ustawianie luzów zaworowych

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
Awatar użytkownika
okulczyk
Posty: 82
Rejestracja: 15 lutego 2010, 12:42
Motocykl: xv920RJ xv500K
Lokalizacja: Łowicz
Wiek: 38
Status: Offline

ustawianie luzów zaworowych

Post autor: okulczyk »

tak sobie luzy ustawiałem i zauważyłem, że luzy mi się pojawiają co dwa obroty wałem czyli co 720 stopni - i wtedy dokonałem regulacji, najpierw tylny cylinder(oznaczenie T) i po około 290 stopni przedni cylinder (I) - czy to dobrze i czy wszystko okey? Chodzi mi o fakt, że luzy są w co drugim cyklu. Tak czy inaczej motor mi nie pali - nie wiem czy to przez to czy mu coś dolega, gaźniki są czyste. Iskra jest - może nie taka jak potrzeba? Jak się upewnić, czy iskra jest dobra? I te luzy, czy to normalne?
Z góry dzięki,

Marcin
Awatar użytkownika
pisior
Posty: 5366
Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
Motocykl: 535,1100 1500 1255
Lokalizacja: kostrzyn nad odra
Wiek: 46
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: pisior »

powoli i z sensem prrzeczytaj , sie nie spiesz ,jhest latwiejsze od bzyk,,,,a :)
Obrazek
Awatar użytkownika
dodosz
Posty: 18
Rejestracja: 12 stycznia 2011, 20:41
Motocykl: XV 535S
Lokalizacja: Sierakowice
Wiek: 37
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: dodosz »

słuchaj koleś musisz opisać dokładnie o co Ci chodzi. Zawory regulowałeś ok, tak jak piszesz T tylni cylinder, kiedy zawór ssący i wydechowy jest delikatnie luźny, I - kiedy zawór ssący i wydechowy w przednim cylindrze jest luźny. Przede wszystkim sprawdź czy jest dopływ paliwa - pompka działa i jakiego koloru są świece.
Awatar użytkownika
dodosz
Posty: 18
Rejestracja: 12 stycznia 2011, 20:41
Motocykl: XV 535S
Lokalizacja: Sierakowice
Wiek: 37
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: dodosz »

PS. troszeczkę za mało konkretów - czy w ogóle łapie, czy ani drgnie silnikiem przy rozruchu?
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: Blunio »

okulczyk pisze:tak sobie luzy ustawiałem i zauważyłem
Ja też kiedyś sobie siedziałem i nagle pomyślałem ... spodobało mi się i pomyślałem jeszcze raz :mrgreen:
Żarty na bok ... dobrze główkujesz, luzy na zaworze pojawiają się co dwa obroty wału korbowego, co wynika z podstawowej zasady działania silnika czterosuwowego. Jak wspomnieli przedmówcy, oprócz oznaczenia na wale ważne żeby ustawić tłok w GMP (Górny Martwy Punkt) w suwie sprężania*. Wtedy oba zawory są zamknięte, dźwigienki powinny wykazywać lekki luz względem trzonka zaworu, który to luz należy zmierzyć ew. skorygować.
Co do palenia, to ważne są paliwo i iskra (oczywiście w sprawnym silniku). Jeżeli masz iskrę, to problem jest w paliwie. Na dobry początek sprawdź poziom paliwa w komorach pływakowych. Jak jest OK, będziemy dalej myśleć :roll:

* można go łatwo wyczuć przykładając palec do otworu po wykręconej świecy - poczujesz wtedy ulatującą kompresję :D
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4147
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: leszekk »

Blunio pisze: Na dobry początek sprawdź poziom paliwa w komorach pływakowych.
Na 'dobry' początek to trzeba sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku i ustawienia kranika (jeśli jest).
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: kyller »

cyt"luzy na zaworze pojawiają się co dwa obroty wału korbowego"
powiem tak, odważne stwierdzenie ale nie pokrywajace sie z rzeczywistościa
bo wszytko zależy od wałka rozrządu
zależy na którym zaworze
w 535 na jednym z zaworów przy prawidłowo ustawionych luzach w TDC po
JEDNYM obrocie wału również bedzie spory luz
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: Blunio »

kyller napisał: "na jednym z zaworów". Oczywiście. W suwie wydechu jest zamknięty zawór ssący, w suwie ssania zamknięty jest wydechowy - i na pewno żeby być na zicher zamkniętymi muszą mieć luzy. Tylko w jednym przypadku, to jest suwie sprężania oba zawory są zamknięte, a takowy suw przypada na dwa obroty wały. Zgodzisz się ze mną ?
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
okulczyk
Posty: 82
Rejestracja: 15 lutego 2010, 12:42
Motocykl: xv920RJ xv500K
Lokalizacja: Łowicz
Wiek: 38
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: okulczyk »

kyller pisze:cyt"luzy na zaworze pojawiają się co dwa obroty wału korbowego"
powiem tak, odważne stwierdzenie ale nie pokrywajace sie z rzeczywistościa
bo wszytko zależy od wałka rozrządu
zależy na którym zaworze
w 535 na jednym z zaworów przy prawidłowo ustawionych luzach w TDC po
JEDNYM obrocie wału również bedzie spory luz
Tak, co te dwa obroty pojawiają się luzy jednocześnie na zaworze ssącym i wydechowym (i wtedy jest moment regulacji)
Awatar użytkownika
okulczyk
Posty: 82
Rejestracja: 15 lutego 2010, 12:42
Motocykl: xv920RJ xv500K
Lokalizacja: Łowicz
Wiek: 38
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: okulczyk »

jest problem, że paliwo dobrze nie dochodzi, świece są raczej suche - a na pewno nie zalane. W gaźnikach jest poziom dobry, paliwo tam dociera, myłem, czyściłem gaźniki, nie są brudne. Pompka paliwa też była czysta w środku. Dlaczego paliwo może nie dochodzić? Jedna śrubka od regulacji składu mieszanki ciężko chodzi, ale obie są wykręcone na 3 obroty.
Awatar użytkownika
okulczyk
Posty: 82
Rejestracja: 15 lutego 2010, 12:42
Motocykl: xv920RJ xv500K
Lokalizacja: Łowicz
Wiek: 38
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: okulczyk »

dodosz pisze:PS. troszeczkę za mało konkretów - czy w ogóle łapie, czy ani drgnie silnikiem przy rozruchu?
nic nie drygnie, mogę sobie kręcić ile chcę
Awatar użytkownika
okulczyk
Posty: 82
Rejestracja: 15 lutego 2010, 12:42
Motocykl: xv920RJ xv500K
Lokalizacja: Łowicz
Wiek: 38
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: okulczyk »

jak pisałem wcześniej - paliwo w gaźniku jest ale to tylko po otwarciu PRI, w funkcji ON, paliwo nie jest pompowane, czyli nie jest podawane pod ciśnieniem do gaźnika. Jak mogę to naprawić? Czy to wina kranika?
viragomen
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: viragomen »

Stwierdzam, że piszesz odrobinę mało przejrzyście i w dodatku sam do siebie :D.
Już ponad 3 tygodnie nie ruszyłeś z miejsca :?:

Kranik ustawiony na "ON", czyli w jego "naturalną pozycję" podaje paliwo wtedy gdy silnik pracuje lub gdy kręcisz rozrusznikiem.
Z ustawienia "PRI" korzystasz (krótkotrwale i wracasz do "ON") gdy wiesz/podejrzewasz, że z jakiegoś powodu w gaźniku nie ma tyle benzyny ile powinno być.
Awatar użytkownika
okulczyk
Posty: 82
Rejestracja: 15 lutego 2010, 12:42
Motocykl: xv920RJ xv500K
Lokalizacja: Łowicz
Wiek: 38
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: okulczyk »

Mam dwie virago i jeździłęm tą drugą podczas sezonu. A wpadłem na pomysł żeby sprawdzić pompkę... i zauważyłem że podczas kręcenia rozrusznikiem nie pompuje paliwa - tak jak to było kiedyś....
viragomen
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: viragomen »

:| Ale w sensie, że wcale, czy że "za małe ciśnienie"? Pompę słychać, czy martwa?
dosman
Posty: 150
Rejestracja: 24 sierpnia 2008, 21:11
Motocykl: Virago 125
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 34
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: dosman »

Tak blisko tematu luzów zaworowych. Regulować można ale co kiedy za długo pojeździmy z rozregulowanymi zaworami? Jak sprawdzić czy gniazda zaworowe są dobre a kiedy wywalone?
viragomen
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: viragomen »

Jeżeli długo pojeździsz na "zbyt małych" luzach to grozi to uszkodzeniem "zaworów".

Sprawdzić stan fachowo można oczywiście poprzez pomiar ciśnienia w cylindrach, a jeżeli nie masz takiej możliwości i zawór był podparty tylko na 1 cylindrze, to można też sprawdzić bardzo, ..., bardzo niefachowo :P.
Gdy masz w motocyklu w miarę wszystko tip top sprawne (i wyregulowane) i zawory też, to ściągnięcie fajki z 1 świecy podczas pracy ciepłego silnika (fajkę tyknąć do masy) powinno skończyć się pracą na 1 cylindrze na jakichś tam obrotach, potem ściągasz 2-ugą fajkę (1-wsza oczywiście już siedzi na miejscu od jakiegoś czasu) i powinieneś otrzymać identyczną pracę silnika jaka była za 1-szym razem. :rock:
dosman
Posty: 150
Rejestracja: 24 sierpnia 2008, 21:11
Motocykl: Virago 125
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 34
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: dosman »

Aha:)

Regulowałem już raz i było lepiej, moto pracował średnio bo i słabo się zbierał i nie miał mocy, kolejny raz za duże luzy dałem i odpalić odpali ale strasznie cyka i nie ma opcji pojeździć bo gaśnie zaraz. Zabiorę się do tego trzeci raz i może będzie ciut lepiej. Pojęcie nie mam zbyt wielkiego w tym temacie a po regulacji nie jest 'ameryka' więc zacząłem podejrzewać że może coś jest z gniazdem.

Luzy są podane w widełkach a mój szczelinomierz ma jeden listek który mieści się w obu przedziałach (jest to 0,10mm) i nie wiem czy zrobić aby listek chodził z większym luzem czy też mniejszym. Chyba kwestia zabawy i sprawdzenia.
viragomen
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: viragomen »

Nie pamiętam na tą chwilę widełek, ale na ssącym listek 0,10 i na wydechowym 0,15 pasuje. :)
Regulujesz tak, aby listek chodził z oporem, ale nie aż tak dużym aby się wyginał/falował (gdy popychasz wzdłuż listka). :wink:
dosman
Posty: 150
Rejestracja: 24 sierpnia 2008, 21:11
Motocykl: Virago 125
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 34
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: dosman »

ssący: 0,08-0,12 mm
wydechowy: 0,10-0,14 mm

nie jest to dokładnie tak? Czy ktoś ma może inne podane luzy zaworowe dla virago 125?
Awatar użytkownika
okulczyk
Posty: 82
Rejestracja: 15 lutego 2010, 12:42
Motocykl: xv920RJ xv500K
Lokalizacja: Łowicz
Wiek: 38
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: okulczyk »

z serwisówki dla xv500 K: 0,10 mm i 0,15 mm
Awatar użytkownika
okulczyk
Posty: 82
Rejestracja: 15 lutego 2010, 12:42
Motocykl: xv920RJ xv500K
Lokalizacja: Łowicz
Wiek: 38
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: okulczyk »

viragomen pisze::| Ale w sensie, że wcale, czy że "za małe ciśnienie"? Pompę słychać, czy martwa?
W ogóle nie podawała pompka paliwa - a czy ją było słychać - chyba nie

Pytanie: jak pompka wytwarza podciśnienie?
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: -waldi- »

okulczyk pisze:
Pytanie: jak pompka wytwarza podciśnienie?
pompka nie wytwarza podciśnienia, tylko podciśnieniem jest "napędzana", a Ty chyba i tak masz elektryczną pompkę paliwa
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
viragomen
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: viragomen »

dosman pisze:ssący: 0,08-0,12 mm
wydechowy: 0,10-0,14 mm

nie jest to dokładnie tak? Czy ktoś ma może inne podane luzy zaworowe dla virago 125?
Identyczne luzy zaworowe na ssącym i wydechowym nie mają najmniejszego sensu.
Jeżeli będziesz miał to na uwadze to może i listkiem 0,1 da się to ustawić :mrgreen:, ja tam wolę brać 0,1 i 0,15. Korzystając z listka 0,15 masz naprawdę sporą szansę, że ustawi ci się 0,14 :wink:.
Awatar użytkownika
okulczyk
Posty: 82
Rejestracja: 15 lutego 2010, 12:42
Motocykl: xv920RJ xv500K
Lokalizacja: Łowicz
Wiek: 38
Status: Offline

Re: ustawianie luzów zaworowych

Post autor: okulczyk »

-waldi- pisze:
okulczyk pisze:
Pytanie: jak pompka wytwarza podciśnienie?
pompka nie wytwarza podciśnienia, tylko podciśnieniem jest "napędzana", a Ty chyba i tak masz elektryczną pompkę paliwa
w Virago xv500K pompka jest umieszczona pod bakiem (sześciokąt) i wewnątrz znajdują się warstwy membran. Wygląda na to, że nie jest elektryczna.
ODPOWIEDZ