Virago 125 (XV125) & Virago 250 (XV 250) power-up guide
: 27 sierpnia 2012, 15:28
Virago 125 (XV125) & Virago 250 (XV 250) power-up guide
Czyli powiększanie tego, co między nogami. Niedosłowne tłumaczenie angielskiego poradnika z komentarzami.
Ten przewodnik pokazuje pewne możliwości zwiększenia mocy XV125 (oraz XV250). Na pewno istnieją jeszcze inne możliwości do odkrycia i modyfikacje, które mogą ulepszyć twój motocykl. Ten przewodnik tłumaczy wszystko, co zrobiłem ze swoją XV125 (model 4RF). Nie pretenduje on do miana najlepszego, ale sprawdza się bardzo dobrze.
Wszystko sporo kosztuje, szczególnie części do motocykli, więc część osób może powiedzieć, że lepiej jest kupić większy motocykl za te pieniądze. Czemu nie? Ale jak kupię większy, to też będę chciał go ulepszyć i niczego nie zaoszczędzę.
Rozważając zakup "zestawu 180 ccm", część ludzi może powiedzieć, aby zamienić silnik z XV250. Ta metoda zadziała w 100% i będzie łatwa w realizacji tu w Japonii, gdzie używane jednostki mogą być zakupione w relatywnie niskich cenach. Ale w tym przypadku nie miał bym żadnej przyjemności w ulepszaniu mojej XV125 wymieniając wszystkie części, prędzej kupiłbym XV250.
Chociaż wydałem na moją XV125 sporo pieniędzy, miałem sporo zabawy szukając wszystkich możliwych modyfikacji, części i informacji. A teraz mogę całą tą wiedzą podzielić się z ludźmi, którzy kochają swoje Virago. Swoją Virago będę miał do końca jej życia, więc inwestowanie w nią nie jest bezpodstawne, tak samo jak rezultat: będą "cruiserowcem" za dnia, mogę, kiedy chcę, pojechać 130 km/h.
1) Moduł zapłonowy (jednostka TCI)
Jeżeli twój moduł to nie TNDF45, kup go. Ceny są bardzo różne, najlepiej poszukaj u swojego dealera lub w internecie.
Virago 125 ma cztery typy TCI:
TNDF43 (5AJ-82305-00) = prędkość maksymalna to 93 km/h
TNDF44 (5AJ-82305-10) = prędkość maksymalna to 80 km/h
TNDF45 (5AJ-82305-20) = brak ograniczenia. Prędkość maksymalna to 107 km/h, maksymalne obroty silnika to 10500 obr/min. Jeżeli chcesz zainstalować tachometr (obrotomierz), powinieneś dobrać go do tej prędkości.
TNDF24 (4RF-82305-00) = prędkość maksymalna to 93 km/h. Ten model stosowany był w japońskich XV 125. Jeżeli podmienisz ten moduł wymienionymi wyżej, musisz skrócić złącza.
Pamiętaj, aby zachować oryginalny układ zębatek (13/47), aby osiągnąć te prędkości.
Dla większej wiedzy o jednostce TCI w XV125/XV250, przyjrzyj się poniższemu rysunkowi.
Jeżeli chcesz pójść dalej ze swoim TCI, możesz zwrócić uwagę na tę stronę:
http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
Ta czeska firma oferuje zamiennik modułu zapłonowego - SPARKER TCI - dla różnych motocykli (w tym XV125, XV250) za około 120 euro. Nie próbowałem tego, ponieważ moje TNDF45 mnie zadowala, ale użytkownicy XV250 powinni spróbować.
2) System poboru powietrza
Jak każdy wie, XV125 i XV250 mają swoje wloty powietrza z prawej strony, osłonięte ozdobną, chromowaną pokrywą.
Możesz ulepszyć swój wlot powietrza poprzez wycięcie gumowego elementu ograniczającego wlot powietrza wewnątrz pokrywy (patrz obrazek). Ale najlepszym sposobem jest zastąpienie tej części w Virago 125 tą samą przeznaczoną dla Virago 250.
3) Filtr powietrza
REKOMENDOWANE ZWŁASZCZA POSIADACZOM XV 250
Aby polepszyć skład mieszanki paliwowo-powietrznej należy wymienić filtr powietrza. Najlepszym wyborem (nie trzeba niczego modyfikować) jest zielony filtr, model MY0576. Najtańszy (35 euro) znalazłem na stronie francuskiej manufaktury:
http://www.pieces-auto-moto.com/categor ... at3=yamaha
Filtr ten wygląda tak jak na obrazku poniżej:
Na początku użyłem filtra K&N, model RC-2450, który dał mi taki sam rezultat, lecz musiałem zmienić nieco mocowanie, aby pasował.
4) Gaźnik
Kiedy zmodyfikujemy sposób dostarczania powietrza, niezbędna jest regulacja gaźnika. Regulacja w Virago to wrzód na ..... Najlepsze wyjście to zakup tego zestawu:
http://www.unlimited-power.net/Changing ... 35-38.html
Zestaw ten zawiera:
- Kompletną instrukcję wyjaśniającą sposób modyfikacji air boxa (patrz sekcja "system poboru powietrza") i gaźnika, wraz z częściami w zestawie.
- Części w zestawie: podkładka pod iglicę gaźnika, sprężyna, zawór, zawór biegu jałowego i przednia zębatka (12 zębów). [1 shim for the jet needle, 1 spring, 1 main jet, 1 idle jet and 1 front sprocket
(12T), sprawdź to ktoś]
Rezultat jest znakomity (patrz wykres poniżej), jednakże, jeżeli nie masz modułu TNDF45, nie zakładaj zębatki 12, ponieważ pierwszy bieg będzie tak krótki, że właściwie bezużyteczny.
5) Wydech
REKOMENDOWANE ZWŁASZCZA POSIADACZOM XV 250
W internecie krąży wiele opowieści o ograniczeniach na wydechu w Virago 125. Europejskie wersje Virago 125 mają inny wydech niż XV250. Moja japońska wersja (model 4RF) ma taki sam jak większa siostra. Wielu ludzi rozwierca swoje wydechy, lecz to jedynie zmienia dźwięk i nie ma wpływu na moc. Nie chcę spekulować na temat tego, czy jest to dobre, czy złe posunięcie. Najlepszym rozwiązaniem dla otrzymania większej mocy i głębszego warkotu jest wymiana całej rury wydechowej. Jednakże, jeżeli zmodyfikowałeś motocykl zestawem z Unlimited Power (patrz sekcja gaźnik), możesz doświadczyć leciutkiego spadku mocy, który jest całkowicie kompensowany zestawem 180 ccm.
Najpowszechniejsze rozwiązania w XV125 i XV250 to:
Laser exhaust (Holandia):
http://www.laserexhausts.com/
(zaprzestano produkcji, można znaleźć u dealerów i w internecie)
BSM exhaust (Niemcy):
http://www.bsm-exhausts.com/
(Nadal w produkcji do XV125 i XV250)
Leo Vince (Włochy):
http://www.leovince.com/it
(Silvertail K02 exhausts do XV125)
Marving (Włochy):
http://www.marving.com/faces/home.jsp?lingua=ENG
Wybór pomiędzy tymi zamiennikami to tylko kwestia gustu i dostępności, jedyną różnicą jest design. Można w nich rozwiercić wewnętrzną część dla poprawy dźwięku.
6) Wałki rozrządu
Wymiana wałków rozrządu daje zwykle lepszy efekt, jeżeli pojemność się zmieniła. Ale niektóre motocykle, tak jak XV125 i XV250 "dają radę" z lepszymi wałkami.
Virago 125 i Virago 250 mają ten sam zestaw:
Przedni 2UJ-12171-00 i tylny 2UJ-12181-00
(Pierwsze modele XV250 miały inny zestaw: 3DM-12171-00 z przodu i 3DM-12181-00 z tyłu. Moc przy tych wałkach to 13 kW przy 7000 obr/min, przy nowych 16 kW przy 8000 obr/min. Jeżeli w papierach ma 13 kW, skontaktuj się z dealerem Yamaha aby zamówić zestaw.)
Wymiana wałków jest dobrą okazją do wymiany łańcuszków rozrządu. Lepszym od standardowego modelu jest 25H110 (http://www.patternparts.net/p-Yamaha_XV ... 18324.aspx)
7) 180 ccm
Francuska manufaktura Unlimited Power ma w sprzedaży zestaw 170 ccm dla XV125. Ale po co go kupować, skoro można mieć 180 ccm?
Najtaniej zestaw dostaniemy też we Francji, w firmie BIHR (http://www.blue-oil-france.com)
Nr referencyjny to 054015, tutaj jest zdjęcie:
Kosztuje 545 euro. Jest również zestaw do modyfikacji własnych cylindrów za 265 euro (http://www.bihr.eu/productdetails.aspx? ... hicle&v=19).
8) Zębatki
Jeżeli dotarłeś do tego punktu (dotarłaś, ale tak to mówię do silnika), należy ci się wymiana zębatek. Dla mnie najlepszym kompromisem jest 14/45 (oryginalnie jest 13/37), lecz wybierz sam.
Zębatki w XV250 powinny zostać zmienione z fabrycznych, o szczegóły pytaj na forum.
Moje ustawienie to:
AFAM, model 21308-14 z przodu
AFAM, model 12505-45 z tyłu
Łańcuch z fabrycznego zmieniłem na lepszy (DID 520VM silver).
9) Odma skrzyni korbowej
Zdecydowałem się na instalację odpowietrznika w celu uniknięcia mieszania się świeżego powietrza wpadającego do gaźnika z oparami oleju z silnika. Filtr, który zamontowałem to K&N, model 62-2470. Pamiętaj o zamknięciu uszczelnieniu otworu w filtrze, gdzie przylega rurka wychodząca ze skrzyni. Sprawdź to ktoś: Just remember to close the hole in the cradle where the tube coming from the crank was leading to.
10) Cewki zapłonowe
REKOMENDOWANE TAKŻE POSIADACZOM XV 250
Nie jest łatwo znaleźć mocne cewki dla Virago 125 i 250, a standardowe są niezbyt dobre. Jest jednakże japońska firma sprzedająca różne cewki i systemy zapłonu mieszanki dla wielu motocykli. Model pasujący do Virago 125 to 1PX2, kosztuje 35,700 jenów. Link do manufaktury: http://www.asuotani.com/pckid.html.
11) "Mocne kable" do świec
REKOMENDOWANE TAKŻE POSIADACZOM XV 250
Przy wymianie świec dobrym pomysłem jest wymiana kabli, która poprawia iskrzenie. Polecam kable NGK. W połączeniu z dobrymi cewkami efekt jest znakomity.
12) Świece zapłonowe
REKOMENDOWANE TAKŻE POSIADACZOM XV 250
Oczywiste jest, że wraz z lepszym systemem zapłonu mieszanki należy zamontować nowe świece.
Standardowe w XV125 i XV250 to NGK CR6HSA lub Nippon Denso U20FSR-U. Dobrą alternatywą są NGK Iridium IX (świece irydowe), model CR6HIX lub, trudniejsze do dostania, DAYTONA Maxfire, model 61485.
13) Uziemienie
Czyli o zmniejszeniu wartości siły grawitacji działającej na nasz motocykl poprzez zwiększenie odległości pomiędzy ciałami wzajemnie oddziałującymi, gdzie wartość siły jest odwrotnie proporcjonalna do odległości pomiędzy środkami masy tych ciał. No a tak serio:
Uziemienie motocykla powoduje poprawę momentu obrotowego, stabilniejszą iskrę itd. Nie chciałem prowadzić przewodów wokół moich cylindrów, dlatego wybrałem rozwiązanie zwane w Japonii "tuningowaniem kondensatorowym". Zestaw składa się z metalowej rurki wypełnionej kondensatorami, którą należy podłączyć do akumulatora i... tylko tyle. Najpopularniejsze rozwiązanie to "Hot Inazuma". Na aukcjach można znaleźć gotowe, lecz zbudowanie czegoś takiego samemu nie jest takie trudne.
To już od merlinka:
Proszę o wyszczególnienie wszystkich błędów merytorycznych (stylistyczne poprawię sam, tylko nie chce mi się teraz tego czytać jeszcze raz). Obrazki także dodam, spokojna wasza rozczochrana
Czyli powiększanie tego, co między nogami. Niedosłowne tłumaczenie angielskiego poradnika z komentarzami.
Ten przewodnik pokazuje pewne możliwości zwiększenia mocy XV125 (oraz XV250). Na pewno istnieją jeszcze inne możliwości do odkrycia i modyfikacje, które mogą ulepszyć twój motocykl. Ten przewodnik tłumaczy wszystko, co zrobiłem ze swoją XV125 (model 4RF). Nie pretenduje on do miana najlepszego, ale sprawdza się bardzo dobrze.
Wszystko sporo kosztuje, szczególnie części do motocykli, więc część osób może powiedzieć, że lepiej jest kupić większy motocykl za te pieniądze. Czemu nie? Ale jak kupię większy, to też będę chciał go ulepszyć i niczego nie zaoszczędzę.
Rozważając zakup "zestawu 180 ccm", część ludzi może powiedzieć, aby zamienić silnik z XV250. Ta metoda zadziała w 100% i będzie łatwa w realizacji tu w Japonii, gdzie używane jednostki mogą być zakupione w relatywnie niskich cenach. Ale w tym przypadku nie miał bym żadnej przyjemności w ulepszaniu mojej XV125 wymieniając wszystkie części, prędzej kupiłbym XV250.
Chociaż wydałem na moją XV125 sporo pieniędzy, miałem sporo zabawy szukając wszystkich możliwych modyfikacji, części i informacji. A teraz mogę całą tą wiedzą podzielić się z ludźmi, którzy kochają swoje Virago. Swoją Virago będę miał do końca jej życia, więc inwestowanie w nią nie jest bezpodstawne, tak samo jak rezultat: będą "cruiserowcem" za dnia, mogę, kiedy chcę, pojechać 130 km/h.
1) Moduł zapłonowy (jednostka TCI)
Jeżeli twój moduł to nie TNDF45, kup go. Ceny są bardzo różne, najlepiej poszukaj u swojego dealera lub w internecie.
Virago 125 ma cztery typy TCI:
TNDF43 (5AJ-82305-00) = prędkość maksymalna to 93 km/h
TNDF44 (5AJ-82305-10) = prędkość maksymalna to 80 km/h
TNDF45 (5AJ-82305-20) = brak ograniczenia. Prędkość maksymalna to 107 km/h, maksymalne obroty silnika to 10500 obr/min. Jeżeli chcesz zainstalować tachometr (obrotomierz), powinieneś dobrać go do tej prędkości.
TNDF24 (4RF-82305-00) = prędkość maksymalna to 93 km/h. Ten model stosowany był w japońskich XV 125. Jeżeli podmienisz ten moduł wymienionymi wyżej, musisz skrócić złącza.
Pamiętaj, aby zachować oryginalny układ zębatek (13/47), aby osiągnąć te prędkości.
Dla większej wiedzy o jednostce TCI w XV125/XV250, przyjrzyj się poniższemu rysunkowi.
Jeżeli chcesz pójść dalej ze swoim TCI, możesz zwrócić uwagę na tę stronę:
http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
Ta czeska firma oferuje zamiennik modułu zapłonowego - SPARKER TCI - dla różnych motocykli (w tym XV125, XV250) za około 120 euro. Nie próbowałem tego, ponieważ moje TNDF45 mnie zadowala, ale użytkownicy XV250 powinni spróbować.
2) System poboru powietrza
Jak każdy wie, XV125 i XV250 mają swoje wloty powietrza z prawej strony, osłonięte ozdobną, chromowaną pokrywą.
Możesz ulepszyć swój wlot powietrza poprzez wycięcie gumowego elementu ograniczającego wlot powietrza wewnątrz pokrywy (patrz obrazek). Ale najlepszym sposobem jest zastąpienie tej części w Virago 125 tą samą przeznaczoną dla Virago 250.
3) Filtr powietrza
REKOMENDOWANE ZWŁASZCZA POSIADACZOM XV 250
Aby polepszyć skład mieszanki paliwowo-powietrznej należy wymienić filtr powietrza. Najlepszym wyborem (nie trzeba niczego modyfikować) jest zielony filtr, model MY0576. Najtańszy (35 euro) znalazłem na stronie francuskiej manufaktury:
http://www.pieces-auto-moto.com/categor ... at3=yamaha
Filtr ten wygląda tak jak na obrazku poniżej:
Na początku użyłem filtra K&N, model RC-2450, który dał mi taki sam rezultat, lecz musiałem zmienić nieco mocowanie, aby pasował.
4) Gaźnik
Kiedy zmodyfikujemy sposób dostarczania powietrza, niezbędna jest regulacja gaźnika. Regulacja w Virago to wrzód na ..... Najlepsze wyjście to zakup tego zestawu:
http://www.unlimited-power.net/Changing ... 35-38.html
Zestaw ten zawiera:
- Kompletną instrukcję wyjaśniającą sposób modyfikacji air boxa (patrz sekcja "system poboru powietrza") i gaźnika, wraz z częściami w zestawie.
- Części w zestawie: podkładka pod iglicę gaźnika, sprężyna, zawór, zawór biegu jałowego i przednia zębatka (12 zębów). [1 shim for the jet needle, 1 spring, 1 main jet, 1 idle jet and 1 front sprocket
(12T), sprawdź to ktoś]
Rezultat jest znakomity (patrz wykres poniżej), jednakże, jeżeli nie masz modułu TNDF45, nie zakładaj zębatki 12, ponieważ pierwszy bieg będzie tak krótki, że właściwie bezużyteczny.
5) Wydech
REKOMENDOWANE ZWŁASZCZA POSIADACZOM XV 250
W internecie krąży wiele opowieści o ograniczeniach na wydechu w Virago 125. Europejskie wersje Virago 125 mają inny wydech niż XV250. Moja japońska wersja (model 4RF) ma taki sam jak większa siostra. Wielu ludzi rozwierca swoje wydechy, lecz to jedynie zmienia dźwięk i nie ma wpływu na moc. Nie chcę spekulować na temat tego, czy jest to dobre, czy złe posunięcie. Najlepszym rozwiązaniem dla otrzymania większej mocy i głębszego warkotu jest wymiana całej rury wydechowej. Jednakże, jeżeli zmodyfikowałeś motocykl zestawem z Unlimited Power (patrz sekcja gaźnik), możesz doświadczyć leciutkiego spadku mocy, który jest całkowicie kompensowany zestawem 180 ccm.
Najpowszechniejsze rozwiązania w XV125 i XV250 to:
Laser exhaust (Holandia):
http://www.laserexhausts.com/
(zaprzestano produkcji, można znaleźć u dealerów i w internecie)
BSM exhaust (Niemcy):
http://www.bsm-exhausts.com/
(Nadal w produkcji do XV125 i XV250)
Leo Vince (Włochy):
http://www.leovince.com/it
(Silvertail K02 exhausts do XV125)
Marving (Włochy):
http://www.marving.com/faces/home.jsp?lingua=ENG
Wybór pomiędzy tymi zamiennikami to tylko kwestia gustu i dostępności, jedyną różnicą jest design. Można w nich rozwiercić wewnętrzną część dla poprawy dźwięku.
6) Wałki rozrządu
Wymiana wałków rozrządu daje zwykle lepszy efekt, jeżeli pojemność się zmieniła. Ale niektóre motocykle, tak jak XV125 i XV250 "dają radę" z lepszymi wałkami.
Virago 125 i Virago 250 mają ten sam zestaw:
Przedni 2UJ-12171-00 i tylny 2UJ-12181-00
(Pierwsze modele XV250 miały inny zestaw: 3DM-12171-00 z przodu i 3DM-12181-00 z tyłu. Moc przy tych wałkach to 13 kW przy 7000 obr/min, przy nowych 16 kW przy 8000 obr/min. Jeżeli w papierach ma 13 kW, skontaktuj się z dealerem Yamaha aby zamówić zestaw.)
Wymiana wałków jest dobrą okazją do wymiany łańcuszków rozrządu. Lepszym od standardowego modelu jest 25H110 (http://www.patternparts.net/p-Yamaha_XV ... 18324.aspx)
7) 180 ccm
Francuska manufaktura Unlimited Power ma w sprzedaży zestaw 170 ccm dla XV125. Ale po co go kupować, skoro można mieć 180 ccm?
Najtaniej zestaw dostaniemy też we Francji, w firmie BIHR (http://www.blue-oil-france.com)
Nr referencyjny to 054015, tutaj jest zdjęcie:
Kosztuje 545 euro. Jest również zestaw do modyfikacji własnych cylindrów za 265 euro (http://www.bihr.eu/productdetails.aspx? ... hicle&v=19).
8) Zębatki
Jeżeli dotarłeś do tego punktu (dotarłaś, ale tak to mówię do silnika), należy ci się wymiana zębatek. Dla mnie najlepszym kompromisem jest 14/45 (oryginalnie jest 13/37), lecz wybierz sam.
Zębatki w XV250 powinny zostać zmienione z fabrycznych, o szczegóły pytaj na forum.
Moje ustawienie to:
AFAM, model 21308-14 z przodu
AFAM, model 12505-45 z tyłu
Łańcuch z fabrycznego zmieniłem na lepszy (DID 520VM silver).
9) Odma skrzyni korbowej
Zdecydowałem się na instalację odpowietrznika w celu uniknięcia mieszania się świeżego powietrza wpadającego do gaźnika z oparami oleju z silnika. Filtr, który zamontowałem to K&N, model 62-2470. Pamiętaj o zamknięciu uszczelnieniu otworu w filtrze, gdzie przylega rurka wychodząca ze skrzyni. Sprawdź to ktoś: Just remember to close the hole in the cradle where the tube coming from the crank was leading to.
10) Cewki zapłonowe
REKOMENDOWANE TAKŻE POSIADACZOM XV 250
Nie jest łatwo znaleźć mocne cewki dla Virago 125 i 250, a standardowe są niezbyt dobre. Jest jednakże japońska firma sprzedająca różne cewki i systemy zapłonu mieszanki dla wielu motocykli. Model pasujący do Virago 125 to 1PX2, kosztuje 35,700 jenów. Link do manufaktury: http://www.asuotani.com/pckid.html.
11) "Mocne kable" do świec
REKOMENDOWANE TAKŻE POSIADACZOM XV 250
Przy wymianie świec dobrym pomysłem jest wymiana kabli, która poprawia iskrzenie. Polecam kable NGK. W połączeniu z dobrymi cewkami efekt jest znakomity.
12) Świece zapłonowe
REKOMENDOWANE TAKŻE POSIADACZOM XV 250
Oczywiste jest, że wraz z lepszym systemem zapłonu mieszanki należy zamontować nowe świece.
Standardowe w XV125 i XV250 to NGK CR6HSA lub Nippon Denso U20FSR-U. Dobrą alternatywą są NGK Iridium IX (świece irydowe), model CR6HIX lub, trudniejsze do dostania, DAYTONA Maxfire, model 61485.
13) Uziemienie
Czyli o zmniejszeniu wartości siły grawitacji działającej na nasz motocykl poprzez zwiększenie odległości pomiędzy ciałami wzajemnie oddziałującymi, gdzie wartość siły jest odwrotnie proporcjonalna do odległości pomiędzy środkami masy tych ciał. No a tak serio:
Uziemienie motocykla powoduje poprawę momentu obrotowego, stabilniejszą iskrę itd. Nie chciałem prowadzić przewodów wokół moich cylindrów, dlatego wybrałem rozwiązanie zwane w Japonii "tuningowaniem kondensatorowym". Zestaw składa się z metalowej rurki wypełnionej kondensatorami, którą należy podłączyć do akumulatora i... tylko tyle. Najpopularniejsze rozwiązanie to "Hot Inazuma". Na aukcjach można znaleźć gotowe, lecz zbudowanie czegoś takiego samemu nie jest takie trudne.
To już od merlinka:
Proszę o wyszczególnienie wszystkich błędów merytorycznych (stylistyczne poprawię sam, tylko nie chce mi się teraz tego czytać jeszcze raz). Obrazki także dodam, spokojna wasza rozczochrana