Prostownik- budowa

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
mytek1
Posty: 1107
Rejestracja: 21 września 2009, 18:10
Motocykl: xv535,vt1100,vs1400
Lokalizacja: okolice Rzeszowa
Wiek: 34
Status: Offline

Prostownik- budowa

Post autor: mytek1 »

Szukałem na forum i nie znalazłem. Czy ktoś z Was robił już prostownik do swojej Lalki, lub ograniczał prąd ładowania prostownika samochodowego?? Wiem, że można połączyć równolegle z aku żarówkę np. H4 i prąd spadnie. Jednak potrzebuje na stałe zamknąć w obudowie, więc jeśli ktoś posiada jakiś schemat ograniczenia prądowego, lub regulacji prądowej, jaką można zastosować w prostowniku, lub schemat całego prostownika to byłoby super, a jeśli byłby do tego jeszcze wzór PCB, to w ogóle coś pięknego. Pozdrawiam.
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
Awatar użytkownika
maciekdiy
Posty: 134
Rejestracja: 04 czerwca 2011, 20:38
Motocykl: xv 750 se bober
Lokalizacja: Kalisz
Wiek: 35
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: maciekdiy »

Tak pierwsze z brzegu:http://sklep.avt.pl/p/pl/48165/impulsow ... owana.html .Przystawka do prostownika samochodowego, bardzo prosta, PCB za 6,8zł, a jak chcesz sam trawić to w PDFie jest wzór płytki.
dudi o7
Posty: 198
Rejestracja: 20 maja 2008, 09:51
Motocykl: xv750,Road Star 1700
Lokalizacja: Rogów
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: dudi o7 »

Polecam to: http://allegro.pl/regulator-pradu-silni ... 99801.html
Sprawdzone.Masz płynną regulację od zera do maksimum.
Awatar użytkownika
hunter of wind
Posty: 2029
Rejestracja: 26 lipca 2009, 23:41
Motocykl: xv 535 S; CBF1000
Lokalizacja: Cegłów - Mińsk Mazowiecki
Wiek: 65
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: hunter of wind »

Od poniedziałku będzie w lidlu. Dobry i sprawdzony, za 69 zł. http://www.lidl.pl/cps/rde/xchg/SID-FF3 ... _24119.htm
Navigare necesse est, vivere non est necesse.
Awatar użytkownika
szewron
Posty: 832
Rejestracja: 02 lutego 2011, 22:51
Motocykl: była XV750, MS1300
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 50
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: szewron »

Polecam ten z Lidla. Mam go od zeszłego roku. Niedrogi, łatwy w obsłudze, spełnia swoje zadanie w 100 %.
Z motocyklami jest jak z wódką: prawdziwa jazda zaczyna się od litra

Cierpliwość palcem dół wykopie
Nie ma takiego miasta Londyn... jest Lądek, Lądek Zdrój...
Awatar użytkownika
zenelek
Posty: 442
Rejestracja: 25 maja 2011, 09:05
Motocykl: XV500 SE R26, XV1100
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Wiek: 63
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: zenelek »

też mam z lidla i uważam jest bardzo dobry, można zostawić włączony a on będzie doładowywał akumulator.
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: -waldi- »

dudi o7 pisze:Polecam to: http://allegro.pl/regulator-pradu-silni ... 99801.html
Sprawdzone.Masz płynną regulację od zera do maksimum.
do silników jest ten regulator prawie OK do trafo na dłuższą metę nie

po za tym w miarę rozgrzewania tyrystora prąd ładowania będzie rósł
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: -waldi- »

mytek1 pisze:Szukałem na forum i nie znalazłem. Czy ktoś z Was robił już prostownik do swojej Lalki, lub ograniczał prąd ładowania prostownika samochodowego
jaki masz prostownik? najprościej kilka zwojów wtórnego odwinąć lub szeregowo dobrać opornik, tyle że będzie się ostro grzał

regulacja tyrystorowa na wtórnym, o ile obecny prostownik nie jest impulsowym - schemat 1 (i tyrystor nie dowolny, tylko dobrany pod prąd jaki ma płynąć+zapas)

lub wykonanie w całości elektroniki do trafa o nap ok 14,5 - 15,5V - schemat 2

mam ten 2 i daje rade, z nudów sobie zrobiłem typowo do moto - koszt niewielki.

PCB jak coś to Ci zrobię, a schemat jak chcesz inny to na elektrodzie można poszukać, albo zaprojektować
Załączniki
regulator wtórne.gif
prost_z_aut_wyl.png
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
Retman
Posty: 348
Rejestracja: 31 grudnia 2011, 11:03
Motocykl: ;-)
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 56
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: Retman »

...sorry za OT,ale...takiego gościa jak - waldi jeszcze nie znałem,jestem tu bardzo krótko,ale nieda się nie zauważyć że jesteś naprawdę nr 1 ,bez słodzenia ale to w jaki sposób bezinteresownie pomagasz poprostu wymiata! :mrgreen: ...szerokości i zawsze pełnego zbiornika wachy :rock:
dudi o7
Posty: 198
Rejestracja: 20 maja 2008, 09:51
Motocykl: xv750,Road Star 1700
Lokalizacja: Rogów
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: dudi o7 »

-waldi- pisze:
dudi o7 pisze:Polecam to: http://allegro.pl/regulator-pradu-silni ... 99801.html
Sprawdzone.Masz płynną regulację od zera do maksimum.
do silników jest ten regulator prawie OK do trafo na dłuższą metę nie

po za tym w miarę rozgrzewania tyrystora prąd ładowania będzie rósł
Waldi cenię Cię za fachwość i profesjonalizm, ale nie pieprz głupot.
Jak nie jesteś w temacie to się nie wypowiadaj.
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: -waldi- »

małe pytanko skoro pieprzę głupoty - jaka jest częstotliwość na wyjściu trafo przy powiedzmy połowie zakresu.

czekam na odpowiedz od profesjonalisty, albo jeszcze lepiej przebieg z oscyloskopu wrzuć - nie znam się na tym i chciałbym się dowiedzieć.
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
IŻIK
Posty: 1795
Rejestracja: 16 marca 2009, 17:57
Motocykl: Yamaha 535-Czarnula
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Wiek: 56
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: IŻIK »

dudi...... jeżeli piszesz takie rzeczy to podaj konkrety a nie pieprz głupot jak to piszesz, bo jak narazie to nic nie wniosłeś do dyskusji poza pieprzeniem i sianiem fermentu,.... i to nie pierwszy raz
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
Awatar użytkownika
GLIWICKI
Posty: 5643
Rejestracja: 01 października 2007, 23:08
Motocykl: XV 750 '97
Lokalizacja: Śląsk
Wiek: 54
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: GLIWICKI »

Spokojnie panowie ...
Zasada podstawowa na Forum : Zanim zapytasz uzyj funkcji Szukaj!!!
A reszta w Regulaminie ...
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: -waldi- »

kolega prosił wyraźnie o schemat i jak można to PCB, a nie o układ z ceną z kosmosu - podstawowa aplikacja tego układu http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... yzutrw.pdf

schemat takiego układu tyle ze rozbudowanego znajduje się tu http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic327313.html
i nawet też napisane jest dla czego nie stosuje się takich regulatorów do silników indukcyjnych i trafo

Koszt części to jakieś 20zł :D (układ około 8zł to może i nawet taniej)

Ale nie ma jak reklama....
Ostatnio zmieniony 22 stycznia 2012, 17:17 przez -waldi-, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
IŻIK
Posty: 1795
Rejestracja: 16 marca 2009, 17:57
Motocykl: Yamaha 535-Czarnula
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Wiek: 56
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: IŻIK »

dudi o7 pisze:
-waldi- pisze:
dudi o7 pisze:Polecam to: http://allegro.pl/regulator-pradu-silni ... 99801.html
Sprawdzone.Masz płynną regulację od zera do maksimum.
do silników jest ten regulator prawie OK do trafo na dłuższą metę nie

po za tym w miarę rozgrzewania tyrystora prąd ładowania będzie rósł
Waldi cenię Cię za fachwość i profesjonalizm, ale nie pieprz głupot.
Jak nie jesteś w temacie to się nie wypowiadaj.

kurcze nie zauwarzyłem i nie doczytałem... moja wina.... już wiem dlaczego kolega dudi taki nerwowy.... jak można mieć coś za mniej niż połowe ceny to klienci uciekają.... biznes is biznes.... ale żeby aż tak obrażać forumowiczów nieładnie
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
Awatar użytkownika
mocarz
Posty: 242
Rejestracja: 09 października 2011, 00:29
Motocykl: virago xv535 93r
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 51
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: mocarz »

Znalazłem coś takiego http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT609.pdf wydaje się być idealnym rozwiązaniem. W skrócie: ładuje prądem ok. 0,8A do osiągnięcia napięcia akumulatora 14,8V i przerywa ładowanie. Następnie monitoruje napięcie pobierając zaledwie 90uA!, co jest wartością mniejszą od samorozładowania. Po samoistnym rozładowaniu do ok. 12,5V ponownie załącza ładowanie. Układ dość prosty, warto by wypróbować :D
Lubię popływać ...w zimnej wodzie :) więcej na www.poznan.morsy.pl
Awatar użytkownika
mytek1
Posty: 1107
Rejestracja: 21 września 2009, 18:10
Motocykl: xv535,vt1100,vs1400
Lokalizacja: okolice Rzeszowa
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: mytek1 »

-waldi- i właśnie o coś takiego mi chodziło ;) A jak z regulacją, wykorzystujesz ją w ogóle, cze lepiej zamiast potencjometru wstawić rezystor, żeby prąd wyjściowy był na poziomie 1A? Czy może jeszcze mniejszym prądem ładować akumulator??
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: -waldi- »

zależy o który pytasz. Ten z tyrystorem po stronie wtórnej mam z płynną regulacją i ładuje nim aku do moto, puszki jak i ją odpalam na nim :D

Jak chcesz prostowniczek typowo do moto to weź zasilacz 12V 1A na transformatorze - przyklad http://allegro.pl/uniwersalny-zasilacz- ... 06461.html
sprawdź napięcie na nim bez obciążenia. Jeżeli nie będzie więcej jak 15V a mniej niż 13V to podłącz pod aku zmierz prąd - nie powinien być większy niż wydoli zasilacz. Proste nie skomplikowane i mobilne :D
mytek1 pisze:A jak z regulacją, wykorzystujesz ją w ogóle, cze lepiej zamiast potencjometru wstawić rezystor, żeby prąd wyjściowy był na poziomie 1A? Czy może jeszcze mniejszym prądem ładować akumulator??
Oczywiście wykorzystuję, wstawienie rezystora nie jest dobrym pomysłem. Prąd jaki płynie podczas ładowania jest zależny od napięcia i oporu wewnętrznego aku.

Ładować aku mniejszym prądem zawsze można, natomiast nie można przekroczyć prądu o wartości 2/3 pojemności aku
Ostatnio zmieniony 23 stycznia 2012, 21:20 przez -waldi-, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
GLIWICKI
Posty: 5643
Rejestracja: 01 października 2007, 23:08
Motocykl: XV 750 '97
Lokalizacja: Śląsk
Wiek: 54
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: GLIWICKI »

mytek1 pisze:Czy może jeszcze mniejszym prądem ładować akumulator??
Optymalny prąd to 1/10 pojemności akumulatora. Możesz stosować oczywiście jeszcze mniejsze prądy - na 100% to nie zaszkodzi. Pod warunkiem oczywiście, że masz duuuuuż o wolnego czasu ...
Zasada podstawowa na Forum : Zanim zapytasz uzyj funkcji Szukaj!!!
A reszta w Regulaminie ...
Awatar użytkownika
mytek1
Posty: 1107
Rejestracja: 21 września 2009, 18:10
Motocykl: xv535,vt1100,vs1400
Lokalizacja: okolice Rzeszowa
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: mytek1 »

Który osobiście bardziej polecasz w takim razie? Ma być głównie do moto. Jak odpalasz na nim to jaki prąd tam płynie?
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: -waldi- »

nie mierzyłem :D rdzeń ma około 1,4kW w momencie rozruchu idzie na ostrym przeciążeniu

Jeżeli nie chce Ci się pilnować, ustawiać to ten drugi schemat (on ma funkcję doładowywania też), jak chcesz mieć regulację i dostosować do swoich potrzeb to schemat pierwszy - wskazane jak masz prostownik o wyższym napięciu. Tylko przy nim jest ważne - napięcie zasilające nie może być odfiltrowane - czyli trafo, mostek i regulator.
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
mytek1
Posty: 1107
Rejestracja: 21 września 2009, 18:10
Motocykl: xv535,vt1100,vs1400
Lokalizacja: okolice Rzeszowa
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: mytek1 »

Okres ładowania aku już jest więc i prace z prostownikiem wznowione, w sezonie jeździłem to nie ładowałem. Trafo 2x14 170W uciągnie ten drugi schemat, czy szukać 2x15?
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: -waldi- »

mytek1 pisze:Trafo 2x14 170W uciągnie ten drugi schemat, czy szukać 2x15?
Podłącz i zmierz napięcie na wtórnym, powinien dać radę. W ostateczności możesz parę zwojów dowinąć.

Trafo też może być 1x15V - wtedy zamiast prostownika 2 połówkowego dajesz pełno okresowy (mostek Graetza) Obrazek
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
karol123
Posty: 172
Rejestracja: 19 sierpnia 2009, 20:31
Motocykl: BMW K100
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 44
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: karol123 »

Witam za małe jest to napiecie spadek na mostku 1,4V to na wyjsciu bedzie jakies 12,8wiec nici z tego prostownika
Jawka 50 Komar 3 Ogar 200 WSK 125 M06 175 Kobuz Mińsk 125 MZ 250 Jawa 350
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prostownik- budowa

Post autor: -waldi- »

karol123 pisze:Witam za małe jest to napiecie spadek na mostku 1,4V to na wyjsciu bedzie jakies 12,8wiec nici z tego prostownika
po pierwsze spadek na krzemie to około 0,6V, a po drugie czytaj cały temat


piszesz że napięcie będzie za małe - sprawdzałeś czy Ci się wydaje tylko
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
ODPOWIEDZ