Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
Mocho
Posty: 639
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 21:33
Motocykl: virago xv250 '93
Lokalizacja: pod Kielcami ;)
Wiek: 33
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: Mocho »

nie głupim pomysłem byłoby też napisanie o jaki motocykl chodzi, byłoby łatwiej, najlepiej uzupełnij profil
moje wypowiedzi wyrażają moje poglądy na różne sprawy, masz prawo się z nimi nie zgadzać a ja mam prawo mieć to w d...
Obrazek
Bomber
Posty: 14
Rejestracja: 17 kwietnia 2009, 21:03
Motocykl: XV750 '95 US
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: Bomber »

marceli5555 pisze:Bardzo dobrym patentem będzie zapewne zdemontowanie tego co Ci zasłania dojście do tych dekielków .
czyli pół motocykla :D
a tak na serio Panowie, pytam bo może jest to kwestia dwóch, góra trzech śrubek
Mocho pisze:nie głupim pomysłem byłoby też napisanie o jaki motocykl chodzi, byłoby łatwiej, najlepiej uzupełnij profil
faktycznie :P
XV750 '95
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: -waldi- »

Zbiornik do góry i da się dojść bez problemu, co najwyżej możesz łączniki gumowe gaźników z ramą zdemontować.
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
marceli5555
Posty: 190
Rejestracja: 29 kwietnia 2008, 08:09
Motocykl: Yamaha Virago XV 750
Lokalizacja: śląsk
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: marceli5555 »

No właśnie ,kolego Bomber jeśli odkręcenie dwóch śrubek by zdjąć siedzenie i jedną aby zdjąć z ramy zbiornik paliwa uważasz za rozbieranie pół motocykla to wybacz ale nie pozostaje nic innego jak tylko polecić Ci abyś udał się do serwisu , zdejmowanie zbiornika to bardzo pracochłonna i wyspecjalizowana czynność że nie wspomnę o potrzebnych wysoce wyspecjalizowanych narzędziach przez nas nazywanych potocznie kluczami :D
Bomber
Posty: 14
Rejestracja: 17 kwietnia 2009, 21:03
Motocykl: XV750 '95 US
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: Bomber »

marceli5555 pisze:No właśnie ,kolego Bomber jeśli odkręcenie dwóch śrubek by zdjąć siedzenie i jedną aby zdjąć z ramy zbiornik paliwa uważasz za rozbieranie pół motocykla to wybacz ale nie pozostaje nic innego jak tylko polecić Ci abyś udał się do serwisu , zdejmowanie zbiornika to bardzo pracochłonna i wyspecjalizowana czynność że nie wspomnę o potrzebnych wysoce wyspecjalizowanych narzędziach przez nas nazywanych potocznie kluczami :D
Widzę kolega przyjemniaczek i w dodatku wszystkowiedzący.
marceli5555 pisze:Bardzo dobrym patentem będzie zapewne zdemontowanie tego co Ci zasłania dojście do tych dekielków .
Daruj sobie tego typu komentarze, ponieważ nie wnoszą nic pożytecznego.

Zadałem pytanie, ponieważ chciałem dowiedzieć się jakie ludzie mają patenty na wymianę takich rzeczy oraz uniknąć niepotrzebnego demontażu innych elementów. Jeżeli nie zrozumiałeś mojego prostego pytania to wybacz ale nie pozostaje nic innego jak tylko polecić Ci abyś udał się do lekarza/specjalisty.

-waldi- pisze:Zbiornik do góry i da się dojść bez problemu, co najwyżej możesz łączniki gumowe gaźników z ramą zdemontować.
Dziękuję Waldi, o-ringi wymienione :)

Pozdrawiam
Bomber
marceli5555
Posty: 190
Rejestracja: 29 kwietnia 2008, 08:09
Motocykl: Yamaha Virago XV 750
Lokalizacja: śląsk
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: marceli5555 »

Kolego Bomber , nie ciskaj się jak małolat na wiejskiej potańcówce tylko poproś jakiegoś swojego znajomego który potrafi czytać tekst ze zrozumieniem niech przetłumaczy Ci moją pierwsza odpowiedz , skoro Ty nie potrafisz .Przecież wystarczyło zdemontować zbiornik a na pewno zajęło Ci to mniej czasu niż wypisywanie tych uszczypliwych bzdetów.Jeśli czymś Cię kolego uraziłem a nie było to moim zamiarem to szczerze przepraszam .
Bomber
Posty: 14
Rejestracja: 17 kwietnia 2009, 21:03
Motocykl: XV750 '95 US
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: Bomber »

Widze, że dalej nie rozumiesz...
marceli5555 pisze:...Przecież wystarczyło zdemontować zbiornik...
Wystarczyło napisać to w pierwszej odpowiedzi to nie było by tej dyskusji. Miałem inny pomysł na dotarcię do detkielków i dlatego zadałem pytanie w tym temacie.

Porównaj sobie swoją pierwszą odpowiedź z odpowiedzią Waldiego, jeżeli nie widzisz różnicy to poproś jakiegoś swojego znajomego który potrafi czytać tekst ze zrozumieniem niech Ci wskaże różnicę...

Z racji tego, że o-ringi zostały wymienione proponuję zakończyć tę dyskusję, ponieważ może się ona zaraz zakończyć niepotrzebnymi ostrzeżeniami. Nie mniej jednak chciałbym podziękować Tobie za chęć udzielenia pomocy marceli5555.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 5395
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 55
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: toooomelo »

Bomber pisze:
marceli5555 pisze:... wystarczyło zdemontować zbiornik...
Wystarczyło napisać to w pierwszej odpowiedzi to nie było by tej dyskusji.
Wystarczyło napisać, o jaki motocykl chodzi :wink:
(w 535 nie potrzeba demontować zbiornika)
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek
Bomber
Posty: 14
Rejestracja: 17 kwietnia 2009, 21:03
Motocykl: XV750 '95 US
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: Bomber »

toooomelo pisze: Wystarczyło napisać, o jaki motocykl chodzi :wink:
(w 535 nie potrzeba demontować zbiornika)
Wiem Kolego :) , mój błąd - nieuzupełniłem profilu
Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 5395
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 55
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: toooomelo »

Bomber pisze:... nie uzupełniłem profilu
Uzupełnij go w końcu. W ten sposób wszyscy unikniemy niejasnych sytuacji :cool:
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek
marceli5555
Posty: 190
Rejestracja: 29 kwietnia 2008, 08:09
Motocykl: Yamaha Virago XV 750
Lokalizacja: śląsk
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: marceli5555 »

OK ,kolego Bomber ,udzielając w przyszłości odpowiedzi na jakieś Twoje pytanie obiecuje że postaram się bardziej .opisując Ci szczegółową instrukcje ze zdjęciami ,albo jeśli ta czynność będzie bardziej skomplikowana niż demontaż zbiornika paliwa to oddeleguje do Ciebie kolegę z warsztatu , oczywiście na koszt firmy .Mam nadzieje że takie rozwiązanie Cię usatysfakcjonuje.Chcąc się też czegoś nauczyć od Ciebie , proszę abyś opisał ten Twój inny pomysł na dotarcie do tych dekielków bez demontowania zbiornika ,zapewne można to zrobić inaczej np; demontując silnik i opuszczając go albo podnosząc resztę motocykla nad zdemontowany silnik ,ciekaw jestem Twojego sposobu.
Pozdrawiam
Bomber
Posty: 14
Rejestracja: 17 kwietnia 2009, 21:03
Motocykl: XV750 '95 US
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: Bomber »

O-ringi wymieniłem w taki sposób jaki poleciliście - zdejmując kanpe i unosząc bak.
Z racji tego, że nie jestem mechanikiem i nie mam styczności z takim rzeczami na co dzień to nawet przez myśl mi nie przeszło, że można to zrobić w taki sposób. Ja zawszelką cenę próbowałbym wsadzić tam łapę od boku :D

Wymiana o-ringów wydawała mi się na tyle prosta, że postanowiłem to zrobić sam aczkolwiek zazwyczaj daję zarobić innym, ponieważ pracuję w innej branży i do niektórych rzeczy wolę się sam nie dotykać ;)
marceli5555 pisze:... udzielając w przyszłości odpowiedzi na jakieś Twoje pytanie obiecuje że postaram się bardziej .opisując Ci szczegółową instrukcje ze zdjęciami...
Super :) mam jeszcze jedna rzecz do wymiany, prosta sprawa ale to już inny temat.
Pozdrawiam
Kociol3FR3
Posty: 3
Rejestracja: 23 stycznia 2015, 11:15
Motocykl: Yamaha Virago xv250
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: Kociol3FR3 »

A może ma ktoś z was jak się reguluje w XV 250?
Awatar użytkownika
roboluch
Posty: 75
Rejestracja: 28 września 2014, 18:33
Motocykl: XV 125
Lokalizacja: Lubsko
Wiek: 54
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: roboluch »

Zajrzyj tu https://www.youtube.com/watch?v=xAdJHVa9iZI albo tu https://www.youtube.com/watch?v=PRZZEuEBCPU, na podstawie tego materiału wyregulowałem zawory w swojej wirce :mrgreen:
Tylko dwie rzeczy są nieskończone, wszechświat i ludzka głupota, chociaż co do pierwszego nie mam pewności.
Albert Einstain
Awatar użytkownika
Darek Adamczewski
Posty: 785
Rejestracja: 09 lutego 2015, 18:53
Motocykl: XV1100, Iż49, MZ 250
Lokalizacja: Alex woj. łódzkie
Wiek: 58
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: Darek Adamczewski »

Witam. Z szacunkiem do autora przeczytałem kolejną instrukcję od Ayo007. Z zawodu jestem belfrem i na dodatek mechanikiem samochodowym. Przy Virago jeszcze nie "grzebałem", ale z moich doświadczeń samochodowych podpowiem, że zawsze po pierwszym ustawieniu luzu i dokręceniu nakrętki kontrującej trzeba sprawdzić luz. Podczas dokręcania istnieje ryzyko lekkiego obrócenia śruby regulacyjnej (trzeba do końca trzymać imbus) ale też dokręcanie powoduje "wciągnięcie" śruby ze względu na sprężystość i odkształcanie się materiału. Luzy są podawane w pewnym przedziale, bo w różnych silnikach zawory i ich napęd zachowują się różnie. Trzonek rozszerza się termicznie, co zmniejsza luz, ale i głowica i podstawka dźwigienki też się rozszerzają co luz zwiększa. Jeśli macie wątpliwości to lepiej ustawić w okolicach górnej granicy, czyli ssacy ok. 0,10, wydech 0,15. Najwyżej będzie troszkę "klepać". Jest to zdecydowanie mniej groźne niż podparcie zaworów i powstanie szczeliny miedzy grzybkiem zaworu, a gniazdem. To droga do bardzo szybkiego wypalenia się zaworu i gniazda, a wcześniej spadku mocy i wzrostu spalania. W nowocześniejszych silnikach stosowane są popychacze hydrauliczne, gdzie luzy są kasowane samoczynnie za sprawą ciśnienia oleju w układzie smarowania. Ale wtedy traci się niepowtarzalną okazje do podłubania w silniku swojej maszyny i napełnienia się dumą, że potrafimy coś czego inni nie potrafią.
Aha! powinienem jeszcze dodać, że w trochę zużytych silnikach, a takie na ogół mamy w swoich maszynkach, dźwigienka wyciera się sama, ale też wyrabia w trzonku zaworu takie niewielkie wgłębienie. Powoduje to, że choć szczelinomierz wchodzi z wyraźnym oporem, to jednak rzeczywisty luz jest większy. Osobiście wtedy stosowałem metodę 'na dotyk", czyli po wstępnym ustawieniu luzu szczelinomierzem i dokręceniu nakrętki, warto poruszać dźwigienka i określić luz dotykowo. Może się okazać, że dźwigienka "klepie" i trzeba troszkę dociągnąć śrubę regulacyjna imbusem, żeby luz zmniejszyć. Tyle z moich mądrości. Jutro jadę po Virażkę i wtedy będę się mógł wykazać na własnym terenie.
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty.
gazownik
Posty: 422
Rejestracja: 22 stycznia 2015, 22:06
Motocykl: FJR1300, SHL M11 61r
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: gazownik »

Może dziś się zabiorę za regulacje w swojej maszynie, oczywiście jak znajdę na to czas wieczorem. Jeden z zaworów ssących delikatnie klepie.
Fajna instrukcja, bardzo lopatologiczna :bravo:
gazownik
Posty: 422
Rejestracja: 22 stycznia 2015, 22:06
Motocykl: FJR1300, SHL M11 61r
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: gazownik »

Hej.
Głupia sprawa ale nie chcę na siłę nic poniszczy (wiadomo względy estetyczne).
Powiedzcie jak zdemontować ten dekielek zasłaniający wał??? Jest tam chromowany dekielek jakaś uszczelka i dalej aluminiowy pomalowany korpus. Domyślam śię że trzeba na dwa śrubokręty to podważy, ale gdzie wpycha śrubokręt? między chromowany element a uszczelkę czy między aluminiowy korpus a uszczelkę?
Tak troszkę mnie to przyblokowało, jak już pisałem nie chce zniszczy uszczelki czy czegoś porysować.
Awatar użytkownika
jacek64
Posty: 595
Rejestracja: 15 października 2012, 23:22
Motocykl: XVS 1,3
Lokalizacja: Inowrocław
Wiek: 59
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: jacek64 »

http://www.cmsnl.com/yamaha-xv1100d-vir ... ml#results
poz: 14,15,16 są skręcone jako jeden element
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: -waldi- »

gazownik pisze: jak zdemontować ten dekielek zasłaniający wał??? Jest tam chromowany dekielek jakaś uszczelka i dalej aluminiowy pomalowany korpus.
odkręć 3 śrubki co trzymają dekiel, pod nim masz korek w osi wału i wziernik na znaki
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
gazownik
Posty: 422
Rejestracja: 22 stycznia 2015, 22:06
Motocykl: FJR1300, SHL M11 61r
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: gazownik »

Dzięki za podpowiedzi już to zdjąłem. Tak trochę dziwnie ten dekiel jest zrobiony (trzy elementy), no ale... Tak japońscy inżynierowie to zaprojektowali jakiś czas temu i działa do dziś :D.

Hej zrobiłem regulacje, jak juz się nagrzewa maszyna to się robi bardzo cicho. Podczas rozgrzewające jest delikatne popukiwanie (chyba tylko ja to słyszę).
Nie wiem czy mi wypada, ale przydała by się mała edycja opisu. Chodzi o to, że dobrze było by odkręcić osłony wałków i sprawdzi na znaki synchronizację. Wtedy już nie ma mowy o pomyłce.
Awatar użytkownika
Artur2885
Posty: 20
Rejestracja: 24 kwietnia 2012, 21:59
Motocykl: Virago 535, WSK 125
Lokalizacja: Ciechanowiec
Wiek: 38
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: Artur2885 »

wolbi pisze:Ja dzis robilem regulacje zaworow i u mnie praktycznie w ogole nie slychac zaworow. Dla ssacych ustawilem tak ze 0.10mm wchodzi bardzo opornie, podobnie dla wydechu, listek 0,15 wchodzi opornie lub nawet tylko czesciowo. Na zimnym i goracym silniku nie cykaja zaworki.
Dizajer: Jesli poprawnie ustawiles GMP dla tylnego garnka i ustawiles luzy to nie powinny walic bardziej. Tylny cylinder nagrzewa sie bardziej od przedniego wiec mozna troche ciasniej luzy ustawic, bo po nagrzaniu luzy sie powieksza.

kolego po nagrzaniu luzy zawsze się pomniejszają dlatego się je właśnie stosuje bo materiał się zozszerza po rozgrzaniu
Mnie ciekawi natomiast to na jakie znaki ustawić tylny gar u mnie jest to oznaczenie IT i teraz pytanie na I czy na T?
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: -waldi- »

w pierwszym poscie pisze:
ayo007 pisze:I tak obracając w prawo wałem korbowym odnajdujemy nastepujące znaki:
T- GMP dla tylnego cylindra
I- GMP dla przedniego cylindra


Co do luzów na zimno i po rozgrzaniu - zależy od konstrukcji silnika i materiałów użytych. W jednych luz maleje w innych rośnie - w Virago akurat rośnie.
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
Kluk
Posty: 396
Rejestracja: 31 sierpnia 2011, 22:55
Motocykl: Virago 1100 '99
Lokalizacja: Książ Wielki (małopolskie)
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: Kluk »

Taki mały problem odnośnie regulacji luzów: Śrubę kontrującą śrubę do regulacji dobrze byłoby dokręcić kluczem dynamometrycznym. Te z kolei są z reguły nasadowe, co uniemożliwia jednoczesne przetrzymanie śruby regulacyjnej imbusem, by się nie obróciła razem z dokręcaną kontrą. Są co prawda też klucze dynamometryczne z płaskimi końcówkami, ale to wydatek rzędu 700-1000 zł. Znalazłem za to coś takiego, jak końcówki płaskie z gniazdem do klucza nasadowego:
Obrazek
Problem w tym, że oś obrotu klucza z tą końcówką nie pokrywa się z "oryginalną" osią obrotu, to znaczy tą dla nasadek. W efekcie ramię dźwigni się zwiększy i trzeba by było ustawić proporcjonalnie mniejszy moment na kluczu.
Ma ktoś orientację, jak używać takich końcówek z kluczem nasadowym? Czy są do nich jakieś tabele przeliczeniowe momentu dokręcania? Czy może jest jakiś inny sposób zapobieżenia obrotowi śruby regulacyjnej przy dokręcaniu kontry?
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: leszekk »

Najprościej jest "wyczuć" jakim momentem musi być dokręcona śruba zwykłym kluczem i nie pieprzyć się z kluczem dynamometrycznym tam, gdzie nie da się go włożyć. Jako dodatkowe ułatwienie konstruktorzy stosują sprytny wybieg - dają takie śruby (wielkość łba), że standardowy klucz (np. 14 mm) mając ramię standardowej długości nie pozwoli przeciętnemu mężczyźnie ukręcić śruby. Zatem musisz po prostu wyczuć czy dany moment dla danego klucza to oznacza dokręć lekko, średnio czy mocno i po kłopocie.
"Kalibrację" ręki wykonujemy w ten sposób, że klucz dynamometryczny mocujemy w imadle a kluczem docelowym próbujemy pokręcić końcówką klucza dynamometrycznego.

Oczywiście jeśli do śruby mamy dostęp taki, że klucz dynamometryczny podejdzie, wówczas używamy go mimo zdobytego doświadczenia. I bezwzględnie używamy go tam, gdzie wymagane jest dokręcenie "bardzo mocno", co zwykle wymagałoby użycia przedłużki do zwykłego klucza.
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
Kluk
Posty: 396
Rejestracja: 31 sierpnia 2011, 22:55
Motocykl: Virago 1100 '99
Lokalizacja: Książ Wielki (małopolskie)
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007

Post autor: Kluk »

leszekk pisze:"Kalibrację" ręki wykonujemy w ten sposób, że klucz dynamometryczny mocujemy w imadle a kluczem docelowym próbujemy pokręcić końcówką klucza dynamometrycznego.
No, to jest jakieś rozwiązanie. Jeszcze trochę poszperam i jak nie znajdę lepszego rozwiązania, to chyba tak zrobię. Dzięki za podpowiedź.

W międzyczasie znalazłem idealne rozwiązanie wykorzystujące podpowiedź od leszkka: Kupię tą płaską końcówkę, założę do klucza i dynamometrycznego zamiast "kalibrować" rękę, wykalibruje klucz z tą końcówką na innym kluczu! Wtedy będę wiedział ile mam ustawić na swoim i sprawa załatwiona! :D
ODPOWIEDZ