Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
paelek86
Posty: 172
Rejestracja: 27 czerwca 2008, 18:45
Motocykl: Yamaha XV 535 Virago
Lokalizacja: Wolsztyn/Poznań
Wiek: 37
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: paelek86 »

To jeszcze szybkie pytanie za ciosem: podczas nagrzewania silnika luz się zwiększa? (tak jak napisał parę postów wyżej Therion). Jeśli tak to dlaczego tak się dzieje? Zawsze wydawało mi się że jest na odwrót. :rock:
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: -waldi- »

w jednym się zwiększa, w innym zmniejsza, wszystko zależy od konstrukcji silnika i rozszerzalności temperaturowej.
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
astarot20
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: astarot20 »

mam pytanie dotyczące regulacji luzów w 535 Po regulacji wydaje mi się że gdy motor jest zapalony słychać bardziej zawory niż przed regulacją co może być tego przyczyną? Sprawdzałem ustawienia luzów 3 razy zanim skręciłem moto. regulacje robiłem według instrukcji z forum. Podczas regulacji zauważyłem że te śruby którymi reguluje się luz są trochę wytarte tylko nie są one wytarte równo tylko pod pewnym kątem czyli po ustawieniu zaworów luz nie będzie taki sam na całej płaszczyźnie śruby. I moje pytanie jest takie czy można kopić gdzieś te śruby lub czy można je delikatnie pilnikiem wyrównać.
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: kyller »

jesli luzy słychac bardziej to znaczy ze zrobiłes to żle :grin:
hint
to jest silnik 4 suwowy
tłok jest w TDC 2 razy
astarot20
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: astarot20 »

wiem że jest 2 razy i ustawiałem to raczej w dobrym płożeniu ( bo jak jeden zawór wyregulowałem właśnie w tym złym położeniu to jak przekręciłem walem żeby sprawdzić czy luz jest ok to na zaworze był taki luz że wszedł by tam dużo grubszy szczelinomierz) dziś spróbuje wyregulować jeszcze raz i zobaczę co w tedy będzie się działo
Awatar użytkownika
przemeki
Posty: 15
Rejestracja: 13 stycznia 2011, 06:42
Motocykl: Virago 1100
Lokalizacja: Łódź
Wiek: 54
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: przemeki »

W mojej lali (1100) jest podobnie jak u Theriona tyle że w przednim garku. Jak ustawię zgodnie z serwisówką 0,1 i 0,15 to po rozgrzaniu przedni klekocze.

[ Dodano: Pon Maj 09, 2011 6:42 am ]
Chyba znalazłem przyczynę - otóż po całkowitym wykręceniu śruby regulacyjnej okazało się, że w miejscu gdzie przylega do trzpienia zaworu w czasie jego popychania była sklepana na płasko (a powinna mieć kształt miski). To uniemożliwiało prawidłowe wyregulowanie luzu.
MKrystian
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: MKrystian »

Gdobyl masz rację jeśli chodzi o luzy zaworów,u mnie w 750 tce jak podniosę srubokrętem tą dzwignię od zaworu w GMP też luz się zwiększa.Wiec jak właściwie regulować te zawory ?

[ Dodano: Wto Maj 10, 2011 11:37 pm ]
[quote="Gdobyl"]Dodam swoje spostrzeżenia dotyczące regulacji zaworów. Nie dawał mi spokoju delikatny stukot po nagrzaniu silnika.Regulowałem 2 razy zawory i nic. Przeczytałem wiele tematów na temat regulacji i też żadnych błędów przy regulacji nie zauważyłem.Zabrałem się za regulacje trzeci raz. Więc tak włożyłem szczelinomierz pomiędzy zawór a krzywkę (zawór wydechowy przedniego cylindra) i kręcę wałem. W pewnym momencie szczelinomierz wypadł bo zwiększył się luz. Pomyślałem sobie, że jednak dobrze ktoś napisał, że luz jest większy jak przesunie się dalej wał. Wykonałem telefon do znajomego przyjaciela mechanik i dowiedziałem się, że to normalne bo taka jest krzywka, że podczas gdy drugi tłok ma sprężanie to na 1 są większe luzy niż podczas regulacji. W ten sposób teoria zwiększającego się luzu została obalona.Wymyśliłem co innego, musi byś luz na innych elementach np krzywce. włożyłem szczelinomierz i śrubokrętem podniosłem krzywkę obierając śrubokręt o żeberka cylindra. Okazało się że luz się zwiększył.Wyregulowałem luz z tą podniesioną krzywką i teraz lalka chodzi jak należy.Po rozgrzanym silniku delikatnie cyka co jest normalną rzeczą. Żeby było ciekawie to moja lalka ma tylko (udokumentowany) 1 tyś przebiegu więc dziwne te luzy. Kiedyś ktoś mi powiedział, że w silnikach niestety im jest on młodszy to maszyny które go zrobiły są starsze i też mają swoje luzy i wyrobienia.Robi się je na tych samych matrycach, które rzadko się zmienia bo to koszty.Tyle mojej teorii, może do obalenia.

[ Dodano: Czw Maj 12, 2011 9:11 am ]
Wyregulowałem zawory bez podnoszenia tej dźwigni do góry,ustawiłem na zimnym silniku ssący 0.07 a wydech 0,12 na gorącym silniku sprawdziłem luz na wydechowych i luz był 0,18 .Zawory słychać dalej
FremeN
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: FremeN »

Sprawdziłem u siebie luzy zaworowe i uzyskałem wartości:

Lp.| - 1 - | - 2 - | - 3 - | - 4 - | Oznaczenie na kole
----|------|------|------|-------|-------------------------
1 | - 0 - | - 0 - | - 0 - | 0,15 | - I
2 |0,05<| - 0 - |0,10<|>0,10| - F
3 |0,05<| - 0 - |0,10<|>0,10| - T
4 | 0,15 | 0,15|>0,10| - 0 - | - I
5 |0,05<| 0,15| - 0 - | - 0 - | - F
6 |0,05<| 0,15| - 0 - | - 0 - | - T

W tabeli zamieściłem kolejne dwa pełne obroty kołem i zmierzone na nich wartości, numery u góry tabeli odpowiadają kolejnym zaworom licząc od przodu motocykla:

1: wydechowy przedniego cylindra
2: ssący przedniego cylindra
3: ssący drugiego cylindra
4: wydechowy drugiego cylindra

I teraz pierwsze pytanie pytanie: w oparciu o które fazy regulować które zawory?
dla pierwszego cylindra faza z tabeli nr 4? a dla drugiego cylindra faza nr 3?

Drugie pytanie: dlaczego w fazach 1 i 4 tylko pojedyncze zawory posiadają luz?

Trzecie pytanie: czy taki luz zaworowy może mieć związek z tym, że na drugim cylindrze podczas pracy zauważyłem wsteczny ciąg w tłumiku czy po prostu ten model tak ma? Tzn na tłumiku z przedniego cylindra daje czuć się tylko powiew spalin, natomiast z drugiego cylindra jest powiew a zaraz potem ciąg powietrza do tłumika..
Awatar użytkownika
zenelek
Posty: 442
Rejestracja: 25 maja 2011, 09:05
Motocykl: XV500 SE R26, XV1100
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Wiek: 63
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: zenelek »

Zawory reguluje się na mijance (tzn. Gdy tłok jest w końcowym położeniu suwu sprężania), w tym położeniu oba zawory są zamknięte i powinien być luz pomiędzy dźwigienkami a zaworami. Regulowanie luzów w innych fazach nie ma sensu.
sz_kamil
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: sz_kamil »

Witam
Panowie chciałem wczoraj wyregulowac luzy bo było juz słychac zaworki . I teraz to podszedłem do tematu chyba jak nalezy :D laptop w garazu , piwko w lodowce, klucze itp Pomijam czesc pierwsza czyli rozbiórkę moto . Zawory sa na wierzchu , wałem krece poprzez krecenie kołem bo ta sruba została w jakis dziwny sposób przez poprzednika zaklejona na stałe . Krece kołem do momentu az w oczku pokazuje sie I i teraz moje pytano . Czy oba zawory regulujemy na tym połozeniu ?? chodzi mi o to ze jak po regulacji zrobiłem obrót kołem to za chwile luzow nie było w ogole ale po jeszcze jednym obrocie luzy wróciły . I teraz czy oba zawory regulujemy przy jednym ustawieniu wału czy moze najpierw robimy ssacy potem krecimy wałem jeden obór i robimy wydechowy ?? chodzi mi o to ze luzy pokazuja sie co drugie ustawienie I na oczku . Prosze o pomoc
FremeN
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: FremeN »

Robisz tak:
Kręcisz kołem do oznaczenia "I" i sprawdzasz czy na przedniej głowicy pojawił sie luz na obu zaworach, jeśli nie, robisz kolejny obrót do "I" i sprawdzasz ponownie. Kiedy trafisz na ustawienie kiedy masz luz na obu zaworach - wtedy OBA regulujesz wg specyfikacji. I tak samo dla tylnej głowicy - dla oznaczenia "T" robisz.
sz_kamil
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: sz_kamil »

dzieki dokłądnie o to mi chodziło :D nie wiedziałem tylko czemu sa dwa rozne ustawienie i na ktorych regulowac . Teraz to juz pikus :D Pan Pikus :D
chomiczek
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: chomiczek »

Jak chcecie mieć 100% że robicie to dobrze to odręćcie z głowicy dekle z rozrządu (kropka z kreską są w jednej lini). 100% pewności że nic nie spaprałeś.
Ps. U mnie po regulacji zaworów musiałem regulować także i gaźniki bo zaczęły kichać.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
grzegorz 6
Posty: 349
Rejestracja: 11 grudnia 2007, 20:11
Motocykl: virago xv -1100
Lokalizacja: mielec
Wiek: 49
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: grzegorz 6 »

panowie co z rocznikami 97-98
tam podobno są zawory samoregulujące się
z reguły zawory ustawia się na ciepłym silniku
nie jestem pewien i pytam .za odpowiedzi dziekuję
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: -waldi- »

grzegorz 6 pisze:panowie co z rocznikami 97-98
tam podobno są zawory samoregulujące się
z reguły zawory ustawia się na ciepłym silniku
:shock:

Zawory ustawia się na zimnym silniku i nie ma układu samoregulacji luzu zaworowego
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
grzegorz 6
Posty: 349
Rejestracja: 11 grudnia 2007, 20:11
Motocykl: virago xv -1100
Lokalizacja: mielec
Wiek: 49
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: grzegorz 6 »

ciśnienie miałem słabe było 9 atm. a chodziła dobrze ostatnio zawory były ustawiane 2,5 roku temu dziś zostały ponownie ustawione ciśnienie na ciepłym silniku na obu garach ma po 10,6 at. ile mogą zawory przymieszać gdy się przestawią .
motor dostał większego wigoru . :nazdrowie:
zostały ust.
ssący 0,10
wydech o,15 luz.
Awatar użytkownika
MRX
Posty: 70
Rejestracja: 01 grudnia 2011, 11:42
Motocykl: BMW F800ST
Lokalizacja: Przasnysz
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: MRX »

Podłączę się do tematu zaworów. Dziś trochę mnie to zaniepokoiło, bo kolega powiedział, że są lekkie luzy na boki (chodzi o elementy regulowane). Drugi kumpel powiedził, że to normalne. W związku z tym mam pytanie: czy "element regulowany" (nie wiem jak to się fachowo nazywa) może mieć luz na boki i jaka jest tolerancja?
Lepiej panować w piekle niż być sługą w niebie.
J. Milton "Raj utracony"
Awatar użytkownika
Andrews66
Posty: 144
Rejestracja: 28 sierpnia 2011, 23:36
Motocykl: stuki puki 1200
Wiek: 36
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: Andrews66 »

Dźwigienka będzie mieć luz po osi.
Awatar użytkownika
hetman
Posty: 439
Rejestracja: 17 kwietnia 2011, 21:48
Motocykl: Yamaha Virago 535 '89r
Lokalizacja: Radom
Wiek: 39
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: hetman »

MRX pisze:Podłączę się do tematu zaworów. Dziś trochę mnie to zaniepokoiło, bo kolega powiedział, że są lekkie luzy na boki (chodzi o elementy regulowane). Drugi kumpel powiedził, że to normalne. W związku z tym mam pytanie: czy "element regulowany" (nie wiem jak to się fachowo nazywa) może mieć luz na boki i jaka jest tolerancja?
Dźwigienki poruszają się na tulejkach a są osadzone w korpusie głowicy w miejscu dla nich przeznaczonym , którego szerokość też musi być o jakąś tam dziesiątą część milimetra większa niż sama dźwigienka żeby się tam swobodnie poruszała. Stąd ten wyczuwalny "lekki luz na boki", który też jest w okolicy 0,1mm.
Obrazek
Awatar użytkownika
MRX
Posty: 70
Rejestracja: 01 grudnia 2011, 11:42
Motocykl: BMW F800ST
Lokalizacja: Przasnysz
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: MRX »

Dzięki! Uspokoiłem się. Jutro walki z zaworami ciąg dalszy :)
Lepiej panować w piekle niż być sługą w niebie.
J. Milton "Raj utracony"
Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 5395
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 55
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: toooomelo »

Tak sobie czytam ten wątek, celem nabycia wiedzy i dokonania kontroli luzów zaworowych w mojej maszynie i znalazłem jedną, ale dość istotną nieścisłości:
Blunio pisze:... w celach regulacyjnych należy zachować naturalny kierunek obrotu wału korbowego. A jak się "przeskoczy" punkt regulacyjny, to nie cofamy wału, tylko wykonujemy kolejny obrót...
Też wiem, że podczas ustawienia pozycji regulacyjnej wałem korbowym nie powinno się go cofać. Ale istnieje na forum niespójność informacji, bo w tutorialu o regulacji zaworów (dział DOWNLOAD, "Regulacja luzów zaworowych w XV535" by Alpi - pierwsza od góry) jest napisane:

"Ważne, aby natrafić to (I) po podniesieniu zaworu, bo tylko co drugi obrót koła z literkami obniża i podnosi się zaworek (silnik czterosuwowy) i tylko to pierwsze (I) po podniesieniu zaworu, jest to właściwe. Jeśli nam (I) przeszkoczy niechcąco za daleko, nic nie szkodzi, bez obaw można cofnąć w lewo, aż będzie na równi z wycięciem w górnej części okienka"

Dobrze by było, jakby ktoś doświadczony odniósł się do tej niezgodności (cofać wałem czy nie?) i docelowo poprawiono rzekomy błąd. W tutorialu błędów nie może być, bo będą one powielane.
Ostatnio zmieniony 23 kwietnia 2012, 20:16 przez toooomelo, łącznie zmieniany 1 raz.
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: -waldi- »

Teoretycznie nie powinno się kręcić wałem w przeciwnym kierunku, ale teoria też mówi że moto trzeba oddać do autoryzowanego serwisu na wymianę oleju :P

Podyktowane jest do głównie przez napęd rozrządu zwłaszcza na pasku, pompy oleju czy wtryskowej.
W virago nie ma obaw i można wał cofać o te naście stopni i nic nie odpadnie, nie urwie się czy nie rozleci :D

Co do stwierdzenia Blunia to nie "wykonujemy obrót", tylko dwa obroty - to 4T
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 5395
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 55
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: toooomelo »

-waldi- pisze:Co do stwierdzenia Blunia to nie "wykonujemy obrót", tylko dwa obroty - to 4T
Tej nieścisłości nawet nie zauważyłem! Chyba dlatego, że było to dla mnie (i Blunia) oczywiste, że wykonujemy dwa obroty wałem :wink:

Dzięki Waldi za szybką odpowiedź!
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek
Bomber
Posty: 14
Rejestracja: 17 kwietnia 2009, 21:03
Motocykl: XV750 '95 US
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: Bomber »

Panowie,
sprzedajcie mi jakiś dobry patent na zdemontowanie dekielków zaworowych :mrgreen:
Ten najbardziej z przodu i z tyłu odkręciłem bez problemu, ponieważ było eleganckie dojście :)
Zostały jeszcze dwie wewnętrzne do których nie mogę podejść kluczem a chciałbym wymienić uszczelki.

Pozdrawiam
marceli5555
Posty: 190
Rejestracja: 29 kwietnia 2008, 08:09
Motocykl: Yamaha Virago XV 750
Lokalizacja: śląsk
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: marceli5555 »

Bardzo dobrym patentem będzie zapewne zdemontowanie tego co Ci zasłania dojście do tych dekielków .
ODPOWIEDZ