Strona 1 z 1

Tuning

: 02 lutego 2020, 12:24
autor: Kon
Witaj posiadam yamaha virago xv 125 motor sprawnylecz chciałbym mu zwiększyć moc poprzez zmianę cylindrów na większe.Znalazłem firmę której wysyła się cylindry oni rozwiercaja dają nowe tłoki i elementy gaznika.czy jest to dobry pomysł czy będzie to latwe w montażu czy może będzie więcej przeróbek i problemów?Proszę o pomoc

Re: Tuning

: 02 lutego 2020, 12:28
autor: Kon

Re: Tuning

: 04 lutego 2020, 17:03
autor: Guinamo
Jeśli masz prawko to spoko i zmieniaj pojemność ale zakrawa o nieopłacalność. Wracając do tego jak masz prawko sprzedaj co masz dołóż te 2 tysie i kup większą pojemność. W przypadku takiego moda trzeba zrobić przegląd zerowy, zgłosić zmiane parametrów i przeliczyć OC dla nowej pojemności.
W przypadku braku wykonania tych czynności gdy by się jakiś wypadek zdarzył jesteś traktowany jako osoba bez przeglądu, OC i w przypadku braku odpowiedniej kat prawka jako osobe bez uprawnień.

Re: Tuning

: 04 lutego 2020, 18:23
autor: BARTEZ_TK
Guinamo pisze: 04 lutego 2020, 17:03 Jeśli masz prawko to spoko i zmieniaj pojemność ale zakrawa o nieopłacalność. Wracając do tego jak masz prawko sprzedaj co masz dołóż te 2 tysie i kup większą pojemność. W przypadku takiego moda trzeba zrobić przegląd zerowy, zgłosić zmiane parametrów i przeliczyć OC dla nowej pojemności.
W przypadku braku wykonania tych czynności gdy by się jakiś wypadek zdarzył jesteś traktowany jako osoba bez przeglądu, OC i w przypadku braku odpowiedniej kat prawka jako osobe bez uprawnień.

Miałem podobne przypuszczenia w tej sprawie. To jest ujęte w jakiejś ustawie ?

Re: Tuning

: 04 lutego 2020, 22:04
autor: 2007XV1700
ustawa
Art6 pkt1 ust2

Re: Tuning

: 30 czerwca 2020, 21:55
autor: aligator73
Cena 2,5 tyś zabija sens montażu tego w maszynie 125cm. Tak jak Koledzy pisali, za ta kasę lepiej zrobić prawko i potem kupić cokolwiek większego. No chyba, ze prawko już jest i robimy to ze względu na sentyment do tej maszyny.
Tu firma z Francji. https://biker-shop-online.com/products/ ... aha-virago
Nie wysyła się swoich cylindrów, mają gotowy zestaw powiększający do 180cm3 za 189 Eur. Po chwili szukania można sobie kupić taki sam zestaw za 102 Eur prosto od chińczyka https://pl.aliexpress.com/item/32958675 ... 2e0eIBrBMm
Będzie tanio, pytanie ile wytrzyma taki chiński zestaw?

Re: Tuning

: 01 lipca 2020, 01:48
autor: Piotrek9007
Dla mnie nonsens z tym zwiększaniem pojemności i modyfikacjami. Nie dość że kosztowne to nie ma gwarancji na ile kilometrów ten zestaw zagra


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Tuning

: 01 lipca 2020, 02:04
autor: aligator73
Wiesz... wszystko zależy. Inaczej to wygląda jak sobie suniesz 750-ką, a inaczej jak zarzynasz 125-kę ;-)

Re: Tuning

: 01 lipca 2020, 02:37
autor: Piotrek9007
Jeździłem kilka lat 125tką i prawdę powiedziawszy prędkości przelotowe czyli 70-90km/h miałem i w mniejszym i w większym moto podobne.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Tuning

: 01 lipca 2020, 09:07
autor: leszekk
Wszelkie wydłużania i pogrubiania mają sens jedynie wtedy, gdy nie próbujemy obejść ograniczeń kategorii pojazdu. Przerobienie motoroweru na 100 ccm daje frajdę ale to przestaje być motorower. Przerobienie 125 na 150 czy 1300 to zmiana powodująca posiadanie innego dokumentu uprawniającego do jazdy niż kat.B.
Fajnie jak ktoś ma parę hektarów nieużytków i zrobił tam sobie tor crossowy. Wtedy można powalczyć z jakimś enduro i przerabiać silnik i mieć frajdę, że ma się większego niż się miało. Jeździsz po swoich hektarach i mogą Cię cmoknąć w pompkę aż się zassie. A na drogę publiczną motocykl na przyczepę lekką i na legalu jeździmy z kat.B
Co do kosztów przeróbek - za odrobinę radości trzeba zapłacić. Jeśli mowa o jeździe jedynie dla zabawy - każde pieniądze mają sens. Do jazdy po drogach publicznych - zamiast przerabiać, legalizować, ubezpieczać - dużo prościej kupić to, do czego dążysz. Przeróbki nie sprzedasz tak łatwo jak seryjnej zadbanej maszyny. I nie mówię o ingerencji w silnik ale choćby kierunkowskazy czy kolor błotnika - zawsze pojawia się pytanie: co takiego się wydarzyło, co było rozwalone, że gość pomalował na zielono i zamiast kupić klosz do kierunku za 20 zł wymienił kierunki na jakąś tanią chińszczyznę

Re: Tuning

: 01 lipca 2020, 12:55
autor: aligator73
Ja w żonki Yamaszce pozmieniam dysze plus dolot powietrza i regulacja, bo w tej chwili to muł straszny :roll: Chciałem jeszcze moduł zmienić (mam 43 M) lecz kupno 45 P w rozsądnej cenie graniczy z cudem. Podobno te od XV250 z literką S pasują, ale czy na pewno?

Re: Tuning

: 01 lipca 2020, 18:45
autor: Piotrek9007
aligator73 pisze:Ja w żonki Yamaszce pozmieniam dysze plus dolot powietrza i regulacja, bo w tej chwili to muł straszny :roll: Chciałem jeszcze moduł zmienić (mam 43 M) lecz kupno 45 P w rozsądnej cenie graniczy z cudem. Podobno te od XV250 z literką S pasują, ale czy na pewno?
A ja w żonki Yamaszce zrobiłem taki zabieg: sprzedałem 125tke, wysłałem żonę na kat. A, zrobiła prawko, kupiliśmy jej 535tke i jeździmy bez problemów z przeróbkami mocyObrazekObrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Tuning

: 01 lipca 2020, 18:55
autor: aligator73
Czyli najlepiej zrobić tuning żony... :bravo:
To po co ja kupowałem te dysze? :wink:

Re: Tuning

: 02 lipca 2020, 07:58
autor: Top Gun
aligator73 pisze: 01 lipca 2020, 18:55 Czyli najlepiej zrobić tuning żony... :bravo:
To po co ja kupowałem te dysze? :wink:
I po długiej debaaaaacie, słuszne wnioski :lol:

Re: Tuning

: 03 lipca 2020, 12:46
autor: AndrzejJozwiak
Zdecydowanie lepiej zmienić maszynę na większą :) Ale z ciekawości policzyłem sobie, jaką dokładnie pojemność uzyskamy po przeszczepie cylindrów z 250-ki do 125-ki. Gdybyśmy również zmienili wał, obliczanie moglibyśmy sobie darować, bo byśmy uzyskali pełnowymiarową 250-kę, jednak zostawiając wał od 125-ki, pojemność ta będzie wyraźnie niższa od 250-ki.

Do dzieła :)

125-ka:
- ilość cylindrów: 2
- średnica cylindra: 41 mm
- skok tłoka: 47 mm
- pojemność: 124 cm3

250-ka:
- ilość cylindrów: 2
- średnica cylindra: 49 mm
- skok tłoka: 66 mm
- pojemność: 249 cm3

125-ka z cylindrami od 250-ki:
- ilość cylindrów: 2
- średnica cylindra: 49 mm
- skok tłoka: 47 mm
- pojemność: V

V = 2 x [(49 mm x 0,5) x (49 mm x 0,5) x 3,14 x 47 mm]
V = 2 x 88585 mm3
V = 177170 mm3
V = 177 cm3

W efekcie uzyskamy dodatkowe 53 cm3, oryginalne silniki 125 i 250 są silnikami nadkwadratowymi, nasza hybryda stanie się silnikiem podkwadratowym, jeszcze jedna ważna rzecz, bez zmiany wału stopień sprężana znacznie ulegnie zmniejszeniu, również da się go obliczyć, ale na tym etapie daruję to sobie, więcej z tym zachodu niż z obliczaniem pojemności :)

Wniosek: powyższa zmiana cylindrów bez wału korbowego nie ma sensu! :)

Re: Tuning

: 03 lipca 2020, 13:56
autor: PanG
No ale co z tego, że skok względem średnicy będzie mniejszy? Kwestia sprężania to odpowiednie dopasowanie pojemności komory spalania. Wał zostaje fabryczny.

Ja nie widzę przeciwwskazań co do tych dodatkowych 50ccm z technicznego pkt widzenia.

Re: Tuning

: 03 lipca 2020, 14:00
autor: AndrzejJozwiak
PanG pisze: 03 lipca 2020, 13:56 No ale co z tego, że skok względem średnicy będzie mniejszy? Kwestia sprężania to odpowiednie dopasowanie pojemności komory spalania. Wał zostaje fabryczny.

Ja nie widzę przeciwwskazań co do tych dodatkowych 50ccm z technicznego pkt widzenia.
Obliczyłem stopień sprężania takiej hybrydy :mrgreen:

125-ka i 250-ka fabrycznie mają stopień sprężania 10:1, natomiast 125-ka z oryginalnym wałem i cylindrami od 250-ki miałaby stopień sprężania zaledwie 3,78:1 :shock:

Ciekawy jestem jakby wyglądała praca takiego silnika :lol:

Skąd taki spadek stopnia sprężania? Odpowiedź: pojemność skokowa z 249 cm3 spadła do 177 cm3, natomiast łączna pojemność obu komór spalania wzrosła z ~27,66 cm3 do ~63,66 cm3, wpływ na to ma wał, to od niego zależy skok tłoka (bezpośredni wpływ na pojemność skokową) oraz górne martwe położenie tłoka (bezpośredni wpływ na pojemność komory spalania).

Poniżej szkic pokazujący jaki tu wpływ na pojemność komory spalania wa wał (górne martwe położenie tłoka), po lewej górne martwe położenie tłoka cylindra 250 z wałem do 250 (mniejsza komora spalania), po prawej górne martwe położenie tłoka cylindra 250 z wałem do 125 (większa komora spalania). W jaki sposób chcesz dopasować (zmniejszyć) pojemność komory spalania? Teoria na zmniejszenie pojemności komory spalania bez zmiany pojemności skokowej to:
- planowanie głowic (w tym przypadku nie ma to sensu, ponieważ aby uzyskać stopień sprężania 10:1, łączną pojemność obu komór spalania należałoby zmniejszyć z ~63,66 cm3 do ~19,66 cm3, a planowaniem głowic takiego efektu się nie uzyska),
- skrócenie cylindrów,
- zmiana tłoków na wyższe,
- zmiana korbowodów na dłuższe.
Cylindry.png
Cylindry.png (3.18 KiB) Przejrzano 5846 razy

Re: Tuning

: 03 lipca 2020, 18:46
autor: AndrzejJozwiak
Pofatygowałem się i zrobiłem małą animację - symulacja pracy cylindrów:
- po lewej cylinder XV 250 z wałem XV 250,
- po prawej cylinder XV 250 z wałem XV 125.

Obrazek

Odległość osi czopu korbowego od osi czopu głównego:
- dla wału XV 250 - 33 mm (daje to skok tłoka 66 mm),
- dla wału XV 125 - 23,5 mm (daje to skok tłoka 47 mm).

Powyższa różnica 9,5 mm pomiędzy osiami czopów jest sprawcą takich różnic, to ona powoduje że skok tłoka spada z 66 mm do 47 mm, pojemność skokowa spada z 249 cm3 do 177 cm3, łączna pojemność obu komór spalania wzrasta z ~27,66 cm3 do ~63,66 cm3 a stopień sprężania spada z 10:1 do 3,78:1, a to wszystko ładnie wizualizuje powyższa animacja :)

Edit. Można wywnioskować z powyższego, ale dopiszę: cylindry w XV 250 są nieco wyższe od XV 125, różnica wynosi około 1 cm. Co do samych głowic, nie mam konkretnej wiedzy, ale obstawiam że również będą pewne różnice.