Projekt XV920 cafe
- Wheel&Steel
- Posty: 78
- Rejestracja: 17 września 2016, 11:27
- Motocykl: XV 920
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Projekt XV920 cafe
Cześć
W lecie kupiłem zdezelowane XV920 z zamiarem zbudowanie ładnego cafe w stylu CBASS lub projektu Grega Hagemana.
Sprzęt kupiłem za grosze, na zdjęciach wyglądał nienajgorzej, ale tylko dzięki wcześniejszemu malowaniu, zapewne sprayem z marketu. W rzeczywistości to kupa złomu, ale prosta, na chodzie, silnik w przyzwoitym stanie (i rozrusznik się nie tłucze).
Kilka zdjęć z dnia kupna:
Jaki efekt chcę uzyskać:
No i najważniejsze - założyłem bloga i profil FB na którym wszystko jest dokładnie (w miarę możliwości) opisane.
BLOG: http://www.wheelandsteel.com
Facebook: https://www.facebook.com/wheelandsteelblog
Zapraszam do śledzenia i komentowania. Postaram się od teraz na bieżąco dorzucać tutaj co nowego w projekcie, za chwilę dorzucę opisy tego, co już zostało zrobione.
W lecie kupiłem zdezelowane XV920 z zamiarem zbudowanie ładnego cafe w stylu CBASS lub projektu Grega Hagemana.
Sprzęt kupiłem za grosze, na zdjęciach wyglądał nienajgorzej, ale tylko dzięki wcześniejszemu malowaniu, zapewne sprayem z marketu. W rzeczywistości to kupa złomu, ale prosta, na chodzie, silnik w przyzwoitym stanie (i rozrusznik się nie tłucze).
Kilka zdjęć z dnia kupna:
Jaki efekt chcę uzyskać:
No i najważniejsze - założyłem bloga i profil FB na którym wszystko jest dokładnie (w miarę możliwości) opisane.
BLOG: http://www.wheelandsteel.com
Facebook: https://www.facebook.com/wheelandsteelblog
Zapraszam do śledzenia i komentowania. Postaram się od teraz na bieżąco dorzucać tutaj co nowego w projekcie, za chwilę dorzucę opisy tego, co już zostało zrobione.
Ostatnio zmieniony 07 października 2016, 00:20 przez Wheel&Steel, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 97
- Rejestracja: 22 czerwca 2016, 16:02
- Motocykl: XV920J
- Lokalizacja: Kraków/Zabrnie
- Wiek: 43
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Hahaha wiedziałem wiedziałem że znowu ją zobaczę )))
Znam tą Yamaszkę bo z jej powodu zwariowałem i nabyłem swoją 920tkę. Mam nawet zdjęcia jak twoja wyglądała przed malowaniem szprajem ))
Rzeczywiście była w opłakanym stanie i jak nie lubię przeróbek to z tej sztuki wychodzi coś przyzwoitego.
Gdybyś był zainteresowany to mogę bardziej się rozpisać tu lub na pw.
A z cafe życzę powodzenia!
ps. blog całkiem fajnie wygląda.
Znam tą Yamaszkę bo z jej powodu zwariowałem i nabyłem swoją 920tkę. Mam nawet zdjęcia jak twoja wyglądała przed malowaniem szprajem ))
Rzeczywiście była w opłakanym stanie i jak nie lubię przeróbek to z tej sztuki wychodzi coś przyzwoitego.
Gdybyś był zainteresowany to mogę bardziej się rozpisać tu lub na pw.
A z cafe życzę powodzenia!
ps. blog całkiem fajnie wygląda.
- grzegorzbr2
- Posty: 4923
- Rejestracja: 13 listopada 2012, 21:00
- Motocykl: XV 535 1,1 1,7 1,3
- Lokalizacja: Świętokrzyskie - TOP
- Wiek: 52
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Będe zaglądał na profil i bloga Powodzenia
https://www.youtube.com/channel/UC2cqDn ... subscriber
https://m.facebook.com/groups/660822217 ... mail_notif
ŻYCIE JEST PO TO BY LATAĆ NA MOTO
https://m.facebook.com/groups/660822217 ... mail_notif
ŻYCIE JEST PO TO BY LATAĆ NA MOTO
- domin75
- Posty: 1657
- Rejestracja: 07 lipca 2014, 14:31
- Motocykl: Yamaha VIRAGO 125
- Lokalizacja: Rawicz
- Wiek: 49
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Fajne wyzwanie. Trzymam kciuki
Mały jacht, mały motor, chyba czas na mały samolot?!?
Pamiętaj: Nigdy na nic nie jest za późno!!!
Sezon 2015 zakończony : https://www.youtube.com/watch?v=-WdrbQuVcH8
Pamiętaj: Nigdy na nic nie jest za późno!!!
Sezon 2015 zakończony : https://www.youtube.com/watch?v=-WdrbQuVcH8
- Maruda
- Posty: 1846
- Rejestracja: 22 września 2013, 23:00
- Motocykl: Czarny :)
- Lokalizacja: Wrocław
- Wiek: 36
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
No no no... Życzę powodzenia w dłubaniu...
...żyj tak jakby jutra miało nie być...
- 2007XV1700
- Posty: 5107
- Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
- Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
- Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
- Wiek: 42
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
good luck
- aurumcantus
- Posty: 198
- Rejestracja: 18 października 2012, 14:27
- Motocykl: TDM 900
- Lokalizacja: Sochaczew
- Wiek: 45
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Ile wychodzi taki zbiornik z przesyłką?
Zapowiada się świetna maszyna, jednak ja do swojej zakładam widelec UPD
Zapowiada się świetna maszyna, jednak ja do swojej zakładam widelec UPD
- Snake
- Posty: 970
- Rejestracja: 30 sierpnia 2016, 14:15
- Motocykl: Yamaha Virago 535
- Lokalizacja: Biała Podlaska
- Wiek: 42
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Oh, taki model 920 miałem na oku tyle że czarną. Niestety nie trafiła w moje łapki.
Ciekawy projekt. Czekam na fotki i relacje z postęp prac. No i na końcowy efekt!
Powodzenia
Ciekawy projekt. Czekam na fotki i relacje z postęp prac. No i na końcowy efekt!
Powodzenia
5000 Kilometrów -> 2 Ludzi -> 2 Motocykle -> 1 Cel
- Wheel&Steel
- Posty: 78
- Rejestracja: 17 września 2016, 11:27
- Motocykl: XV 920
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Pierwsze elementy wstępnie spasowane - bryła motoru zaczyna nabierać docelowego wyglądu. Na miejscu znalazł się już bak, kanapa osadzona na wstępnie przygotowanej nowej ramie.
Kilka zdjęć z tego co jest na teraz gotowe:
Kilka zdjęć z tego co jest na teraz gotowe:
- przerobiona kierownica clip-on (trzeba było roztoczyć mocowanie, zwiększyć średnicę o 1 mm)
- przeróbki baku: zaspawane pierwotne dziury na śruby, pojawiły się nowe mocowania od spodu, nie widoczne na pierwszy rzut oka, bak jeszcze zostanie lekko obniżony
- jest już rama pod siodło, na niej założony fotel, wymaga jeszcze dorobienia wsporników, ale wysokość w sam raz, razem z bakiem będzie trzymać jedną spójną linię
- Teraz trwają prace nad układem wydechowym (2w2) i takie drobiazgi jak mocowania kierunkowskazów, itp.
- Wheel&Steel
- Posty: 78
- Rejestracja: 17 września 2016, 11:27
- Motocykl: XV 920
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
I jeszcze jedna rzecz na dzisiaj: kolega PastaMoto z innego forum zaproponował, że jest w stanie zrobić koła szprychowe - i z tego co widzę, ładnie się wywiązał. Wrzucam zdjęcia kół, które właśnie idą do mnie przesyłką.
Obręcze są z różnych źródeł (Allegro):
- tył: 17 x 3.00
- przód: 18 x 2.15
Szprychy: Bartnik
Piasty są z Virago 535, po lekkich modyfikacjach, dodatkowe łożysko od strony kardana w piaście. Wszystko "powinno" (mam nadzieję) wejść plug&play do mojej ramy.
Obręcze są z różnych źródeł (Allegro):
- tył: 17 x 3.00
- przód: 18 x 2.15
Szprychy: Bartnik
Piasty są z Virago 535, po lekkich modyfikacjach, dodatkowe łożysko od strony kardana w piaście. Wszystko "powinno" (mam nadzieję) wejść plug&play do mojej ramy.
- Wheel&Steel
- Posty: 78
- Rejestracja: 17 września 2016, 11:27
- Motocykl: XV 920
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Ja moją kupiłem w okolicy Sandomierza, ale 150 km dalej była właśnie czarna, odrobinę droższa i w zdecydowanie lepszym stanie, może to właśnie to ale biorąc pod uwagę, że i tak wszystko z niej wywalę i rozbiorę, nie chciało mi się jechać z lawetą kolejnych 150 KM i płacić więcej za bazę. Wziąłem tą i chyba dobrze zrobiłem.Snake pisze:Oh, taki model 920 miałem na oku tyle że czarną. Niestety nie trafiła w moje łapki.
Ciekawy projekt. Czekam na fotki i relacje z postęp prac. No i na końcowy efekt!
Powodzenia
- Snake
- Posty: 970
- Rejestracja: 30 sierpnia 2016, 14:15
- Motocykl: Yamaha Virago 535
- Lokalizacja: Biała Podlaska
- Wiek: 42
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
A nie wiem czy ta tą co chciałem zwinąć była tutaj z moich stron. Ubrana była i gotowa do jazdy. Ale tak jak mówisz Ty kupowałeś do przeróbki ja chciałem do jazdy więc i cenowo może się różniły.Wheel&Steel pisze:Ja moją kupiłem w okolicy Sandomierza, ale 150 km dalej była właśnie czarna, odrobinę droższa i w zdecydowanie lepszym stanie, może to właśnie to ale biorąc pod uwagę, że i tak wszystko z niej wywalę i rozbiorę, nie chciało mi się jechać z lawetą kolejnych 150 KM i płacić więcej za bazę. Wziąłem tą i chyba dobrze zrobiłem.Snake pisze:Oh, taki model 920 miałem na oku tyle że czarną. Niestety nie trafiła w moje łapki.
Ciekawy projekt. Czekam na fotki i relacje z postęp prac. No i na końcowy efekt!
Powodzenia
Wracając do projektu. Szybki i efektywny postęp prac.
Uwielbiam szprychowe koła w motocyklach!
5000 Kilometrów -> 2 Ludzi -> 2 Motocykle -> 1 Cel
- tylust
- Posty: 2698
- Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
- Motocykl: XV 750 1982r.
- Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
- Wiek: 51
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Myślałem, że będziesz się jedynie wzorował na projekcie Hagemana, ale widzę, że idziesz po całości Zbiornik, kanapa - wszystko w oryginale. Ściągałeś z USA ? Drogie zabawki. Ja całe moto kupiłem taniej niż pewnie dałeś za te dwa elementy Koła też super, mam nadzieję, że będą pasować bo wiem, że szczególnie z tyłem jest trochę kombinowania z powodu problemów z offsetem. Trzymam kciuki i gratuluję
Tomek
- Wheel&Steel
- Posty: 78
- Rejestracja: 17 września 2016, 11:27
- Motocykl: XV 920
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Bryłę staram się zrobić analogicznie, bo tam to świetnie wyszło. Natomiast nie przesadzałbym z kosztami: bak jest z eBaya z Indii, siodło z Tajlandii, tak więc ceny bardzo akceptowalne. Co innego gdybym chciał dać oryginalny bak Benelli, te są drogie i zupełnie bez sensu.tylust pisze:Myślałem, że będziesz się jedynie wzorował na projekcie Hagemana, ale widzę, że idziesz po całości Zbiornik, kanapa - wszystko w oryginale. Ściągałeś z USA ? Drogie zabawki. Ja całe moto kupiłem taniej niż pewnie dałeś za te dwa elementy Koła też super, mam nadzieję, że będą pasować bo wiem, że szczególnie z tyłem jest trochę kombinowania z powodu problemów z offsetem. Trzymam kciuki i gratuluję
- Wheel&Steel
- Posty: 78
- Rejestracja: 17 września 2016, 11:27
- Motocykl: XV 920
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Wczoraj próbowaliśmy znaleźć odpowiednie miejsce na akumulator. Najmniejszy aku który wystarczy na rozruch silnika ma wymiary 13x11x9 cm.
Przeglądałem różne oferty, ale wygląda na to, że stanie na Exide ETZ14-BS: 11,2 Ah (mniej niż zaleca producent) ale rozruch na poziomie 205A powinien w zupełności wystarczyć. Problemem jest tylko umiejscowienie baterii: pierwotnie planowałem pod siodłem, ale jest za duży, bryła straciłaby cały prześwit. Wygląda więc na to, że zrobimy niedużą ?skrzynkę? z boku po prawej stronie. Będzie symetrycznie z lewą, gdzie w tym miejscu jest filtr powietrza.
Przeglądałem różne oferty, ale wygląda na to, że stanie na Exide ETZ14-BS: 11,2 Ah (mniej niż zaleca producent) ale rozruch na poziomie 205A powinien w zupełności wystarczyć. Problemem jest tylko umiejscowienie baterii: pierwotnie planowałem pod siodłem, ale jest za duży, bryła straciłaby cały prześwit. Wygląda więc na to, że zrobimy niedużą ?skrzynkę? z boku po prawej stronie. Będzie symetrycznie z lewą, gdzie w tym miejscu jest filtr powietrza.
- pisior
- Posty: 5366
- Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
- Motocykl: 535,1100 1500 1255
- Lokalizacja: kostrzyn nad odra
- Wiek: 46
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
teraz sa juz aku , nie żelowe ino jakieś takie lekutkie , w łapach mialem , ale nie jestem w stanie powiedzieć co to , jonowe jakieś czy cuś i można je nawet w poziomie wstawic
- Wheel&Steel
- Posty: 78
- Rejestracja: 17 września 2016, 11:27
- Motocykl: XV 920
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Litowo jonowe, ale nic odpowiedniego nie znalazłem. Ktoś coś poradzi? link jakiś?
- tylust
- Posty: 2698
- Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
- Motocykl: XV 750 1982r.
- Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
- Wiek: 51
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Co do miejsca na aku w takim projekcie jest jeszcze jedna alternatywa do rozważenia - miejsce puszki oryginalnego wydechu:
Tomek
- Wheel&Steel
- Posty: 78
- Rejestracja: 17 września 2016, 11:27
- Motocykl: XV 920
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Ale nie chciałem dawać pod spodem, boję się że urwę albo że woda się dostanie
- Wheel&Steel
- Posty: 78
- Rejestracja: 17 września 2016, 11:27
- Motocykl: XV 920
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Kolejny etap - jak zawsze opisany na blogu: http://www.wheelandsteel.com/karoseria-poskladana/
Bryła motóra gotowa! Właśnie odebrałem sprzęt od Pilgrim Motorcycles - zajęli się wszystkimi pracami związanymi z przeróbkami blacharskimi, coś czego sam nie podejmuję się robić.
A więc co zostało zrobione:
Następne kroki teraz: wszystko rozbieram do najmniejszej śrubki, dzielę elementy na te do malowania proszkowo, niklowania, malowanie baku i błotnika w kolor. Następnie oddaję do lakiernika a ja w tym czasie zajmę się silnikiem: czyszczenie zaworów i gniazd, przegląd głowicy, czyszczenie gaźników, wymiana uszczelek itd. To powinno wystarczyć, silnik jest raczej zdrowy, a przynajmniej na tyle że nie ma sensu go rozbierać. Kolejny krok - poskładać wszystko, zrobić elektrykę i można odpalać i regulować... "tylko" tyle
Przymierzałem też już przednie koło - wygląda na to że wszystko spasuje prawie plug&play - trzeba będzie tylko dotoczyć jedną tulejkę dystansową, oryginalna jest za krótka do nowej piasty. Poza tym wszystko pasuje.
Tak wygląda "karoseria" po skompletowaniu i dostosowaniu wszystkich elementów
Generalnie motor jest bardzo wąski
Bak od spodu - tutaj widać mocowanie dla wężyka paliwa i przelotkę zrobioną w ramie - paliwo będzie przepływało do jednego kranika
Kierunkowskazy - z tyłu pod fotelem, z przodu w mocowaniu lampy
Rama pod siedzenie, zmieści się tutaj większość bebechów instalacji elektrycznej. Pod bakiem też jest jeszcze trochę miejsca
Bak - została sporo szpara przewidziana na ramę, zaspawana, także mocowanie zrobione inaczej, można było zaspawać dziurę na śrubę, którą ktoś przewidział zaraz obok korka...
Drobiazg ale cieszy - mała stacyjka wpasowana w półkę przedniego zawieszenia, zagospodarowaliśmy dziurę po mocowaniu starej kierownicy (stacyjka była za mała, wymagała wytoczenia aluminiowej tulejki w której się schowała z takim "kołnierzem" na górze - widać na zdjęciu). Idealnie to wyszło!
I jeszcze cięgła do dźwigni nożnych - końcówki mają łożyskowane, powinny długo posłużyć.
Bryła motóra gotowa! Właśnie odebrałem sprzęt od Pilgrim Motorcycles - zajęli się wszystkimi pracami związanymi z przeróbkami blacharskimi, coś czego sam nie podejmuję się robić.
A więc co zostało zrobione:
- bak - tu było najwięcej przeróbek: przygotowane nowe mocowanie, stara dziura obok korka zaślepiona, zaspawana za duże wycięcie przy główce ramy, zaślepione miejsce na drugi kranik (będzie jeden), co więcej, chłopaki zrobili "przelotkę" z jednej strony baku na drugą - wymagało to zrobienia nie tylko wypustek na wężyk, ale też zrobienia dziury w ramie i wspawanie tam tulejki przelotowej na wężyk;
- rama pod siedzenie - dospawane na stałe do ramy głównej;
- układ wydechowy - zrobiony od zera z nierdzewki;
- przedni błotnik - przerobiony z oryginalnego, skrócony, wyklepany, pozbyliśmy się wszelkich przetłoczeń;
- puszka na akumulator - z boku po prawej stronie;
- kierownica - clip-on'y wymagały roztoczenia o 1 mm na średnicy;
- kierunkowskazy - przygotowane mocowania pod siedzeniem oraz w uchwytach na przednią lampę, nie rzucają się w oczy a wciąż po zapaleniu będą bardzo widoczne;
- cięgła do dźwigni hamulca i biegów;
- mocowanie pod rejestrację i tylną lampę;
- montaż licznika;
- stacyjka - wpasowana w otwór po starym mocowaniu kierownicy - idealnie.
Następne kroki teraz: wszystko rozbieram do najmniejszej śrubki, dzielę elementy na te do malowania proszkowo, niklowania, malowanie baku i błotnika w kolor. Następnie oddaję do lakiernika a ja w tym czasie zajmę się silnikiem: czyszczenie zaworów i gniazd, przegląd głowicy, czyszczenie gaźników, wymiana uszczelek itd. To powinno wystarczyć, silnik jest raczej zdrowy, a przynajmniej na tyle że nie ma sensu go rozbierać. Kolejny krok - poskładać wszystko, zrobić elektrykę i można odpalać i regulować... "tylko" tyle
Przymierzałem też już przednie koło - wygląda na to że wszystko spasuje prawie plug&play - trzeba będzie tylko dotoczyć jedną tulejkę dystansową, oryginalna jest za krótka do nowej piasty. Poza tym wszystko pasuje.
Tak wygląda "karoseria" po skompletowaniu i dostosowaniu wszystkich elementów
Generalnie motor jest bardzo wąski
Bak od spodu - tutaj widać mocowanie dla wężyka paliwa i przelotkę zrobioną w ramie - paliwo będzie przepływało do jednego kranika
Kierunkowskazy - z tyłu pod fotelem, z przodu w mocowaniu lampy
Rama pod siedzenie, zmieści się tutaj większość bebechów instalacji elektrycznej. Pod bakiem też jest jeszcze trochę miejsca
Bak - została sporo szpara przewidziana na ramę, zaspawana, także mocowanie zrobione inaczej, można było zaspawać dziurę na śrubę, którą ktoś przewidział zaraz obok korka...
Drobiazg ale cieszy - mała stacyjka wpasowana w półkę przedniego zawieszenia, zagospodarowaliśmy dziurę po mocowaniu starej kierownicy (stacyjka była za mała, wymagała wytoczenia aluminiowej tulejki w której się schowała z takim "kołnierzem" na górze - widać na zdjęciu). Idealnie to wyszło!
I jeszcze cięgła do dźwigni nożnych - końcówki mają łożyskowane, powinny długo posłużyć.
- 2007XV1700
- Posty: 5107
- Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
- Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
- Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
- Wiek: 42
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
już wygląda zajebiście nawet teraz przed malowaniem
mała sugestia z mojej strony. jesli chcesz mieć spokój z uciekającym prądem
drugą dziurę po mocowaniu kierownicy zagospodaruj pod hebel do elektryki
mała sugestia z mojej strony. jesli chcesz mieć spokój z uciekającym prądem
drugą dziurę po mocowaniu kierownicy zagospodaruj pod hebel do elektryki
(...)łażę po wszystkich tematach na tym forum i psuję ludziom krew(...)
- Wheel&Steel
- Posty: 78
- Rejestracja: 17 września 2016, 11:27
- Motocykl: XV 920
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Co masz na myśli? dodatkowe uziemienie? Podobno nie zaszkodzi2007XV1700 pisze:hebel do elektryki
- 2007XV1700
- Posty: 5107
- Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
- Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
- Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
- Wiek: 42
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
hebel mam na myśli rygiel / rozlacznik 100A co by akumulator rozłączać całkowicie z instalacji
(...)łażę po wszystkich tematach na tym forum i psuję ludziom krew(...)
- Wheel&Steel
- Posty: 78
- Rejestracja: 17 września 2016, 11:27
- Motocykl: XV 920
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
hmmm, no we sumie to jest pusta dziura do zagospodarowania, czemu nie. tylko muszę mniej "plastikowy" znaleźć.
- tylust
- Posty: 2698
- Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
- Motocykl: XV 750 1982r.
- Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
- Wiek: 51
- Status: Offline
Re: Projekt XV920 cafe
Co do dodatkowej masy jest to typowe usprawnienie instalacji elektrycznej w tym modelu przez wielu uważane za wręcz wskazane. Standardowo masa podłączona jest przez podstawę akumulatora do prawego seta. Praktykuje się doprowadzenie masy z akumulatora bezpośrednio do stalowej ramy. U mnie zrobiło to sporą różnicę. Co do hebla myślę, że kolega miał na myśli dodatkowy wyłącznik prądu - rozłącznik masy. Z mojej praktyki powiem, że nie jest to konieczne jeśli cała instalacja jest przejrzana i nie ma w niej żądnych modyfikacji "na sztukę", lub dodatkowych odbiorników jak gniazda usb itp. U mnie nie odłączam nawet akumulatora na sezon zimowy (w ogrzewanym garażu) i nigdy na wiosnę nie mam problemu z rozładowanym aku.
Tomek