przegwintowanie - pytanie

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
bendeer
Posty: 295
Rejestracja: 06 stycznia 2011, 20:41
Motocykl: Suzuki DL1000 VStrom
Lokalizacja: Kraków
Wiek: 37
Kontakt:
Status: Offline

przegwintowanie - pytanie

Post autor: bendeer »

Witam

Mam pytanie do ludzi obeznanych w temacie:

co lepiej zrobić?

Przegwintować śrubę z normalnego gwintu na drobnozwojowy czy w 2 stronę czyli gwint drobnozwojowy na zwykły.
Śruba do gwintu czy gwint do śruby

Chodzi mi o sytuację bez innego wyboru ;)

Pozdrawiam
Obrazek

'85 XV750 Virago -> '95 VT1100 C2 ACE Shadow -> '08 DL1000 V-Strom
Awatar użytkownika
maciekdiy
Posty: 134
Rejestracja: 04 czerwca 2011, 20:38
Motocykl: xv 750 se bober
Lokalizacja: Kalisz
Wiek: 35
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: maciekdiy »

Bendeer napisz lepiej,co dokładnie chcesz zrobić.
Awatar użytkownika
Flower
Posty: 1401
Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
Wiek: 33
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: Flower »

Ja robiłbym z drobnego na normalny, drobnozwojowe są płycej nacinane. Rodzaj gwintu zależy od celu wykorzystania

"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."

Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
Awatar użytkownika
Adziel
Posty: 1608
Rejestracja: 09 grudnia 2010, 21:13
Motocykl: Yamaha xv 1000 GE
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Wiek: 57
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: Adziel »

zastosuj tzw. HELIKON :) :rock:
Obrazek
Awatar użytkownika
tomik44
Posty: 1923
Rejestracja: 12 sierpnia 2011, 21:08
Motocykl: Trike bmw,virago 750
Lokalizacja: Toruń
Wiek: 65
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: tomik44 »

Dorobić nową śrubę z gwintem drobnozwojowym !!!
Tomek vel Godżilla ;)
Awatar użytkownika
Flower
Posty: 1401
Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
Wiek: 33
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: Flower »

tomik44 pisze:Dorobić nową śrubę z gwintem drobnozwojowym !!!
Mówimy o jednej z dwóch wymienionych na początku sytuacji, a nie o dodatkowej. Takie było założenie, dorobienie śruby jest zbyt proste.

"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."

Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4147
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: leszekk »

Gwint drobnozwojny robi się głównie po to żeby się samo nie rozkręcało. Ewentualnie tam, gdzie gwint zwykły nadmiernie by osłabiał (z racji głębszego nacięcia) śrubę bądź cienkościenne gniazdo, albo tam gdzie śruba musi być krótka. Gwint zwykły stosuje się tam, gdzie nie ma takiej potrzeby, mięcha i w śrubie i w otworze jest od metra.
Istniejąca śruba powiedzmy z gwintem standardowym M8 nie da się poprawnie nagwintować na M8 drobnozwojnie (bo równie dobrze możesz gwintować "słup powietrza"). Podobnie w drugą stronę - wprawdzie trzpień śruby jest skaleczony gwintem płycej, ale i tak nie wystarczy to do zapewnienia właściwej wytrzymałości złącza. Analogicznie z otworem - przez zwykłe zwoje drobnozwojny gwintownik przeleci Ci niemal zupełnie bez oporu, jeśli otwór miał gwint drobnozwojny to nacięcie grubszego być może się uda ale trzymać nie będzie. Nie chce mi się sięgać do poradnika mechanika, gdzie bez trudu można odczytać jakie są średnice dna gwintu, średnice zewnętrzne ...
Prawdę powiedziawszy, gdybym był złośliwy, rzekłbym: wsadź jaką bądź i rozklep z drugiej strony, wyjdzie Ci połączenie nitowane a nie śrubowe ale przynajmniej jest nadzieja, że jeszcze będzie trzymać
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
bendeer
Posty: 295
Rejestracja: 06 stycznia 2011, 20:41
Motocykl: Suzuki DL1000 VStrom
Lokalizacja: Kraków
Wiek: 37
Kontakt:
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: bendeer »

maciekdiy pisze:Bendeer napisz lepiej,co dokładnie chcesz zrobić.
żartujesz:P? Czy piszesz serio
leszekk pisze:Prawdę powiedziawszy, gdybym był złośliwy, rzekłbym: wsadź jaką bądź i rozklep z drugiej strony, wyjdzie Ci połączenie nitowane a nie śrubowe ale przynajmniej jest nadzieja, że jeszcze będzie trzymać
Nie mówimy o złośliwości ;) Dorobienie śruby byłoby najlepsze, ALE nie jest to niestety zwykła śruba dlatego w pierwszym poście napisałem o sytuacji bez wyjścia albo/albo.

Obrazek

śruba wygląda tak [ dla dociekliwych ;) ]

_________
edit
_________

Wymyśliłem, że może zetnę szpilkę i dorobię odpowiednią, ale to będzie masa zabawy.. x4
Obrazek

'85 XV750 Virago -> '95 VT1100 C2 ACE Shadow -> '08 DL1000 V-Strom
Awatar użytkownika
kris2k
Posty: 3403
Rejestracja: 15 czerwca 2010, 07:24
Motocykl: GuStaw
Lokalizacja: Pabianice
Wiek: 53
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: kris2k »

Zasada jest prosta: ze zwykłego na drobnozwojny można, z drobnozwojnego na zwykły nie powinno się.
Awatar użytkownika
Flower
Posty: 1401
Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
Wiek: 33
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: Flower »

kris2k pisze:Zasada jest prosta: ze zwykłego na drobnozwojny można, z drobnozwojnego na zwykły nie powinno się.
Ty to serio mówisz? Bo coś mi się nie chce wierzyć i chętnie posłucham wyjaśnienia.

"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."

Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
Awatar użytkownika
kris2k
Posty: 3403
Rejestracja: 15 czerwca 2010, 07:24
Motocykl: GuStaw
Lokalizacja: Pabianice
Wiek: 53
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: kris2k »

Wyjaśnienie jest proste: gwinty drobnozwojne stosuje się zazwyczaj w przypadku połączeń narażonych na rozkręcenie, np. spowodowane drganiami. Dlatego nie powinno się zmieniać gwintu drobnozwojnego na zwykły. Natomiast zwykły gwint można zastąpić drobnozwojnym, połączenie będzie bardziej odporne na samoistne rozkręcenie.
viragomen
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: viragomen »

bendeer pisze:...Śruba do gwintu czy gwint do śruby...
Jeżeli któryś gwint jest "w aluminium", to go nie tykaj :wink:
Awatar użytkownika
bendeer
Posty: 295
Rejestracja: 06 stycznia 2011, 20:41
Motocykl: Suzuki DL1000 VStrom
Lokalizacja: Kraków
Wiek: 37
Kontakt:
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: bendeer »

w tej udziwnionej śrubie jest w AL :(
Obrazek

'85 XV750 Virago -> '95 VT1100 C2 ACE Shadow -> '08 DL1000 V-Strom
Awatar użytkownika
Mocho
Posty: 639
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 21:33
Motocykl: virago xv250 '93
Lokalizacja: pod Kielcami ;)
Wiek: 33
Kontakt:
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: Mocho »

a nie da rady Ci ktoś tego na tokarce wyczarować? kształt nie wygląda na bardzo skomplikowany na pierwszy rzut oka
moje wypowiedzi wyrażają moje poglądy na różne sprawy, masz prawo się z nimi nie zgadzać a ja mam prawo mieć to w d...
Obrazek
Awatar użytkownika
Flower
Posty: 1401
Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
Wiek: 33
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: Flower »

kris2k pisze:Wyjaśnienie jest proste: gwinty drobnozwojne stosuje się zazwyczaj w przypadku połączeń narażonych na rozkręcenie, np. spowodowane drganiami. Dlatego nie powinno się zmieniać gwintu drobnozwojnego na zwykły. Natomiast zwykły gwint można zastąpić drobnozwojnym, połączenie będzie bardziej odporne na samoistne rozkręcenie.
Ale mówisz o zamianie śruby, a nie o przegwintowaniu istniejącej już. W takim wypadku zgadzam się i podpisuje się obiema rękami.
Mocho pisze:a nie da rady Ci ktoś tego na tokarce wyczarować? kształt nie wygląda na bardzo skomplikowany na pierwszy rzut oka
Nie wygląda na skomplikowany, bo nie jest, da rade zrobić bez problemu na tokarce, a na koniec wyfrezować łeb pod klucz.

"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."

Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
Awatar użytkownika
kris2k
Posty: 3403
Rejestracja: 15 czerwca 2010, 07:24
Motocykl: GuStaw
Lokalizacja: Pabianice
Wiek: 53
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: kris2k »

Mocho pisze:a nie da rady Ci ktoś tego na tokarce wyczarować? kształt nie wygląda na bardzo skomplikowany na pierwszy rzut oka
Dokładnie: najprościej dorobić. jeśli gwint w otworze masz też zrypany to rozwierć i przegwintuj na większą śrubę a samą śrubę dorób i po problemie.
Awatar użytkownika
kris2k
Posty: 3403
Rejestracja: 15 czerwca 2010, 07:24
Motocykl: GuStaw
Lokalizacja: Pabianice
Wiek: 53
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: kris2k »

Flower pisze:
kris2k pisze:Wyjaśnienie jest proste: gwinty drobnozwojne stosuje się zazwyczaj w przypadku połączeń narażonych na rozkręcenie, np. spowodowane drganiami. Dlatego nie powinno się zmieniać gwintu drobnozwojnego na zwykły. Natomiast zwykły gwint można zastąpić drobnozwojnym, połączenie będzie bardziej odporne na samoistne rozkręcenie.
Ale mówisz o zamianie śruby, a nie o przegwintowaniu istniejącej już. W takim wypadku zgadzam się i podpisuje się obiema rękami.
Mocho pisze:a nie da rady Ci ktoś tego na tokarce wyczarować? kształt nie wygląda na bardzo skomplikowany na pierwszy rzut oka
Nie wygląda na skomplikowany, bo nie jest, da rade zrobić bez problemu na tokarce, a na koniec wyfrezować łeb pod klucz.
Flower, oczywiście piszę o wymianie śruby, żadne przegwintowanie istniejącego gwintu nie wchodzi w rachubę - po prostu nic z tego nie wyjdzie.
Awatar użytkownika
bendeer
Posty: 295
Rejestracja: 06 stycznia 2011, 20:41
Motocykl: Suzuki DL1000 VStrom
Lokalizacja: Kraków
Wiek: 37
Kontakt:
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: bendeer »

gwinty są całe :) tylko inne :(
Obrazek

'85 XV750 Virago -> '95 VT1100 C2 ACE Shadow -> '08 DL1000 V-Strom
Awatar użytkownika
kris2k
Posty: 3403
Rejestracja: 15 czerwca 2010, 07:24
Motocykl: GuStaw
Lokalizacja: Pabianice
Wiek: 53
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: kris2k »

bendeer pisze:gwinty są całe :) tylko inne :(
No to najprościej będzie dorobić śrubę. Za dwa piwa Ci każdy tokarz dotoczy. Może nawet będzie miał kawałek sześciokąta, jak nie to kupisz i po problemie.
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4147
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: leszekk »

W skrajnym przypadku bierzesz śrubę o oczko większą (czy jak tam z poradnika wychodzi żeby po stoczeniu na gładko dało się naciąć gwint drobnozwojny), bierzesz w rękę narzynkę i gwintujesz. Co by nie mówić - jeśli nie jest to problem do rozwiązania na pustyni, w nocy i przy padającym ulewnym deszczu, najprościej pójść do jakiegoś warsztatu mechanicznego i poprosić o wystruganie. Nie jest prawdą, że wszystko co zrobimy sami będzie lepsze niż wykonane przez fachowca
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
GregorS
Posty: 1904
Rejestracja: 20 maja 2009, 23:48
Motocykl: 535,750=> NT650V
Lokalizacja: z e-wsi w woj. łódzkim
Wiek: 48
Status: Offline

Re: przegwintowanie - pytanie

Post autor: GregorS »

jak byś nic nie znalazł to napisz, wytoczę Ci i wyfrezuję na CNC
https://www.youtube.com/watch?v=9rr5Z7kpCTo

........MOTÓR NIE UMIERA NIGDY, MOTÓR JEST WIECZNY..........
http://www.youtube.com/watch?v=mNg3TuXL7Do
ODPOWIEDZ