Prostownik- budowa

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
Pawcio89
Posty: 148
Rejestracja: 12 czerwca 2012, 10:13
Motocykl: XV 250 3LS, VT 1100
Lokalizacja: Przewrotne
Wiek: 35
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: Pawcio89 »

karol123 pisze:Witam za małe jest to napiecie spadek na mostku 1,4V to na wyjsciu bedzie jakies 12,8wiec nici z tego prostownika
Po pierwsze to 14-1,4=12,4 a nie 12,8 ale nie o to chodzi. Bardziej chodzi o to że po wyprostowaniu napięcia 14V mostkiem Gretza uzyskamy jakieś 19,3V a nie 12,8. Co do spadku napięcia na mostku przyjmuje się od 1,4V do 1,5V. Jest związane to z tym że dioda nie jest zaworem idealnym i posiada takie coś jak rezystancję dynamiczną co powoduję że pod dużym obciążeniem w stanie przewodzenia może się na niej odłożyć napięcie większe niż 0,7V. Dla zobrazowania charakterystyka prądowo-napięciowa diody prostowniczej.
Obrazek
Awatar użytkownika
karol123
Posty: 172
Rejestracja: 19 sierpnia 2009, 20:31
Motocykl: BMW K100
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 44
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: karol123 »

Sprawdzałem i spadek na mostku wynosi 1,4 V chyba ze na tym forum zacni panowie tworza nowe prawa o których zamiar ma się dowiedziec dopiero cały świat. No ale cóz co tu mówic pawcio pisze 14-1,4V =12,4V A juz po wyprostowaniu ma napiecie 19V moze buduje powielacz napiecia a nie prostownik.A temat rezystancji dynamicznej zostawcie w spokoju bo to nie miejsce na takie teorie
Jawka 50 Komar 3 Ogar 200 WSK 125 M06 175 Kobuz Mińsk 125 MZ 250 Jawa 350
Awatar użytkownika
mytek1
Posty: 1107
Rejestracja: 21 września 2009, 18:10
Motocykl: xv535,vt1100,vs1400
Lokalizacja: okolice Rzeszowa
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: mytek1 »

karol123 pisze:Sprawdzałem i spadek na mostku wynosi 1,4 V chyba ze na tym forum zacni panowie tworza nowe prawa o których zamiar ma się dowiedziec dopiero cały świat. No ale cóz co tu mówic pawcio pisze 14-1,4V =12,4V A juz po wyprostowaniu ma napiecie 19V moze buduje powielacz napiecia a nie prostownik.A temat rezystancji dynamicznej zostawcie w spokoju bo to nie miejsce na takie teorie
Spadek na diodzie masz te 0,7V jak piszesz, ale dla prądu stałego. Co do tych 19V to może dlatego mu się weźmie , że w mostku Greatza napięcie na wyjściu bez obciążenia wynosi pierwiastek z 2 razy napięcie wejściowe. Nowe teorie to sam tworzysz. Pozdrawiam.
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: -waldi- »

14-1,4V to 12,6V i tyle będzie na zaciskach bez podłączonego aku

zgadza się, ale po podłączeniu aku (pojemności) będzie o Obrazek więcej czyli 17,8 bez obciązenia


jak nie wierzysz podłącz kondensator na wyjście i pomierz, następnie z tym kondensatorem (1000uF starczy) obciąż tak by popłynął 1A i zmierz jakie będzie napięcie. Jak będzie 13,6<X<14,6 to nada się na prostownik i tyle całej filozofii
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
karol123
Posty: 172
Rejestracja: 19 sierpnia 2009, 20:31
Motocykl: BMW K100
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 44
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: karol123 »

Dobra juz wystarczy tej filozofi wiadomo jest ze trafa musz miec regulacje napiecia 14,8 -12,6 a po co te pitolenie o pierwiastkach jak tyczy sie to biegu jałowego a takie stanu podczas ładowania niema. A kondensatory pisaliscie u góry ze nie maja zastosowania. Regulacja na triaku albo na tyrystorze
Jawka 50 Komar 3 Ogar 200 WSK 125 M06 175 Kobuz Mińsk 125 MZ 250 Jawa 350
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: -waldi- »

kolega konkretnie pytał o drugi schemat a tam masz "feta", a on już ma filtrowane napięcie
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
tomik44
Posty: 1923
Rejestracja: 12 sierpnia 2011, 21:08
Motocykl: Trike bmw,virago 750
Lokalizacja: Toruń
Wiek: 65
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: tomik44 »

Nudząc się w zimowe wieczory poskładałem ten prostowniczek http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2309v2.pdf
bardzo tani i prosty zamiast transformatora wykorzystałem zasilacz od starego laptopa 16,4V 2,65A, w samym prostowniku nie montowałem diód prostowniczych, wczoraj podłączyłem aku - pracował całą noc. Napięcie ładowania utrzymywało się w zakresie 14,4V , prąd nie przekroczył 0,6A. Oto mi chodziło, jak na razie działa poprawnie , układ się nie grzeje. Koszt - LM317 - 1,80zł dwie sztuki, resztę elementów miałem w domu. Płytkę narysowałem odręcznie pisakiem i wytrawiłem w chlorku. Czas montażu 1,5 godz. łącznie z trawieniem płytki (1godz-mam stary już i zużyty chlorek). :lol:
Tomek vel Godżilla ;)
ODPOWIEDZ