Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
- leopold
- Posty: 579
- Rejestracja: 07 stycznia 2011, 09:12
- Motocykl: Virago 750
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Status: Offline
Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Witam,
w mojej V750 oś przedniego koła jest zakończona gwintem, czyli wkręcana w lewą lagę i blokowana zaciskiem w prawej ladze. Gdy oś jest wkręcona, ale zupełnie "niedociągnięta", koło obraca się bez najmniejszego oporu i robi po popchnięciu kilka obrotów. Gdy dokręcę oś tak "traszkę", pojawia się lekki opór i koło robi jeden, może półtora obrotu. Przy dociągnięciu na siłę koło przestaje się obracać.
Pytanko:
Z jaka siłą powinna być wkręcona oś przedniego koła? Niby przed wykręceniem oś zabezpiecza zacisk w prawej ladze (i dodatkowo kierunek obrotu koła jest zgodny z kierunkiem wkręcania osi), ale mimo wszystko...
Pozdrawia zaciekawiony Leopold
w mojej V750 oś przedniego koła jest zakończona gwintem, czyli wkręcana w lewą lagę i blokowana zaciskiem w prawej ladze. Gdy oś jest wkręcona, ale zupełnie "niedociągnięta", koło obraca się bez najmniejszego oporu i robi po popchnięciu kilka obrotów. Gdy dokręcę oś tak "traszkę", pojawia się lekki opór i koło robi jeden, może półtora obrotu. Przy dociągnięciu na siłę koło przestaje się obracać.
Pytanko:
Z jaka siłą powinna być wkręcona oś przedniego koła? Niby przed wykręceniem oś zabezpiecza zacisk w prawej ladze (i dodatkowo kierunek obrotu koła jest zgodny z kierunkiem wkręcania osi), ale mimo wszystko...
Pozdrawia zaciekawiony Leopold
- joozek
- Posty: 1924
- Rejestracja: 02 kwietnia 2012, 20:10
- Motocykl: virago xv 750 1993
- Lokalizacja: LUBIN
- Wiek: 58
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Rozumie że próbę tą robiłeś bez założonych zacisków hamulcowych. Sprawdź stan łożysk ... a nic Ci nie zostało po złożeniu? np tulejka dystansowa z prawej strony?
Józek
- Flower
- Posty: 1401
- Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
- Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
- Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
- Wiek: 33
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Według Haynes'a ośkę 750tki europejskiej 107 Nm, a amerykańskiej 110Nm, a kontrę 20Nm Mi waldi podawał z tamtąd do 535 i na razie się trzyma
"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."
Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
- leopold
- Posty: 579
- Rejestracja: 07 stycznia 2011, 09:12
- Motocykl: Virago 750
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Próby wykonane bez klocków hamulcowych.joozek pisze:Rozumie że próbę tą robiłeś bez założonych zacisków hamulcowych. Sprawdź stan łożysk ... a nic Ci nie zostało po złożeniu? np tulejka dystansowa z prawej strony?
Żadnych "niepotrzebnych" części po złożeniu. Tulejka jest na miejscu.
Pozdrawia Leopold
- leopold
- Posty: 579
- Rejestracja: 07 stycznia 2011, 09:12
- Motocykl: Virago 750
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Właśnie! Całkiem spora siła. Jednak zainwestuję w klucz dynamometryczny przed dalszymi próbami.Flower pisze:Według Haynes'a ośkę 750tki europejskiej 107 Nm, a amerykańskiej 110Nm, a kontrę 20Nm Mi waldi podawał z tamtąd do 535 i na razie się trzyma
Pozdrawia Leopold
- Flower
- Posty: 1401
- Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
- Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
- Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
- Wiek: 33
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Zapomniałem, ze nie dotyczy modeli '81 - '83, bo nigdy nie wiadomo, kto będzie wiedzy szukał w tym temacie
"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."
Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
- joozek
- Posty: 1924
- Rejestracja: 02 kwietnia 2012, 20:10
- Motocykl: virago xv 750 1993
- Lokalizacja: LUBIN
- Wiek: 58
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
no nie wiem ... zaraz tam klucz dynamometryczny .... do koła Dokręcasz dość mocno, ale z czuciem. Wprawdzie to drobny gwint, ale goleń aluminiowa. Kontra będzie trzymać. Przeanalizuj jeszcze raz czy dobrze poskładałeś. Ta tuleja z jednej strony ma wejść w otwór uszczelniacza, a może ślimak prędkościomierza się przestawił. Nie umie wstawiać zdjęć z serwisówki, ale porównaj z tym jak złożyłeś. Po skręceniu, koło powinno dać się obrócić z jeden raz (gdy nie ma założonych klocków). A tak w ogóle, to w jakim celu ściągałeś koło?
cierpliwości Leopoldzie
Siły docisku śrub tak jak pisał Flower ... 110 Nm osi i 20 Nm śruby blokującej (kontry), a śruby mocujące widelec 9 Nm. Piszą też, aby przed dokręceniem kontry, sprawdzić czy widelec działa poprawnie (pompując widelcem).
cierpliwości Leopoldzie
Siły docisku śrub tak jak pisał Flower ... 110 Nm osi i 20 Nm śruby blokującej (kontry), a śruby mocujące widelec 9 Nm. Piszą też, aby przed dokręceniem kontry, sprawdzić czy widelec działa poprawnie (pompując widelcem).
Józek
- leopold
- Posty: 579
- Rejestracja: 07 stycznia 2011, 09:12
- Motocykl: Virago 750
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Ano, bo napisali w Clymerze i Haynesie, że do wymiany klocków hamulcowych trzeba zdjąc koło. I faktycznie, bez koła było bardzo łatwo, choć i z kołem dałoby radę.joozek pisze:Po skręceniu, koło powinno dać się obrócić z jeden raz (gdy nie ma założonych klocków). A tak w ogóle, to w jakim celu ściągałeś koło?
Jasne. Nawet sobie fotel do garażu zorganizowałem Pełen wypas.joozek pisze: cierpliwości Leopoldzie
W następny weekend rozkręcę wszystko jeszcze raz.joozek pisze: Siły docisku śrub tak jak pisał Flower ... 110 Nm osi i 20 Nm śruby blokującej (kontry), a śruby mocujące widelec 9 Nm. Piszą też, aby przed dokręceniem kontry, sprawdzić czy widelec działa poprawnie (pompując widelcem).
Pozdrawia Leopold
- wąsaty7
- Posty: 1418
- Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
- Motocykl: XV 1100 98r.
- Lokalizacja: Szczecin
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Wystarczyło odkręcić dwie śruby mocujące zacisk hamulcowy,dwie z lewej i dwie z prawej strony.leopold pisze:
Ano, bo napisali w Clymerze i Haynesie, że do wymiany klocków hamulcowych trzeba zdjąc koło. I faktycznie, bez koła było bardzo łatwo, choć i z kołem dałoby radę.
Powodzenia i pozdrawiam.
Wąsaty7
- pisior
- Posty: 5366
- Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
- Motocykl: 535,1100 1500 1255
- Lokalizacja: kostrzyn nad odra
- Wiek: 46
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
a ślimaka natrafileś na cyngle ?na kole ?
- Blunio
- Posty: 5793
- Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
- Motocykl: Trek X-Caliber 8
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
- Wiek: 72
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Jeżeli ilość swobodnych obrotów koła zależy od siły zaciśnięcia śruby (w dopuszczalnych rozsądkiem granicach bez destrukcji połączenia) to na pewno został popełniony błąd montażowy - najczęściej "zapomniana" lub zamieniona miejscami tulejka lub podkładka.
Natomiast co do niutonometrów - klucz dynamometryczny to bardzo cenne wyposażenie warsztatu motocyklisty, oczywiście w połączeniu z wiedzą o sile dokręcania poszczególnych połączeń. Ale nie zawsze dysponujemy kluczem i dlatego producenci kluczy wykonali je w takich długościach, aby statystyczny Kowalski siłą ręki oddziaływając na klucz mógł z prawidłowym momentem dokręcić standardowe połączenie (pomijając połączenia np. drobnozwojowe, śruby wkręcane w aluminium i temu podobne wynalazki. Dlatego też przy znormalizowanych połączeniach starcza normalny klucz i siła ręki - też normalnej - nie dotyczy Pudzianów i eterycznych blądynek. Nie stosujemy do dokręcania przedłużek i nie używamy nóg.
Natomiast co do niutonometrów - klucz dynamometryczny to bardzo cenne wyposażenie warsztatu motocyklisty, oczywiście w połączeniu z wiedzą o sile dokręcania poszczególnych połączeń. Ale nie zawsze dysponujemy kluczem i dlatego producenci kluczy wykonali je w takich długościach, aby statystyczny Kowalski siłą ręki oddziaływając na klucz mógł z prawidłowym momentem dokręcić standardowe połączenie (pomijając połączenia np. drobnozwojowe, śruby wkręcane w aluminium i temu podobne wynalazki. Dlatego też przy znormalizowanych połączeniach starcza normalny klucz i siła ręki - też normalnej - nie dotyczy Pudzianów i eterycznych blądynek. Nie stosujemy do dokręcania przedłużek i nie używamy nóg.
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
- leopold
- Posty: 579
- Rejestracja: 07 stycznia 2011, 09:12
- Motocykl: Virago 750
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Jeżeli pytanie oznacza: czy krótki, prostopadły występ sterczący u dołu lewej lagi wszedł w wyżłobienie widoczne u góry obudowy slimaka, zapobiegając jego obracaniu wraz z kołem, to tak.pisior pisze:a ślimaka natrafileś na cyngle ?na kole ?
Pozdrawia Leopold
PS. A co można uszkodzić (np. łożysko?) za mocno dokręcając oś?
- pisior
- Posty: 5366
- Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
- Motocykl: 535,1100 1500 1255
- Lokalizacja: kostrzyn nad odra
- Wiek: 46
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
w kole masz prowadniki do ślimaka ,ja kiedyś nie natrafiłem i mialem podobny objaw ,no i licznik nie działałleopold pisze:Jeżeli pytanie oznacza: czy krótki, prostopadły występ sterczący u dołu lewej lagi wszedł w wyżłobienie widoczne u góry obudowy slimaka, zapobiegając jego obracaniu wraz z kołem, to tak.pisior pisze:a ślimaka natrafileś na cyngle ?na kole ?
Pozdrawia Leopold
PS. A co można uszkodzić (np. łożysko?) za mocno dokręcając oś?
- joozek
- Posty: 1924
- Rejestracja: 02 kwietnia 2012, 20:10
- Motocykl: virago xv 750 1993
- Lokalizacja: LUBIN
- Wiek: 58
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Można też odkręcić po jednej górnej śrubie zacisku, a dolną poluzować na tyle, aby można było odchylić zaciski do tyłu. W takiej sytuacji zaciski nie będą musiały wisieć na przewodach hamulcowych. Wąsaty7, może byś tak wstawił schemat części składowych przedniego koła. Ułatwiłoby to identyfikację, że nasz kolega Leopold, wszystko powkładałwąsaty7 pisze: Wystarczyło odkręcić dwie śruby mocujące zacisk hamulcowy,dwie z lewej i dwie z prawej strony.
Powodzenia i pozdrawiam.
Blunio pisze:Jeżeli ilość swobodnych obrotów koła zależy od siły zaciśnięcia śruby (w dopuszczalnych rozsądkiem granicach bez destrukcji połączenia) to na pewno został popełniony błąd montażowy - najczęściej "zapomniana" lub zamieniona miejscami tulejka lub podkładka.
... Nie stosujemy do dokręcania przedłużek i nie używamy nóg.
... to prawdziwa wisienka na torcie
Zaciekawiony Leopoldzie .... zapytałem o cel demontażu, gdyż myślałem, że wymieniałeś łożyska koła z uszczelnieniami. W środku, między łożyskami też jest tuleja. Ale jeżeli tam nic nie "naprawiałeś" to samo nie wypadło
Co do fotela ... też tak mam i to nie jeden , a ten Twój Dolny Śląsk to gdzie leży?
Józek
- wąsaty7
- Posty: 1418
- Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
- Motocykl: XV 1100 98r.
- Lokalizacja: Szczecin
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
http://www.boats.net/parts/search/Yamah ... parts.html
Sprawdzi ślimak czy blaszany zabierak siedzi w wycięciu koła.
Sprawdzi ślimak czy blaszany zabierak siedzi w wycięciu koła.
Wąsaty7
- pisior
- Posty: 5366
- Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
- Motocykl: 535,1100 1500 1255
- Lokalizacja: kostrzyn nad odra
- Wiek: 46
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
macie linka ,i sami sobie szukajcie http://www.megazip.ru/ru/bike/yamaha
- joozek
- Posty: 1924
- Rejestracja: 02 kwietnia 2012, 20:10
- Motocykl: virago xv 750 1993
- Lokalizacja: LUBIN
- Wiek: 58
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Dzięki Wąsaty7, który to już razwąsaty7 pisze:http://www.boats.net/parts/search/Yamah ... parts.html
Sprawdzi ślimak czy blaszany zabierak siedzi w wycięciu koła.
Coś mi jednak nie pasuje ... tuleja nr 2 powinna być pomiędzy łożyskami
Ostatnio zmieniony 06 stycznia 2013, 21:11 przez joozek, łącznie zmieniany 1 raz.
Józek
- Blunio
- Posty: 5793
- Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
- Motocykl: Trek X-Caliber 8
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
- Wiek: 72
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Żebyś Ty wiedział, czego to się ja w wojsku nie naoglądałemjoozek pisze:to prawdziwa wisienka na torcie
Już o tym kiedyś pisałem, ale to warte powtórzenia. Mieliśmy jeszcze za czasów komuny kilka motocykli z koszem typu K-750. Sam miód, tylko trochę sterane życiem były - ale jeździły. Nie miały wyjścia. Jak w sezonie turystycznym takimi wyjechało na miasto to zawsze ustawiał się na postoju dookoła wianuszek ciekawych ludzi. Kiedyś w jednej "Kaśce" wypaliło dziurę w tłoku. No cóż, bywajet. Pojechałem do magazynów i przywiozłem nowy tłok + uszczelki itp. Przed fajrantem żołnierz przychodzi i melduje że tłok nadwymiar i się nie mieści do cylindra. No cóż, zdarza się, pewnie się "zamienił" w magazynie. Jutro podjadę i zamienię ten tłok. Ale jutro żołnierz melduje że "Kaśka" już na chodzie, nic nie trzeba zamieniać. Jak to zrobiłeś ???
A obywatelu poruczniku, opiłowałem tłok pilnikiem i nie miał wyjścia, musiał się zmieścić
Jak widać, z każdej sytuacji są nawet dwa wyjścia, pomijając opcję że połknie nas tygrys. Wtedy jest tylko jedno "wyjście", hehe
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
- pisior
- Posty: 5366
- Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
- Motocykl: 535,1100 1500 1255
- Lokalizacja: kostrzyn nad odra
- Wiek: 46
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
to chodzi o cześc n15 i wciecia w kole gdzie ten ślimak przychodzijoozek pisze:Dzięki Wąsaty7, który to już razwąsaty7 pisze:http://www.boats.net/parts/search/Yamah ... parts.html
Sprawdzi ślimak czy blaszany zabierak siedzi w wycięciu koła.
Leopoldzie ... części o nr 2, 3 i 15
- joozek
- Posty: 1924
- Rejestracja: 02 kwietnia 2012, 20:10
- Motocykl: virago xv 750 1993
- Lokalizacja: LUBIN
- Wiek: 58
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
dobrze, że w ogóle ten pilnik miał. Za moich czasów w Gubinie, w skrzynce narzędziowej był tylko młotek i przecinak też były dwa wyjścia
Grzegorzu ,,, tak część nr 15, ma tylko jedną pozycję.
Grzegorzu ,,, tak część nr 15, ma tylko jedną pozycję.
Ostatnio zmieniony 06 stycznia 2013, 21:17 przez joozek, łącznie zmieniany 1 raz.
Józek
- Flower
- Posty: 1401
- Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
- Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
- Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
- Wiek: 33
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
joozek popatrz jeszcze raz Tuleja 2 jest między łożyskami jedno łożysko jest z lewej strony tulejki, a drugie z prawej strony koła to drugie coś to nie wiem co to, bo nie wiedziałem kół od większych.joozek pisze:Dzięki Wąsaty7, który to już razwąsaty7 pisze:http://www.boats.net/parts/search/Yamah ... parts.html
Sprawdzi ślimak czy blaszany zabierak siedzi w wycięciu koła.
Coś mi jednak nie pasuje ... tuleja nr 2 powinna być pomiędzy łożyskami
"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."
Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
- joozek
- Posty: 1924
- Rejestracja: 02 kwietnia 2012, 20:10
- Motocykl: virago xv 750 1993
- Lokalizacja: LUBIN
- Wiek: 58
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Flower, racja nr4 to łożyska, a nr5 to uszczelniacze. Ta 3 to fakt nie wiem co to może być (nie pamiętam)
Józek
- leopold
- Posty: 579
- Rejestracja: 07 stycznia 2011, 09:12
- Motocykl: Virago 750
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
No, na braci viragowskiej zawsze można polegać! Dzięki za taki miły odzew
Ponieważ w samym kole nic nie majstrowałem, po prostu wysunąłem oś, koło deczko opadło i bez oporów "odjechało", a potem równie delikatnie wstawiłem je na miejsce i przetkałem oś(*), więc jedynym podejrzanym jest źle osadzony ślimak. Jutro sprawdzę. Dzięki za podpowiedź!!!
Inna sprawa, że na początku to zaaplikowalem ośce pewno ze 150 Nm, i trochę się martwię, czy aby nie uszkodziłem łożysk?
Pozdrawia wrocławski Leopold
(*) cudownym usprawnieniem jest mały podnośnik nożycowy pod karterem, bez trudu można unieść czy opuścić cały przód. No i przednia opona dzięki temu może zimować w powietrzu.
Ponieważ w samym kole nic nie majstrowałem, po prostu wysunąłem oś, koło deczko opadło i bez oporów "odjechało", a potem równie delikatnie wstawiłem je na miejsce i przetkałem oś(*), więc jedynym podejrzanym jest źle osadzony ślimak. Jutro sprawdzę. Dzięki za podpowiedź!!!
Inna sprawa, że na początku to zaaplikowalem ośce pewno ze 150 Nm, i trochę się martwię, czy aby nie uszkodziłem łożysk?
Pozdrawia wrocławski Leopold
(*) cudownym usprawnieniem jest mały podnośnik nożycowy pod karterem, bez trudu można unieść czy opuścić cały przód. No i przednia opona dzięki temu może zimować w powietrzu.
- Flower
- Posty: 1401
- Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
- Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
- Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
- Wiek: 33
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Po prostu jak wyciągniesz koło to palcem sprawdź czy lożska poruszają się bez oporów
"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."
Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
- leopold
- Posty: 579
- Rejestracja: 07 stycznia 2011, 09:12
- Motocykl: Virago 750
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Status: Offline
Re: Z jaką siła dokręcic oś przedniego koła?
Pozwolę sobie "odgrzać kotlet"
Było tak:
I nie miał tym razem racji!
Po wymianie łożysk i dociągnięciu osi koła kluczem dynamometr. z pełną zalecaną siłą 110 Nm - koło kręci się jak marzenie, bardzo długo i idealnie cichutko.
Jak to mówią, pozory mylą
Pozdrawia Leopold
PS. Zakupiłem klucz dynamometryczny.
Wniosek jest taki: wszystkie małe śruby dokręcałem dotychczas zawsze zbyt dużym momentem, a wszystkie duże, zbyt małym!!!
Było tak:
Zaufany mechanik, po pokręceniu kołem, doradził wymianę łożysk. Co uczyniłem (wraz z uszczelniaczami). Tenże mechanik po obmacaniu zdemontowanych łożysk powiedział potem, że sorry, ale one jednak wyglądają na OK i jest mu przykro, że naraził mnie na niepotrzebne koszty.leopold pisze: (..) Gdy oś jest wkręcona, ale zupełnie "niedociągnięta", koło obraca się bez najmniejszego oporu i robi po popchnięciu kilka obrotów. Gdy dokręcę oś tak "traszkę", pojawia się lekki opór i koło robi jeden, może półtora obrotu. Przy dociągnięciu na siłę koło przestaje się obracać.
Z jaka siłą powinna być wkręcona oś przedniego koła?
I nie miał tym razem racji!
Po wymianie łożysk i dociągnięciu osi koła kluczem dynamometr. z pełną zalecaną siłą 110 Nm - koło kręci się jak marzenie, bardzo długo i idealnie cichutko.
Jak to mówią, pozory mylą
Pozdrawia Leopold
PS. Zakupiłem klucz dynamometryczny.
Wniosek jest taki: wszystkie małe śruby dokręcałem dotychczas zawsze zbyt dużym momentem, a wszystkie duże, zbyt małym!!!