czerwca 2008, 20:47
Motocykl: XV750 śpi, jest 1100
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 44
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: Kazor »

leszekk pisze: 18 marca 2022, 13:25 ale jeśli wyjedziesz swym motocyklem za Odrę może Cię spotkać przykra i kosztowna niespodzianka związana z koniecznością powrotu na lawecie (lub kupienia opony zgodnej z homologacją pojazdu).
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :D :D :D
A świstak siedzi i zawija w te sreberka...
vinny pisze: 19 marca 2022, 16:04Poza tym stracisz pewnie ze 200 - 300 obrotów na minutę tzn. jezeli tera na 5 biegu przy 100 km/h masz na obrotomierzu 4000 obrotów to przy niższym profilu aby jechać taką samą prędkościa bedziesz musiał kręcić 4300 . Poszczeólne biegi będą krótsze , ale motocykl bedzie się lepiej zbierał :lol:
Pewnie już kupiłeś oponę , dlatego dalsze pisanie w tym temacie nie ma sensu . :rock:
Ta, bez kozery napiszę pińć tysiąców :twisted:
Tacy z Was tu fachowcy, a nawet kolego obrotów nie potrafisz policzyć, tyle warta ta wasza wiedza.
Przy najgorszym scenariuszu czyli 150/90, 100 km/h, XV750 to będzie około 100 obr/minutę więcej. Drobne.
Że o wpływie na prowadzenie nie wspomnę - 2 flaszki bro w sakwie będzie miało większe znaczenie niż zmiana laczka :mrgreen:
...sky is the limit ;)
Awatar użytkownika
MarcinS
Posty: 655
Rejestracja: 03 grudnia 2017, 19:07
Motocykl: Virago XV535 2YL '93
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Wiek: 41
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: MarcinS »

W niemieckich papierach mojej Virago były wyraźnie wpisane wymagane rozmiary opon.
"When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone"
Kazor
Posty: 796
Rejestracja: 15 czerwca 2008, 20:47
Motocykl: XV750 śpi, jest 1100
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 44
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: Kazor »

Nie twierdzę że w kwitach nie będzie, tylko czy Polizei będzie tak dochodzić.
No chyba że post mortem ;-)
...sky is the limit ;)
Awatar użytkownika
Top Gun
Posty: 2983
Rejestracja: 25 sierpnia 2015, 16:23
Motocykl: CRF 1000
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 59
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: Top Gun »

Wyglądał za to będziesz zajebiście :roll: nie zapomnij o krótkim rękawku (strój dla twardzieli) :D
,,Nie rezygnuj z marzeń, nigdy nie wiesz kiedy okażą się potrzebne,,
Awatar użytkownika
vinny
Posty: 1107
Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
Motocykl: xv 750 92 4FY
Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: vinny »

Kazor pisze: 20 marca 2022, 21:40





Ta, bez kozery napiszę pińć tysiąców :twisted:
Tacy z Was tu fachowcy, a nawet kolego obrotów nie potrafisz policzyć, tyle warta ta wasza wiedza.
Przy najgorszym scenariuszu czyli 150/90, 100 km/h, XV750 to będzie około 100 obr/minutę więcej. Drobne.
Że o wpływie na prowadzenie nie wspomnę - 2 flaszki bro w sakwie będzie miało większe znaczenie niż zmiana laczka :mrgreen:
Ja nie musiałem nic liczyć , na obniżonej oponie z tyłu zrobiłem z 1500 mil i to co pisałem znam z autopsji . Wartości , które podawałem są przybliżone , podobnie jak Twoje .
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
Kazor
Posty: 796
Rejestracja: 15 czerwca 2008, 20:47
Motocykl: XV750 śpi, jest 1100
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 44
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: Kazor »

No nie...
Można się spierać czy chodzi o 3500 czy 4000, ale nie że to będzie 10% różnicy na obrotomierzu.
Jak ktoś nie widzi różnicy 300% to jest średnio wiarygodny.
I zasadniczo nie byłoby się o co kłócić, gdybyście chłopa wyżej nie jechali o to, jakie to niby ma duże znaczenie.
To już zużycie laczka ma większe.
...sky is the limit ;)
Awatar użytkownika
skipbulba
Posty: 2030
Rejestracja: 20 sierpnia 2010, 18:49
Motocykl: BMW k1200 LT
Lokalizacja: Gdańsk
Wiek: 53
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: skipbulba »

osman1971 pisze: 19 marca 2022, 17:19 To jest dokladnie 6mm mniej, czy to ma az takie znaczenie przy tego typu motocyklu? Jazda rekreacyjna, max 110km/h...no nic...napisze jak zrobie pierwsze km😉
Nie ma zadnego znaczenia. Zauważ, że samo zużycie bieznika zabiera 3-4 mm na wysokości opony. Gdybyś załozył zasadniczo inną oponę to na pewno miałby znaczenie, przy takich małych różnicach nie ma. Gadanie o zmianie kąta główki ramy to pitolenie, wystarczy, ze jeden kierownik waży 60kg, a drugi waży 120kg i masz większą różnice kąta główki ramy niż na takiej oponie. Wystarczy, że załadujesz sie na wyjazd urlopowy i masz wiekszą zmianę kąta główki ramy... gadanie i nic po za tym.

A co do przepisów np. w Niemczech (podobnie jak we wszystkich krajach europejeskich i w większosci krajów świata), obwiązuje Konwencja Wiedeńska i nas dotycza przepisy polskie, które nijak nie precyzują kwestii rozmiaru opon lub ich marek. Opowiadanie jak to niemiecki policjant zna na pamięć rozmiary opon do wszystkich motocykli świata jest raczej naiwne. Zakładanie, że ma dostęp do instrukcji obsługi każdego motocykla świata również. A z tego co pamietam w dowodzie rejestracyjnym żadnych wpisów nt. rozmiaru czy marki opon nie ma.
Było Virago XV 535, Dragstar XVS 1100 Classic, był Roadstar XV 1700 Silverado
Jest BMW K 1200 LT
---
Skip
Cruiseriders MC Poland
Mother Chapter
Awatar użytkownika
skipbulba
Posty: 2030
Rejestracja: 20 sierpnia 2010, 18:49
Motocykl: BMW k1200 LT
Lokalizacja: Gdańsk
Wiek: 53
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: skipbulba »

Kazor pisze: 21 marca 2022, 18:37 No nie...
Można się spierać czy chodzi o 3500 czy 4000, ale nie że to będzie 10% różnicy na obrotomierzu.
Jak ktoś nie widzi różnicy 300% to jest średnio wiarygodny.
I zasadniczo nie byłoby się o co kłócić, gdybyście chłopa wyżej nie jechali o to, jakie to niby ma duże znaczenie.
To już zużycie laczka ma większe.
Dokłądnie :) różnica w omawianych oponach to 1,9% , różnica we wskazaniach licznika to: przy 100km/h na oryginalnej, na 150/80 licznik będzie wskazywał 98km/h. to na analogowym prędkościomierzy jest niezauwazalna różnica.
Było Virago XV 535, Dragstar XVS 1100 Classic, był Roadstar XV 1700 Silverado
Jest BMW K 1200 LT
---
Skip
Cruiseriders MC Poland
Mother Chapter
Kazor
Posty: 796
Rejestracja: 15 czerwca 2008, 20:47
Motocykl: XV750 śpi, jest 1100
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 44
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: Kazor »

skipbulba pisze: 28 marca 2022, 10:44
osman1971 pisze: 19 marca 2022, 17:19 To jest dokladnie 6mm mniej, czy to ma az takie znaczenie przy tego typu motocyklu? Jazda rekreacyjna, max 110km/h...no nic...napisze jak zrobie pierwsze km😉
Nie ma zadnego znaczenia. Zauważ, że samo zużycie bieznika zabiera 3-4 mm na wysokości opony.
Co więcej, zużycie zależy też lekko/mocniej od charakteru jazdy, nawet Virago.
Jakby mnie w Norwegii nie zatrzymali za ponoć jazdę po pijaku, bo cisnąłem profil zakrętów i prędkości żeby laczki mniej na hamulcach, a bardziej na bokach cięło [jakoś musiały mnie dotelepać jeszcze 3000km do domu :P ], to bym nie filozofował :twisted: :mrgreen: :nazdrowie:
skipbulba pisze: Gadanie o zmianie kąta główki ramy to pitolenie, wystarczy, ze jeden kierownik waży 60kg, a drugi waży 120kg i masz większą różnice kąta główki ramy niż na takiej oponie.
W punkt.
Zresztą, jeździłem z owczarą na boku, wtedy to nawet widać że oponę tnie z jednej strony mocniej.
A i tak całkiem poprawnie da się to kontrować, nawet w relatywnie szybkim hamowaniu :mrgreen: :P
skipbulba pisze: Opowiadanie jak to niemiecki policjant zna na pamięć rozmiary opon do wszystkich motocykli świata jest raczej naiwne. Zakładanie, że ma dostęp do instrukcji obsługi każdego motocykla świata również. A z tego co pamietam w dowodzie rejestracyjnym żadnych wpisów nt. rozmiaru czy marki opon nie ma.
Kolega wyżej coś tam gadał o niemieckim ausweiss, nie wiem, nie przerabiałem.
Ale już to widzę jak policmajster w DE zwraca uwagę na rozmiar laczka, bierze tom pieprzoną latarkę i szuka nadruku.
xD, w dupie to ma 99,9% policji świata.
...sky is the limit ;)
Awatar użytkownika
MarcinS
Posty: 655
Rejestracja: 03 grudnia 2017, 19:07
Motocykl: Virago XV535 2YL '93
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Wiek: 41
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: MarcinS »

Ale ubezpieczyciele już niekoniecznie. Każdy powód jest dobry, żeby w razie zdarzenia nie wypłacać odszkodowania.
"When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone"
Kazor
Posty: 796
Rejestracja: 15 czerwca 2008, 20:47
Motocykl: XV750 śpi, jest 1100
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 44
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: Kazor »

Może niemieccy.
Myślę że w Polsce musieli by się nieźle postarać, 2,5% tolerancji rozmiaru chyba na moto też można.
I udowodnić bezpośrednią przyczynę.
Na razie, bo lobbing skoorvieli z TU mocny...
...sky is the limit ;)
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: leszekk »

Myślę, że się mylisz. Ubezpieczalnia w D może mieć problem z odmową wypłaty za szkodę parkingową (motocykl nie przewrócił się bo miał 150 zamiast 140 tylko dlatego, że kierownik dupa). Ubezpieczalnia w Polsce odmówi wypłaty pod dowolnym pretekstem a potem to na Twojej głowie będzie pozyskanie opinii rzeczoznawcy że rozmiar nie ma znaczenia.
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
skipbulba
Posty: 2030
Rejestracja: 20 sierpnia 2010, 18:49
Motocykl: BMW k1200 LT
Lokalizacja: Gdańsk
Wiek: 53
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: skipbulba »

A zna ktos przypadek odmowy wypłaty ubezpieczenia z powodu "nieodpowiedniej" opony? Czy tak se pitolicie? :)
Było Virago XV 535, Dragstar XVS 1100 Classic, był Roadstar XV 1700 Silverado
Jest BMW K 1200 LT
---
Skip
Cruiseriders MC Poland
Mother Chapter
osman1971
Posty: 312
Rejestracja: 26 października 2013, 16:26
Motocykl: Była 535 jest 750
Lokalizacja: Chorzów
Wiek: 52
Status: Offline

Re: Opony na 15 calową felgę .

Post autor: osman1971 »

Minelo troche czasu, nakrecilem troche km solo i z plecaczkiem i...🤷‍♂️ zadnej istotnej roznicy nie zauwazylem. Nawet te wskazania obrotomierza o ktorych byla mowa sa takie same, albo zwyczajnie niedostrzegalne 3tys/80km🤷‍♂️ pozdr i szerokosci
ODPOWIEDZ