Po pierwsze to 14-1,4=12,4 a nie 12,8 ale nie o to chodzi. Bardziej chodzi o to że po wyprostowaniu napięcia 14V mostkiem Gretza uzyskamy jakieś 19,3V a nie 12,8. Co do spadku napięcia na mostku przyjmuje się od 1,4V do 1,5V. Jest związane to z tym że dioda nie jest zaworem idealnym i posiada takie coś jak rezystancję dynamiczną co powoduję że pod dużym obciążeniem w stanie przewodzenia może się na niej odłożyć napięcie większe niż 0,7V. Dla zobrazowania charakterystyka prądowo-napięciowa diody prostowniczej.karol123 pisze:Witam za małe jest to napiecie spadek na mostku 1,4V to na wyjsciu bedzie jakies 12,8wiec nici z tego prostownika
Prostownik- budowa
- Pawcio89
- Posty: 148
- Rejestracja: 12 czerwca 2012, 10:13
- Motocykl: XV 250 3LS, VT 1100
- Lokalizacja: Przewrotne
- Wiek: 35
- Status: Offline
Re: Prostownik- budowa
- karol123
- Posty: 172
- Rejestracja: 19 sierpnia 2009, 20:31
- Motocykl: BMW K100
- Lokalizacja: Poznań
- Wiek: 44
- Status: Offline
Re: Prostownik- budowa
Sprawdzałem i spadek na mostku wynosi 1,4 V chyba ze na tym forum zacni panowie tworza nowe prawa o których zamiar ma się dowiedziec dopiero cały świat. No ale cóz co tu mówic pawcio pisze 14-1,4V =12,4V A juz po wyprostowaniu ma napiecie 19V moze buduje powielacz napiecia a nie prostownik.A temat rezystancji dynamicznej zostawcie w spokoju bo to nie miejsce na takie teorie
Jawka 50 Komar 3 Ogar 200 WSK 125 M06 175 Kobuz Mińsk 125 MZ 250 Jawa 350
- mytek1
- Posty: 1107
- Rejestracja: 21 września 2009, 18:10
- Motocykl: xv535,vt1100,vs1400
- Lokalizacja: okolice Rzeszowa
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: Prostownik- budowa
Spadek na diodzie masz te 0,7V jak piszesz, ale dla prądu stałego. Co do tych 19V to może dlatego mu się weźmie , że w mostku Greatza napięcie na wyjściu bez obciążenia wynosi pierwiastek z 2 razy napięcie wejściowe. Nowe teorie to sam tworzysz. Pozdrawiam.karol123 pisze:Sprawdzałem i spadek na mostku wynosi 1,4 V chyba ze na tym forum zacni panowie tworza nowe prawa o których zamiar ma się dowiedziec dopiero cały świat. No ale cóz co tu mówic pawcio pisze 14-1,4V =12,4V A juz po wyprostowaniu ma napiecie 19V moze buduje powielacz napiecia a nie prostownik.A temat rezystancji dynamicznej zostawcie w spokoju bo to nie miejsce na takie teorie
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Prostownik- budowa
14-1,4V to 12,6V i tyle będzie na zaciskach bez podłączonego aku
zgadza się, ale po podłączeniu aku (pojemności) będzie o więcej czyli 17,8 bez obciązenia
jak nie wierzysz podłącz kondensator na wyjście i pomierz, następnie z tym kondensatorem (1000uF starczy) obciąż tak by popłynął 1A i zmierz jakie będzie napięcie. Jak będzie 13,6<X<14,6 to nada się na prostownik i tyle całej filozofii
zgadza się, ale po podłączeniu aku (pojemności) będzie o więcej czyli 17,8 bez obciązenia
jak nie wierzysz podłącz kondensator na wyjście i pomierz, następnie z tym kondensatorem (1000uF starczy) obciąż tak by popłynął 1A i zmierz jakie będzie napięcie. Jak będzie 13,6<X<14,6 to nada się na prostownik i tyle całej filozofii
- karol123
- Posty: 172
- Rejestracja: 19 sierpnia 2009, 20:31
- Motocykl: BMW K100
- Lokalizacja: Poznań
- Wiek: 44
- Status: Offline
Re: Prostownik- budowa
Dobra juz wystarczy tej filozofi wiadomo jest ze trafa musz miec regulacje napiecia 14,8 -12,6 a po co te pitolenie o pierwiastkach jak tyczy sie to biegu jałowego a takie stanu podczas ładowania niema. A kondensatory pisaliscie u góry ze nie maja zastosowania. Regulacja na triaku albo na tyrystorze
Jawka 50 Komar 3 Ogar 200 WSK 125 M06 175 Kobuz Mińsk 125 MZ 250 Jawa 350
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Prostownik- budowa
kolega konkretnie pytał o drugi schemat a tam masz "feta", a on już ma filtrowane napięcie
- tomik44
- Posty: 1923
- Rejestracja: 12 sierpnia 2011, 21:08
- Motocykl: Trike bmw,virago 750
- Lokalizacja: Toruń
- Wiek: 65
- Status: Offline
Re: Prostownik- budowa
Nudząc się w zimowe wieczory poskładałem ten prostowniczek http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2309v2.pdf
bardzo tani i prosty zamiast transformatora wykorzystałem zasilacz od starego laptopa 16,4V 2,65A, w samym prostowniku nie montowałem diód prostowniczych, wczoraj podłączyłem aku - pracował całą noc. Napięcie ładowania utrzymywało się w zakresie 14,4V , prąd nie przekroczył 0,6A. Oto mi chodziło, jak na razie działa poprawnie , układ się nie grzeje. Koszt - LM317 - 1,80zł dwie sztuki, resztę elementów miałem w domu. Płytkę narysowałem odręcznie pisakiem i wytrawiłem w chlorku. Czas montażu 1,5 godz. łącznie z trawieniem płytki (1godz-mam stary już i zużyty chlorek).
bardzo tani i prosty zamiast transformatora wykorzystałem zasilacz od starego laptopa 16,4V 2,65A, w samym prostowniku nie montowałem diód prostowniczych, wczoraj podłączyłem aku - pracował całą noc. Napięcie ładowania utrzymywało się w zakresie 14,4V , prąd nie przekroczył 0,6A. Oto mi chodziło, jak na razie działa poprawnie , układ się nie grzeje. Koszt - LM317 - 1,80zł dwie sztuki, resztę elementów miałem w domu. Płytkę narysowałem odręcznie pisakiem i wytrawiłem w chlorku. Czas montażu 1,5 godz. łącznie z trawieniem płytki (1godz-mam stary już i zużyty chlorek).
Tomek vel Godżilla